Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 26-vuotias vanha yliopistoon?

Vierailija
02.09.2014 |

Tiedän, että siellä on kaikenikäisiä, mutta kuinka paljon todellisuudessa? Löydänköhän ikäistäni seuraa, tai vanhempaa kuin juuri lukiosta tulleet? Onko "vanhempia" opiskelijoita ollut kuinka paljon vuosikurssillanne, yksi tai kaksi vai enemmän? Jännittää, saako kavereita. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa tähän, että itsellä kyllä ollut aika hankala opiskelujen aloitus. Pähkäilin kauan, olenko liian vanha ja täytyy sanoa, että tuntuu edelleen siltä, että olen. Olen 29-vuotias fuksi OKL:ssä ja kyllä suurin osa on niitä 10v. nuorempia. Ei ole auttanut kovaan ikäkriisiini hengailu tuolla, kaduttaa kovasti, etten ole nuorempana lähtenyt ja päässyt nauttimaan kaikesta kivasta, mitä yliopistoelämä voisi tuoda tullessaan. 

Vierailija
2/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole liian vanha yliopistoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: Et ole liian vanha, mutta varaudu silti siihen että opiskelukaverisi tuntuvat kovin lapsellisilta ja et välttämättä tunne 19-vuotiaiden kanssa aina yhteenkuuluvuutta.

Vierailija
4/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikä ole ongelma yliopistossa, siellä opsikelee eläkeikäisiäkin, mutta kannattaa varautua siihen, että työhönottotilanteissa nelikymppinen vasta-alkaja ei ole sitä kuuminta kamaa.

Vierailija
5/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lähteä avoimen väylä kautta vielä opiskelemaan. Ihan sama löydänkö seuraa, tai mitä joku ajattelee, haluan vain oppia. Tarvitsen lisäkoulutusta, ettei aika aja ohi. Tykkään muuten työstäni, mutta työnantaja ei kouluta, kun ei oikein riitä pienessä työpaikassa siihen rahaa (pelko siitä, että lähden sitten kuitenkin pois). Ainoa mahdollisuus siis kouluttautua itse ja yksityiset kurssit ovat liian kalliita. Ikää on huomattavasti enemmän kuin ap:lla. 

Vierailija
6/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin yliopistosta 39-vuotiaana, eli anna mennä vaan!

Vierailija
7/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on tuon ikäisiä paljon, mutta kuinka paljon aloittavissa. Ei niin paljon enää. Saat kavereita jos menet mukaan bileisiin, mutta pakko sun on vaan vähän taantua sitten, ei sitä muuten kestä. Näkemäni mukaan aika harva juhlii enää 3. vuonna ja sen jälkeen. Yksi tai kaksi vuotta opiskelijaelämää on useimmille tarpeeksi.

Vierailija
8/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin opiskelemaan uutta alaa 33-vuotiaana enkä tunne itseäni liian vanhaksi. Fuksit toki näyttävät aika nuorilta, eikä minua kiinnosta biletys ja muu oheistoiminta kovin paljoa. Vapaa-aikaa kun ei juuri ole, koska rahoitan opiskeluja työnteolla. Mutta uusia kavereita olen löytänyt siitä huolimatta. Monet ovat huomattavasti minua vanhempia. Epäilytti etukäteen lähteä opiskelijaksi näin "vanhana", mutta nyt ajatukseni tuntuvat tyhmiltä.

Vierailija
9/28 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:14"]Tiedän, että siellä on kaikenikäisiä, mutta kuinka paljon todellisuudessa? Löydänköhän ikäistäni seuraa, tai vanhempaa kuin juuri lukiosta tulleet? Onko "vanhempia" opiskelijoita ollut kuinka paljon vuosikurssillanne, yksi tai kaksi vai enemmän? Jännittää, saako kavereita. 
[/quote] Tietenkin kannattaa, itse olin ylikolmikymppisenäkin vuosikurssin nuorin. Ei silti kannata siihen luottaa, mutta aivan mahdollista on. Itselleni tosin ikä ei ole ykköskriteeri kaverisuhteissa enkä mennyt yliopistoon kavereita hankkiakseni, joten en välttämättä osaa arvioida täyttyvätkö tarpeesi jos haluat hankkia paljonkin omanikäisiä kavereita.

Vierailija
10/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole liian vanha, ei siellä katsota kieroon. Mutta ikävä tosiasia on että suurin osa opiskelijoista on 19-20- vuotiaita ja heidän juttunsa voivat tuntua aika lapsellisilta. Joukossa on toki myös vanhempia opiskelijoita mutta itse koin heihin tutustumisen vaikeaksi sillä heillä on usein perhe, työpaikka jne eivätkä siis notku nuorten kanssa koulun jälkeisissä aktiviteeteissa. Koulut aloittaessani olin itse 20, nyt 28 ja tuntuu kyllä kovin ulkopuoliselta koululla kun kurssikaverit ovat juuri muuttaneet ensimmäisiin asuntoihinsa ja itse olen kahden lapsen äiti.

Vierailija
11/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 26, kuvittelin että olisin ollut liian vanha aloittamaan opiskelun. Nyt kun olen 47, tiedän että en olisi ollut liian vanha mihinkään. Tuon ikäisenä kaikki vaihtoehdot ovat vielä tarjolla.

Vierailija
12/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha opiskelemaan mutta alat olla liian vanha opiskelijaelämään.

Vierailija
13/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:08"]

Et ole liian vanha opiskelemaan mutta alat olla liian vanha opiskelijaelämään.

[/quote]

Näin juuri. Kukaan ei katso pitkään siellä luennoilla tai laitoksella, mutta kyllä vähän orpo olo voi olla jos johonkin opiskelijabileisiin menee. Useimmat aikuisemmat opiskelijat ei noita harrastakaan ollenkaan vaan keskittyvät opintoihin.

Vierailija
14/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut yliopistossa 35-vuotiaana. Hyvin meni ja sain kavereita, paljon oli omaa ikäluokkaa siellä myös. Tosin haalaribileet ym. opiskelijariennot jäi väliin. 

Vierailija
15/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykypäivänä ton ikänen opiskelija mikään vanha ole.

Vierailija
16/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti on eri ikäisiä vaikka miten paljon - tosin vaihtelee jonkin verran aloittain ja yliopistottain. Mitä isompi ja vaikeampi päästä, sitä vanhempia opiskelijat tyypillisesti ovat. Jos on helppo päästä jonkin pikkupaikan yliopistoon, sitä useampi hakee ja pääsee sinne suoraan paikallisesta lukiosta.

Mutta 26 ei todellakaan ole mikään vanha yliopistossa. Ihan oikeasti. Itse opiskelen kolmatta tutkintoa 36-vuotiaana ja hengailen nelikymppisten kanssa kahvilassa.

Vierailija
17/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella ole vanha. Ihan "keski-ikäinen". Voithan myös mennä mukaan järjestö- tai kerhotoimintaan, jos vuosikurssilta ei löydy sopivaa seuraa.

Vierailija
18/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita löytyy aina jos on ite hyvä tyyppi.

Vierailija
19/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella ole!! Mene ihmeessä opiskelemaan, muuten kadut vanhempana!!

Vierailija
20/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi