Laskiko sossu väärin?
Sain tälle kuulle toimeentulotukea vajaa 100€ viime kuun tulojen mukaan. Palkkapäivä oli viime kuun 15.päivä ja säästin palkkaa, josta maksoin juuri vuokran pois. Jäi käteen tuen lisäksi 56€, seuraava raha on lapsilisä. Määräaikainen työsuhteeni loppui, samoin kelan elatusapu loppui ja aika lastenvalvojalle on vasta neljän viikon päästä. Olettaako sossu minun ja lapsen elävän loppukuun 300 eurolla? Kerroin työn ja elatustuen loppumisesta, mutta eivät ottaneet huomioon. Puhelimessa sanottiin, että tämän kuun tulot otetaan huomioon sitten lokakuun tukeen. Onko näin?
Kommentit (95)
Kyllä se ihan oikein on.
Pitäisikö sossun maksaa sama elintaso kuin työssäkäyville? Hienoa jos tämä motivoi etsimään äkkiä työtä!
Jaa kyllä meillä on laskettu toimeentulotuki sen kuun tulojen mukaan, mille kuulle tukea haetaan. Jos on ollut jotain ylimääräisiä tuloja, ne on sitten vähennetty seuraavan kuun tuesta.
Taas joku mamma, mikä olettaa että sossusta saa 1000€/kk pyytämällä. Huoh.. Kyllä se niin vaan on että sossu laskee, että 200€ riittää yhden aikuisen ruokaan kuukaudessa. Pieninelle lapselle riitää puolet tästä, koska syö puolet vähemmän kun aikuinen ihminen. Jos on jotain muita "välttämättömiä" kuluja kuten lääke tms kuluja, niin sossu maksaa ne kuittia vastaan. Samoin terveydenhuoltokulut. (julkiselta puolelta, yksityisen laskuun pitää olla aika hyvä perustelu, miksi on sielä käynyt..)
Eli on ihan oikein, että minulla yhden lapsen yh:lla on pienemmät tulot kuin opiskelijalla? :) Yrittäkää itse elää kuukausi kolmella sadalla, ostaa siitä ruuat, vaipat, bussilippu jne. Ap
Helsingissä ainakin toimeentulotuki lasketaan edellisen kuun tulojen mukaan.
Welcome to reality!
Ja sulla on enemmän rahaa kun opiskelijalla! Toki opiskelijalla on enemmän rahaa, mutta se on opintolainaa mikä pitää maksaa takaisin kun valmistuu koulusta. Sossun tukia ei tarvitse maksaa takaisin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:48"]
Eli on ihan oikein, että minulla yhden lapsen yh:lla on pienemmät tulot kuin opiskelijalla? :) Yrittäkää itse elää kuukausi kolmella sadalla, ostaa siitä ruuat, vaipat, bussilippu jne. Ap
[/quote]
Olisit säästänyt viime kuun tuloista, tiesit kuitenkin että elatsutuki jää pois, ja soosu laskee tuen viime kuun tulojen mukaan. Olet kuitenkin saanut 800e palkkaa, 150e lapsilisää, 150e elatustukea ja noilla tuloilla varmasti myös asumistukea.
ps. Sossu edellyttää opiskelijoita ottamaan opintotuen, koska se on "ensisijainen etuus" ja vähentää tämän lainasumman maksettavista etuuksista, nostit opintolainaa tai et. Kaikki ei välttämättä myönnä tukea, jos et ole nostanut/hakenut opintolainaa. Että silleen. Kannattais kattoa faktoja netistä, ennen kun alkaa valittamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:57"]
[/quote]
Olisit säästänyt viime kuun tuloista, tiesit kuitenkin että elatsutuki jää pois, ja soosu laskee tuen viime kuun tulojen mukaan. Olet kuitenkin saanut 800e palkkaa, 150e lapsilisää, 150e elatustukea ja noilla tuloilla varmasti myös asumistukea.
[/quote]
!!!!
Tämä ei koske vain ap:ta. Mutta miksi ihmiset ei ikinä elä huomista pidemmälle? Varsinkin jos tietää, että tulot on tippumassa. Miksi ei selvitetä ajoissa, että paljonko mahdolliset tuet on? Miksi ei säästetä pahanpäivän varalle ja osteta varastoon vaikka niitä vaippoja yms mitkä säilyy kaapissa?
Miksi nykyisin 20-30v ikäiset ihmiset olettaa että työkkäri etsii työpaikat valmiiksi ja sossu maksaa elämän? Ei huolta huomisesta.. Mitä ihmettä?
Kyllä siinä päätöksessä olisi pitänyt ottaa huomioon se, että tulosi putoavat nyt minimiin :/
Toimeentulotukilaskurin mukaan jään tässä kuussa 1258€ miinukselle, onko se teidän mielestä turhaa valittamista? Ap
Miten iso vuokra sulla on, kun vuokran ja laskujen (paljonko) jälkeen jää 56 e tilille? Ja miten paljon saat asumistukea?
Saathan tässä kuussa työttömyysrahankin.
Lain mukaan toimeentulotukilaskelmassa otetaan huomioon henkilön/perheen käytettävissä olevat varat. Lienee viranomaisen harkinnan varassa, kuinka suuren osan elokuun puolivälissä maksetusta palkasta katsotaan olevan syyskuussa henkilön käytettävissä. Tässä on varmasti myös kuntakohtaista vaihtelua. Selvää kuitenkin on, että jos olet saanut elokuun puolivälissä palkkaa, sitä ei voitane jättää ainakaan kononaisuudessaan huomioimatta tulona syyskuussa..
Sosiaalityöntekijä voi kuutenkin aina harkintansa mukaan myöntää täydentävää/ehkäisevää toimeentulotukea. Kehottaisin sinua olemaan yhteydessä kuntasi vastaavaan sosiaalityöntekijään ja selittämään tilanteesi.
Milloin loppu työt ja oletko hakenut työttömyyspäivärahaa?
[/quote]
Eikös rattaitten kanssa pääse ilmaiseksi bussilla kaikkialla suomessa?
Miten kossua voi laskea väärin, ellei ohi kaada?
eikö sulla oo kaveria jokka käyttäis lidlissä?
Ei, vaan syyskuun toimeentulotuki lasketaan elokuun tulojen mukaan. Palkkaa tuli vajaat 800€. Ap