Muita, jotka inhoavat nuukailua?
Kaikenlainen köyhäily ja sentin venyttäminen on minusta tosi vastenmielistä. En saa kirpputorien kiertelystä tai pullojen keräämisestä todellakaan mitään kiksejä. Minulle sopii se, että siirrän ne sataset tililtä talteen heti palkkapäivänä, ja sitten käytän loput hyvällä omallatunnolla. Miksi teeskennellä köhää, kun elämä on tehty nautittavaksi?
Saidat ja rahan käyttöä syntinä pitävät ihmiset ovat aika hyvin karsiutuneet kaveripiiiristäni. En vain jaksa sitä päivittelyä, miten turhaa ulkona syömine on ja miten mikään ei saisi maksaa mitään.
Kommentit (64)
Olen samaa mieltä tietynlaisesta nuukailusta, joka on juurikin tuota elämänilottomutta ja elämänpelkoakin. Jos rahat oikeasti on vähissä niin on hyvä olla tarkkana. Ja suuri ongelma yleensä on tavaran haaliminen-se tulee aina kalliiksi vaikka kuinka halvalla ostaisi. Itse arvostan sitä että käydään ulkona syömässä, matkoilla jne. Teen sitä vaikka en ole kovin varakas. Jätän ostamata paljon tavaroita sensijaan.
Mä niputan tuohon nuukailuporukkaan kaikki ruuan kanssa nirsoilijta kans. Inhottaa kuunnella jupinaa, että tos nyt on liikaa kaloreita ja syön ensi kerralla vasta viikon päästä. Siis nuukaillaan, vaikka valmiista pöydästä saisi ilmaiseksi ottaa. Ja yleensä nuo on niitä nälkiintyneen rotan näköisiä, joilla kehä pään ympärillä kiristää muissakin asioissa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:31"]Jotkut ei ole kiinnostuneita kulutuksesta esim. ekologisista syistä, ei siksi että rahaa ei olisi.
[/quote]
arvostan ihmisiä, jotka ajattelevat ekologisuutta. Samoin ymmärrän vähätuloisia, joiden on ostettava halvinta ruokaa.
Arvostan järkevyyttä niin hankinnoissa kuin ruuan laitossakin. En osta mitään, ellei se ole tarpeellista. Ei kiinnosta vähääkään shoppailu shoppailun vuoksi. Jos ruokia jää tähteeksi, hyödynnän ne seuraavalle aterialle tai leivontaan. Esim. perunamuusia voi käyttää piiraspohjiksi ja kuivunutta leipää murekkeisiin. En laita ehjiä vaatteita roskikseen, vaan vien kierrätykseen. Aikaa ja halua kirppareitten pitoon ei ole.
Samaa mieltä, pihiys on sairaus. Eikä siihen ole hoitokeinoa vielä löydetty, vaan pahenee iän myötä sietämättömäksi.
Täällä jotkut pienituloiset näyttää huolestuneen, että heitä nyt pidetään piheinä. Kyllä jokainen osaa erottaa pienten tulojensa vuoksi säästäväisen ja pihin paskan. Pihi paskahan on kuin ammuttuna aina paikalla, jos jossain jotain tarjotaan, mutta itse ei mitään bileitä tai tupareita järjestä. Pihi ei liikauta eväänsäkään ellei itse hyödy siitä jollain tavalla. Pihille ihmissuhteilla ei ole mitään muuta kuin rahallinen arvo. Pihihän ei tokikaan kieltäydy koskaan mistään toisen kustantamasta turhasta ylellisyydestä sillä perusteella, että ei voi vastavuoroisesti koskaan tarjota samaa toiselle (koska kyllä voisi, ei vaan aio), tällaista ylpeyttä pihillä ei ole. Pihin mielestä muilla on aina enemmän käyttöön tarkoitettua rahaa, joten on ihan oikein, että muut kustantavat.
Minä taas inhoan kaikkea kertkäyttökulttuuria ja tavaran ihannointia. Muutaman ystävän kanssa on jäänyt yhteydenpito täysin , kun en jaksa lähteä heidän kanssa shoppailemaan tai notkumaan trendikkäisiin kahviloihin. Käyn kirppiksillä samasta syytä kun kierrätän jätteet ja ostan mieluiten luomua ja lähiruokaa. Ekologisuus on minulle tärkeää. En matkusta lentäen , koska en halua saastuttaa jollei ole pakko.
Sensijaan en ole ollenkaan nuuka elämysten tai huonekalujen suhteen . Ostan harvoin mitään uutta sisustukseen , mutta kun ostan , sen on oltava jotain joka kestää vuosikymmeniä , ei siis mitään Ikean sohvaa joka on 10v sisään kaatopaikalla. Käyn teatterissa, taidenäyttelyissä ja erilaisissa tapahtumisssa.
Olen varma, että tietyt entiset tutut ovat hylänneet minut koska olen heidän mielestään nuuka. Minä taas olen hyvännyt heidät , koska heidän elämänsä on ekologisesti katsoen kestämätöntä.
Eikö jokainen saa käyttää rahansa miten haluaa? Se yh-äiti, joka olisi halunnut jotain tietyn sarjan astioita itselleen lahjaksi lyttää ne jotka eivät sitä hänen toivettaan toteuttaneet (vaikka rahaa oisi), joku toinen olisi halunnut kahvitella kavereidensa kanssa, eikä voi sietää jos joku ei halua rahaansa pullaan käyttää. Hei haloo, jokainen tekee päätöksensä itse, ellet sitten ole väen väkisin jollekin yrittänyt jotain tyrkyttää. Sitten jos sinä maksat, niin saat päättää mitä kavereiden lautasella on?
Kierrän itsekin kirppareita siksi, että pikkukaupungissa ei ole kovin montaa liikettä eikä siksi kovin paljon valikoimaa esimerkiksi vaatteista. Netistä tilaan joskus, mutta sitten kun matkustan, niin shoppailu Usassa on paljon halvempaa kuin Suomessa - enkä laske vaatteiden hintoihin lentomatkoja. Shoppailu siellä määränpäässä on vain yksi huvite parin viikon lomalla.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:47"]
Kunhan nuukailua ei tee tuottajien / hyödykkeen valmistajien kustannuksella. Sellainen nuukailu on epämiellyttävää, että ei koskaan voi ostaa esim. luomutuotetta vaan aina sitä halvinta, vaikka olisi ihan tavallinen, keskituloinen ihminen.
[/quote]
Eihän tässä ole mitään järkeä, ei kaikkea voi aina ostaa eikä luomu ole siihen mikään poikkeus. Aina jos jätät jotain ostamatta, se tapahtuu ko. hyödykkeen valmistajan kustannuksella. Luomumaidon ostamatta jättäminen tapahtuu luomusertifioidun maitotilallisen kustannuksella, tavallisen maidon ostamatta jättäminen tapahtuu ei-luomusertifioidun maitotilallisen kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 07:47"]
Samoin leivoskahville meno kaupunkireissulla on aina elämys. Tylsä ihminen ottaa kahvia ja vettä. Ja kyseessä ei ole liikapaino, jonka takia syömisiä tulisi rajoittaa. [/quote]
Entä jos ei vaan tykkää leivoksista? Mietipä itse, että olisi yleinen tapa käydä vaikkapa läskisoossilla ( / jokin muu ei-niin-lempiruokasi). Kaikki muut kävisivät viikottain läskisoossilla, joka vielä maksaisi suht paljon, olisihan kyseessä keskustan trendi-läskisoossila. Söisitkö vastentahtoisesti viikko toisensa jälkeen ylikallista läskisoossia jonka saat juuri ja juuri alas, vai ottaisitko suosiolla vain juoman?
Miten voikin joillekin olla niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset tykkää eri asioista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:47"]
Kunhan nuukailua ei tee tuottajien / hyödykkeen valmistajien kustannuksella. Sellainen nuukailu on epämiellyttävää, että ei koskaan voi ostaa esim. luomutuotetta vaan aina sitä halvinta, vaikka olisi ihan tavallinen, keskituloinen ihminen.
[/quote]Jos se halvin on omasta mielestä ihan saman laatuista kuin kalliimpi, niin miksi hemmetissä pitäisi olla niin tyhmä, että ostaa silti kalliimpaa :o. Todella outo kommentti.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:20"]
Olen ollut tyytyväinen noihin 5€ paitoihin, osa on jo yli 10 vuotta vanhoja mutta edelleen ehjiä, tosin kotipaidoiksi jo siirtyneet. Toki sen allekirjoitan että kannattaa katsoa millaisen paidan ostaa, tämä pätee sekä halpakauppoihin että kalliimpiin, samassa kaupassa voi olla ns. hyvää ja huonoa laatua myynnissä samaan aikaan.
4
[/quote]
Pystytkö siis näkemään, että tietty 5 e paita on hyvälaatuinen ja toinen ei? Mulla ei ole koskaan käynyt niin, että oisin onnistunut ostamaan edes kympin paitaa, joka ei olisi nyppyinen 5 käyttökerran jälkeen. Monet halvoista trikoovaatteista myös alkavat haista kun niitä pitää hetken aikaa päällä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:39"]
Samoin leivoskahville meno kaupunkireissulla on aina elämys. Tylsä ihminen ottaa kahvia ja vettä. Ja kyseessä ei ole liikapaino, jonka takia syömisiä tulisi rajoittaa. [/quote]
Entä jos ei vaan tykkää leivoksista? Mietipä itse, että olisi yleinen tapa käydä vaikkapa läskisoossilla ( / jokin muu ei-niin-lempiruokasi). Kaikki muut kävisivät viikottain läskisoossilla, joka vielä maksaisi suht paljon, olisihan kyseessä keskustan trendi-läskisoossila. Söisitkö vastentahtoisesti viikko toisensa jälkeen ylikallista läskisoossia jonka saat juuri ja juuri alas, vai ottaisitko suosiolla vain juoman?
Miten voikin joillekin olla niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset tykkää eri asioista.
[/quote]
Just juu. Aivan kuin kahviloissa ei saisi muuta kuin leivoksia. Itse otan joka kerralla suolaista piirakkaa, jos sitä on tarjolla. Ja mikäpä siinä, joku kerta voisin syödä läskisoosiakin, jos sellaista jostain saisi. Kerrotko, mistä?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:31"]
Kaikenlainen köyhäily ja sentin venyttäminen on minusta tosi vastenmielistä. En saa kirpputorien kiertelystä tai pullojen keräämisestä todellakaan mitään kiksejä. Minulle sopii se, että siirrän ne sataset tililtä talteen heti palkkapäivänä, ja sitten käytän loput hyvällä omallatunnolla. Miksi teeskennellä köhää, kun elämä on tehty nautittavaksi?
Saidat ja rahan käyttöä syntinä pitävät ihmiset ovat aika hyvin karsiutuneet kaveripiiiristäni. En vain jaksa sitä päivittelyä, miten turhaa ulkona syömine on ja miten mikään ei saisi maksaa mitään.
[/quote]
Minä,yhden kaverin kanssakin välit viilenivät todennäköisesti siksi,että meillä oli hyvin erilainen suhtautuminen rahankäyttöön,hän siis oli pilkuntarkka nuukailija ja minä hyvin suurpiirteinen. Tosin olen hyvin pienituloinen,ja lisäksi arvoni ovat vihreät,joten ihan mielelläni kierrän kirppareita ja vien pulloja kauppaan. En kuitenkaan ymmärrä yletöntä säästämistä,tyyliin mummoni kehuskelee kuinka tekee ison satsin kaalisoppaa ja syö sitä viikon,säästää rahansa ,öh,lapsille perinnöksi? Kyllä ihminen tarvitsee sekä leipää että sirkushuveja,ei täältä kukaan kuitenkaan niitä säästyneitä rahoja mukaansa saa.
[/quote]
Ihminen tarvitsee leipää ja sirkushuveja, mutta kuten huomaat, aikuiset ihmiset osaavat itse määritellä, minkä verran he tarvitsevat mitäkin. Ne, joilla leipää on vähemmän, joutuvat väkisinkin tyytymään vähäisempään määrään sirkushuveja. Monella nuukailijalle onnistunut nuukailu antaa tunteen siitä, että osaa jotain, osaa pärjätä ...ja sellainen tunne voi olla jollekin myös hupia. Sama juttu tarjousten perässä juoksemisessa, toisten mielestä se on hauskaa, vaikket sinä sitä ymmärtäisikään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:31"]
Minä taas inhoan kaikkea kertkäyttökulttuuria ja tavaran ihannointia. Muutaman ystävän kanssa on jäänyt yhteydenpito täysin , kun en jaksa lähteä heidän kanssa shoppailemaan tai notkumaan trendikkäisiin kahviloihin. Käyn kirppiksillä samasta syytä kun kierrätän jätteet ja ostan mieluiten luomua ja lähiruokaa. Ekologisuus on minulle tärkeää. En matkusta lentäen , koska en halua saastuttaa jollei ole pakko.
Sensijaan en ole ollenkaan nuuka elämysten tai huonekalujen suhteen . Ostan harvoin mitään uutta sisustukseen , mutta kun ostan , sen on oltava jotain joka kestää vuosikymmeniä , ei siis mitään Ikean sohvaa joka on 10v sisään kaatopaikalla. Käyn teatterissa, taidenäyttelyissä ja erilaisissa tapahtumisssa.
Olen varma, että tietyt entiset tutut ovat hylänneet minut koska olen heidän mielestään nuuka. Minä taas olen hyvännyt heidät , koska heidän elämänsä on ekologisesti katsoen kestämätöntä.
[/quote]
Kyllä se näin on eli ellei arvomaailma täsmää, on vaikea olla tekemisissä. Pari kertaa olen joutunut himoshoppailijan mukaan päiväksi ja ostaminen oli aivan järjetöntä. Kovasti houkutteli minuakin ostamaan vaikka velkarahalla. Miksi olisin ostanut?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:40"]No ei kuulu sulle toisten elämäntavat pätkääkään. Huolehdi vaan omista asioistasi.
[/quote]
Mitäs sitten kun nämä nuukuuden perikuvat arvostelevat niitä jotka elävät toisin - ja voi kyllä, SITÄ TAPAHTUU tälläkin palstalla ja usein.
Valtaosa ihmisistä tykkää ruuasta ja syö mielellään. En lähtisi viettämään vapaa-aikaa ihmisen kanssa, jolle nieleminen on ongelma (ellei ole joku todettu sairaus olemassa). Samoin leivoskahville meno kaupunkireissulla on aina elämys. Tylsä ihminen ottaa kahvia ja vettä. Ja kyseessä ei ole liikapaino, jonka takia syömisiä tulisi rajoittaa. Jos kaverillani on rahat vähissä, tarjoan mielelläni pitsan. Samaa tapahtuu toisin päin. Kovin monta kertaa vuodessa tuota ulkona syömistä ei kuitenkaan tapahdu.
[/quote]
Haha, tunnen tämän ihmistyypin, jonka mielestä tietty asia on aina elämys, kunhan vaan sattuu siitä itse pitämään. Jos ei pitsa tai leivokset maistu, sitähän on sitten automaattisestin jonkin sortin foobikko. No, narsisti nyt ainakin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 07:59"]
Mä niputan tuohon nuukailuporukkaan kaikki ruuan kanssa nirsoilijta kans. Inhottaa kuunnella jupinaa, että tos nyt on liikaa kaloreita ja syön ensi kerralla vasta viikon päästä. Siis nuukaillaan, vaikka valmiista pöydästä saisi ilmaiseksi ottaa. Ja yleensä nuo on niitä nälkiintyneen rotan näköisiä, joilla kehä pään ympärillä kiristää muissakin asioissa.
[/quote]
Sekoitat nuukailun ja kalorien vahtimisen. Nuukailija ottaa aina sieltä, mistä saa ilmaiseksi, mieluummin vielä omaan rasiaan kotiinvietäväksi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:39"]
[/quote]
Just juu. Aivan kuin kahviloissa ei saisi muuta kuin leivoksia. Itse otan joka kerralla suolaista piirakkaa, jos sitä on tarjolla. Ja mikäpä siinä, joku kerta voisin syödä läskisoosiakin, jos sellaista jostain saisi. Kerrotko, mistä?
[/quote]Hohhoi, eli missasit kyllä pointin aika lahjakkaasti. Itse voin sanoa, että en kyllä juurikaan välitä mistään, mitä kahviloissa on yleensä tarjolla. En juuri pidä pullasta enkä leivonnaisista, ja piirakoista tykkään vielä vähemmän. Jotain valmiita voileipiä ehkä voisin syödä, mutta en tajua miksi maksaisin perusvoileivästä jotain 5-7 euroa, kun kotona voin tehdä haluamani leivän murto-osalla tuosta hinnasta. Usein ne leivät on myös kuivahtaneita. Se varmaan sitten on sitä ärsyttävää pihiyttä, kun en halua maksaa hirveää hintaa jostakin, jonka saisin kotona muutamalla kymmenellä sentillä ja josta pitäisin enemmän.
Sä voit laittaa siihen läskisoossin tilalle minkä tahansa tuotevalikoiman josta et juuri itse välitä... mutta taidat olla liian tyhmä siltikään ymmärtämään mitä ajan takaa. Tämä rinnastusten ymmärtämättömyys taitaa olla yleinen merkki älykkyyden puutteestä.
Joissakin asioissa joutuu pihistelemään, jotta jäisi rahaa niihin itselle tärkeisiin asioihin. Mä katson tosi tarkasti, mitä maksan esim. lastenvaatteista (ostan kirppiksiltä, nettikirppiksiltä, netistä ja ulkomailta). Itsellenikään en osta oikeastaan koskaan mitään täyteen hintaan, olen pientä kokoa, joten alennusrekistä ja nettikauppojen ale-sivuilta löytyy aina sopivia vaatteita. Sisustan vanhantyylisesti, joten huonekalutkin ostan kierrätyskeskuksesta tai tori.fi:stä. Toisaalta taas maksan lasteni harrastuksista tuhansia euroja vuodessa, ja hankin heille esim. kalliita soittimia tarvittaessa. Itse harrastan kestävyysurheilua, joka on periaatteessa "ilmaista", mutta hyvät varusteet minulla kuitenkin on (alennusmyynnistä tosin suurin osa), ja kisamaksujakin joskus makselen.
Ruoan pyrin tekemään aina itse ja isoja määriä kerralla, jotta tulee säästöä sitä kautta. Meillä ei myöskään ole kaapissa limsoja, vanukkaita, keksejä tai muita turhakkeita. Pysytään hoikkina ihan itsestään :-)
Rahaa voi säästää paljon, kun on vain viitseliäs, ja sitten riittää rahaa sellaisiin asioihin, joista saa oikeasti iloa.
Valtaosa ihmisistä tykkää ruuasta ja syö mielellään. En lähtisi viettämään vapaa-aikaa ihmisen kanssa, jolle nieleminen on ongelma (ellei ole joku todettu sairaus olemassa). Samoin leivoskahville meno kaupunkireissulla on aina elämys. Tylsä ihminen ottaa kahvia ja vettä. Ja kyseessä ei ole liikapaino, jonka takia syömisiä tulisi rajoittaa. Jos kaverillani on rahat vähissä, tarjoan mielelläni pitsan. Samaa tapahtuu toisin päin. Kovin monta kertaa vuodessa tuota ulkona syömistä ei kuitenkaan tapahdu.