Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin työntekijät jätti lapseni lääkitsemättä :(

Vierailija
01.09.2014 |

Mulla on paha olla. Lapseni sairaus vaatii, että tietyt asiat kulkee aina mukana eivätkä ne vie paljoa tilaa. Hoito on yksinkertaista ja lapseni vaikuttaakin ulospäin ihan terveeltä ja tavalliselta lapselta, mutta jos ei hoideta niin sillä on vakavat seuraukset, jopa kuolema. :(

Nyt olivat jättäeet tarkoitusella (itse sanoivat) lapsen lääkkeen päiväkotiin kun olivat lähteneet retkelle ja eikös retkellä tullut tarve lääkkeelle ja nyt lapseni kärsii.

Hitto, että olen vihainen ja soitin jo päiväkotiin. Sain osakseni maanittelevaa rauhoittelua ja kuinka kyseinen henkilö tietää miltä minusta tuntuu ja kyseessä on vaan työtapaturma. Silti samaan hengenvetoon kommentoi ettei niin sairaudesta tiedä. Silti kaikki tietävät sen, että nuo kyseiset asiat tulee olla aina mukana, ihan aina. Se on jo hoitosunnitelmassakin mustaa valkoisella ja sairaalan henkilökunnan kanssa neuvottu ja sovittu.

Mitä tehdä? En enään jaksa pelätä, että huolehditaanko lapsestani vai ei. Näitä virheitä on sattunut ennenkin, tosi oli eri päiväkoti. Nyt se vaihtui kaupungin toimesta toiseen. 

Minun pitäisi voida keskittyä työelämään ja muiden asioiden hoitoon. Ihan kuten muidenkin vanhempien. Ensi syksynä lapseni menee kouluun. Ihmetyttää kun kaikista ohjeistuksista huolimatta aletaan sooloilemaan toisen hengellä. En voi sallia tätä. Mine olen yhteydessä tästä? Olen ollut jo Kaupunkini päiväkoti johtajien esimieheen, mutta aina saan lässynläätä osakseni.

Teenkö tai uhkaanko lastensuojelulla? Kun ei näemmä auta sekään kun sairaalasta otetaan yhteyttä.

Kiitos kun sain edes purkaa tätä jonnekin. =0

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi etsitte syitä kaikesta mahdottomasta? Miksi ei voi saada vaan tukea ja neuvoa minne valittaa? Toi oli kyllä tyhmyyden multihuipentuman vastaus ettei diabetesta tarvitse päiväkodilla hoitaa. Huhhuh. Kaikkea kanssa. Minä lähden nyt. Tulevat retkeltä ja menen päiväkodille vastaan.

Vierailija
22/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on oikeasti niin saatanan tyhmiä akkoja siellä päiväkodissa ja kukaan ei ota vastuuta mistään. Pitää nimittää yksi vastaava huolehtimaan niistä lääkkeistä ja hältä sitten pää vadille ja potkut, jos laiminlyö hommansa. Pidä meteliä vaan, eivät toiste uskalla tehdä samaa. Ne on niin vittumaisiakin, että ne tosiaan tahallaan tekee tuollaista, piilevää masennusta ja muuta, niin tällä tavalla se tulee ilmi työelämässä sitten. Lapset kärsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:24"]

No tota. Onhan toi ikävää mutta ainahan sä voit hoitaa lapsesi ihan itsekin. Mä tein niin kun en ollut tyytyväinen päiväkoteihin.

[/quote]

Miten järjestit asian esikoulun kohdalla? Miten pärjäsit rahallisesti? Olisin erittin kiinnostunut kuulemaan sillä niin minäkin olen hoitanut lapseni tähän asti itse, mutta eskariin piti viedä.

ap

[/quote]Kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha. Onko eskari nykyään pakollinen? Silloin ei ollut, joten kävi vain puoli vuotta. Tietysti se vaatii taloudellisia uhrauksia mutta katsoin, että päiväkoti oli niin huono, että kotihoito oli parempi vaihtoehto. En ole katunut. Menin jatkuvasti töihin sydän kylmänä peläten lapseni puolesta. Oli hyvin helpottavaa jäädä kotiin.

Vierailija
24/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä keskusteluaikaa pk:n johtajan ja kyseisen työntekijän kanssa. Pyydä kirjallista selvitystä tapahtuman syistä (miksi työntekijä poisti lääkkeen pussista). Kerro tekeväsi rikosilmoituksen. Ihan sama teetkö sen oikeasti vai et, pelottelemalla varmistat, että se lääke kulkee vastaisuudessa aina mukana.

Vierailija
25/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:19"]

Astmalääkkeet? Heinänuhaan tabletit? Mikä on noin dramaattista? Ymmärtäisin ehkä 1-tyypin diabeetikon insuliinin unohtamiseen katastrofiksi. Tai epileptikon lääkkeiden unohtamisen.

[/quote]

Jos astmakohtaus iskee, siihen voi kuolla hyvinkin nopeasti.

Vierailija
26/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:26"]

OT, opeta lastasi huolehtimaan omat lääkkeensä myös, jospa silloin aina joku muistaa ja tajuaa.

[/quote]

Mun pieni lapseni jäi kiltisti jonoon oman pussukkansa kanssa missä on kaikki tarpeellinen. Täti oli pussin ottanut huolehtiakseen ja oli sen jälkeen jättänyt lääkkeet sieltä pois. Joten miten ihmeessä syyllistäisin tästä lastani? Haloo. Kyllä se on edelleen aikuisen velvolisuus ja tätä on sairaalan henkilökunta teroittanut palaverissa. Heillä on velvollisuus hoitaa ja vastuu. Enhän muuten edes veisi lastani hoitoon.

[/quote]

Ymmärrän, että olet erittäin tuohtunut ja ihan aiheesta, mutta en mä hetkeäkään ajatellut, että lasta pitäisi syyllistää !!! Sanoin vain, että jos lapsikin tietää, että lääke pitää olla mukana, on edes mahdolisuus, että virhettä ei tapahtuisi. Luet liikaa nyt rivienvälistä jotain sellaista, mitä siellä ei ole.

*tarjoaa teetä ja sympatiaa*

Vierailija
27/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:29"]

Jos lapsi menee ensi syksynä jo kouluun, eikö olisi hänen aika jo ottaa vastuu itse siitä, että lääke kulkee mukana?

[/quote]

Hyvä pointti. Meillä 4v. muistaa ottaa lääkkeensä paremmin mukaan, kuin me vanhemmat. ;) On niin oppinut elämään asian kanssa.

Vierailija
28/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi menee ensi syksynä jo kouluun, eikö olisi hänen aika jo ottaa vastuu itse siitä, että lääke kulkee mukana?

[/quote]

Kantaa vastuutaan kyllä sen mitä puitteet antaa myötä. Vastasin jo aiemmin asiaan eli hoitaja oli ottanut tavarat ja tehnyt sen jälkeen tämän kivan oman pikku muutoksensa. Lapseni mittaa itse sokerit ja osaa sanoa jos pitää mitata ja opettelee annostelemaan lääkettä, mutta se on tarkkaa hommaa ja vaatii koulussakin aikuisen tuen ja sen, että määrät varmistaa aikuinen. Ihan aina. Tällä sairaudella ei leikitä. 

Vai osaako sun lapsesi annostella lääkettä ruiskuun ja laskea hiilareita (matikkaa) täydellisesti?

Vierailija
29/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä lapsi voi jos aikuinen hänen tietämättään tekee muutoksia? Tai jos vaan sanoo, että nyt tehdäänkin näin ja piste. Kyllä lapseni AINA varmistaa kotonakin kun lähdemme jonnekin, että pussukka on mukana. 

Mutta aikuinen kantaa pk:ssa vastuun ja siksi pussukka kuuluu antaa hänelle. Nyt hän toimi TARKOITUKSELLA vastoin ohjetta. 

Vierailija
30/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jatkossa sujuisi kaikki hyvin, tiedän niin hyvin tuon tunteen. Omalla lapsellani on myös diabetes. On jo koulussa ja voin sanoa, että aivan itsenäisesti siellä joutuu toimimaan. En usko, että kukaan edes tajuaisi, jos jokin on pielessä(matala verensokeri) ennen kuin olisi tajuttomana.

Kun lapsi sairastui, koulun asenne oli, että kukaan ei auta, lapsi hoitaa sairauden itse tai sitten toinen vaihtoehto oli kotiopetus. Tämä on tätä hyvinvointisuomea!

Vierailija
31/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:36"]

[/quote]

Kantaa vastuutaan kyllä sen mitä puitteet antaa myötä. Vastasin jo aiemmin asiaan eli hoitaja oli ottanut tavarat ja tehnyt sen jälkeen tämän kivan oman pikku muutoksensa. Lapseni mittaa itse sokerit ja osaa sanoa jos pitää mitata ja opettelee annostelemaan lääkettä, mutta se on tarkkaa hommaa ja vaatii koulussakin aikuisen tuen ja sen, että määrät varmistaa aikuinen. Ihan aina. Tällä sairaudella ei leikitä. 

Vai osaako sun lapsesi annostella lääkettä ruiskuun ja laskea hiilareita (matikkaa) täydellisesti?

[/quote]

Lapsellani ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin osata.

Vierailija
32/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap ottaisin asian uudelleen puheeksi. Kasvotusten niin että ainakin lapsesi ryhmän hoitaja ja päiväkodin johtaja ovat paikalla. 

Kerrot että sinulle on lapsesi hoidossa tärkeintä lapsen turvallisuus. Sinun pitää pystyä lähtemään töihin turvallisin mielin. Kaikki varhaiskasvatus suunnitelmat yms ovat aivan toissasijaisia turvallisuuten verraten. 

Kerroit että kaikille hoitajille on kerrottu lapsesi sairaudesta ja tämä sairaus on otettava vakavasti.

Lapseni päiväkodissa on sääntönä esimerkiksi ottaa retkille aina ensiapu pakkaus mukaan ja uskon jos jollakin lapsella olisi sairaus johon kuuluu lääkkeet ne otettaisiin ilman muuta mukaan.

Lapsellani oli palohaava ja siihen piti tarvittaessa vaihtaa sidokset. Lapsi olisi pärjännyt koko hoitopäivän ilman vaihtoa mutta kysyin että vaihtavatko he sidoksen niin ilman muuta kunhan vain näytin miten pitää tehdä ja toin tarvittavat hoito välineet. 

Eli kyllä päiväkodilla on velvollisuus hoitaa perussairaudet jos lapsi on (niistä huolimatta) saanut hoitopaikan päiväkodista.

Vierailija
33/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaat vähättelevä asenne on vallitseva asenne. Jos asia ei koske minua, niin se ei ole tärkeä.

Ihmettelen suuresti kommentteja.

Vierailija
34/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 vielä. 

Kun olin ala-asteella luokallani oli 1-tyypin diabeetikko ja rinnakkais luokalla epileptikko. Kaikki opettajat tiesivät näiden oppilaiden sairauksista ja niitä osattiin hoitaa. Myös sijaisille kerrottiin näistä. 

Eli ei edes 10-vuotiaalta vaadittu diabeteksen itsenäistä hoitoa.

Vierailija
35/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hieno juttu! Näitä lääkkeitä vaan ei voi pitää lapsi aina sillä voivat olla väärissä käsissä muillekin hengenvaarallisia. Toisekseen tulee huolehtia, että lääke ei kylmiä liikaa eikä lämpene. Insuliinit tulee olla aikuisella. Piste. Kumma sairaus lapsellasi jos ei saa aikuiselta apua tarvitaessa. Onko hengenvaarallinen?

Kiitän asiallisista vastauksista. Nyt kiirus. Moikka.

Vierailija
36/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikynät onkin oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisenkin käyttöön. Näkisin tämänkin olevan huomattavasti monimutkaisempi asia, kuin että paha paha hoitaja pahuttaan otti lääkeen pois. Asiat on näin mustavalkoisia vain esitettynä yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. 

Vierailija
37/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko retkelle lähtevillä hoitajilla tarvittava hoitoon liittyvä koulutus, sillä terveysalalle kouluttamattomalla työntekijällä ei ole velvoitetta lääkehoidon toteuttamiseen. (päiväkodissa tälläinen henkilö on oltava, ohjeistuksen mukaan)

Vierailija
38/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hieno juttu! Näitä lääkkeitä vaan ei voi pitää lapsi aina sillä voivat olla väärissä käsissä muillekin hengenvaarallisia. Toisekseen tulee huolehtia, että lääke ei kylmiä liikaa eikä lämpene. Insuliinit tulee olla aikuisella. Piste. Kumma sairaus lapsellasi jos ei saa aikuiselta apua tarvitaessa. Onko hengenvaarallinen?

Kiitän asiallisista vastauksista. Nyt kiirus. Moikka.

[/quote]

Ei varmaankaan sitten ole. Diapetes on hengenvaarallinen vain sinun lapselle.

Vierailija
39/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne lääkkeet otettiin pois?

Vierailija
40/67 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan muuten kantaa ottamatta (ikävää, että näin on käynyt, meillä oltiin vielä päiväkotiaikana kolmipistoshoidolla, joten insuliineista ei tarvinnut päiväkodissa huolehtia) suosittelen lämpimästi insuliinipumppua.

Oma lapseni sai sen heti ensimmäisen luokan alussa ja voin sanoa, että helpotti kummasti elämää. Insuliinit kulkevat aina mukana eikä niitä tarvitse sen kummemmin muistaa ottaa mukaan (tämä auttoi myös äitiä, kyllä ne aina välillä meinasi itsekin unohtaa ottaa mukaan). Lisäksi pumppuun saa annosoppaan, joka laskee automaattisesti oikean insuliiniannoksen verensokerin ja hiilihydraattien suhteesta. Lapsen ei tarvitse siis osata laskea kuin hiilihydraatit ja muistaa pumpun käyttö ruokailujen yhteydessä. Meillä pumppu myös paransi hoitotasapainoa huomattavasti.

Meillä on ollut siinä suhteessa hyvä tilanne hoidon suhteen, että sekä päiväkodissa että ala-asteella on ollut osaavat avustajat. Nyt vasta yläasteelle siirtyessään lapsi on joutunut ottamaan vastuun diabeteksen hoidosta kokonaan itselleen (toki se on näennäisesti hänellä ollut jo ala-asteellakin, mutta aina on ollut mahdollisuus kysyä aikuiselta neuvoa tarvittaessa).