Äkillinen virtsatieinfektio nyt illalla - mitä kannattaa tehdä?
Eli kysymys jo otsikossa. Nyt illalla iski yllättäen virtsatieinfektio. Oireet alkoivat n. 18-19 aikoihin, otin C-vitamiinia pari grammaa ja olen juonut paljon vettä, mutta siitä huolimatta oireet on pahentuneet ja tuntuvat pahentuvan koko ajan. Nyt siis käytännössä istun vessassa jatkuvasti, tuntuu tosi inhottavalle olin missä asennossa tahansa. Ei kuitenkaan ole kuumetta tai verta virtsassa tai alavatsa- tai kylkikipuja tms vielä. Mulle on kerran aiemmin tullut VTI, joka silloin eteni nopeasti niin että tuli verta virtsaan ja pahat alavatsakivut, mutta sain antibiootin aloitettua alle 6h sisään ensioireista ja se parani hyvin.
Mietin nyt, pitäisiköhän lähteä suoraan päivystykseen vai koittaa odottaa huomiseen lääkäriaikaa. Aamulla siis puhelinneuvonta aukeaa klo 7 (sekä tk:n että työkkärin), en tiedä kauanko kestäisi että saisin lääkäriajan ja reseptin antibiootille, ja pitäisikö antaa näyte labraankin sitä ennen. Mies on huomenna töissä aamusta alkaen ja minulla on 2kk vauva, jonka kanssa voi olla vaikea lähteä tunneiksi tk:hon pahan virtsatieinfektion kanssa. Toisaalta jos onnistuisin saamaan puhelinreseptin aamulla käymättä labrassa, voisi mies lounastauolla n. 13 aikaan varmaan hakea antibiootit ettei tarvitsisi lähteä vauvan kanssa.
Mutta en takuulla saa yhtään nukuttua näillä oireilla ja imetyskin on jo vaikeaa, kun jatkuvasti pitää päästä vessaan kesken syöttöjen. Kannattaakohan edes yrittää sinnitellä aamuun, vai olisiko helpompi lähteä suoraan päivystykseen? Mies voisi sitten olla vauvan kanssa sen ajan nyt yöllä. Toisaalta kaikki kaupungin apteekit aukeavat vasta seitsemältä, ja en tiedä voisiko päivystyksestä saada suoraan antibioottia.
Olisi kiva kuulla muilta VTI:n kokeneilta, mitä he tekisivät tässä tilanteessa. :) Itselle VTI on aika uusi tuttavuus, ja silloin aiemmin kävi tuuri että se alkoi aamulla ja lääkäriasema oli lähellä (eikä ollut vielä lapsia).
Kommentit (33)
Minun virtsistä ei aikoinaan diagnosoitu ajoissa (tehtiin ensin väärä diagnoosi) ja sitten olikin ja vaarallisessa vaiheessa. Jokainen tunti oli tuskaa. Lääkäriin heti jos virtsassa verta. Ei virtsiksen kanssa kannata koskaan odottaa aamuun, koska se voi mennä munuaisiin ja sitten ei ole enää kivaa. Voi olla oikeasti vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:29"]
Hitto, nyt oli verta virtsassa. Taidan siis mennä päivystykseen hakemaan antibiootit, toivon tosiaan ettei ne pyydä näytettä. Mies ei ole kauhean mielissään. :(
AP
[/quote]
siinä tilanteessa niille kelpaa sellainenkin näyte, ettet ole pidättänyt. Jos on kunnon tulehdus, se näkyy siinä pissassa silti. Ja ne todnäk antavat antibiootit kyllä oireidenkin perusteella, ilman testiä, jos sellaista ei onnistuta saamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:24"]
Ai miksi virtsatietulehdus pääsisi jonon ohi? Tuskin pääsee, kyllä ne henkeä uhkaavat tilanteet meni kaiken ohi. Eli en lähtisi sinne keskellä yötä istumaan ja jonottelemaan.
[/quote]
No ei varmasti johon ekaksi pääse, mutta ehkä joidenkin ei niin kiireellisten ohi saattaa päästä
Päivystyksessä käyty! Jouduin antamaan näytteen vain puolen tunnin pidätyksen jälkeen, mutta tulehdus näkyi silti. Nyt on antibiootit aloitettu, ja heti parempi olo! Vähän yli pari tuntia jouduin siellä odottamaan, ja vauva oli sinä aikana kotona miehen kanssa ja itkenyt kuulemma lohduttomasti itsensä lopulta uneen, kun on tottunut nukahtamaan rinnalle. Kyllä kannatti musta lähteä eikä odottaa aamuun, mutta ensi kerralla otan kyllä vauvankin mukaan, voi pientä. :(
Kiitos kovasti neuvoista, yksin pähkäilisin varmaan vieläkin kotona mitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 03:42"]
Päivystyksessä käyty! Jouduin antamaan näytteen vain puolen tunnin pidätyksen jälkeen, mutta tulehdus näkyi silti. Nyt on antibiootit aloitettu, ja heti parempi olo! Vähän yli pari tuntia jouduin siellä odottamaan, ja vauva oli sinä aikana kotona miehen kanssa ja itkenyt kuulemma lohduttomasti itsensä lopulta uneen, kun on tottunut nukahtamaan rinnalle. Kyllä kannatti musta lähteä eikä odottaa aamuun, mutta ensi kerralla otan kyllä vauvankin mukaan, voi pientä. :(
Kiitos kovasti neuvoista, yksin pähkäilisin varmaan vieläkin kotona mitä tehdä.
[/quote] Hyva etta menit eika tauti ennattanyt pahentua. Vauva ei muista tasta yosta mitaan. Minullakin on kevyempi olo, kerkesin jo huolehtimaan. T. #21
ne saattaa antaa sen jo pelkällä puhelinsoitolla jos sulla on sähköisen reseptin sopimus, eli soitat, kuvailet oireet ja vastaat pakollisiin kysymyksiin. Laittavat reseptin apteekkiin ja haet vaan lääkkeet. Päivystys on muutenkin tukossa.
Voit saada sähköisen reseptin suoraan apteekkiin pelkällä puhelinsoitolla terveyskeskukseen, kerrot oireet ja tilanteesi.
Hyvä että sait lääkkeet.
Pakko kyl sanoa, että vähän törppöjä mies kun (joko tietoisesti tai tiedostamattaan) syyllistää vauvalla sinua, koska jouduit käymään päivystyksessä. Et sinä sinne huviksesi lähtenyt, joten mielestäni tarpeetonta kertoilla lohduttomasta itkusta tms - Vauvalla oli kuitenkin isä seuranaan ja lohduttamassa! Tai "olla riemuissaan" siitä että vaimon on pakko lähteä päivystykseen ja isä "joutuukin" vauvasta yöllä huolehtimaan. Ei sillä, hyvä isä varmasti voi olla siitä huolimatta, tuonhetkinen käytös vain kuulosti ulkopuoliselle ja kertomasi perusteella törpöltä...
Hyvä, että sait apua. Olen myös tamperelainen. Istuin 4 vuotta sitten vahingossa kylmässä. Sain muutaman virtsatietulehduksen. Viljeltiinkin Sitten kerran sain oireet. pikatesti terveyskeskuksessa normaali. Eivät suostuneet viljelemään. Vain sairaanhoitajalle pääsin. Ei lääkettä. Lääkkeen hain yksityiseltä. Julkisenvterkka käski vaan mennä gynelle, ku on niin usein tulehdus. Höh. Eihän se sais käskeä yksityiselle menemään. (,kävin yksityisgynellä ja ei löytänyt syytä)
Ärsyttävää, kun eivät aina suostu ottamaan viljelyä. Pikatesti on epäluotettava. Ei viljelykään aina onnistu. Sukulaisellani oli kaksi viljelykertaa nega, ennen kuin koömas näyttibookein positiivisen.
Yksityiseltä antoovat heti reseptin ja lääkäri katsoi lähinnä kummeksuen, kun pyysin vielä viljelyynkin. Julkisella luottavat sokeasti viljelyyn.
Hyvä, et sait avun ja hyvä ku kerroit, miten päättyi sun juttusi.
Miten sun mies tuohon liittyy? Aamulla vaan vauva kainalossa päivystykseen, pääset nopeammin hoitoon kun vauvakin mukana. Tokihan sun täytyy näyte antaa, kyllähän se viljellään ja tarkistetaan mikä antibiootti tehoaa parhaiten, sitten jo aloitettua ab-kuuria myöhemmin joko vaihdetaan tai pidetään samana, riippuen niistä viljely-ja herkkyysmääritysten tuloksista.