Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillinen virtsatieinfektio nyt illalla - mitä kannattaa tehdä?

Vierailija
31.08.2014 |

Eli kysymys jo otsikossa. Nyt illalla iski yllättäen virtsatieinfektio. Oireet alkoivat n. 18-19 aikoihin, otin C-vitamiinia pari grammaa ja olen juonut paljon vettä, mutta siitä huolimatta oireet on pahentuneet ja tuntuvat pahentuvan koko ajan. Nyt siis käytännössä istun vessassa jatkuvasti, tuntuu tosi inhottavalle olin missä asennossa tahansa. Ei kuitenkaan ole kuumetta tai verta virtsassa tai alavatsa- tai kylkikipuja tms vielä. Mulle on kerran aiemmin tullut VTI, joka silloin eteni nopeasti niin että tuli verta virtsaan ja pahat alavatsakivut, mutta sain antibiootin aloitettua alle 6h sisään ensioireista ja se parani hyvin. 

Mietin nyt, pitäisiköhän lähteä suoraan päivystykseen vai koittaa odottaa huomiseen lääkäriaikaa. Aamulla siis puhelinneuvonta aukeaa klo 7 (sekä tk:n että työkkärin), en tiedä kauanko kestäisi että saisin lääkäriajan ja reseptin antibiootille, ja pitäisikö antaa näyte labraankin sitä ennen. Mies on huomenna töissä aamusta alkaen ja minulla on 2kk vauva, jonka kanssa voi olla vaikea lähteä tunneiksi tk:hon pahan virtsatieinfektion kanssa. Toisaalta jos onnistuisin saamaan puhelinreseptin aamulla käymättä labrassa, voisi mies lounastauolla n. 13 aikaan varmaan hakea antibiootit ettei tarvitsisi lähteä vauvan kanssa.

 

Mutta en takuulla saa yhtään nukuttua näillä oireilla ja imetyskin on jo vaikeaa, kun jatkuvasti pitää päästä vessaan kesken syöttöjen. Kannattaakohan edes yrittää sinnitellä aamuun, vai olisiko helpompi lähteä suoraan päivystykseen? Mies voisi sitten olla vauvan kanssa sen ajan nyt yöllä. Toisaalta kaikki kaupungin apteekit aukeavat vasta seitsemältä, ja en tiedä voisiko päivystyksestä saada suoraan antibioottia.

 

Olisi kiva kuulla muilta VTI:n kokeneilta, mitä he tekisivät tässä tilanteessa. :) Itselle VTI on aika uusi tuttavuus, ja silloin aiemmin kävi tuuri että se alkoi aamulla ja lääkäriasema oli lähellä (eikä ollut vielä lapsia).

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oota aamu ja soitat sinne . Hyvin mahollist et saan reseptin ilman näytettä.mulle ku tuli ni menin aamul sinne tekee näytteen ja joskus päiväl klo 13 ni määräs reseptin. Miks et vauvan kaa voi hakee sitä lääkettä ja mennä tk viemää pissanäytettä??

Vierailija
2/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:02"]Oota aamu ja soitat sinne . Hyvin mahollist et saan reseptin ilman näytettä.mulle ku tuli ni menin aamul sinne tekee näytteen ja joskus päiväl klo 13 ni määräs reseptin. Miks et vauvan kaa voi hakee sitä lääkettä ja mennä tk viemää pissanäytettä??
[/quote]

siis saat*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin päivystykseen, koska uni ei tule koko yönä ja suotta sitä kärsii. Saat het lääkkeen ja aamuyöstä jo unta! Ite valvoin kerran viiteen asti, että bussit lähti kulkemaan ja pääsin sairaalaan. Se oli typerää odottaa, kun olisi pitänyt vaan se taksi tilata heti.

Vierailija
4/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa olet? Päivystykset pks on nyt ihan ylibooked. Kävin itse päivystyksessä klo 18 ja siellä oli 60 ihmisen jono. Menin mehiläiseen. Sama vaiva vti.

Vierailija
5/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin siis tietysti mennä vauvan kanssa terkkariin, se vain jännittäisi tässä tilassa kun koko ajan pitää juosta vessaan, ja itse vielä jännään vauvan kanssa normaalistikin yksin kulkemista kun olen aika tottumaton äiti. 
AP

Vierailija
6/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon Tampereella.

Joo, mietin kanssa että kun uni ei tule niin samalla voisi lähteä päivystykseen. Mutta pitäisi mennä taksilla kun bussit ei kulje eikä meillä ole autoa, ja nyt yöllä ei ole apteekkejakaan auki ennen seitsemää, niin en tiedä onko siitä varsinaista hyötyä maksaa n. 60e enemmän että saa antibiootit ehkä tuntia-paria aiemmin. Jos päivystyksestä saa suoraan ne antibiootit (en tiedä?), olisi kyllä sen arvoista kun sen verran kamala olo.
AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota särkylääkettä ja jos ei tehoa, lähde päivystykseen.

Vierailija
8/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottaisin. Ota särkylääke, vaikka panadol, juo paljon vettä. Jos on puolukkaa tai karpaloa, mehuna tai marjana, ota niitä. Jos ei ole, niin terästä mehu sitruunalla tai sillä valmiilla sitruunamehulla.

Juo edelleen paljon. Yritä jotenkin pitkittää vessassa käynnin väliä. Jos sulla on kauratyyny tms, niin lämmitä se ja laita jalkovälin. Lämpö on ainakin itselläni auttanut siihen kirvelyyn. Siihen auttaa muuten myös auton penkinlämmitin :)

Ja tosiaan nukkumaan myös se kauratyyny, tai vaikka vesipullo missä on kuumaa vettä, jalkojen välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin nyt. Hittooks sitä kärsimään. Sulla tuntuu kuitenkin olevan tosi hankala olla. Varmasti antavat sieltä sulle lääkkeen.

Vierailija
10/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota aamuun, mutta ota nyt särkylääkettä, se voi helpottaa oloa. Aamulla sitten heti hakemaan antibioottia, usein sen saa pelkällä labrakäynnillä, jos virtsasta löytyy pöpöjä. Tosi ikävä tauti, mutta antibiootti auttaa sitten nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kulkee kaukalossa. Virtsis sucks!

Kipuja ei siis ole? Jos on niin sitten ainakin soittaisin, synnytyksestä kulunut niin vähän aikaa. Hyvä kun olet juonut!

Mitäpä jos käyt pissalla (heh...), koetat rauhoittaa mielen ja koetat nukkua. Keskity hengitykseen. Jos aamulla on vielä oireita niin sitten lääkäriin.

Jos menee sietämättömäksi otat taksin ja lähdet.

Itse olen mennyt kerran tuon "honey moon" -syndorooman vuoksi taxilla lääkäriin kolminkerroin. Siitäkin selvittiin. On ollut myös virtsis, joka oli aamulla poissa.

Vierailija
12/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja selitä tilanne, yleensä pääsee "jonon" ohi, ainakin osaavat varautua labraan. Onko puolukkamehua tai karpalomehua? Juo sitä, paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten veden juonti ja muut keinot auttaa, kun ei ne tähänkään mennessä ole auttaneet vaan tila on pahentunut. Labrakäynnissä on nyt sekin ongelma, että en tiedä miten pystyn pidättämään tarpeeksi kauan, että tulee luotettava näyte . nyt kestän imetystä ehkä 10 min max ja on jo pakko juosta vessaan. Otan nyt särkylääkkeen ja mietin vielä, mitä tehdä. Olisi vauvankin kannalta paljon helpompi lähteä nyt. Hitsi kun kaikki akuutit vaivat iskee mulla aina yötä vasten!

AP

Vierailija
14/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita ruokasoodaa veteen ja juo. Auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi virtsatietulehdus pääsisi jonon ohi? Tuskin pääsee, kyllä ne henkeä uhkaavat tilanteet meni kaiken ohi. Eli en lähtisi sinne keskellä yötä istumaan ja jonottelemaan.

Vierailija
16/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla unilääkettä? Tai lihasrelaksantteja? Rauhoittavia? Ota ihan mitä vaan että tulee uni, aamusta heti tkseen.

Vierailija
17/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto, nyt oli verta virtsassa. Taidan siis mennä päivystykseen hakemaan antibiootit, toivon tosiaan ettei ne pyydä näytettä. Mies ei ole kauhean mielissään. :(
AP

Vierailija
18/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana lievittää tulehdusta.

Vierailija
19/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen vaan. Tre:lla sai heti antibioottia kipuun jo päivystyksessä. Muutamat pissitaudit kokeneena en kärsisi sekuntiakaan ylimääräistä. Tosin ihmisillä on eri sietokykyjä, omani on nollassa.

Vierailija
20/33 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 00:20"]

En tiedä, miten veden juonti ja muut keinot auttaa, kun ei ne tähänkään mennessä ole auttaneet vaan tila on pahentunut. Labrakäynnissä on nyt sekin ongelma, että en tiedä miten pystyn pidättämään tarpeeksi kauan, että tulee luotettava näyte . nyt kestän imetystä ehkä 10 min max ja on jo pakko juosta vessaan. Otan nyt särkylääkkeen ja mietin vielä, mitä tehdä. Olisi vauvankin kannalta paljon helpompi lähteä nyt. Hitsi kun kaikki akuutit vaivat iskee mulla aina yötä vasten!

AP

[/quote] Odottele nyt niin kauan etta menee munuaisiin ja joudut teholle. Miten sitten vauvan kay? En ymmarra sita Suomen 'maailman parasta' sairaanhoitoa kun ihmiset eivat saa apua ennenkuin bussit kulkee ja apteekit aukee. Vaikka nyt kuinka karsit tuskissasi niin et yhtaan kirkkaampaa kruunua saa taivaassa.

Ja olen itse joutunut teholle VTIn takia vaikka ei koskenutkaan, oli vaan jatkuvasti paheneva olo. Ei siina vaiheessa naurata eika haveta kun viedaan juoksujalkaa hoitoon. Mene nyt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi