Olen vararikossa aikuisen lapsen vuoksi.
Olen joutunut antamaan pakottavista syistä tuhansia euroja vuoden aikana.
Nyt rahani ovat loppu myös itseltäni.
Hän ei ymmärrä tätä vaatii koko ajan lisää, uhkailee minun hoitoon laittamisella ja haukkuu mielisairaaksi.
Olen normaali työssä käyvä ihminen, en koskaan ole syönyt mitään lääkkeitä tai saanut terapiaa.
Hänellä on mm. minun ostamaa omaisuutta josta joudun kuukausittain maksamaan, jos tämä hänelle tarpeeton omaisuus myytäisiin, saisin vähän helpotusta raha-asioihin. Hän ei luonnollisestikaan suostu tähän.
Apua kaivataan.
Kommentit (37)
Sen auton suhteen sinun on todennäköisesti vain luovutettava. Jos olet ostanut auton lapsesi "nimiin" eli lapsesi on autossa omistajana, niin et todennäköisesti pysty tekemään asialle mitään. Selvitä kuitenkin, mitä sinun on tehtävä, jotta et joudu vastuuseen maksamattomista vakuutus- ym. maksuista. (Vakuutusyhtiöstä voit kysyä neuvoa.) Toki asia harmittaa, mutta ehkä sen takia ei kannata kuitenkaan stressaantua vuosikausiksi.
Keskity sen sijaan siihen, miten saat muut raha-asiat kuntoon. Jos lapsesi käy liian hankalaksi, hanki hänelle lähestysmiskielto. Täällä mainittujen muiden tahojen lisäksi myös kirkon perheneuvonnasta voisi saada keskusteluapua ja neuvoja tilanteen hoitamiseen. Myös seurakuntasi diakonilta (jolla saa yleensä ajan viimeistään muutaman päivän päähän) saattaisi saada apua.
Aika paha on tilanne. Luin jostain että perheväkivalta usein on sitä että noin 18 vuotias poika alkaa hyppiä äitinsä silmille. Turvautuisin aika nopsaan poliisiin sillä hölmöyksissään poika voi tehdä todella pahaa jälkeä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:14"]
Ilmoita se auto varastetuksi. Jätä kaikki verot maksamatta jne.
Sekin on parempi et otat takkiiisi jo tulleet velat mut et anna lisää. Varaa aika sosiaalityöntekijälle itseäsi varetn ja kerro kaikki. Laita paperille ylös kaikkki mitä olet ostanut ja lainannut ja sossu auttaa sinua selvittämään tilanteen.
[/quote]
Tuo nyt oli selkäpiitä karmiva neuvo- Hänhän on itse auton lapselleen ostanut ja nyt ehdotat, että ilmoittaa auton varastetuksi? Niin että lapsesta tehdään valheellisesti rikollinen vain siksi, että hänen äitinsä on niin typerä?!!!! Mulla ei ole mitään sympatiaa ap:ta kohtaan. Itse on rahaa lapselleen syytänyt ja tavaroita ostanut. Tuskin kukaan on asetta hänen ohimollaan pitänyt. Nyt kun on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin oman toimintansa vuoksi, demonisoi ja syyllistää lapsensa.... kuvottavaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:33"]Aika paha on tilanne. Luin jostain että perheväkivalta usein on sitä että noin 18 vuotias poika alkaa hyppiä äitinsä silmille. Turvautuisin aika nopsaan poliisiin sillä hölmöyksissään poika voi tehdä todella pahaa jälkeä.
[/quote]missä mainittiin että kyseessä on poika??
Nyt on aika laittaa lapselle kaipaamansa rajat.
Olet epäonnistunut kasvatustyössä. Täydellisesti.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:11"]
Nyt on aika laittaa lapselle kaipaamansa rajat.
[/quote]
Eiköhän se oo tässä vaiheessa jo pikkasen liian myöhäistä. Vahinko on jo tapahtunut.
Jos on mt-tapaus niin ei se estä sinua ap olemasta järkevä ja jämäkkä ja hae apua sille aikuiselle lapselle.
Ja lakkaa ottamasta paskaa niskaan. Turha luulla että raha mitään ratkaisee eli rahahanat kiinni vaikka se olisi sinun jo pitänyt tehdä aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:14"]
Ilmoita se auto varastetuksi. Jätä kaikki verot maksamatta jne.
Sekin on parempi et otat takkiiisi jo tulleet velat mut et anna lisää. Varaa aika sosiaalityöntekijälle itseäsi varetn ja kerro kaikki. Laita paperille ylös kaikkki mitä olet ostanut ja lainannut ja sossu auttaa sinua selvittämään tilanteen.
[/quote]
Tuo nyt oli selkäpiitä karmiva neuvo- Hänhän on itse auton lapselleen ostanut ja nyt ehdotat, että ilmoittaa auton varastetuksi? Niin että lapsesta tehdään valheellisesti rikollinen vain siksi, että hänen äitinsä on niin typerä?!!!! Mulla ei ole mitään sympatiaa ap:ta kohtaan. Itse on rahaa lapselleen syytänyt ja tavaroita ostanut. Tuskin kukaan on asetta hänen ohimollaan pitänyt. Nyt kun on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin oman toimintansa vuoksi, demonisoi ja syyllistää lapsensa.... kuvottavaa.
[/quote]
Sun viimeiset lauseet ovat kuvottavia!!
Lopetat rahan antamisen kiittämättömälle kakaralle. Nuo uhkailut on ihan huuhaata, ei tervettä ihmistä voi kukaan toinen hoitoon tai holhoukseen laittaa.
Onpa ikävä tilanne. Tsemppiä ap, pidä rajoistasi kiinni!
Tällaisia tapauksia on paljon! Mutta täältä ap et saa apua, kuten huomasit. Vain täydelliset ihmiset täällä heittää paskaa niskaan kanssaihmiselle.
Teille täydellisille kasvattajille tiedoksi, tämä voi tulla teidänkin eteenne joskus. Ei kannattaisi nyt pilkata, ettei satu omaan nilkkaan myöhemmin. Ette voi koskaan olla varmoja millaisia teidän lapsista aikuisena tulee, ihan sama miten kasvatatte.
Meidän perheessä oli sama tilanne, kaikki me neljä lasta olemme saaneet hyvän ja rakastavan kasvatuksen. Yksi meistä kuitenkin harhautui sivupoluille. Siinä ei ollut kyse kasvatuksesta, eikä edes mt- ongelmista. Hän on saanut täsmälleen yhtä hyvät eväät elämään kuin me muutkin. Tilanne on rauennut, vanhempien menehdyttyä. Tähän "mustaan lampaaseen" pidämme yhteyttä ja tapaamme silloin tällöin kukin tahollamme, mutta rahallisesti emme auta.
Kiristääkö lapsesi sinua jollain?
Lopeta kierre nyt. Älä enää osta aikuiselle lapsellesi mitään. Älä anna rahaa, äläkä tavaraa. Älä maksa hänen laskujaan. Sen auton olet todennäköisesti menettänyt. Parasta on, jos nyt otat etäisyyttä. Jos hän tulee kotiisi, pihallesi tai työpaikallesi räyhäämään, pyydät poistumaan välittömästi poliisin kutsumisen uhalla. Jos ei lähde, kutsut poliisin. Piste.
Talousasiat kuntoon. Tee laskelma kuinka selviät veloista, jotka tähän mennessä kertynyt. Niputa vaikka kaikki yhteen ja hae pankista yksi laina (pankin kulutusluotto, remonttilaina yms.), jolla maksat muut pienemmät kalliit lainat pois. Jos tilanne on toivoton, tai muuten vaan et usko selviäsi, ota yhteys velkaneuvontaan, sosiaalityöntekijään tai lähiseurakunnan diakoniin. He auttavat sinua eteenpäin.
Ratkaisu löytyy varmasti, kunhan otat ohjat käsiisi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:07"]
Meidän perheessä oli sama tilanne, kaikki me neljä lasta olemme saaneet hyvän ja rakastavan kasvatuksen. Yksi meistä kuitenkin harhautui sivupoluille. Siinä ei ollut kyse kasvatuksesta, eikä edes mt- ongelmista. Hän on saanut täsmälleen yhtä hyvät eväät elämään kuin me muutkin. Tilanne on rauennut, vanhempien menehdyttyä. Tähän "mustaan lampaaseen" pidämme yhteyttä ja tapaamme silloin tällöin kukin tahollamme, mutta rahallisesti emme auta.
[/quote]
Miten tilanne raukesi? Eikö perinnöstä tullut riitaa?
Omat vanhempani alkavat olla ap:n kanssa samankaltaisessa tilanteessa. Meitä vain on useampi lapsi. Omasta mielestäni olen meistä järkevin, ja koetan ja haluaisin olla itsenäinen, mutta vanhemmat eivät lopeta rahan syytämistä, vaikka olen sitä suoranaisesti nyt pyytänyt jo useamman kerran. Mielestäni tämä loukkaa ja kyseenalaistaa aikuisuuttani ja itsenäisyyttäni, kun vanhemmat eivät anna pärjätä omillaan. Mielestäni sisarukseni toimivat verenimijöiden tavoin, kun ottavat ja ottavat ja vaativat, tekemättä itse töitä. En sitten tiedä, mikä vanhemmillani on ajatusrakennelma tässä takana. Kai he haluavat auttaa minkä voivat, kun ovat itse köyhistä ja vaatimattomista oloista kotoisin. Ja olemmehan sitä sukupolvea, joka korkeasta koulutuksesta huolimatta tulee aina olemaan vanhempiaan köyhempiä. Minäkin saan huonompaa "palkkaa" kuin isäni eläke on, ja näin olisi myös oikeudenmukaisesti palkatuissa töissä (millaisissa en nyt ole).
Ap, paskannakkaamisen lisäksi olet saanut joitakin hyviäkin neuvoja, kuten rahallisen avustamisen lopettaminen, lähestymiskiellon hankkiminen ja poliisiin turvautuminen tarvittaessa.
Oletteko tehneet velkakirjaa lainaamistasi rahasummista? Jos ette ole, onnistuisiko velkakirjan tekeminen myöhemmin?
Oletko antanut käteisenä rahat lapsellesi vai oletko siirtänyt rahat omalta tililtäsi hänen tililleen? Tilisiirto on jo hyvä todiste siitä, että rahaa on siirtynyt välillänne. Vielä parempi olisi ollut, jos olet muistanut pankkisiirtoja tehdessäsi laittaa oheisviestiksi maininnan, että raha on annettu lainaksi. Sinulla on periaatteessa mahdollista laittaa erääntyneet velat ulosottoon, mutta siinä en pysty neuvomaan, miten se tehdään, koska en tiedä. Joku muu ehkä osaisi neuvoa - kannattaa kysyä neuvoa vaikka pankista tms.
Tee lapsellesi selväksi, että hänen pitää vastata omasta toimeentulostaan. Keskustele hänen kanssaan silloin, kun hän on rauhallinen. Pyydä todistajaksi ja omaksi turvaksesi joku muu ihminen (esimerkiksi joku sukulainen tai ystävä), sillä lapsesi vaikuttaa varsin pelottavalta vihanpuuskissaan.
Voit myös auttaa mt-ongelmaista lastasi hakeutumaan hoitoon, mikäli hänellä ei ole toimivaa hoitosuhdetta. Onko hän vaarallinen itselleen tai muille ihmisille? Jos on, kannattaa harkita pakkohoidon mahdollisuutta. Sinä et vanhempana saa tietoja lapsesi terveydentilasta hänen lääkäriltään, mutta sinulla on mahdollisuus kertoa hänelle oma näkemyksesi hänen voinnistaaan. Kannattaa siis soittaa lääkärille ja kertoa tilanteesta.
Voit neuvoa häntä sosiaalitoimistoon hakemaan toimeentulotukea. Voit auttaa häntä myös asioimaan Kelassa. Älä kuitenkaan enää anna hänelle rahaa. Pidä huolta itsestäsi ja hyvinvoinnistasi.
Kiitos 20. Hänellä on mt-ongelma, ehkä juuri siksi alkuun halusin auttaa. En tiennyt mikä kierre tulee. Alkuun äiti toivoo ja uskoo lapsestaan vaan parasta. Ap.