Hirveimmät väärinkirjoitetut sanat
Eli siis sanat, jotka on kirjoitettu noin väärin, että kirjoittajaa tekisi mieli kehoittaa palaamaan takaisin koulunpenkille. Oma inhokkisuosikkini: Jauhenlihakeitto (välillä näkee valitettavasti myös muodossa "jauhen liha keitto"). Joskus vielä olen ilkeä ja kysyn, että mikä helvetin eläin se "jauhe" muka on.
Kommentit (167)
Synkkärit kun tarkoitetaan synttäreitä.
Pöyristyä kun tarkoitetaan hämmästyä.
Ja se vitun parempi puolisko -termi, hyi helvetti!
Haastava tai haasteellinen, kun tarkoitetaan vaikeaa tai ongelmallista. Mulle haaste liittyy juridiikkaan ja sitten toisaalta hyväntekeväisyystempauksiin, kun joku yritys haastaa kaikki muut alueen firmat osallistumaan keräykseen. Ja Savossa huastellaan, kun jutellaan. Mutta vaikeat asiat ON vaikeita, ja ongelmat ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:41"]
gluteiiniton, kasvis ruokailija
[/quote]http://www.kysy.fi/kysymys/gluteeniton-vai-gluteiiniton-kumpi-oikein-ja-kumpi-vaarin-sanottu
Ärsyttää, jos sanotaan/kirjoitetaan esim "tuntuu _hyvälle_". Seon on hyväLTÄ!!!!!!!!!
Googlatkaapa sana "yhteistiedot". Aika moni yrittäjä ei näytä tajuavan, että se on "yhteystiedot".
Tuo kyllä lähinnä naurattaa, ei ärsytä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:35"]
Googlatkaapa sana "yhteistiedot". Aika moni yrittäjä ei näytä tajuavan, että se on "yhteystiedot".
Tuo kyllä lähinnä naurattaa, ei ärsytä.
[/quote]
Toihan on hyvä, kai ne on myös yhteistiedot, jos ne on kaikkien saatavilla avoimesti :)
Myös kielitieteilijöillä on jänniä sanavalintoja. Mm. Häkkinen ja Itkonen on käyttäneet yksityinen yksittäisen sijaan, esim. yksityinen äänne. Tulee lähinnä mieleen jokin intiimi äännähdys.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:35"]
Synkkärit kun tarkoitetaan synttäreitä.
Pöyristyä kun tarkoitetaan hämmästyä.
Ja se vitun parempi puolisko -termi, hyi helvetti!
[/quote] Onko se siis muna vai kulli? Se vitun parempi puolisko siis?
Näin eilen (ensimmäistä kertaa) ravintolan ruokalistalla maininnan jauhenlihasta. Tuli tämä ketju mieleen. :D
Kyllä se on "enään" tiheän esiintymisensä takia.
Miten voi selvää suomen kieltä kirjoittaa noin väärin?
Verbi monikossa lukusanan (ja substantiivin yksikön partitiivin) jälkeen:
"Kolme poikaa potkivat mummoa sääreen kadulla."
Tuota virhettä näkee nykyään ihan joka paikassa. Olen törmännyt siihen jopa niin paljon, että yhdessä vaiheessa luulin, että minä olenkin se, joka on aina puhunut ja kirjoittanut väärin. Lukusanan jälkeen siis tulee normaalisti verbi yksikössä, paitsi jos viitataan joihinkin tiettyihin poikiin:
"Kolme poikaa potkii mummoa sääreen kadulla. Kolme poikaa ostavat teräskärkiset maihinnousukengät, jotta potkiminen olisi jatkossa tehokkaampaa."
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:17"]
Kuullostaa. Ainaskii. Argh
[/quote]
Sipulia kuullostetaan paistinpannulla.
[/quote]
Olikos tämä nyt vitsi vai olitko tosissasi? Sipulia kun kuullotetaan, ei kuullosteta...
Jostain syystä mua ärsyttää kun ihmiset sanovat lääkkeiden nimiä väärin. Entinen anoppi otti "diapania" ja "apiriinia"... Samoin ärsyttää kun niin monet laittavat pisteen allekirjoituksen perään. Nimen jälkeen ei tarvita pistettä! Asun ulkomailla, ja Suomessa käydessäni inhotti kuunnella näitä "ketä, tavan, mein" ja muita sanakammotuksia mitä tässä ketjussa on jo mainittu. Suomen kieli on kaunis kieli! Älkää pilatko sitä! ...Se piti vielä mainita, että suomalainen nimeni on tietty asuinmaassani outo, mutta se ei ole mikään syy kirjoittaa sitä toistuvasti väärin. Olkoon nimeni vaikka Kaija; aina kun lähetän tekstaria yhdelle asiakkaalle (olen yksityisopettaja) ja vaikka laitan aina nimeni perään, on vastausviestissä poikkeuksetta nimenäni Kazia tai Kijja. MIKSI?!