Voiko vitutus olla masennuksen oire?
Mua on vituttanut yhä enenevässä määrin koko kesän, ja viime aikoina aivan kaikki mitä mies sanoo tai tekee saa mut kylmän raivon partaalle. Mikään ei kiinnosta eikä tuota iloa. Ruokahalu on mennyt, en saa unta, jokainen asia ottaa päähän. En kyllä itkeskele tai mitään, ei vaan huvita.
Voiko nämä olla masennuksen oireita? Tuntuu etten jaksa enää.
Kommentit (36)
Mulla tämä käytös johtuu täysin työstäni. Ennen tätä työtä olin iloinen, hauska, sosiaalinen ja empaattinen. Nykyään olen kyyninen, vittuileva kusipää, joka saa raivareita milloin mistäkin. Pitäisi ehkä jäädä paremminvointiyhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi, jos sitten helpottaisi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:29"]
Mulla tämä käytös johtuu täysin työstäni. Ennen tätä työtä olin iloinen, hauska, sosiaalinen ja empaattinen. Nykyään olen kyyninen, vittuileva kusipää, joka saa raivareita milloin mistäkin. Pitäisi ehkä jäädä paremminvointiyhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi, jos sitten helpottaisi.
[/quote]
Ei ole kyse käytöksestä, vaan siitä, että et enää saa nautintoa mistään ja kaikki asiat ärsyttävät ja ovat ilottomia ja turhia. Aivan kaikki. Nekin mitä rakastit.
t. työtön ja masentunut
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:12"]
Mulla oli ihan sama. Kävin sitten sellaisella psykologilla, joka väitti, että viha on merkki siitä, että en ole mitenkään masentunut, kun kerran jaksan olla vihainen. Uskoin sitä ja viha kasvoi raivoksi niin, että menin oikeasti ihan sekaisin, hakkasin kättä seinään rystyset verillä ja purin ja huusin. Diagnoosiksi tuli vaikea-asteinen masennus. Olisi kannattanut mennä jollekin asiantuntevalle lääkärille paljon aikaisemmin. Nyt meni varmaan vuosi elämästä ihan hukkaan, kun olin koko ajan aivan raivona kaikesta.
[/quote]
Minullakaan lääkäri ei ottanut vakavasti masennustani. Oli kai tottunut itkeviin potilaisiin, ja minä olin aivan kylmä ja ilmeetön. Tilanne pääsi niin pahaksi, etten lähtenyt kotoani pariin viikkoon. Ystävä lopulta pakotti varaamaan ajan ja tuli kanssani terveyskeskukseen. Olen ikuisesti kiitollinen. Muuten en varmaan olisi enää hengissä.
Ei depressio ilmene kaikilla itkemisenä. Tunsin niin syvää vihaa, etenkin itseäni kohtaan.
Voi hyvät hyttyset! Nyt äkkiä av(i)oeroa vireille, jos kumppani saa aikaan tuollaisia tuntemuksia pitkiksi ajoiksi ja vahingoittaa mieltäsi! Voin kertoa, että muakin vituttaa monet asiat niin, että päähän sattuu ja välillä ihan itkettää, kun on niin väsynyt ympärillä oleviin asioihin. Oman puolison näkeminen puolestaan tasaa olotilan ja tunnen itseni taas normaaliksi ja uskon kaiken järjestyvän.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:40"]
Voi hyvät hyttyset! Nyt äkkiä av(i)oeroa vireille, jos kumppani saa aikaan tuollaisia tuntemuksia pitkiksi ajoiksi ja vahingoittaa mieltäsi! Voin kertoa, että muakin vituttaa monet asiat niin, että päähän sattuu ja välillä ihan itkettää, kun on niin väsynyt ympärillä oleviin asioihin. Oman puolison näkeminen puolestaan tasaa olotilan ja tunnen itseni taas normaaliksi ja uskon kaiken järjestyvän.
[/quote]
Ei se sitä ole. Siksipä mä tässä kyselen. Varmaan ymmärrät, että masennus on sairaus joka vääristää sekä ihmisen omakuvan että suhteen muihin?
ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:40"]
[/quote]
Niin? Sä varmaan oletkin terve.
Minulla on. Ikävä kyllä sama tunne on taas palannut, vaikka luulin jo parantuneeni. En varmaan tule toimeen ilman lääkkeitä koskaan. (Ja kyllä, kaikki on kokeiltu.)
Mikään ei huvita, kaikki on turhaa. En jaksa pitää keneenkään yhteyttä, ja jos joku soittaa, en vastaa.
Ensi viikolla täytyy käydä taas lääkärissä hakemassa uusi resepti. :(
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:12"]
Mulla oli ihan sama. Kävin sitten sellaisella psykologilla, joka väitti, että viha on merkki siitä, että en ole mitenkään masentunut, kun kerran jaksan olla vihainen. Uskoin sitä ja viha kasvoi raivoksi niin, että menin oikeasti ihan sekaisin, hakkasin kättä seinään rystyset verillä ja purin ja huusin. Diagnoosiksi tuli vaikea-asteinen masennus. Olisi kannattanut mennä jollekin asiantuntevalle lääkärille paljon aikaisemmin. Nyt meni varmaan vuosi elämästä ihan hukkaan, kun olin koko ajan aivan raivona kaikesta.
[/quote]
Miten voi olla noin huono psykologi :(
Masennus on sisäänpäinkääntynyttä vihaa. Siitä se itsetuhoisuuskin tulee.
Voi! Ilman Voxraa en olis enää tässä. Lopulta vitutus kävi niin pahaksi, että sabotoin kaiken - työni, ihmissuhteeni, elämäni. Millään ei ollut mitää väliä. Toivoin, että kuolisin.
Hae apua, ap! Se eskaloituu nopeasti.
Mulla oli toi vitutus ja pimahtaminen oli oireena kilpirauhasen vajaatoiminnasta..
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 22:00"]
Mulla oli toi vitutus ja pimahtaminen oli oireena kilpirauhasen vajaatoiminnasta..
[/quote]
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen lääkitys. Sain diagnoosin kolme vuotta sitten. Eli kyse muusta.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:48"]
Voi! Ilman Voxraa en olis enää tässä. Lopulta vitutus kävi niin pahaksi, että sabotoin kaiken - työni, ihmissuhteeni, elämäni. Millään ei ollut mitää väliä. Toivoin, että kuolisin.
Hae apua, ap! Se eskaloituu nopeasti.
[/quote]
Joo, täytyy varata aika ensi viikolla. Eihän tätä jaksa enää kauan. Toivottavasti lääkäri on ymmärtäväinen.
ap
Voi tosiaan olla sisäänpäinkääntynyttä vihaa, mutta voi olla myös muunlaista.
Jos vitutus muuttuu krooniseksi on sen itsehoidossa tärkeintä ettei anna vitutukselle valtaa.
Valitettavasti ei, eikä nauruunkaan, yritetty on.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:10"]
Kyllä vitutukselle pitäisi saada virallinen diagnoosi. Eriasteisina tietenkin: pitkäkestoinen vitutus, krooninen vitutus jne.
[/quote]
Ja se tärkein kysymys:
Voiko vitutukseen kuolla?
[/quote]
Voi toki, jos vitutuspäissään tappaa itsensä.