Kutsumua -kampanja. Uusi hyväksyttävä keino kehua itseä :D
Somessa huvittava seurata, kuinka jotkut (aikuiset ihmiset) ovat haukan lailla bonganneet uuden hyväksyttävän tavan kehua itseään :D Nämä muka-koulukiusatut (?) seisovat kuvassa lapun kanssa, johon on keksimällä keksitty joku "kiusaus"sana tyyliä "omituinen"/"hikari"/"haaveilija" (sellainen, ettei kuitenkaan ole liian henkilökohtainen tai nolaava) ja sitten LIUTA kehuvia sanoja tyyliiä "empaattinen", "kaikkien kaveri", "mukava", "luova", "aikaansaava", "toisten tukija", "älykäs" jne.
Lol. Joillakin nuorilla sama on toteutettu ihan vilpittömän oloisesti ja varmaan löytynee sellaisia aikuisiakin. Mutta kyllä monella aikuisella paistaa niin läpi itsekehu, sädekehän kiillotus ja huomion haku.
Kas tässä jälleen kerran epäkorrekti mielipiteeni, olkaa hyvät. Ja nyt kaikki ko. kuvan somessa julkaisseet vaan alapeukuttamaan.
Kommentit (29)
Siis mä ymmärrän ton kampanjan ja mun mielestäni on hienoa, että kiusaamiseen otetaan kantaa näin, mutta olen myös ihmetellyt sitä kun joillakin se "pahin" loukkaus on jotain tyyliin "omituinen" tai muuta sellaista, joka ei oikeastaan ole mun mielestäni mikään paha asia. Tai siis jos toi on oikeesti pahin asia miksi sua on kutsuttu niin aika hyvin menee! Mieluummin lukisi sitten niitä henkilökohtaisempia OIKEITA haukkumia.
Ja kyllä mä tiedän mitä kiusaaminen on, mua haukuttiin yläasteella ihan kaikilla mahdollisilla nimillä. Joku hissukka tai friikki olisi ollut kehu sen rinnalla kun luokkalaiseni mm. toivoivat mun päätyvän itsemurhaan. Eihän tää mikään kurjuuskilpailu ole, mutta kun kaikkia on varmasti teininä jollain vähemmän mairittelevilla nimillä kutsuttu, mutta mielestäni satunnainen haukku ei kyllä ole vielä varsinaisesti koulukiusaamista.
Joo, samaa mieltä aloittajan kanssa. Onhan se kurjaa kun on haukuttu (ja varmasti käytännössä jokaista joskus on) ja voihan se jättää haavat. Mutta kuinkakohan monella pahasti kiusatulla on kanttia mennä tohon kampanjaan mukaan. En ainakaan itse kouluaikoina, sosiaalisesti muista täysin eristettynä nuorena olisi uskaltanut. #kutsumua vaikuttaa olevan iloista somepöhinää niille joilla on kuitenkin ystäviä ja kaikki suhteellisen hyvin. Pahasti kiusatut jäävät taas paitsioon.
Mitä väliä, onko kiusaaminen ollut kuinka rankkaa? Väärin se on joka tapauksessa. ja kyllä mielestäni kaikki loukkaavaksi tarkoitetut asiat on kiusaamista. "Sä oot ihan vitun outo" voi olla tasan yhtä loukkaavaa, kuin huorittelu.
Se, millä sanoilla ketäkin on haukuttu, ei kerro välttämättä paljoakaan. Kiusaamiseen kun usein liittyy esim. porukasta sulkemista, halveksuntaa, fyysistä kiusaamista ja vaikka mitä muuta kuin ne sanat. Siksi ei näiden sanojen perusteella voi päätellä, miten vakavasta kiusaamisesta on ollut kyse.
Jonkun mielestä "hikari" oli lievä sana. Ei se minusta lievältä tuntunut, ja vasta aikuisena oivalsin, että minullakin on oikeus olla iloinen saavutuksistani. Siihen asti ne olivat tuottaneet paljon häpeää.
Minua haukuttiin myös huoraksi ja vaikka miksi, ja syljettiin päälle. "Hauskinta" tässä on se, että kukaan opettajistani tai vanhempani eivät varmasti ajatelleet minua kiusatun, koska vastasin kiusaajille enkä vain istunut hiljaa.
Olen 25 ja entinen koulukiusattu. Aioin osallistua kampanjaan, mutta kiitos av:n osaan jättää välistä. Vain lisää haukkumista tiedossa.
Ymmärrän aapeetä. En väitä etteikö tossa olisi oikeestikin kiusattuja hylkiöitä mukana, mutta moni vaikuttaa keksineen sen elämänsä ainoan arvostelun tuohon, ja melko kevyen vielä. Outo voi olla rankkaa kiusaamista jos sitä sanotaan kaiken aikaa tai kaikesta mitä tekee, mutta se voi myös olla joku yksi ohimennen sanottu arvostelu sellaiselta, jonka sanoista ei edes välitä. t. nössö, nynny, nörtti, kalkkuna, hinaaja, suikkikone joka ei edes ajattele olleensa pahemmin kiusattu, enkä osallistu mihinkään somejuttuihin
Mun mielestä kamppis on just siks niin hyvä, et siihen voi osallistua myös ne joita ei ole kiusattu. Tarkoitus on näyttää, että yksikin loukkaamiseksi tarkoitettu sana voi satuttaa ja jättää arpia. Ajatuksena myös se, että korvataan tuo epämiellyttävä sana mukavammalla. Koulukiudaamisen vastainen kampanja ei ole yhtäkuin koulukiusattujen kampanja
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:14"]
Päinvastoin, olen itse ollut kiusattu. Sanatkin ovat vähän eri luokkaa, kuin nuo "outo" jne. Mitäköhän sakki tuumaisi, jos tekisinkin tuollaisen kuvan ja kirjoittaisin sanoiksi totuudenmukaisesti: "läski", "ihan vitun oksettava", "manne", "venakko", "huora", "rupikonna", "kuvottavin ihminen jonka oon koskaan nähnyt", "ihan vitun ruma" jne. Ehei, ei taida käydä tällainen laatuun :D
Ja noissa tyypeissä on oikeasti sellaisia, jotka olen tuntenut koko kouluajan ja tiedän, etteivät todellakaan ole olleet mitään kiusattuja.
ap
[/quote] Tsemppiä sinulle! Oletko pystynyt käsittelemään näitä asioita esim. ammattiauttajan kanssa?
[/quote]
Kiitos vaan tsempeistä. En ole käsitellyt asiaa kenenkään kanssa ja tässä lopputulos.
ap