Kutsumua -kampanja. Uusi hyväksyttävä keino kehua itseä :D
Somessa huvittava seurata, kuinka jotkut (aikuiset ihmiset) ovat haukan lailla bonganneet uuden hyväksyttävän tavan kehua itseään :D Nämä muka-koulukiusatut (?) seisovat kuvassa lapun kanssa, johon on keksimällä keksitty joku "kiusaus"sana tyyliä "omituinen"/"hikari"/"haaveilija" (sellainen, ettei kuitenkaan ole liian henkilökohtainen tai nolaava) ja sitten LIUTA kehuvia sanoja tyyliiä "empaattinen", "kaikkien kaveri", "mukava", "luova", "aikaansaava", "toisten tukija", "älykäs" jne.
Lol. Joillakin nuorilla sama on toteutettu ihan vilpittömän oloisesti ja varmaan löytynee sellaisia aikuisiakin. Mutta kyllä monella aikuisella paistaa niin läpi itsekehu, sädekehän kiillotus ja huomion haku.
Kas tässä jälleen kerran epäkorrekti mielipiteeni, olkaa hyvät. Ja nyt kaikki ko. kuvan somessa julkaisseet vaan alapeukuttamaan.
Kommentit (29)
Oletko koulukiusaaja kun noin happamana kirjoittelet? Kun kiusankohteesi saavat positiivista huomiota ja sinä pystyisit korkeintaan päivittämään että olet paskapää edelleen?
Eli idean kampanjanhan melkein ymmärsit, propsit siitä. ;)
Miksi itseään ei saisi kehua? Siksikö että ne ihmiset eivät olekaan teidän kusipäitten alaspainettavissa?
Ei, en ole ottanut osaa, koska en osaa kehua itseäni, valitettavasti. Mutta ihanaa niille jotka osaavat :)
Ai, minä taas entisenä koulukiusattuna oivalsin noiden kuvien myötä, että tosiaan kokemus on aina henkilökohtainen. Joissain kuvissa kaunis ihminen on kirjoittanut yliruksittavaksi "ruma". Ei toisen pään sisälle voi nähdä. Siellä voi olla piilossa itsetuntoa alentavia loukkauksia, vaikka ulkopuolisen näkökulmasta mitään ei olisi tapahtunut. Itse en ole edelleenkään niin sinut menneisyyteni kanssa, että uskaltaisin paljastaa kipeän kohtani. Olen 40v.
En ole osallistunut, mutta voisin kyllä. Minua ei kiusattu pahasti kuten monia muita, mutta eräs tarpeeksi kauhea asia musersi itsetuntoni vuosiksi. Lasketaanko kiusaamiseksi kun se tapahtui vain kerran vai olenko humblebraggaaja jos kerron tuosta omassa kutsumua-kuvassani?
Päinvastoin, olen itse ollut kiusattu. Sanatkin ovat vähän eri luokkaa, kuin nuo "outo" jne. Mitäköhän sakki tuumaisi, jos tekisinkin tuollaisen kuvan ja kirjoittaisin sanoiksi totuudenmukaisesti: "läski", "ihan vitun oksettava", "manne", "venakko", "huora", "rupikonna", "kuvottavin ihminen jonka oon koskaan nähnyt", "ihan vitun ruma" jne. Ehei, ei taida käydä tällainen laatuun :D
Ja noissa tyypeissä on oikeasti sellaisia, jotka olen tuntenut koko kouluajan ja tiedän, etteivät todellakaan ole olleet mitään kiusattuja.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:14"]
Päinvastoin, olen itse ollut kiusattu. Sanatkin ovat vähän eri luokkaa, kuin nuo "outo" jne. Mitäköhän sakki tuumaisi, jos tekisinkin tuollaisen kuvan ja kirjoittaisin sanoiksi totuudenmukaisesti: "läski", "ihan vitun oksettava", "manne", "venakko", "huora", "rupikonna", "kuvottavin ihminen jonka oon koskaan nähnyt", "ihan vitun ruma" jne. Ehei, ei taida käydä tällainen laatuun :D
Ja noissa tyypeissä on oikeasti sellaisia, jotka olen tuntenut koko kouluajan ja tiedän, etteivät todellakaan ole olleet mitään kiusattuja.
ap
[/quote]
Eipä se kouluaikaan rajoitukaan. Tuskin seuraat näitä ihmisiä 24/7? Eikö se ole hyvä että osaa ei ole haukuttu outoa pahemmalla nimellä?
Niin, ulkopuolinen ei aina voi nähdä, millä tavalla toinen on kokenut esim. nimittelyn. Se, että jollekin on naureskeltu yläasteella esim. lyhyydestä, voi olla hänelle vaikea paikka, vaikka joku oman lyhyytensä kanssa sinut ulkopuolinen ajattelisi, että pituudella ei ole mitään väliä elämässä.
Mun mielestä on hyvä että nyt huomio kiinnittyy ihan sellaiseen arkipäivän kiusaamiseen ja huuteluun eikä aina vain puhuta siitä rankasta systemaattisesta kiusaamisesta. Jospa se homottelu ja huorittelu vaikka vähän vähenisi:)
En itse muista että minua olisi haukuttu tai kiusattu mutta ilmeisen yleistä näyttää somen perusteella olevan:(
ap
[/quote]
Sinä et tiedä yhtään mitään, ainoastaan luulet tietäväsi. Et pysty koskaan tietämään toisen ihmisen kokemuksia tai sitä, mitä hän sisimmässään tuntee.
Annat itsestäsi sellaisen kuvan, että olet ehkä ansainnut sen, mitä olet saanut...
Mä näin kyllä kuvan jossa luki ruma huora raksittuna. Kyllä siellä on rankempiakin juttuja. Ja jokaiselle se kiusaaminen millä nimellä tahansa on varmasti kamala kokemus.
ap
[/quote] Minäkään en ole koskaan ollut koulussa varsinaisesti kiusattu, mutta olen kokenut tosi vaikeita asioita elämässäni (sairaudet, kotiolot, syömishäiriöt yms), jotka ovat vieneet minut itsemurhan partaalle. Näitä asioita ulkopuoliset eivät tiedä, mikä tekee elämästäni vielä vaikeamman - on vaikea jaksaa, kun kukaan ei edes osaa auttaa eikä ymmärrä.
Joo no ehkä hieman tarkoituksella provosoivasti kirjoitettu, mutta pointtina se, että oikeasti kiusatut ihmiset eivät lähde arpiaan missään facebookissa avaamaan (poikkeuksia varmasti muutama on). Nämä kuvien laittajat vaikuttavat olevan niitä ihmisiä, joille on kerran kouluaikana sanottu "oot tyhmä" ja siitä sitten väännetään tällainen kuva ja kuvitellaan ilmeisesti ymmärtävänsä miltä rankempikin koulukiusaaminen tuntuu. Tavallaan tällä kampanjalla tehdään kiusaamisesta aika kevyt juttu, kun ovathan "kaikki" sitä kokeneet.
Ja sinä, joka sanoit, että vaikutan siltä, että olen ansainnutkin kiusaamisen: mietipä hetki. Mieti oikein hartaasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:28"]
Joo no ehkä hieman tarkoituksella provosoivasti kirjoitettu, mutta pointtina se, että oikeasti kiusatut ihmiset eivät lähde arpiaan missään facebookissa avaamaan (poikkeuksia varmasti muutama on). Nämä kuvien laittajat vaikuttavat olevan niitä ihmisiä, joille on kerran kouluaikana sanottu "oot tyhmä" ja siitä sitten väännetään tällainen kuva ja kuvitellaan ilmeisesti ymmärtävänsä miltä rankempikin koulukiusaaminen tuntuu. Tavallaan tällä kampanjalla tehdään kiusaamisesta aika kevyt juttu, kun ovathan "kaikki" sitä kokeneet.
Ja sinä, joka sanoit, että vaikutan siltä, että olen ansainnutkin kiusaamisen: mietipä hetki. Mieti oikein hartaasti.
ap
[/quote]
Mä en taas jaksa käsittää tälläistä valittamista. Koitetaan saada kiusaamista kuriin ja järkätään kampanjaa ja silti jaksetaan ulista.
Sillä ei ole merkitystä onko kiusaaminen rankkaa vai kevyttä, yhtälailla ihmisellä on oikeus siitä puhua.
"Annat itsestäsi sellaisen kuvan, että olet ehkä ansainnut sen, mitä olet saanut..." ja viisi yläpeukkua tälle kommentille. Av-mammat hienosti koulukiusaamista vastaan...
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:14"]Päinvastoin, olen itse ollut kiusattu. Sanatkin ovat vähän eri luokkaa, kuin nuo "outo" jne. Mitäköhän sakki tuumaisi, jos tekisinkin tuollaisen kuvan ja kirjoittaisin sanoiksi totuudenmukaisesti: "läski", "ihan vitun oksettava", "manne", "venakko", "huora", "rupikonna", "kuvottavin ihminen jonka oon koskaan nähnyt", "ihan vitun ruma" jne. Ehei, ei taida käydä tällainen laatuun :D
ap
[/quote]
ei sinne uskalleta niitä kamalimpia laittaa.
itse en voi sanoa edes ääneen akne tai finni koska niistä kiusattiin niin perkeleen monta vuotta. Laitoin vain ruma
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:31"]
"Annat itsestäsi sellaisen kuvan, että olet ehkä ansainnut sen, mitä olet saanut..." ja viisi yläpeukkua tälle kommentille. Av-mammat hienosti koulukiusaamista vastaan...
[/quote]
Kiusaajalta tuo ap vaikuttaa. Juuri tuommoista heikkouksien etsimistä ja lällättämistähän kiusaaminen on.
Tässä ketjussa näkee hyvin asian kaksinaismoralismin. Kiusata ei saa, paitsi niitä jotka ovat eri mieltä. Näinhän tämä palstalla menee muutenkin ja ihan tosielmässäkin. Ollaan valmiita puolustamaan ja kokemaan empatiaa niitä kohtaan, jotka ovat itselle jotenkin miellyttäviä. Mutta itselle epämieluisia henkilöitä voi syrjiä ja kiusata, mutta sitä ei vaan kutsuta kiusaamiseksi. Miten sitä lapset ja nuoret osaisivat kun eivät aikuisetkaan.
ap
[/quote] Tsemppiä sinulle! Oletko pystynyt käsittelemään näitä asioita esim. ammattiauttajan kanssa?
Mä jo toiseen ketjuun kirjoitin, että haisee humblebragilta. T. "Mua on haukuttu tietosanakirjaksi, yhyy"