Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eikö se jo konttaa jne.?"

Vierailija
30.08.2014 |

Otsikossa on se, mitä isovanhemmat kyselevät koko ajan!

Vauva on täysin normaali puolivuotias. Neuvolan mukaan kaikki on ok.

Mutta isovanhemmat kyselevät huolestuneina, miksi vauva ei tee sitä ja tätä. Isovanhempien mielestä vauvan pitäisi jo kontata, mutta kun vauva ei konttaa puolivuotiaana, sitten ihmetellään, mikä on vikana! Olen selittänyt monta kertaa, että vauva tekee sitä ja tätä keskimäärin siinä ja siinä iässä, että näin pienen vauvan ei edes tarvitse osata kyseistä taitoa vielä. Olen myös sanonut, että neuvolan mukaan lapsi kehittyy normaalisti ja on ikäisensä tasolla. Mutta kun ei, koska "kyllähän puolivuotias on jo sen verran iso". Siis mitä ihmettä! Ja isovanhemmilla siis luonnollisesti on omia lapsia, joten eivät voi olla ihan ummikkoja!

Järkipuhe ja neuvolan sanomisiin vetoaminen eivät tehoa. Muuta en enää keksi. Miksi vauvan ei anneta kehittyä omassa, NORMAALISSA tahdissaan? Jatkuuko tämä lapsen kasvaessa? Jossain vaiheessa lapsi tietysti alkaa jo ymmärtää, että ei ole isovanhempien mielestä tarpeeksi hyvä. Mitä silloin pitäisi keksiä? Kokoanko joukon saman ikäisiä lapsia ja vien näytille vertailukohdaksi?

Kiitos, että sain avautua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa kyselyt sukulaisilta ja ystäviltä ensin miksei vauvamme ryömi jo ja kun oppi ryömimään miksei konttaa jo. Ryömi muistaakseni 9kk iässä, konttamaan ryhtyi vasta juuri kun oli 10kk. No kävelemään oppikin sitten jo 11 ja puolen kk iässä.

Vierailija
2/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:42"]Meillä oli kanssa kyselyt sukulaisilta ja ystäviltä ensin miksei vauvamme ryömi jo ja kun oppi ryömimään miksei konttaa jo. Ryömi muistaakseni 9kk iässä, konttamaan ryhtyi vasta juuri kun oli 10kk. No kävelemään oppikin sitten jo 11 ja puolen kk iässä.
[/quote]

Ainiin ja minä en edes koskaan vauvana kontannut, jätin sen väliin ja lähdin kävelylle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tutulta kuulostaa! Kun yhden taidon oppii, seuraavaksi pitäisi jo osata jotain muuta - näin meilläkin isovanhemmat ajattelevat. Mikähän siinä on, että vauvan osaaminen vetää puoleensa näin paljon odotuksia?

ap

Vierailija
4/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika ei edes kontannut kunnolla ikinä, lähti sitten 1v ikäisenä kävelemään ja käveli ennensitäkin jos joku piti kädestä kiinni ja talutti, olisi osannut aikaisemmin muttei vaan uskaltanut päästää irti ja lähteä.

Vierailija
5/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolan th:n ulosanti on tuollaista. Puolivuotiaana olisi pitänyt istua, pian sen jälkeen kontata jne. Minä sanoin kerta toisensa jälkeen, että ei, ei vielä, tämä lapsi kehittyy ihan omaan tahtiinsa. Aina jäi sellainen olo neuvolakäynnistä, että meidän lapsi on jotenkin vajavainen ja hidas. Mikse se th voinut todeta sitten, että "niin, istumaan oppimisen normaali ajoitus on 5-10 kk, joten ei haittaa, vaikkei vielä kuusikuukautisena istu" tms.?.

Vierailija
6/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro isovanhemmalle ensikerralla suoraan kun kysyy joko konttaa, että et ymmärrä miksi hän aina kysyy samaa? Ja että sinusta se on rasittavaa, ja ettet halua että lapsi joutuu kasvamaan riittämöttömyyden tunteessa...

Tai sitten sano että kyllä konttaa jo, ujostelee vain ;)

Vierailija
7/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hormoonihuuruiselta, anna kommenttien olla omassa arvossaan ja keskity vaaveliin :)

Vierailija
8/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisiä pikkuvauvojen isovanhempia ovat.

Tosin itselläni vain anoppi oli tuollainen. Ja se oli tosi rasittavaa! Olin aiemmin tullut hänen kanssaan toimeen ihan hyvin, mutta vauva-aikana tosiaan minulla paloi hihat.

Kaikki vauvat eivät muuten todellakaan konttaa. Osa keksii ihan toisenlaiset liikkumistavat, kun ehtivät keksiä.

On helppoa sanoa, että älä välitä isovanhempien puheista, mutta oikeasti ymmärrän sinua, koska minusta on joskus ihan sietämättömän rasittavaa kuunnella tuollaisia typeryyksiä. Koeta kuitenkin jaksaa. Tuo ei ole sen arvoinen asia, että välien kannattaisi antaa mennä huonoiksi sen takia. Usko neuvolaa ja anna isovanhempien juttujen mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
9/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla vastaajalla on muuten vastaus, jossa on lataus passiivista aggressiota ja syyllistämistä. Viesti on, että isovanhempien puheet ovat ok ja vika on ap:n hormoneissa. Jos itse olisin saanut tuossa mielentilassa tuommoisen vastauksen, olisin tullut entistäkin vihaisemmaksi, ja syystä.

Vierailija
10/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

On "helpottavaa" kuulla, että muillakin on kokemusta yli-innokkaista isovanhemmista, joilla eivät ilmeisesti ole realiteetit kohdallaan. Pakko kai on vain itse ns. pysyä järjissään. Olen tietysti todella onnellinen siitä, että vauva on neuvolan mukaan ikäisensä tasolla, mutta haluaisin vain saada isovanhemmatkin ymmärtämään tämän asian, että vauvassa ei ole vikaa.

Hääjärjestelytkin olivat siitä erikoiset, että anoppi oli puuttumassa asioihin, vaikka maksoimme häät itse. Ääh, pitäisi jättää kummalliset kommentit omaan arvoonsa, mutta vaikka jotkin hääjärjestelyt vielä pystynkin ottamaan viileästi, vauva on paljon herkempi kohta. No, ainakin itse tiedän, että vauva on ikäisensä tasolla :)

ap

Vierailija
11/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin ja vaarin vauva-ajoista on niin pitkä aika, kannattaa olla hermostumatta ja antaa kommentien soljua kuin veden ankan selästä :0)

Vierailija
12/12 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:11"]

Mummin ja vaarin vauva-ajoista on niin pitkä aika, kannattaa olla hermostumatta ja antaa kommentien soljua kuin veden ankan selästä :0)

[/quote]

Näin kai on tehtävä. Varmaan teen jatkossa niin, että edelleen kerron vauvan olevan neuvolan mukaan ikäisensä tasolla ja sitten yritän ajatella jotain muuta. Jospa puheet loppuisivat, kun vastaan todella lyhyesti kaiken olevan ok.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme