Selkäkivut alkuraskaudessa!!
Mulla on nyt menossa viikko 7+3 ja koko tämän ajan mulla on ollut enemmän ja vähemmän selkäkipuja, välillä särkee alaselkää, välillä ristiselkää ja välillä yläselkää ja lisäksi kyljet on tosi kipeenä. Nyt onkin alkanut pelottaa, että eihän tuo enteile keskenmenoa. Huomenna on onneksi ultra ja pääsee tarkastamaan onko kaikki kunnossa. Kuulisin kuitenkin mielelläni muidenkin kokemuksia asiasta? Vatsakipuja mulla ei ole, mitä nyt nipistelyä ja vihlontaa sekä kiristelyä, mutta niitä mulla riitti loppuunasti myös edellisessä raskaudessa.
Mietin myös, että jos tämä raskaus jatkuu ja nämä selkäkivut vaan pahenee mitä pidemmälle mennään niin mitenköhän mun mahtaa käydä. Onko sellaisesta tukivyöstä apua ja voiko semmoista jo näillä viikoilla käyttää?
Kommentit (2)
Lääkäri sanoi, että raskaushormonit saattavat aivan alusta asti vaikuttaa niveliä löystyttämällä. Eli eikun huolehtimaan vatsalihaksien kunnosta!
Kahdessa raskaudessa selän kanssa on ollut helisemistä, tukivyö on onneksi auttanut, tosin vasta puolen välin paikkeilla. En usko, että siitä on apua vielä alkuraskaudessa: vyöhän laitetaan masun alle, se ikään kuin kannattelee vatsaa. On saatavana tosin " tavallisiakin" tukivöitä. Luulisin, että ainakin esim. Instru myy niitä. Lääkäriltä voi saada lähetteen fysioterapeutille, joka antaa selän kotihoito-ohjeita ja tarpeen tullen auttaa esim. vyön valitsemisessa.
ja pst. muistahan liikkua ja nostella selkää säästäen!
tukivyöstä!!
Alaselkä on kipee jo nyt, ja pelottaa että se menee ihan jumiin kohta puoleen.
Työ on fyysisesti melko raskasta ja joutuu paljon nostelemaan ja kantelemaan painaviakin juttuja.
Mun alaselkä on yliliikkuva jo valmiiks joten " hajoaminen" on vaan ajan kysymys..auttasko se tukivyö jo nyt?
Tappi & Puksu 12+1