Muualta kotoisin matkalla Helsingissä - miten liikun julkisilla?
Tulen kotimaan terminaaliin lentäen. Tarkoitus on olla Helsingissä kaksi yötä hotellissa. Jos ostan sen kolmen päivän seutulipun, mistä voin sen ostaa lentokentällä? Onko se lippu heti käyttövalmis vai pitääkö se leimata bussissa jossain laitteessa? Jos ei, pitääkö se bussiin noustessa näyttää kuljettajalle, vai vain nousta bussiin sen kummemmin lippua esittämättä?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:01"]
Pakko jakaa yksi pieni tarina, kun matkustin ensimmäistä kertaa bussissa Helsingissä. Reippaasti astuin bussiin sisään, tervehdin ja kerroin mihin päin Helsinkiä olin menossa ja lykkäsin rahat kuskin kouraan. Tuli kyllä niin juntti olo.
[/quote]
Olihan se hyvä kuskin ja muidenkin tietää minne menit. :-)
Mä en vaan osaa kulkea Helsingin julkisilla. Siis metrolla osaan, ostan lipun ja menen istumaan. Näytän lipun jos tulee tarkastaja. Mutta sitten, bussi.. menen etuovesta, piippaan kortin ja menen istumaan, poistun taka- tai keskiovesta. Ok. Näin oon tehnyt. Mutta jos ei ole korttia, niin mitenkäs sitten? Mitä mun täytyy sanoa kuskille? Ja suurin ongelmani: raitiovaunut! Mä en vaan osaa. Mistä mä menen sisälle, mistä pois, mitä mä teen? Mä muutin joku aika sitten Helsinkiin ja tää on kamalaa kun en vaan tajua enkä kehtaa kysyä keneltäkään.
Mun veli tuli aikoinaan sotilassairaala tilkkaan hoidettavaksi. Hyppäsi ratikkaan ja sanoi kuskille että Tilkkaan on mnossa, paljonko maksaa? Kuski rahasti normaalisti ja antoi lipun. Myöhemmin hän näytti sitä minulle, se oli kymmenen matkan lastenlippu. Veli oli siis armeija-iässä jo. eikä hän edes leimannut sitä lippua, joten pummilla matkustiKuski halusi näpäyttää maalaista:). Tämä siis silloin kun oli vielä olemassa 10 matkan leimattavat liput.
Tervetuloa ap Helsinkiin:). toivottavasti viihdyt, ainakin kivaa säätä on luvattu.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:10"]
Mä en vaan osaa kulkea Helsingin julkisilla. Siis metrolla osaan, ostan lipun ja menen istumaan. Näytän lipun jos tulee tarkastaja. Mutta sitten, bussi.. menen etuovesta, piippaan kortin ja menen istumaan, poistun taka- tai keskiovesta. Ok. Näin oon tehnyt. Mutta jos ei ole korttia, niin mitenkäs sitten? Mitä mun täytyy sanoa kuskille? Ja suurin ongelmani: raitiovaunut! Mä en vaan osaa. Mistä mä menen sisälle, mistä pois, mitä mä teen? Mä muutin joku aika sitten Helsinkiin ja tää on kamalaa kun en vaan tajua enkä kehtaa kysyä keneltäkään.
[/quote]
Bussissa ostat matkalipun kuskilta. Voit sanoa joko haluavasi sisäisen-/seutulipun tai kertoa mihin olet matkalla. Raitiovaunaussa voi mennä sisään mistä tahansa ovesta(ja uloskin), lippuja myy kuljettaja. Ratikat kulkee vain Helsingin rajojen sisäpuolella, joten ei tarvitse erikseen sanoa minkä lipun halua.
[/quote]
Jos ei ole matkakorttia, kuski myy lipun. varaa kolikoita, eivät tykkää seteleistä. jos matkustat Helsingin sisällä, pyydä Helsingin sisäinen lippu. Jos menet Vantaalle tai Espooseen, pyydä seutulippu.
Ratikassa myös kuski myy lippuja, samat ohjeet kuin bussissa. Ratikkalipun voi ostaa myös kännykällä, lähetä viesti A1 numeroon 16535, saat lipun tekstarina, ja siinä lukee voimassaoloaika, se n.1h. Ratikkaan voit mennä sisään kaikista ovista. Poistuminen mieluiten taka- ja keskiovista.
Kysy ihmeessä neuvoa kanssakulkijoilta:).
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:10"]Mä en vaan osaa kulkea Helsingin julkisilla. Siis metrolla osaan, ostan lipun ja menen istumaan. Näytän lipun jos tulee tarkastaja. Mutta sitten, bussi.. menen etuovesta, piippaan kortin ja menen istumaan, poistun taka- tai keskiovesta. Ok. Näin oon tehnyt. Mutta jos ei ole korttia, niin mitenkäs sitten? Mitä mun täytyy sanoa kuskille? Ja suurin ongelmani: raitiovaunut! Mä en vaan osaa. Mistä mä menen sisälle, mistä pois, mitä mä teen? Mä muutin joku aika sitten Helsinkiin ja tää on kamalaa kun en vaan tajua enkä kehtaa kysyä keneltäkään.
[/quote]
Raitiovaunu: jos sulla ei ole lippua, mene sisään etuovesta (kuskin vierestä) osta lippu ja mene istumaan, mene ulos mistä tahansa ovesta.
Bussi ilman korttia: mene sisään etuovesta ja osta kuskilta sisäinen tai seutulippu. Jos oot ostanut lipun jo etukäteen pömpelistä, näytä sitä kuskille (se nyökkää) ja mee istumaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Bussissa ostat matkalipun kuskilta. Voit sanoa joko haluavasi sisäisen-/seutulipun tai kertoa mihin olet matkalla. Raitiovaunaussa voi mennä sisään mistä tahansa ovesta(ja uloskin), lippuja myy kuljettaja. Ratikat kulkee vain Helsingin rajojen sisäpuolella, joten ei tarvitse erikseen sanoa minkä lipun halua.
[/quote]
Myös seutulipun voi ostaa raitiovaunusta.
Selvyydenvuoksi 1 vrk: ja 3 vrk:n matkailijaliput ovat erilaisia. 1 voi ostaa myös kuskilta ja se on sellainen paperinen. 3 voi ostaa automaateista tai kioskeista vaikka etukäteen. Se astuu voimaan, kun leimaa ja on matkakortintyylinen. No kieltämättä en ole tämän vuoden puolella noita käyttänyt, eli voi olla jo vanhaa tietoa.
[/quote]
Nythän on ihan paras aika olla "hölmö" ja kysyä "hölmöjä" kysymyksiä liikkumisesta, kun kaupunki on täynnä uusia opiskelijoita. Mä en ymmärrä tällaista nolostelua! Kysyt kerran tai kolmesti tai niin monta kertaa kuin on tarve miten toimitaan ja sen jälkeen osaat. Et sä ole niin mieleenjäävä ihminen, että kuskit ja kanssamatkustajat vielä vuosien jälkeen muistelisi "sitä yhtä, joka kysyi neuvoa". Ja mitä sitten jos joku vähän pyörittää silmiään kuullessaan sun kysymyksen. Ei sä siihen kuole, silmienpyörittelijä osoittaa tyhmyytensä etkä sä todennäköisesti tapaa sitä ihmistä enää koskaan.
Kyllä elämä on niin helppoa kun ei tajua hävetä jokaista pikkuasiaa!
HUOM! HUOM! HUOM! Toisin kuin viestissä 27 sanottiin, kännykkälipun saa tekstaamalla numeroon 16355 !!!!!!!
reittiopas.fi on loistava neuvoja kun tietää osoitteen minne on menossa. Raitiovaunuihin menet mistä ovesta vain, mutta lipun voit ostaa kuskilta. Jos liikut Helsingin sisällä sanot kuskille että sisäinen tai helsingin sisäinen ja jos menet espooseen tai vantaalle se on seutulippu.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:53"]
HUOM! HUOM! HUOM! Toisin kuin viestissä 27 sanottiin, kännykkälipun saa tekstaamalla numeroon 16355 !!!!!!!
[/quote]
Kännykkälippu on voimassa heti.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:17"]
reittiopas.fi on loistava neuvoja kun tietää osoitteen minne on menossa. Raitiovaunuihin menet mistä ovesta vain, mutta lipun voit ostaa kuskilta. Jos liikut Helsingin sisällä sanot kuskille että sisäinen tai helsingin sisäinen ja jos menet espooseen tai vantaalle se on seutulippu.
[/quote]
Jos et tiedä minkä lipun ostat, niin sanot mihin olet menossa. Kuski varmaan osaa myydä sitten sopivan lipun.
Ja kaikille huom. menette mistä ovesta tahansa sisään, niin odottakaa SIVUSSA että ulostulijat pääsevät ulos.
Ihan normaalia sanoa kuskille missä jää pois. Kuski tietää minkä lipun myy. Voit tietysti pyytää tietynlaisen lipun suoraankin.