Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eliittinimiä

Vierailija
29.08.2014 |

Kerokaapa nyt, mitkä ovat niitä eliittinimiä.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:54"]

Sano mitä sanot. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja kuulun oikeasti ns. parempaan yhteiskuntaluokkaan, joten minulle on käytännössä aivan sama mitä sanot esim. kirjoitustaidostani tai lapsen nimestä. :D Minä ja lapseni olemme silti ylempää keskiluokkaa, räpätit av:lla mitä tahansa. Se tässä onkin niin hienoa verrattuna sinuun. Minun ei tarvitse näytellä varakasta tai kultturellia nimeämällä lapsiani Väinöksi (hyi mikä nimi), vaan voin antaa nimiä joista oikeasti pidän. Voin kirjoittaa miten haluan ja millä tyylillä haluan, koska vaikka kirjoittaisin kuinka väärin, se ei vie pois sitä että olen mitä olen. Vain alemman keskiluokan täytyy statussymboleilla nostaa itseään ylemmäs. 

[/quote]

Kirjoitin vaan tuon yhden kommentin kun nauratti tuo sun argumentointi :) Mutta kirjoitustaidon tärkeydestä olen vähän eri mieltä. Nykymaailmassa viestintä on elintärkeä osa kaikilla työpaikoilla, täytyy osata ilmaista asiat selkeästi ja ymmärrettävästi muille niin suullisesti kuin kirjallisesti - siinä vasta todella se sinun osaaminen ja arvo yritykselle mitataan: miten hyvää tulosta pystyt heille tekemään. Ole siis mitä olet useampine  korkeakoulututkintoinesi ja egoinesi, mutta selkeään ja ymmärrettävään kommunikaatioon kykenemättömänä et ainakaan työpaikallesi ole mitenkään ihmeellinen.  

Vierailija
102/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain alemman keskiluokan täytyy statussymboleilla nostaa itseään ylemmäs. 

[/quote]

Aamen. Keskiluokka ylemmyyden tuntonsa pönkittämiseksi luokittelee wt-nimiä, -autoja, -lomakohteita. Ette te ole hienoja ihmisiä, vaikka saisitte tämän wt-käsitteen kaikkien suomalaisten takaraivoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:55"]

Aino, Kerttu, Kielo, Veikko, Viljo, Varpu, Väinö.

Sivistyneistö ja luova luokka on nykyajan eliittiä ja se osoittaa mielestään hyvää makua kansallisesta kulttuurista ammentamalla. Toki myös nimet joissa on viittaus klassiseen kulttuuriin kelpaavat.

[/quote] Olen kiinnittänyt tähän ilmiöön itsekin huomiota. 

[/quote]

Nuo ovat ihan tavallisia nimiä ja niitä on paljon alemmassa keskiluokassa. Väinö taitaa olla suosituimpia lasten nimiä. 

Vierailija
104/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:30"]

Toisin sanoen av-mammojen mukaan eliittiä voi olla vain, jos on suomenruotsalainen. Koska jos sanoisin, että lapseni nimi on Elisabeth Möttönen, niin taatusti olisi palstalaisten mielestä wt. Aika kauas historiaan olette jumittuneet tuossa ajattelussanne.

[/quote]

Enpä olisi uskonut tätä alkua lukiessani, että AV-MAMMAT ovat niin helkutin huumorintajuttomia ja yksinkertaisia, etteivät löydä ironiaa ja kieli poskessa -meininkiä vastauksissa. t. Se, joka yritti auttaa ap:ta lapsensa nimeämisessä Björn-nimellä

Vierailija
105/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:03"]

Enpä olisi uskonut tätä alkua lukiessani, että AV-MAMMAT ovat niin helkutin huumorintajuttomia ja yksinkertaisia, etteivät löydä ironiaa ja kieli poskessa -meininkiä vastauksissa. t. Se, joka yritti auttaa ap:ta lapsensa nimeämisessä Björn-nimellä

[/quote]

Kiitos ehdotuksestasi. Päädyin kuitenkin jo Tarjaan.

ap

Vierailija
106/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutankhamon

Vierailija
107/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:57"]

Sivistyneistö ja luova luokka on nykyajan eliittiä ja se osoittaa mielestään hyvää makua kansallisesta kulttuurista ammentamalla. Toki myös nimet joissa on viittaus klassiseen kulttuuriin kelpaavat.

[/quote]

Voi huoh.... Vain av:llä, niin stereotypistä. Wannebe-keskiluokan nimiä. Oikea yläluokka antaa juuri sellaisia nimiä mitä tahtoo, esim. Elisabet, Carl, Benjamin, Adalmiina. 

[/quote] Oikea yläluokka haluaa antaa nimiä kuten Elisabet, Carl, Benjamin ja Adalmiina? Sitäkä yritit sanoa? 

Pitäisikö tarkentaa, mitä tarkoitat yläluokalla. Ainoastaan peruskoulun 9. vai onko 8. mukana?

[/quote]

No, minä tulen varakkaasta akateemisesta kulttuurikodista. En tunne tuon nimisiä lapsia, saati aikuisia. Noista tulee mieleen joku hieman pullea äidinkielen opettaja tai kalliolainen hispteri ja heidän lapsensa. 

[/quote] Varakas akateeminen kulttuurikoti kuulostaa ihan mahtavan hienolta! Käy vielä se 9. luokka niin toivottavasti opit muotoilemaan ja perustelemaan mielipiteitä niin ettei akateemista äitiäsi hävetä.

P.S. Äidinkilen opettajasi on akateeminen ja kultturelli, niin on Kallion hipsterikin. Saataavat olla varakkaitakin, mutta se ei ole eliitiyden mitta. 

[/quote]

Ja ihan huomioksesi, varallisuus ON eliittiyden mitta. Eliittiys ei ole mitään opettajan henkistä pääomaa. Siinä tapauksessa meillä olisi satoja tuhansia eliittiin kuuluvia. Akateemisuus on kokenut inflaation. Eliitti = varallisuutta, yleensä suvun + henkistä pääomaa. Noin 1% väestöstä kuuluu ns. eliittiin. Jos lasket 500 000e vuositulot ja akateemisen tutkinnon eliitiksi, olisin minäkin sukuni kanssa eliittiä. Vaan en ole. 

Joku av-mamma äikkämamma Kalliosta taas kuvittelee olevansa Suomen "eliittiä" nimeämällä lapsensa Kalevalan mukaan.... Säälittäisi, jos ei naurattaisi. 

[/quote] Ja höpön höpö. Sosiologit, jotka nimenomaan tutkivat yhteiskunnan erilaisia valtaan perustuvia jakoja ja kerrostumia lukevat eliittiin myös muita ryhmiä kuin eniten tienaavat (taloudellinen eliitti), niiden lisäksi tunnetaan ainakin kulttuurieliitti, virkamieseliitti ja poliittinen eliitti.

Vierailija
108/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:02"]

Sano mitä sanot. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja kuulun oikeasti ns. parempaan yhteiskuntaluokkaan, joten minulle on käytännössä aivan sama mitä sanot esim. kirjoitustaidostani tai lapsen nimestä. :D Minä ja lapseni olemme silti ylempää keskiluokkaa, räpätit av:lla mitä tahansa. Se tässä onkin niin hienoa verrattuna sinuun. Minun ei tarvitse näytellä varakasta tai kultturellia nimeämällä lapsiani Väinöksi (hyi mikä nimi), vaan voin antaa nimiä joista oikeasti pidän. Voin kirjoittaa miten haluan ja millä tyylillä haluan, koska vaikka kirjoittaisin kuinka väärin, se ei vie pois sitä että olen mitä olen. Vain alemman keskiluokan täytyy statussymboleilla nostaa itseään ylemmäs. 

[/quote]

Kirjoitin vaan tuon yhden kommentin kun nauratti tuo sun argumentointi :) Mutta kirjoitustaidon tärkeydestä olen vähän eri mieltä. Nykymaailmassa viestintä on elintärkeä osa kaikilla työpaikoilla, täytyy osata ilmaista asiat selkeästi ja ymmärrettävästi muille niin suullisesti kuin kirjallisesti - siinä vasta todella se sinun osaaminen ja arvo yritykselle mitataan: miten hyvää tulosta pystyt heille tekemään. Ole siis mitä olet useampine  korkeakoulututkintoinesi ja egoinesi, mutta selkeään ja ymmärrettävään kommunikaatioon kykenemättömänä et ainakaan työpaikallesi ole mitenkään ihmeellinen.  

[/quote]

Kuten varmasti itsekin huomaat, kirjoitan hyvin ymmärrettävää ja oikeaoppista suomea. Turha takertua muutamiin yksityiskohtiin av-palstalla kirjoitellessa. 

Vierailija
109/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:05"]

[/quote]

Voi huoh.... Vain av:llä, niin stereotypistä. Wannebe-keskiluokan nimiä. Oikea yläluokka antaa juuri sellaisia nimiä mitä tahtoo, esim. Elisabet, Carl, Benjamin, Adalmiina. 

[/quote] Oikea yläluokka haluaa antaa nimiä kuten Elisabet, Carl, Benjamin ja Adalmiina? Sitäkä yritit sanoa? 

Pitäisikö tarkentaa, mitä tarkoitat yläluokalla. Ainoastaan peruskoulun 9. vai onko 8. mukana?

[/quote]

No, minä tulen varakkaasta akateemisesta kulttuurikodista. En tunne tuon nimisiä lapsia, saati aikuisia. Noista tulee mieleen joku hieman pullea äidinkielen opettaja tai kalliolainen hispteri ja heidän lapsensa. 

[/quote] Varakas akateeminen kulttuurikoti kuulostaa ihan mahtavan hienolta! Käy vielä se 9. luokka niin toivottavasti opit muotoilemaan ja perustelemaan mielipiteitä niin ettei akateemista äitiäsi hävetä.

P.S. Äidinkilen opettajasi on akateeminen ja kultturelli, niin on Kallion hipsterikin. Saataavat olla varakkaitakin, mutta se ei ole eliitiyden mitta. 

[/quote]

Ja ihan huomioksesi, varallisuus ON eliittiyden mitta. Eliittiys ei ole mitään opettajan henkistä pääomaa. Siinä tapauksessa meillä olisi satoja tuhansia eliittiin kuuluvia. Akateemisuus on kokenut inflaation. Eliitti = varallisuutta, yleensä suvun + henkistä pääomaa. Noin 1% väestöstä kuuluu ns. eliittiin. Jos lasket 500 000e vuositulot ja akateemisen tutkinnon eliitiksi, olisin minäkin sukuni kanssa eliittiä. Vaan en ole. 

Joku av-mamma äikkämamma Kalliosta taas kuvittelee olevansa Suomen "eliittiä" nimeämällä lapsensa Kalevalan mukaan.... Säälittäisi, jos ei naurattaisi. 

[/quote] Ja höpön höpö. Sosiologit, jotka nimenomaan tutkivat yhteiskunnan erilaisia valtaan perustuvia jakoja ja kerrostumia lukevat eliittiin myös muita ryhmiä kuin eniten tienaavat (taloudellinen eliitti), niiden lisäksi tunnetaan ainakin kulttuurieliitti, virkamieseliitti ja poliittinen eliitti.

[/quote]

Näin on, mutta äidinkielen opettaja ei kuulu mihinkään eliittiin. Eliittiin voi kuulua esim. joitain palkittuja kirjailijoita ja proffia, mutta ei tavallista yläasteen äidinkielen opettajaa Haagasta. 

Vierailija
110/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivi

Kie

Kuu

Sixtus

Julius Caesar

Vierailija
111/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nuo ovat ihan tavallisia nimiä ja niitä on paljon alemmassa keskiluokassa. Väinö taitaa olla suosituimpia lasten nimiä. 

[/quote] Eli eliitin nimiavaruudessa on vain uniikkeja eliittinimiä? Tuskinpa. 

Vierailija
112/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee noista hirveistä Kalevala-nimistä, kuten Aino ja Väinö, mieleen av-mammat eli itseään ylemmäs pönkittävä alempi keskiluokka. Rikkaimmilla lapsilla on juurikin niminä niitä hieman erilaisempia nimiä kuten Visa, Joakim, Richard, Mariella, Natalie jne. Nykyään vanhoja nimiä ja merkitysnimiä annetaan aivan kamalasti kaikissa yhteiskuntaluokissa. 

Vierailija
113/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on edelleen epäselvää, mitä sillä eliitillä tarkoitetaan. Painottuuko eniten varallisuus, koulutus, yhteiskunnallinen asema, sukutausta? Itse en taannoisen Hs:n n testin mukaan eliittiin kuulu vaikka vaihtaisin tuloni kuinka suuriksi. Kiinnostuksesta testasin, koska tämä viimeaikainen lisääntynyt keskustelu yhteiskuntaluokista on jotenkin mielenkiintoinen. Miksi luokista halutaan taas puhua niin paljon? Johtuuko se vain sosiaalis-taloudellisten erojen suurenemisesta, vai onko takana muutakin? Joka tapauksessa, tohtorivanhempien tohtoritytär hyvinkin suurilla (niillä kokeeksi valahtelemillani) tuloilla ei testin mukaan ollut eliittiä. Kyseessä on ilmeisesti aika pieni porukka, jossa lasten nimetkin saattavat olla niin satunnaisesti valikoituneita, ettei niistä saa kasaan kunnon otantaa.

Vierailija
114/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estelle
Leonore

Vierailija
115/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:41"]

Äidinkielen opettaja varakas ja kulturelli? Salli minun nauraa. Ei maisterin tutkinto ja 2500-3000e palkka tee ketään varakkaaksi. Ja kukaan eliittiin kuuluva, ainakaan minun tuntemani erittäin varakas, ei tekisi töitä yläasteen tai lukion äidinkielenopettajana. Kuule, niillä lammikoilla rivimaisterin tutkinnolla pyyhitään peffa iltapalan aikaan.

[/quote]

Ainakin sulla näyttäis olevan tarvetta jollekin äidinkielen open konsultaatiolle, lukutaitoosi viittaan. Jos on puutetta muuallakin, niin saatat yksityistunteinesi tehdä siitä äikän maikasta jopa sen varakkaan äikän maikan, akateemisen ja kultturellin lisäksi ;)

[/quote]

[/quote] Luuletko tosiaan noin. Kaikki yhteiskuntaluokat tai nykyään sanottaisiin ehkä mieluummin -ryhmät ilmentävät asemaansa mm. nimien avulla. Ja keskiluokka pyrkii juuri näin erottautumaan alemmista ryhmistä. 

On kyllä sanottava, että kirjoituksesi herätti aikamoista myötähäpeää.

Vierailija
116/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote] Eli eliitin nimiavaruudessa on vain uniikkeja eliittinimiä? Tuskinpa. 

[/quote]

Noita Väinöjä ja Ainoja on juurikin Kallion hipeillä ja äidinkielenopettajilla. 

Vierailija
117/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin on, mutta äidinkielen opettaja ei kuulu mihinkään eliittiin. Eliittiin voi kuulua esim. joitain palkittuja kirjailijoita ja proffia, mutta ei tavallista yläasteen äidinkielen opettajaa Haagasta. 

[/quote] Se on kyllä totta, ellei hän satu sivutoimisesti olemaan vaikkapa se palkittu kirjailija.

Vierailija
118/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:41"]

Äidinkielen opettaja varakas ja kulturelli? Salli minun nauraa. Ei maisterin tutkinto ja 2500-3000e palkka tee ketään varakkaaksi. Ja kukaan eliittiin kuuluva, ainakaan minun tuntemani erittäin varakas, ei tekisi töitä yläasteen tai lukion äidinkielenopettajana. Kuule, niillä lammikoilla rivimaisterin tutkinnolla pyyhitään peffa iltapalan aikaan.

[/quote]

Ainakin sulla näyttäis olevan tarvetta jollekin äidinkielen open konsultaatiolle, lukutaitoosi viittaan. Jos on puutetta muuallakin, niin saatat yksityistunteinesi tehdä siitä äikän maikasta jopa sen varakkaan äikän maikan, akateemisen ja kultturellin lisäksi ;)

[/quote]

[/quote] Luuletko tosiaan noin. Kaikki yhteiskuntaluokat tai nykyään sanottaisiin ehkä mieluummin -ryhmät ilmentävät asemaansa mm. nimien avulla. Ja keskiluokka pyrkii juuri näin erottautumaan alemmista ryhmistä. 

On kyllä sanottava, että kirjoituksesi herätti aikamoista myötähäpeää.

[/quote]

En ymmärtänyt kirjoittamaasi. Nimenomaan Suomessa EI ole yhteiskuntaluokille tyypillisiä nimivalintoja. Tästä on tehty kaksi väikkäriä ja sen lisäksi muitakin tutkimuksia. Suomessa samoja nimiä annetaan ristikkäin kaikissa yhteiskuntaluokissa. Siksi kritisoinkin näkemystä siitä, että Aino ja Väinö olisivat joitain eliittinimiä. Minulle nämä nimet assosioituvat pulleaan akateemiseen äitiin, jolla on äidinkielen opettajan koulutus ja joka pätee av:lla. Eivät todellakaan mihinkään "eliittiin". 

Vierailija
119/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino on kyllä niin yleinen nimi, että sitä lienee ihan kaikenlaisten perheiden lapsilla.

Vierailija
120/141 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:13"]

Minulle tulee noista hirveistä Kalevala-nimistä, kuten Aino ja Väinö, mieleen av-mammat eli itseään ylemmäs pönkittävä alempi keskiluokka. Rikkaimmilla lapsilla on juurikin niminä niitä hieman erilaisempia nimiä kuten Visa, Joakim, Richard, Mariella, Natalie jne. Nykyään vanhoja nimiä ja merkitysnimiä annetaan aivan kamalasti kaikissa yhteiskuntaluokissa. 

[/quote] Elitissä on varsinkin aiemmin ollut enemmistö esim. ruotsinkielisiä tai varakkaita sukuja joihin on naitu jäseniä muiden Euroopan maiden yläluokasta. Tuo vieraskielinen nimistö koskee erityisesti heitä. Harva sellaiseen sukuun kuuluva antaa suomenkielistä nimeä, koska usein äidinkielikään ei ole suomi. 

Mutta suomalaiset sukujuuret omaava eliitti antaa yleensä suomenkielisen nimen lapselleen.