Voiko ope kieltäytyä luokkakuvassa olemisesta?
En haluaisi kuvaan, mutta en tiedä miten kehtaisin kieltäytyä. Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Miten kieltäytymiseen on suhtauduttu?
Kommentit (42)
Ole kuvauspäivänä sairaana. Toimii. Eikä tarvii selitellä.
Ihan samaa minäkin ihmettelen, eli mikset halua?
En halua olla tuntemattomien pällisteltävänä. Ja jos nyt joku luulee, että olen jotenkin omituisen näköinen, niin en ole. Ihan tavis ja normaalipainoinen. En vaan pidä kuvattavana olemisesta ja aina ahdistanut nuo kuvaukset. Yhteiskuvaan tänä vuonna jo menin ja ärsyttää. Itse en kuvaa halua itselleni.
Mene vaan kuvaan. Oppilaat pettyy jos et mene.
Onko syynä huono itsetunto ettet halua mennä?
Mitä ihmettelemistä siinä on, jos joku ei halua kuvatuksi?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:50"]
En halua olla tuntemattomien pällisteltävänä. Ja jos nyt joku luulee, että olen jotenkin omituisen näköinen, niin en ole. Ihan tavis ja normaalipainoinen. En vaan pidä kuvattavana olemisesta ja aina ahdistanut nuo kuvaukset. Yhteiskuvaan tänä vuonna jo menin ja ärsyttää. Itse en kuvaa halua itselleni.
[/quote]
Jos olet ko. luokan valvoja / opettaja, niin kyllä se vähän asiaan kuuluu että menet. Osa työtä.
t. toinen ope, joka ei myöskään ole hulluna kuvattavana olemiseen
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 21:39"]
En haluaisi kuvaan, mutta en tiedä miten kehtaisin kieltäytyä. Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Miten kieltäytymiseen on suhtauduttu?
[/quote]
Kysy reksiltä. Varaudu siihen, että hän sanoo et sun on mentävä.
Ei ole mikään pakko mennä. Mun lapsilla on luokkakuvia, joissa ope ei ole mukana, enkä itse ainakaan ole yhtään asiaa ihmetellyt. En minäkään menisi, jos olisin ope.
Sano rehellisesti, ettet voi sietää kuvattavana olemista. Näin minä sanon aina, kun näen kameran oli tilanne mikä hyvänsä. Se toimii, sillä olen siinä asiassa todella jämpti ja tiukka. Valehtele vaikka, että sielusi tuhoutuu jos joudut kuvattavaksi, jos selitystä vaaditaan. No, ole vain rehellinen. En osallistu mihinkään tilaisuuteen missä on pienikin mahdollisuus joutua kuvattavaksi, puhumattakaan vapaaehtoisesta kuvauksesta edes henkilökorttiin.
Miksi kysyt sitä täältä etkä esimieheltäsi?
Tiedän open, joka ei ole yhdessäkään luokkakuvassa. Ei ole pakko.
Kivittäkää rauhassa, mutta kuvasta kieltäytyminen antaa mun mielestä niille lapsille/nuorille jotenkin kieron mallin itsensä ulkoiseen olemukseen suhtautumisessa. Vaikea selittää, mutta hello, mitä yhdestä (kerran vuodessa) kuvasta!?
Sano, että uskontosi kieltää.
No, leikki sikseen. Riippuu vähän missä koulussa olet. "Ala-asteella" (Perusopetuksen 1.-6. luokat) opettajan merkitys kasvattajana on suuri, pois jääminen on siksi vähän hankalaa. Muualla ei niin iso asia enää.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:10"]
Kivittäkää rauhassa, mutta kuvasta kieltäytyminen antaa mun mielestä niille lapsille/nuorille jotenkin kieron mallin itsensä ulkoiseen olemukseen suhtautumisessa. Vaikea selittää, mutta hello, mitä yhdestä (kerran vuodessa) kuvasta!?
[/quote]
Ei anna. Sen sijaan tuo nillityksesi antaa sen kuvan, että paheksut sitä, että muut ihmiset pitävät kiinni yksityisyydestään? Olet varmaan itse levitellyt kuvasi pitkin nettiä ja nyt harmittaa?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:05"]
Tiedän open, joka ei ole yhdessäkään luokkakuvassa. Ei ole pakko.
[/quote]
Riippuu varmaan koulusta ja rehtorista? Itse en tiedä yhtään opettajaa, joka olisi jäänyt luokkakuvasta pois. Jos on avustajia, hekin ovat kuvassa. Ap, kysy esimieheltäsi, siinäpä saat vastauksen.
t. ope myös
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:10"]
[/quote]
Juuri näin. Se on kasvatustilanne.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:10"]
[/quote]
Ei anna. Sen sijaan tuo nillityksesi antaa sen kuvan, että paheksut sitä, että muut ihmiset pitävät kiinni yksityisyydestään? Olet varmaan itse levitellyt kuvasi pitkin nettiä ja nyt harmittaa?
[/quote]
Otithan kaikki napit aamulla?
Paljonkin harmittomia perhekuvia on jaettu kavereiden kanssa netissä. Miksi niitä pitäisi katua. Ymmärrän kyllä, ettei kaikkia omat kuvat miellytä, mutta edelleen peräänkuulutan sitä esimerkin voimaa.
En ollut parina vuonna luokkakuvassa, vaikka olin luokanvalvoja / ryhmänohjaaja. Ekalla kertaa en vain halunnut, joten järjestin kokeen sille ajalle, jolloin peruskoulun koulukuvauksen olisi pitänyt olla. Jälkimmäisellä kertaa minut oli vaihdettu kesken lukuvuoden luokanvalvojaksi. Olin kyllä tuolloin koulun yhteisessä kuvassa (kyseessä oli tuolloin pieni lukio, jossa kaikki näkyivät pieninä pisteinä.)
Ihan oma valinta noihin kuviin osallistuminen.
Etkö osallistu opettajien yhteiskuvaankaan? Ei kait ketään voi pakottaa mutta aika tylsää luokkkasi oppilaille.