Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittääkö sukulaisesi käyttää hyväksi ammattiasi?

Vierailija
29.08.2014 |

Miten ja mikä olet ammatiltasi?

Onko se sinulle ok, vai kieltäydytkö?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, olen historiantutkija ja kaikki pyytää etsimään arkistoista sukulaistensa tietoja ja lukemaan vanhoilla käsialoillakirjoitettuja asiakirjoja. Se on ok, voin etsiä jos suht helposti löytyy tai lukea paperin kun sellainen eteen tuodaan. Voin myös selittää, mitehn itse pääsevät eteenpäin.

Mieheni on rakennusinsinööri, siltä kyselevät monet kans koko ajan kaikkea. Sekin on ok.

Pointtina on tietty se, että vuoroin vieraissa. Kun minä pyydän apua, oletan saavani sitä sit myös.

Vierailija
2/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on talonrakentaja. Kaikki sukulaiset ja kylänmiehet aina ehdottelemassa jotain remppaa. Eikä tämä osaa sanoa eitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:35"]

Isäni on talonrakentaja. Kaikki sukulaiset ja kylänmiehet aina ehdottelemassa jotain remppaa. Eikä tämä osaa sanoa eitä.

[/quote]

kai ne maksaa myös?

Vierailija
4/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rekrytoija, autan mielelläni kavereitani ja sukulaisiani työnhaussa. Eivät siis hae minun paikkojani, vaan tarkastuttavat minulla CV:t, hakemukset yms.

Vierailija
5/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyytele, mutta minun ammatista ei hyötyä olekaan kenellekään. Mutta näiden kitinöiden vuoksi ei uskallakaan pyytää sukulaiseltaan apua. Sitten sattuu niin, että loukkaannutaan. Eli sukulaiseni on hieroja, mutta en halunnut häntä käyttää hyväksi ja kävin vieraalla hierojalla. Sukulaiseni veti herneen nenää, etteikö hänen hieronta kelpaa ja eikö ole muka tarpeeksi hyvä.

Suo siellä...

Vierailija
6/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jonkin verran multa kysellään lomapalkkojen määrästä, saikkujen maksamisista yms. Infoan ihan mielelläni!

t. palkanlaskija

Vierailija
7/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen auttanut monta sukulaista, mutta en ehkä pidä sitä hyväksikäyttönä kuitenkaan jos autan esim veljeä. Sitten jos menee sille linjalle, että kaukaiset sukulaiset soittelevat illat pitkät kuten miehelle, niin mielestäni se alkaa jo olla hyväksikäyttöä. Soittaneet isällensä ja kysyneet numeroa...

Vierailija
8/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen kampaaja ja aina pitäisi olla jonkun hiuksia saksimassa.

Ja ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
9/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaajana pitäisi kiertää jollain "kaljapalkalla" kaikkien tutuntuttujen häissä kokopäiväisenä hääkuvaajana ja vielä käsitellä ja toimittaa kuvat siihen päälle. Muutenkin luovilla aloilla olevien oletetaan tekevän työtään muka omaksi iloksi. Tuttua muusikkoa myös on kosiskeltu ties minne soittamaan ja oletus on että koko monihenkinen bändi on valmiudessa parilla sadalla koko juhlapäivän. Huoh.

Vierailija
10/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytä, ei mun osaamisesta ole niille hyötyä. Äiti jotain it-juttuja joskus kyseli, niissä autoin minkä osasin.

Muutenkin äiti käytti hyväksi kaikkea ja kaikkia, jopa kavereideni vanhempien henkilökunta-alennukset. Oli niin noloa, että minä en kyllä pyydä keneltäkään yhtään mitään.

Veljen vaimo leikkasi 2 kertaa hiukseni, mutta kun ei uolinut maksua, niin aloin käydä muualla. Sanoin kyllä hänelle, että vika ei ole työn laadussa vaan siinä etten halua hänen tekevän työtään ilmaiseksi.

Vierailija
11/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:47"]

Ei käytä, ei mun osaamisesta ole niille hyötyä. Äiti jotain it-juttuja joskus kyseli, niissä autoin minkä osasin.

Muutenkin äiti käytti hyväksi kaikkea ja kaikkia, jopa kavereideni vanhempien henkilökunta-alennukset. Oli niin noloa, että minä en kyllä pyydä keneltäkään yhtään mitään.

Veljen vaimo leikkasi 2 kertaa hiukseni, mutta kun ei uolinut maksua, niin aloin käydä muualla. Sanoin kyllä hänelle, että vika ei ole työn laadussa vaan siinä etten halua hänen tekevän työtään ilmaiseksi.

[/quote]

Olet elävä todiste siitä, kuspäillä voi olla mukavat lapset, vaikka onkin todella harvinaista!

Vierailija
12/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät, olen arkkitehti, ja monasti kysytään mielipidettä remonttiin tai sisustukseen tai tarjotaan jotain projektia, jonka voisin jollekin ilmaiseksi suunnitella.

Jos olisin kutsumusammatissa, saattaisin tarttuakin tilaisuuksiin. En kuitenkaan ole, joten kieltäydyn kohteliaasti joka ikinen kerta. En myöskään itse ruinaa tutuiltani reseptejä, vaikka he olisivat lääkäreitä, tai ilmaisia muotokuvia, vaikka he olisivat valokuvaajia, koska koen sen ärsyttävänä.

Vierailija
13/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Olen eräässä sähköyhtiössä töissä, kyllä sukulaiset kyselevät minulta välillä tarjouksia (vaikken myyjä olekaan) ja ylipäätään neuvoja sähköasioihin liittyen. Autan mielelläni.

Vierailija
14/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Työstäni ei ole kenellekään sukulaiselle mitään hyötyä, olen kaupassa myyjänä. Kukaan ei voi hyötyä, sillä meillä henkilökunta-alennuksia ei saa kaikista tuotteista ja niistä, mistä saa, ei kannata ottaa. (kaikille asiakkaille tarkoitetut alennukset ovat parempia kuin henkilökunta-alet)

Lisäksi kaupasta ei saa ottaa mitään itselle, edes tyhjiä pahvilaatikoita. Pahvilaatikot menevät jätepuristimeen eikä laatikoita saa ottaa esim muuttolaatikoiksi. Eli kaikki, mikä on työnantajan omaisuutta, on työnantajan omaisuutta ja sitä ei saa ottaa kotiin. (valvonta on tarkkaa)

Vierailija
15/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun, mutta mieheni.

Mies tekee tietsikkahommia työkseen. Ymmärtää koneista ja erilaisista ohjelmista vaikka mitä.

Harva se viikko anoppi tai äiti tai kaveri soittaa ja kysyy kun mun kone tekee sitä tai tätä. Ja mies kärsivällisesti neuvoo tai lähtee katsomaan.

Arvaattekin varmaan, että tää mun kone ohjelmineen saa olla ihan rauhassa huono ja toimimaton. Mutta ne toisten koneet, niiden on toimittava...........

Vierailija
16/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalialalla merkonomipohjalla, eli teen ihan hupimielessä kirjanpitoa tuttaville. Ollaan sovittu vaihdoista, eli esim. kampaajalle teen kirjanpidot ja hän huoltaa hiuksiani. Leikkaa ja raidoittaa, teki hääkampauksen ja kerran puoleenvuoteen vaihdetaan pidennykset. Toisella tutulla siivousfirma, siivoavat meillä. Teen myös autokorjaamolle, ja huollatan autoni osien hinnalla.
Tosi hyvä järjestelmä!

Vierailija
17/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kun 14: sähköyhtiössä töissä, teknisellä puolella, mutta jos vaikka minkälaisiin asioihin apua kysellään, sähköhellan kytkemisestä lähtien (ja olen ihan toimistohommissa...).

Vierailija
18/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa, että tietty joissain tapauksissa sitte kyselen työkavereita apuun, jos katson aiheelliseksi.

Vierailija
19/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen sosiaalityöntekijä, ja jatkuvasti tuttavat (sekä yksi sukulainen) kyselemässä neuvoja hakemuksen täyttämiseen ja tarvittaviin liitteisiin, asunnon hakemiseen jne. Ja yrittävät vielä saada minut arvuuttelemaan/tietämään, millainen päätös sieltä tulee ja paljonko saavat rahulia ;)

Vierailija
20/51 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan työssäni melko hyvät henkilökunta-alennukset ja muutamia kertoja äitini on pyytänyt hankkimaan pikkuveljille halvemmalla jotain hyödyllistä mm. koulureppu, talvivaatteet jne. Autan mielelläni enkä koe tätä hyväksikäyttönä - äiti kun auttaa sitten muilla elämän osa-alueilla mahdollisuuksiensa mukaan.