Yrittääkö sukulaisesi käyttää hyväksi ammattiasi?
Miten ja mikä olet ammatiltasi?
Onko se sinulle ok, vai kieltäydytkö?
Kommentit (51)
Olen kääntäjä ja muutaman kerran olen suostunut kääntämään jonkun pikkujutun tai oikolukemaan vieraskielisen opinnäytetyön tms.
Noin kerran viikossa kaverini soittaa ja haluaa antibiottireseptit ( minun pitäisi pyytää ne mieheltäni) milloin mihinkin vaivaan itselleen tai lapselleen. Välillä mies suostuu, välillä ei.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:41"]
Ei pyytele, mutta minun ammatista ei hyötyä olekaan kenellekään. Mutta näiden kitinöiden vuoksi ei uskallakaan pyytää sukulaiseltaan apua. Sitten sattuu niin, että loukkaannutaan. Eli sukulaiseni on hieroja, mutta en halunnut häntä käyttää hyväksi ja kävin vieraalla hierojalla. Sukulaiseni veti herneen nenää, etteikö hänen hieronta kelpaa ja eikö ole muka tarpeeksi hyvä.
Suo siellä...
[/quote]
Niin no, kai olisit maksanut sille sukulaiselle hieronnasta myös...? Ymmärrän kyllä että hän loukkaantui.
Olen lakimies, sukulaisten lisäksi minulle soittaa esim. entiset työnantajat (siis ei-lainopillinen työ), ex-pomon uusi työntekijä, vanhempien tutut ja lapsuuden naapurit. Puhelimitse annan pinnallista neuvontaa ja sukulaisille teen tyyliin testamentit, mutta vituttaa jos tutun tutut luulevat saavansa minusta ilmaisen lakimiehen isompiinkin juttuihin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:13"]
Olen sairaanhoitaja, ja sukulaiset soittelee kyllä minulle terveysongelmiensa kanssa, ja neuvon mielelläni niissä. Olen jopa tiputellut iv-antibiootteja läheiselleni kotona, ettei tarvinnut ravata tk:ssa monta kertaa päivässä.
[/quote]
Mites kirjausasiat? Mitä jos jotain menee lääkehoidossa pieleen, tulee esim. jotain reaktioita (onko sinulla ensihoitolääkkeet) tai ab-lla ei ole vaikka toivottua tehoa antovirheen takia? Miten sinulla on kaikki iv-hoitoon tarvittavat välineet olemassa?
Itse en mm. em. syistä lähtisi antibiootteja tiputtelemaan tai rokotteita antamaan. Vastuusyistä. Eihän sinulla ole hoitosuhdetta sukulaiseen, etkä saa mennä tämän hoitotietoja katsomaan tai sinne kirjaamaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:33"]
joo, olen historiantutkija ja kaikki pyytää etsimään arkistoista sukulaistensa tietoja ja lukemaan vanhoilla käsialoillakirjoitettuja asiakirjoja. Se on ok, voin etsiä jos suht helposti löytyy tai lukea paperin kun sellainen eteen tuodaan. Voin myös selittää, mitehn itse pääsevät eteenpäin.
Mieheni on rakennusinsinööri, siltä kyselevät monet kans koko ajan kaikkea. Sekin on ok.
Pointtina on tietty se, että vuoroin vieraissa. Kun minä pyydän apua, oletan saavani sitä sit myös.
[/quote]
Sama täällä. Olen valmistunut Suomen historia pääaineenani, joten kaikki sukulaiset kääntyvät näissä asioissa puoleeni. Minulta myös odotetaan aktiivista panosta sukututkimukseen. Kuten vastaaja, voin kyllä auttaa yksittäisissä asioissa ja neuvoa muutenkin, mutta en ala vaikkapa juosta arkistoissa kenenkään puolesta.
Olen maanhiljelijä ja huhtikuussa alkaa tuttujen ja puolituttujen soittorumba, että heillä poika/tyttö tarvitsee kesätöitä, meillä on varmaan niin paljon, että heidän lapselle riittää.
Mutta kun se lapsi ei osaa ajaa traktoria, sillä ei ole mitään kokemusta eläimistä, se ei ole oppinut heräämään töihin 5.00 eikä sen vanhemmat ymmärrä, että ruoka ei ole ilmaista maallakaan vaikka asunnosta ei mitään veloitettaisi. Eikä ne ymmärrrä sitäkään, että tämä ei ole täysihoitola vaan maatila, jossa tehdään pitkää päivää eikä ehditä pohtimaan, miksi netti ei pätkii talossa, jos se ei pätki navetalla.
Olen psykiatrian sairaanhoitaja. Ja ei, ihmiset eivät lähesty minua (mielenterveys)ongelmistaan. Onneksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:31"]
Olen maanhiljelijä ja huhtikuussa alkaa tuttujen ja puolituttujen soittorumba, että heillä poika/tyttö tarvitsee kesätöitä, meillä on varmaan niin paljon, että heidän lapselle riittää.
Mutta kun se lapsi ei osaa ajaa traktoria, sillä ei ole mitään kokemusta eläimistä, se ei ole oppinut heräämään töihin 5.00 eikä sen vanhemmat ymmärrä, että ruoka ei ole ilmaista maallakaan vaikka asunnosta ei mitään veloitettaisi. Eikä ne ymmärrrä sitäkään, että tämä ei ole täysihoitola vaan maatila, jossa tehdään pitkää päivää eikä ehditä pohtimaan, miksi netti ei pätkii talossa, jos se ei pätki navetalla.
[/quote]
Ihanko oikeasti joku kuvittelee nykypäiväni vielä, että maalla tarvitaan jotain entisajan tyylisiä piikoja ja renkejä :D
Nuorempana en koskaan kieltäytynyt. Nyt kun on tullut elämänkokemusta, on nähnyt, että aina ne samat "sosiaaliset" tyypit ovat vailla ja sitten taas on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan kehtaa kysyä keneltäkään mitään.
Joten nykyäään en automaattisesti enää vastaa mihinkään joo, vaan pyydän harkinta-aikaa, jos mahdollisesti voisin haluta auttaa.
Tämä vanhempiensa kanssa samalle paikkakunnalle tai aivan lähelle talon rakentava perhe, jolla on neljä lasta ja iso suku, on tullut niin tutuksi monelta paikkakunnalta, kaikki suhteet on valjastettu oman taloudellisen edun hyväksi. Kesälomat kehdataan kulkea isolla sakilla toisten nurkissa jne jne näitä perheitä on tullut itse ammatin puolesta autettua vaikka ovat vain tuttuja, nykyään miettisin kahdesti. Omat vanhemmat valjastettu tietenkin toimimaan piikana/talkooväkenä jne kaikessa ja aina. Ei ole mitään väliä, eikä kiinnostusta, onko näillä vanhemmilla muitakin lapsia, ja jääkö heidän auttamiseksi mahdollisuuksia.
Eli juu, ennen autoin kaikkia, nykyään en.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:34"]
[/quote]
Ihanko oikeasti joku kuvittelee nykypäiväni vielä, että maalla tarvitaan jotain entisajan tyylisiä piikoja ja renkejä :D
[/quote]
Ehei, kyllä ne olettaa, että siellä on traktorinajoa ja vasikanrapsutusta tarjolla kunnon palkalla, koska talonväellä on kiire tehdä muita töitä. Mutta kun traktoriakaan ei työsuhteessa ajeta ilman sitä korttia (harva tila niin pieni, ettei tarvitse maantielle mennä), niin kiitos ei meille vaivoiksi.
Kerron harvoin ammatistani (psykoterapeutti)- tutut jotka tietävät eivät kysele ammattiasioita vaan puhutaan ihan muuta, puolitutut klassista "mulla on ystävä jolla..." Autan kyllä mielelläni esim.ehdottamalla hoitokontakteja tai -suuntauksia.
Kyllä yrittävät sekä sukulaiset että tutuntutut hyötyä kun autokuume iskee, olen autokaupassa töissä. Uudetkin autot pitäisi saada puoleen hintaan ja tottakai heidän katsastamattomat romunsa pitäisi ottaa tähtitieteellisillä hyvityshinnoilla sisään, kun "hinnoissahan on ilmaa monta tonnia". Tietäisivätpä vaan miten pienillä katteilla autokauppa tänä päivänä pyörii...
Kerron mielelläni hinta-arvion heidän autostaan sitä pyydettäessä, mutta korostan aina, että se on vain arvio, eikä mikään kiveen hakattu absoluuttinen totuus. Muutenkin autoista keskustelen mielelläni, mutta kauppaa tehdään työajalla.
Itse olen IT-alalla ja tietyt sukulaiset kyselevät tietokoneongelmistaan estottomasti multa ja niin on tapahtunut kohta kymmenen vuoden ajan.
Mummoni soitteli mulle kesken työpäivänkin ja vaati minua selvittämään yksinkertaisia asioita uudelleen ja uudelleen. Sain tehdä hänelle iaompiakin asennusjuttuja, kun hän sai koneensa jumiin tai epäkuntoon.
Lopulta hän alkoi syyttää, että olen asentanut muka jonkun vakoiluohjelman tahallaan hänen koneelleen ja muka vakoilisin häntä sen kautta tms. Välithän siinä sitten meni melkein kokonaan, kun alkoi moista höpöjuttua väittää ja melkeinpä uhkailla ja kiusata mua. :(
Hän mm. laitteli mulle aiheesta uhkailumeilejä tulemaan ja soitti työpaikalleni ja mustamaalasi mua sukulaisille. Olen vieläkin ahdistunut aiheesta ja nykyään välttelen auttamasta ketään "liikaa", etten saa moista riesaa vaivoikseni.
Kyllä. Yleensä pitäisi muokata jostain vanhasta vaatteesta modernimpi, samoin lahkeiden lyhennystä ja vetoketjujen vaihtoa.
Mieheltä taas kaikkea lvi alan juttuja. Ei ole kivaa, kun tietää jo etukäteen, että kun puhelin soi harvoin soitetusta numerosta, niin aina joku hiton halvalla tai ilmaiseksi pyytää jotain. Miehelle vielä aina pyhänä tai tyyliin jouluna. Joskus jopa jotkut naapuritkin tulee soittaan ovikelloa.
Ja vaivanpalkka saattaa siis olla, vaikka keksipaketti!
Näitä kun lukee niin iskee kyllä myötähäpeä! Kuinka ihmiset kehtaa pyytää ilmaiseksi vaikka mitä ja sitten vielä kehdataan varmasti suuttua jos toinen sanoo ei :(
Jos jollain sukulaisella/ystävällä on ihan oikeasti joku hätä ja tarvitsee apua niin se on ihan eri juttu!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:34"]
[/quote]
[/quote]
Ehei, kyllä ne olettaa, että siellä on traktorinajoa ja vasikanrapsutusta tarjolla kunnon palkalla, koska talonväellä on kiire tehdä muita töitä. Mutta kun traktoriakaan ei työsuhteessa ajeta ilman sitä korttia (harva tila niin pieni, ettei tarvitse maantielle mennä), niin kiitos ei meille vaivoiksi.
[/quote]
Luulin, että kuka vaan 15v (vai 16?) saa ajaa traktoria, koska tuollahan ne pikkukaupunkien toreille kokoontuu ajamaan juuri traktorilla.
Olen juristi, sukulaiset, kaverit, tuttavat kysyvät kyllä apuani kun tarvitsevat konsultaatiota. Autan kyllä, mutta välillä rassaa kun kokoajan ollaan nykimässä hihasta.
Olen sairaanhoitaja, ja sukulaiset soittelee kyllä minulle terveysongelmiensa kanssa, ja neuvon mielelläni niissä. Olen jopa tiputellut iv-antibiootteja läheiselleni kotona, ettei tarvinnut ravata tk:ssa monta kertaa päivässä.