Yrittääkö sukulaisesi käyttää hyväksi ammattiasi?
Miten ja mikä olet ammatiltasi?
Onko se sinulle ok, vai kieltäydytkö?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:16"]
Luulin, että kuka vaan 15v (vai 16?) saa ajaa traktoria, koska tuollahan ne pikkukaupunkien toreille kokoontuu ajamaan juuri traktorilla.
[/quote]
Traktorikortin sai ainakin ennen 15-vuotiaana, taitaa nykyään olla 16 vuotta ikäraja, mutta se pitää silti olla.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:00"]Ei minun, mutta mieheni.
Mies tekee tietsikkahommia työkseen. Ymmärtää koneista ja erilaisista ohjelmista vaikka mitä.
Harva se viikko anoppi tai äiti tai kaveri soittaa ja kysyy kun mun kone tekee sitä tai tätä. Ja mies kärsivällisesti neuvoo tai lähtee katsomaan.
Arvaattekin varmaan, että tää mun kone ohjelmineen saa olla ihan rauhassa huono ja toimimaton. Mutta ne toisten koneet, niiden on toimittava...........
[/quote]
Kuulostaa liiankin tutulta!!!!
Olen ajoneuvoasentaja, ja kaikki tuttavat (ei edes läheiset, ilmeisesti riittää että ollaan Facebookissa kavereita) tuntuu olettavan että korjaan heidän autonsa ilmaiseksi. Mitään varaosiahan ei tarvita koska voihan sen aina "hitsata kasaan", ja jos tarvii osia niin ei niistäkään tarvitse maksaa koska luonnollisesti saan suhteilla ilmaiseksi. Vian voin diagnosoida tarkasti sen perusteella että kuski kertoo kuinka "jostain takaa kuului klonkklonk". Ja luonnollisesti vietän kaiken vapaa-aikani korjaillen kaiken maailman rakkineita, joten vietän mielelläni aikani töitten jälkeen korjaamalla muiden autoja ilmaiseksi sateessa pihalla.
Olen edelliseltä ammatiltani kampaaja ja edelleen jatkuvasti pitäisi olla jonkun tukkaa saksimassa/kampaamassa. Tiettyjen läheisten ihmisten hiukset leikkaan mielelläni (mies, isä, äiti, anoppi), mutta kaikenmaailman kavereiden ja tutuntuttujen hiuksia ei millään aina jaksaisi. Varsinkin kun tuntuu että leikkuuta pyydetään aina jonkun illanistujaisten yhteydessä (?!), niin onpa kiva käyttää puoli iltaa työn tekoon kun muut nauttivat olostaan ja pitävät hauskaa.
Toiset maksavat ja silloin teen yleensä mielläni, mutta toisen olettavat että liikun kalja-/viinipalkalla. Toki sekin on toisinaan ok, mutta nyt kun olen raskaana, niin sen viinin tilalle ei enää tarjota sitten yhtään mitään.
Olen viime aikoina yrittänyt opetella kieltäytymään, mutta edelleen löydän itseni liian usein vapaa-ajalla töistä.
Mun mies on lääkäri ja kaikki sukulaiset soittelee hänelle, kun eivät ymmärtäneet lääkärissä käytyään, miksi juuri sitä ja sitä tutkimusta ei tehdä ja mitä tää labravastaus nyt tarkoittaa ja eikö olisi pitänyt tehdä se ja se tutkimus ja mitä se tarkoitti, kun lääkäri sanoi näin ja näin. Mies on ihan avulias ja auttaa mielellään, mutta kukaan ei tunnu tajuavan, että kun he eivät osaa täsmälleen kertoa, onko tehty joku diagnoosi, mitä täsmälleen tutkittiin, mitä lääkkeitä henkilö täsmälleen syö jne. on hirveän vaikea sivusta ottaa kantaa, tehtiinkö oikein vai ei. Mun tekis mieli välillä karjua, että avatkaa suunne siellä hoitavalla lääkärillä ja kysykää siltä.
Olen äidinkielen opettaja. Sukulaiset ja ystävät luetuttavat minulla kaikenlaista työpaikan vuosikatsauksesta opintojen päättötöihin. Luen ja korjailen niitä mielelläni ja ihan maksutta. Onpahan jotain muutakin luettavaa kuin Pekan välimerkittömät CSI-kopiot.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:41"]
Ei pyytele, mutta minun ammatista ei hyötyä olekaan kenellekään. Mutta näiden kitinöiden vuoksi ei uskallakaan pyytää sukulaiseltaan apua. Sitten sattuu niin, että loukkaannutaan. Eli sukulaiseni on hieroja, mutta en halunnut häntä käyttää hyväksi ja kävin vieraalla hierojalla. Sukulaiseni veti herneen nenää, etteikö hänen hieronta kelpaa ja eikö ole muka tarpeeksi hyvä.
Suo siellä...
[/quote]
Niin no, kai olisit maksanut sille sukulaiselle hieronnasta myös...? Ymmärrän kyllä että hän loukkaantui.
[/quote] Olisin tietenkin maksanut, mutta hän siellä pari kertaa käydessäni kursaili rahan kanssa. Noo, ei sun tarvi maksaa, noooo, anna kokohieronnasta pari kymppiä, nooo, ei sun olis tarvinnut.
Ihan normaali aika meni hänellä hierontaa, joten en halunnut käyttää häntä hyväksi ja tehetyttää ilmaiseksi. Menin reilusti ulkopuoliselle, kenelle maksoin oikean hinnan
Joten älkää kiltit asiantuntijat sitten suuttuko, jos sukulaisenne ja tuttunne ostavat palvelut muualta, eivätkä kysy teiltä neuvoa, koska se on kiusallista näinkin päin
Mulla on sekä hoitoalan että it-alan koulutus. Autan ihan mielelläni sukulaisiani ja ystäviäni.
Minä olen graafinen suunnittelija. Sukulaisista tai tutuista ei niinkään ole riesaa. Perheelle olen tehnyt jotain kutsuja, onnittelukortteja tms., mutta yhdistyksiin en lähde enää vapaaehtoistyövoimaksi. Tähän mennessä siitä on ollut pelkkää riesaa. Kyllä saa olla tekemässä tapahtumajulisteita, luomassa somessa tapahtumakutsuja ja ylläpitämässä niihin liittyviä nettisivuja vaikka päivät ympäriinsä. Se aika on pois leipätyöstä, joka ei muutenkaan tarjoa kovin leveää elintasoa. Vastaus on nykyään ei. Sen sävy riippuu siitä, miten sinnikäs ja päällekäyvä taho pyytää mukaan. Joillekin riittää kauniisti ja monisanaisesti pehmennetty kieltäytyminen, mutta toisille pitää sanoa jyrkkä ehdottomasti ei missään nimessä.
Olen juristi. Tunnin homman teen hyvälle ystävälle tai sukulaiselle ilmaiseksi, kaukaisemmalle tutulle vartin homman. Jos joku tuo valmiiksi eteen sopimuspohjan voin sen lukaista ja antaa kommentit, mutta en ala kirjoittamaan perunkirjaa tai kauppakirjaa ilmaiseksi. Ihmiset ymmärtävät kun nätisti sanoo, mutta pikkuisista avunpyynnöistä ei kannata pelkästään periaatteesta kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:31"]
Olen maanhiljelijä ja huhtikuussa alkaa tuttujen ja puolituttujen soittorumba, että heillä poika/tyttö tarvitsee kesätöitä, meillä on varmaan niin paljon, että heidän lapselle riittää.
Mutta kun se lapsi ei osaa ajaa traktoria, sillä ei ole mitään kokemusta eläimistä, se ei ole oppinut heräämään töihin 5.00 eikä sen vanhemmat ymmärrä, että ruoka ei ole ilmaista maallakaan vaikka asunnosta ei mitään veloitettaisi. Eikä ne ymmärrrä sitäkään, että tämä ei ole täysihoitola vaan maatila, jossa tehdään pitkää päivää eikä ehditä pohtimaan, miksi netti ei pätkii talossa, jos se ei pätki navetalla.
[/quote]
Ihanko oikeasti joku kuvittelee nykypäiväni vielä, että maalla tarvitaan jotain entisajan tyylisiä piikoja ja renkejä :D
[/quote]
Ehei, kyllä ne olettaa, että siellä on traktorinajoa ja vasikanrapsutusta tarjolla kunnon palkalla, koska talonväellä on kiire tehdä muita töitä. Mutta kun traktoriakaan ei työsuhteessa ajeta ilman sitä korttia (harva tila niin pieni, ettei tarvitse maantielle mennä), niin kiitos ei meille vaivoiksi.
[/quote]
Luulin, että kuka vaan 15v (vai 16?) saa ajaa traktoria, koska tuollahan ne pikkukaupunkien toreille kokoontuu ajamaan juuri traktorilla.
[/quote]
Tapahtuuko tuota oikeasti? :)