Vaikuttaako työttömyysetuuteen jos läsnäolevana yliopistossa?
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"] Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää. [/quote] Milloin tämä tapahtui? Ettei menisi liian selkeäksi niin näissä jutuissa on vissiin ihan joskus viime vuonna tapahtunut jotain muutoksia pykälissä. ap [/quote] En tiedä onko ap vielä linjoilla, mutta tämä tapahtui viime talvena.
[/quote]
Pelkän läsnäoloilmoittautumisen perusteellako katkaistiin? Vai oliko tehnyt jotain opintoja?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
[/quote]
Kerronpa miten minulla meni. Olin ollut muutaman vuoden töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle ja hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Perinteisesti olin kuitenkin käynyt ilmoittautumassa läsnäolevaksi kerran vuodessa. Tuo ei mitenkään koskaan haitannut työssäkäyntiäni, mutta vakuutusoikeus kuitenkin katsoi minun olleen päätoiminen opiskelija.
Työkkärissä ekalla käynnillä mainitsin, että minulla on opiskelupaikka mutta en opiskele tms. Muistaakseni tästä oli maininta myös työllistymissuunnitelmassa. Minulle maksettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa ihan normaalisti noin 1,5 vuoden ajan, kunnes yksi virkailija tarttui tähän asiaan ja halusi selvittää sen. Lopputuloksena helvetinmoinen soppa, halusivat periä minulta 24000€ päivärahoja takaisin. Vakuutusoikeus kohtuullisti tuon 18000 euroon, eli sain 25% alennusta.
Tuo oli osin omakin virheeni, kun en älynnyt riittävän tarkasti kysyä miten tuo systeemi menee ja luotin siihen, että kun virkailijalle oli ok, että se olisi ok. En myöskään tiennyt, että opintojen keskeyttäminen on mahdollista. (Enää ei taida olla.) Jos olisin tuon kuvion saanut selvitettyä heti kättelyssä tai jos virkailija olisi älynnyt puuttua siihen, niin olisin voinut käydä tekemässä keskeytyksen korkeakoulussa ja olisin saanut päivärahat ihan normaalisti. Nyt sain sydämentykytyksiä vuosikausiksi, homman eteneminen vakuutusoikeuteen asti kesti ihan älyttömän kauan ja vakuutusoikeuden päätöstäkin sai odotella yli vuoden. Koko sen ajan olin kuin löysässä hirressä ja lopputuloksena 18000€ euroa maksettavaa.
Luojan kiitos tuosta ei peritä korkoa ja olen saanut neuvoteltua maksuerän järkeväksi. Enää alle 10000€ maksettavaa, huoh.
[/quote]
Miksi olet sitä mieltä, että kyseessä oli työkkärin virhe? Maksajan olisi pitänyt selvittää opintojesi tila alusta alkaen, työkkäri lausunnossaan vain toteaa olemassa olevan tilanteen eduskunnan säätämien lakien mukaan. Työkkärin tehtävänä on antaa lausunto, joka voi olla estävä eli selkeästi asiakkaalla ei ole oikeutta päivärahaan tai sitten lausunto mahdollistaa maksamisen, jos kassa tai Kela katsoo, että asiakkaan tilanne on sellainen, että päivärahaa maksetaan. On aika mielenkiintoista, että et kertonut maksajalle, että sinulla on opiskelupaikka.
Mun case menisi nykylainsäädännöllä varmaan eri tavalla, kun nykyisin katsotaan tosiaan myös noita suorituksia. Mutta päätin silti jakaa sen esimerkkinä siitä, että vaikka virkailija antaisi väärää tietoa tai jättäisi kysymättä jotain tärkeää, niin työtön on se, joka kärsii seuraukset.
57 & 63
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"] Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää. [/quote] Milloin tämä tapahtui? Ettei menisi liian selkeäksi niin näissä jutuissa on vissiin ihan joskus viime vuonna tapahtunut jotain muutoksia pykälissä. ap [/quote] En tiedä onko ap vielä linjoilla, mutta tämä tapahtui viime talvena.
[/quote]
Pelkän läsnäoloilmoittautumisen perusteellako katkaistiin? Vai oliko tehnyt jotain opintoja?
[/quote]
Vastasinkin jo, mutta jostain syystä puhelimella menee lainaukset päin mäntyä eikä taida saada mitään tolkkua. Siis ei ollut mitään suorituksia siinä vaiheessa, aikeissa kyllä oli.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:46"]
Miksi olet sitä mieltä, että kyseessä oli työkkärin virhe? Maksajan olisi pitänyt selvittää opintojesi tila alusta alkaen, työkkäri lausunnossaan vain toteaa olemassa olevan tilanteen eduskunnan säätämien lakien mukaan. Työkkärin tehtävänä on antaa lausunto, joka voi olla estävä eli selkeästi asiakkaalla ei ole oikeutta päivärahaan tai sitten lausunto mahdollistaa maksamisen, jos kassa tai Kela katsoo, että asiakkaan tilanne on sellainen, että päivärahaa maksetaan. On aika mielenkiintoista, että et kertonut maksajalle, että sinulla on opiskelupaikka.
[/quote]
Käsittääkseni työkkäri antaa lausunnon, onko työmarkkinoiden käytettävissä. Siitähän tässä oli kyse. En muista kysyikö kassa opinnoista mitään. Ja olihan tuo osaltaan myös omakin virhe, olisi pitänyt tarkemmin perehtyä tuohon pykäläviidakkoon, ettei lankea näin alkeelliseen ansaan. Maksoin siitä aika kalliit oppirahat, kai nyt pikkaisen saan olla siitä harmistunut? Ja jos olen työkkärissä kertonut opiskelupaikasta ja se on ensin ollut ok ja sitten myöhemmin se onkin este päivärahan saamiselle ja maksetut rahat peritään takaisin, niin jokuhan siinä on vähän pielessä, eikö?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:41"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"] Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää. [/quote] Milloin tämä tapahtui? Ettei menisi liian selkeäksi niin näissä jutuissa on vissiin ihan joskus viime vuonna tapahtunut jotain muutoksia pykälissä. ap [/quote] En tiedä onko ap vielä linjoilla, mutta tämä tapahtui viime talvena. [/quote] Pelkän läsnäoloilmoittautumisen perusteellako katkaistiin? Vai oliko tehnyt jotain opintoja? [/quote] Vastasinkin jo, mutta jostain syystä puhelimella menee lainaukset päin mäntyä eikä taida saada mitään tolkkua. Siis ei ollut mitään suorituksia siinä vaiheessa, aikeissa kyllä oli.
[/quote]
Okei ja tämä oli vielä aika tuore keissi. Hyödyttääköhän poissaolevaksi ilmoittautuminen sitten mitään vai pitääkö ottaa hatkat koko laitoksesta?
Olen itse 2000-luvulla suorittanut erään aineen syventävät opinnot yliopistolla, niin samaan aikaan sain työttömyyskorvausta työkkäristä. Kelaan ja työkkäriin en tietenkään vittu ilmoittanut yhtään mitään. Oli se periaate, että jos työkkäristä tulee työkutsu (mitä ei tietenkään tullut), lopetan opinnot ja menen töihin. Olin tuohon aikaan jo valmis maisteri ja nämä opinnot olivat lisänä siihen. Ne pätevöittivät minut nykyiseen ammattiini. En olisi koskaan saanut nykyistä paikkaani, jos olisin ollut epäpätevä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:48"]
Mun case menisi nykylainsäädännöllä varmaan eri tavalla, kun nykyisin katsotaan tosiaan myös noita suorituksia. Mutta päätin silti jakaa sen esimerkkinä siitä, että vaikka virkailija antaisi väärää tietoa tai jättäisi kysymättä jotain tärkeää, niin työtön on se, joka kärsii seuraukset.
57 & 63
[/quote]
Näinhän se tuntuu olevan :/ Eikä kaikki virkailijat edes taida olla niin perillä noista kuvioista, esim. jos ei ole itse opiskellut yliopistossa niin ei välttämättä tiedä mitä tuo läsnäolevaksi ilmoittautuminen tarkoittaa. Se kyllä kuulostaa ihan kierolta ja byrokraattiselta, että vaikkei olisi tippaakaan opiskellut niin silti katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi...
Kassaa ei kiinnosta kuin se, millaisen lausunnon työkkäri sinne lähettää. Ne ei enää ala selvittelemään mitään opiskelukuvioita, vaan tarkistavat oikeuden päivärahaan kassaan kuulumisen ja tehtyjen työtuntien mukaan ja laskevat päivärahan määrän, jos oikeus siihen todetaan.
57 & 63
[/quote]
Miksi syytät työkkärin virkailijaa siitä, että et ilmoittanut maksajalle eli kassalle olevasi opiskelija?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:59"]
Kassaa ei kiinnosta kuin se, millaisen lausunnon työkkäri sinne lähettää. Ne ei enää ala selvittelemään mitään opiskelukuvioita, vaan tarkistavat oikeuden päivärahaan kassaan kuulumisen ja tehtyjen työtuntien mukaan ja laskevat päivärahan määrän, jos oikeus siihen todetaan.
[/quote]
Kyllä sen asiakkaan täytyy tehdä selvitys opiskelustaan ja kaikesta päätellen tämä työkkäriä syyttävä henkilö ei ole sitä tehnyt. On kassan tehtävä päättää, kenelle maksetaan ja kenelle ei, työkkäri tutkiin vain työvoimapoliittiset edellytykset ja jos asiakas ei sano olevansa opiskelija eli siis jättää tietoja kertomatta (siellä infossa asia sanottiin selkeästi), niin työkkärin virkailija ei ole ajatustenlukija.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:01"]
57 & 63
[/quote]
Miksi syytät työkkärin virkailijaa siitä, että et ilmoittanut maksajalle eli kassalle olevasi opiskelija?
[/quote]
Tuo menee oikeasti jo aika hankalaksi. Moniko tietää, että työkkärin lausunto "ei estettä työttömyysetuuden maksamiselle" ei tarkoitakaan että ei ole estettä maksamiselle? Mä uskoisin tietäväni noista systeemeistä keskivertoa enemmän ja pakko myöntää, että mulle tuli uutisena se että lausunto ei olekaan se mikä määrää vaan sitten vielä maksajan pitäisi erikseen selvittää että "no entäs jos onkin este maksamiselle".
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:59"]
[/quote]
Kyllä sen asiakkaan täytyy tehdä selvitys opiskelustaan ja kaikesta päätellen tämä työkkäriä syyttävä henkilö ei ole sitä tehnyt. On kassan tehtävä päättää, kenelle maksetaan ja kenelle ei, työkkäri tutkiin vain työvoimapoliittiset edellytykset ja jos asiakas ei sano olevansa opiskelija eli siis jättää tietoja kertomatta (siellä infossa asia sanottiin selkeästi), niin työkkärin virkailija ei ole ajatustenlukija.
[/quote]
Sitten päästäänkin filosofiseen kysymykseen, kuka on opiskelija. Mä ajattelisin, että opiskelija on sellainen joka opiskelee. Sitten taas sellainen joka ei opiskele, ei mun mielestä ole opiskelija. Riippumatta läsnäolosta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:04"]
[/quote]
En muista mitä termejä käytin, mutta kerroin opiskelupaikasta ja että en opiskele. Tämä riitti sille ensimmäiselle virkailijalle eikä minulle tullut mieleen, että tässä on nyt joku koira haudattuna ja olen astumassa miinaan. Myöhemmin toinen virkailija tarttui tähän ja asia meni selvittelyyn.
AP:tä neuvoisin tutustumaan tarkasti lainsäädäntöön Finlexin kautta, mukaanlukien hallituksen esitykset, koska ne ohjaavat myös osaltaan oikeuskäytäntöä. Lisäksi kannattaa tutkia, löytyykö Vakuutusoikeuden päätöksistä omaan tilanteeseen sopivia verrokkeja. Taitaa tosin olla niin, että voimassaoleva lainsäädäntö on sen verran tuoretta, ettei tapauksia ole ehkä ehtinyt vielä vakuutusoikeuteen asti - tai ainakaan niin, että jo päätöskin olisi tehty. Mutta nämä ovat ne lähteet, joihin on syytä perehtyä, ja huolellisesti sittenkin.
57 & 63 jne.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:12"]
Sitten päästäänkin filosofiseen kysymykseen, kuka on opiskelija. Mä ajattelisin, että opiskelija on sellainen joka opiskelee. Sitten taas sellainen joka ei opiskele, ei mun mielestä ole opiskelija. Riippumatta läsnäolosta.
[/quote]
Tämä on juuri se juttu. Pitäisi tuntea, mitä nämä termit tarkoittavat työttömyysturvalainsäädännössä. Minäkin olen saattanut sanoa keskeyttäneeni opintoni, koska lakkasin yrittämästä ja menin töihin ja viimeisestä opintosuorituksesta oli kulunut jo kuusi vuotta.
57 & 63 jne.
Jos sitten eroaisikin oppilaitoksesta työttömyysturvan takia niin kai siitä tulisi joku sadan vuoden karenssi kanssa :D
Ihmettelen kyllä, että miten voidaan todentaa, etteikö opiskelija tekisi gradua työttömyysaikanaan. Siitähän ei mitään suoritusmerkintää tule ennen kuin se on tarkastettu, joten mikä muu kuin koulusta eroaminen estäisi tuen väärinkäytön?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:35"]
Ihmettelen kyllä, että miten voidaan todentaa, etteikö opiskelija tekisi gradua työttömyysaikanaan. Siitähän ei mitään suoritusmerkintää tule ennen kuin se on tarkastettu, joten mikä muu kuin koulusta eroaminen estäisi tuen väärinkäytön?
[/quote]
Tuollahan oli tuo lainaus te-palvelujen sivuilta: "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi."
Valmistellut ohjatusti. Ilmeisesti mikään ei estä valmistelemasta sitä omin avuin. Tietysti jos esim. haastattelee ihmisiä, niin tarvitsee varmaan olla viralliset tutkimusluvat ynnä muut, jolloin yliopistoa varmaan tarvitaan. Ja onhan se tietysti opiskelijalle riski tehdä gradu ja sitten vasta valmista gradua näyttää ohjaajalle joka sanookin että tämä on ihan päin persettä :D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:46"]
[/quote]
Työkkärin sivuilta: "Ilmoita opiskelustasi TE-toimistoon. Se tutkii, pidetäänkö sinua pää- vai sivutoimisena opiskelijana."
Niin mites se nyt menikään, kenelle se tutkiminen kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"]
Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää.
[/quote]
Milloin tämä kävi? Pelkkä läsnäoloilmoittautuminenko tuon teki? Tietysti jos on oikeasti opiskellut jotain (vähänkin, kaiketi katsotaan kumminkin tutkintoon johtavaksi opiskeluksi) niin ei silloin ole oikeutta työttömyysetuuteen.
[/quote]
Ei ollut tuossa vaiheessa vielä suorittanut mitään opintoja! Aikomus kyllä oli.