Vaikuttaako työttömyysetuuteen jos läsnäolevana yliopistossa?
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:25"]
Selvityksen joudut tekemään. Koska viimeksi rekisteriin on tullut opintoviikkoja?
[/quote]
Siitä on aikaa, eli nuo kyseiset opinnot ovat olleet keskeytyneenä reilusti yli vuoden.
[/quote]
Reilusti yli vuosi ei välttämättä riitä. Olen kuullut tapauksesta, joka sai työttömyyskorvausta vaikka oli kirjoilla yliopistolla läsnäolevana opiskelijana. Hänellä ei kuitenkaan ollut kertynyt opintoja vuosikausiin. Ainakaan viiteen jos ei kymmeneen vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:25"]
Selvityksen joudut tekemään. Koska viimeksi rekisteriin on tullut opintoviikkoja?
[/quote]
Siitä on aikaa, eli nuo kyseiset opinnot ovat olleet keskeytyneenä reilusti yli vuoden.
[/quote]
Reilusti yli vuosi ei välttämättä riitä. Olen kuullut tapauksesta, joka sai työttömyyskorvausta vaikka oli kirjoilla yliopistolla läsnäolevana opiskelijana. Hänellä ei kuitenkaan ollut kertynyt opintoja vuosikausiin. Ainakaan viiteen jos ei kymmeneen vuoteen.
[/quote]
Kolme vuotta sitten keväällä on viimeksi tullut suorituksia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:31"]
Joudut poistaan itses kirjoilta. Niin loppu mun amk.
[/quote]
Yliopiston ja amkin välillä saattaa olla jotain eroja tässä asiassa.
Nelonen jatkaa vielä eli mä valmistuin aineesta x ja mulla oli toiseen aineeseen myös pääaineoikeus ja tästä ilmoittauduin läsnäolevaksi, mut opintoja en tehnyt yhtään. Työkkärissä kävin näyttämässä tutkintotodistusta. Saako työkkäri kysellä suoraan yliopistosta läsnäoloa?
Itse ainakin jouduin pari vuotta sitten luopumaan opiskeluoikeudestani (yliopisto, pääaineoikeus, alla juuri valmistunut tutkinto toisesta aineesta), eli kannattaa valmistautua siihen henkisesti.
Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:37"]
Nelonen jatkaa vielä eli mä valmistuin aineesta x ja mulla oli toiseen aineeseen myös pääaineoikeus ja tästä ilmoittauduin läsnäolevaksi, mut opintoja en tehnyt yhtään. Työkkärissä kävin näyttämässä tutkintotodistusta. Saako työkkäri kysellä suoraan yliopistosta läsnäoloa?
[/quote]
No kun mä oon ymmärtänyt ettei niitä kiinnosta se läsnäolo vaan just se, että onko tullut suorituksia. Mutta kun ei ole varma niin pelottaa ilmottautua, ei tässä ilman rahaa haluaisi olla ihan turhan tähden.
Työkkärin sivuilla lukee näin "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi." Tuolla logiikalla opintoni ovat olleet keskeytyneenä jo pari vuotta vaikka olenkin ollut koko ajan läsnäolevana. Siispä tuntuisi hassulta, jos nyt yhtäkkiä katsottaisiinkin että pelkän läsnäolon perusteella olisin opiskelija.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:37"]
[/quote]
No eikös siinä työkkäriin ilmoittautumisprosessissa ruksita joku kohta, että "lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon, että antamani tiedot ovat oikein". Eli olet kyllä tässä tapauksessa syyllistynyt jonkin sortin petokseen. Hienosti vedetty!
Mutta työkkärin sivuillahan sanotaan, että sivutoiminen opiskelu voi olla mahdollista. Eikö näin olekaan?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:27"]
Älä vaan kysele tuollaista työkkäristä, kyllä ne siellä hoksaavat mistä on kyse ja ottavat asiasta selvää.
[/quote]
No mistä on kyse?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:42"]
Mutta työkkärin sivuillahan sanotaan, että sivutoiminen opiskelu voi olla mahdollista. Eikö näin olekaan?
[/quote]
Mutta yliopisto-opiskelua ei välttämättä katsota sivutoimiseksi ellei tee päätoimisesti työtä samalla. Yliopisto-opiskelu kun ainakin teoriassa on tutkintoon johtavaa.
Miten voit saada oikeuden omaehtoiseen opiskeluun? Ei se ole mikään automaatti etenkään sellaisessa tilanteessa, jossa opiskelija selkeästi pelaa saadakseen opiskella omaehtoisella tuella.
Valitettavasti ihan mahdotonta sanoa tässä (ja ilmeisesti TE-keskuskessakaan), mitä kannattaa tehdä. Itselleni oli jo annettu ymmärtää, että saan tukea omahetoiseen opiskeluun saattaakseni tutkintoni loppuun (noin puolisen vuotta olisi mennyt, jollen olisi joutunut osa-aikaisesti töihin). Toimitin opintorekisteriotteeni, ja vaikka opintoni olivat olleet katkolla yli kolme lukuvuotta peräjälkeen, minulta evättiin tuki. Perusteluna oli, että olen ollut koko ajan läsnä yliopistossa.
Eli ei voi tietää, mitä lopulta päättävät ja millä perustei, vaikka mitä lupaisivat tai neuvoisivatkin etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:45"]
Miten voit saada oikeuden omaehtoiseen opiskeluun? Ei se ole mikään automaatti etenkään sellaisessa tilanteessa, jossa opiskelija selkeästi pelaa saadakseen opiskella omaehtoisella tuella.
[/quote]
What? Enhän mä sitä tiedä saanko sitä, olen hakenut kuitenkin. Ei kai se rikos ole hakea. Ja mitä peliä mä olen pelannut? Nyt alkaa mennä mielenkiintoiseksi.
ap
Aika epätodennäköistä, että saat omaehtoisen opiskelun tukea, jos opintosi eivät ole olleet keskeytyneitä (et ole ollut läsnäoleva opiskelija). Tuo keskeytyminen riittää työkkärin tukee, mutta se ei anna oikeutta jatkaa omaehtoisen opiskelun tuella.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"]
Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää.
[/quote]
Milloin tämä tapahtui? Ettei menisi liian selkeäksi niin näissä jutuissa on vissiin ihan joskus viime vuonna tapahtunut jotain muutoksia pykälissä.
ap
Olen saanu kahtena kesänä työttömyyskorvausta, vaikka olen ollut läsnäolevana yo:lla. Suorituksia ei ollut tullut vuoteen.
Se tapahtui kyllä ennen vuotta 2013, eli jos silloin on tapahtunut jotakin muutoksia, asia voi olla eri.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:47"]
Aika epätodennäköistä, että saat omaehtoisen opiskelun tukea, jos opintosi eivät ole olleet keskeytyneitä (et ole ollut läsnäoleva opiskelija). Tuo keskeytyminen riittää työkkärin tukee, mutta se ei anna oikeutta jatkaa omaehtoisen opiskelun tuella.
[/quote]
Millä perusteella siis juuri läsnäolo on se juttu? Tuossa jo aiemmin laittamassani lainauksessa ainakaan siitä ei puhuta mitään vaan nimenomaan opintosuoritusten kertymisestä: "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi." Kylläpä mulle virkailijakin sanoi puhelimessa että ne suoritukset merkkaa eikä se läsnäolo, mutta en uskalla yksittäisen virkailijan kommenttiin vielä 100 % luottaa.
ap
Joudut poistaan itses kirjoilta. Niin loppu mun amk.