Vaikuttaako työttömyysetuuteen jos läsnäolevana yliopistossa?
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (95)
Minulle sanottiin kyllä TE-keskuksesta, että läsnäololla ei ole merkitystä, ainoastaan sillä, että opintoja ei ole tullut rekisteriin viimeisen vuoden aikana ts. opinnot ovat olleet keskeytyneet.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:37"]
Nelonen jatkaa vielä eli mä valmistuin aineesta x ja mulla oli toiseen aineeseen myös pääaineoikeus ja tästä ilmoittauduin läsnäolevaksi, mut opintoja en tehnyt yhtään. Työkkärissä kävin näyttämässä tutkintotodistusta. Saako työkkäri kysellä suoraan yliopistosta läsnäoloa?
[/quote]
No eikös siinä työkkäriin ilmoittautumisprosessissa ruksita joku kohta, että "lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon, että antamani tiedot ovat oikein". Eli olet kyllä tässä tapauksessa syyllistynyt jonkin sortin petokseen. Hienosti vedetty!
[/quote]
Ainakaan multa ei ole missään vaiheessa kysytty, että "oletko läsnäolevana jossain oppilaitoksessa".
[/quote]
Kyllähän siinä verkkopalvelun taustatietolomakkeessa on kohta, jossa kysytään onko sinulla opinto-oikeus jossakin oppilaitoksessa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
[
No ei tietenkään voi olla läsnäoleva yliopistossa jos aikoo saada työttömyysrahoja. Läsnäolevana olet ilmoittautunut kokopäiväisesti opiskelijaksi. Eihän kukaan olisi niin tyhmä, että opiskelisi opintorahalla jos voisi saada kokopäiväiseen opiskeluun työttömyyskorvausta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:47"]
Aika epätodennäköistä, että saat omaehtoisen opiskelun tukea, jos opintosi eivät ole olleet keskeytyneitä (et ole ollut läsnäoleva opiskelija). Tuo keskeytyminen riittää työkkärin tukee, mutta se ei anna oikeutta jatkaa omaehtoisen opiskelun tuella.
[/quote]
Millä perusteella siis juuri läsnäolo on se juttu? Tuossa jo aiemmin laittamassani lainauksessa ainakaan siitä ei puhuta mitään vaan nimenomaan opintosuoritusten kertymisestä: "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi." Kylläpä mulle virkailijakin sanoi puhelimessa että ne suoritukset merkkaa eikä se läsnäolo, mutta en uskalla yksittäisen virkailijan kommenttiin vielä 100 % luottaa.
ap
[/quote]
Omaehtoisella ei voi jatkaa keskeytyneitä opintoja, jos ei ole ollut siinä välissä töissä eli ei voi toimia niin, että laittaa opiskelupaikan jäihin, lepäilee vuoden ja harrastelee kaikkea kivaa, käy Goalla jne. ja sitten palaa takaisin ilmoittaen, että nyt jatkan omaehtoisella tuella opinnot loppuun. Työttömyysetuutta voit saada, mutta se ei tarkoita, että saat vuoden lusmuilusta palkaksi opiskelut työttömyysetuudella.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:54"]
Nelonen jatkaa vielä eli mä valmistuin aineesta x ja mulla oli toiseen aineeseen myös pääaineoikeus ja tästä ilmoittauduin läsnäolevaksi, mut opintoja en tehnyt yhtään. Työkkärissä kävin näyttämässä tutkintotodistusta. Saako työkkäri kysellä suoraan yliopistosta läsnäoloa?
[/quote]
No eikös siinä työkkäriin ilmoittautumisprosessissa ruksita joku kohta, että "lupaan ja vannon kautta kiven ja kannon, että antamani tiedot ovat oikein". Eli olet kyllä tässä tapauksessa syyllistynyt jonkin sortin petokseen. Hienosti vedetty!
[/quote]
Ainakaan multa ei ole missään vaiheessa kysytty, että "oletko läsnäolevana jossain oppilaitoksessa".
[/quote]
Kyllähän siinä verkkopalvelun taustatietolomakkeessa on kohta, jossa kysytään onko sinulla opinto-oikeus jossakin oppilaitoksessa!
[/quote]
Jos siinä niin kysytään niin en mä ainakaan ole siihen valehdellut ja ihan puoltava lausunto tuli. En muista tuollaista kohtaa, mutta onhan se mahdollista että siinä sellainen oli.
Välillä hirvittää se miten vähän virkailijat tuntuvat tietävän asioista, tulee sellainen olo että vaikka on kerrottu että juu tee näin vaan, niin pelottaa luottaa kuitenkaan.
Mä en ainakaan saanut työttömyyskorvausta, vaikka olin ollut vuosia töissä ja minut irtisanottiin tuotannollis-taloudellisista syistä. Opintoni olivat olleet keskeytyneenä 5 vuotta.
Sen sijaan että olisin makoillut kotona tai notkunut palstalla, menin heti työttömäksi jäätyäni luennoille istumaan samalla kun hain töitä. Sen takia meinasi jäädä omaehtoinen saamatta, opiskelua kun ei saa aloittaa ennen kuin omaehtoinen on myönnetty! Opintotukeenkaan en ollut oikeutettu kun sen tulorajat ovat niin matalat, että muutama kuukausi kokopäivätyössä syö koko loppuvuodeksi mahdollisuuden opintotukeen.
Sosiaalituet eivät passivoi, vaan niihin liittyvä byrokratia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:40"]
Kaveri sai jotain työttömyystukea, mutta kun ilmottautui yliopistoon läsnäolevaksi, tuli ilmoitus tuen katkaisemisesta sillä perusteella, että hänet katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi. Voin sanoa että v*tutus oli melkoinen, kun tarkoitus oli työnhaun ohessa tehdä jotain muutakin järkevää.
[/quote]
Milloin tämä kävi? Pelkkä läsnäoloilmoittautuminenko tuon teki? Tietysti jos on oikeasti opiskellut jotain (vähänkin, kaiketi katsotaan kumminkin tutkintoon johtavaksi opiskeluksi) niin ei silloin ole oikeutta työttömyysetuuteen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:44"]
Olin kahdeksan vuotta työelämässä ja palkasta lähti kyllä työttömyysvakuutusmaksut. Kun jäin työttömäksi, ei myönnetty työttömyysetuutta opintojen loppuun saattamiseen. Opinnot oli olleet siis kesken tuon työssäoloajan. Opinnot pätevöittävät ihan hyvään ammattiin jossa on melko hyvä työllisyystilanne tällä hetkellä. Ei vaan myönnetty, vaikka tiedän että moni muu on ihan samanlaisessa tilanteessa saanut työttömyysetuuden paljon huonommin työllistävän alan opiskeluun, joka jäänyt aikoinaan kesken, ja kirjoilla oltu yliopistossa kaikki työvuodet. Eli tässä asiassa ei ole yhdenvertaisuutta kansalaisten kesken, vaan valitettavasti riippuu täysin siitä, kuka asiaasi ajaa ja käsittelee ja missä päin satut asumaan.
[/quote]
Tämä on yleinen harha. Omaehtoisen opiskelun tuki ei ole subjektiivinen oikeus, joka myönnetään jokaiselle. Siihen liittyy hyvin tiukkoja rajoituksia, joista yksi on työllistyminen ja nykyinen työllisyystilanne. Lähihoitajan on turha irtisanoutua keväällä jatkaakseen syksyllä opintojaan edelleen sairaanhoitajaksi eikä pätkätöitä tehnyt sairaanhoitaja pääse puutarhuriopintoihin vain siksi, että haluaa sinne mennä. Jokainen tapaus katsotaan erikseen, sillä ei ole mitään järkeä kouluttaa tukieuroilla ihmisiä, joilla jo olisi töitä mutta ei työhaluja.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:28"]
Miksi kukaan on enää läsnäolevana opiskelijana, kun siinä menee aivan hukkaan rajallinen opinto-oikeusaika?
[/quote]
Olen ymmärtänyt, että ainakaan meidän yliopistossamme poissaolevaksi ilmoittautuminen ei mitenkään säästä opinto-oikeusaikaa.
[/quote]
opinto-oikeus tosiaan kuluu olet sitten läsnäolevana tai poissaolevana. Maisterin tutkinnon suorittamiseen on aikaa 7 vuotta ja tämän jälkeen voi hakea lisäaikaa, mutta tällöin täytyy olla selvät suunnitelmat kuinka aikoo opinnot suorittaa loppuun ja lisäaikaa myönnetään maks 2 vuotta. Sain tämän juuri itse kokea, kun olin olettanut, että opinto-oikeus säästyy, kun ilmoittautuu poissaolevaksi. Vieläkään en ymmärrä mikä logiikka poissaolevaksi ilmoittautumisella sitten on (toki säästää lukuvuosimaksun eikä saa opiskelijaetuuksia, mutta sillon minusta pitäisi säästyä,myös opinto-oikeus).
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
[/quote]
Kerronpa miten minulla meni. Olin ollut muutaman vuoden töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle ja hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Perinteisesti olin kuitenkin käynyt ilmoittautumassa läsnäolevaksi kerran vuodessa. Tuo ei mitenkään koskaan haitannut työssäkäyntiäni, mutta vakuutusoikeus kuitenkin katsoi minun olleen päätoiminen opiskelija.
Työkkärissä ekalla käynnillä mainitsin, että minulla on opiskelupaikka mutta en opiskele tms. Muistaakseni tästä oli maininta myös työllistymissuunnitelmassa. Minulle maksettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa ihan normaalisti noin 1,5 vuoden ajan, kunnes yksi virkailija tarttui tähän asiaan ja halusi selvittää sen. Lopputuloksena helvetinmoinen soppa, halusivat periä minulta 24000€ päivärahoja takaisin. Vakuutusoikeus kohtuullisti tuon 18000 euroon, eli sain 25% alennusta.
Tuo oli osin omakin virheeni, kun en älynnyt riittävän tarkasti kysyä miten tuo systeemi menee ja luotin siihen, että kun virkailijalle oli ok, että se olisi ok. En myöskään tiennyt, että opintojen keskeyttäminen on mahdollista. (Enää ei taida olla.) Jos olisin tuon kuvion saanut selvitettyä heti kättelyssä tai jos virkailija olisi älynnyt puuttua siihen, niin olisin voinut käydä tekemässä keskeytyksen korkeakoulussa ja olisin saanut päivärahat ihan normaalisti. Nyt sain sydämentykytyksiä vuosikausiksi, homman eteneminen vakuutusoikeuteen asti kesti ihan älyttömän kauan ja vakuutusoikeuden päätöstäkin sai odotella yli vuoden. Koko sen ajan olin kuin löysässä hirressä ja lopputuloksena 18000€ euroa maksettavaa.
Luojan kiitos tuosta ei peritä korkoa ja olen saanut neuvoteltua maksuerän järkeväksi. Enää alle 10000€ maksettavaa, huoh.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 07:28"]
Miksi kukaan on enää läsnäolevana opiskelijana, kun siinä menee aivan hukkaan rajallinen opinto-oikeusaika?
[/quote]
Olen ymmärtänyt, että ainakaan meidän yliopistossamme poissaolevaksi ilmoittautuminen ei mitenkään säästä opinto-oikeusaikaa.
[/quote]
opinto-oikeus tosiaan kuluu olet sitten läsnäolevana tai poissaolevana. Maisterin tutkinnon suorittamiseen on aikaa 7 vuotta ja tämän jälkeen voi hakea lisäaikaa, mutta tällöin täytyy olla selvät suunnitelmat kuinka aikoo opinnot suorittaa loppuun ja lisäaikaa myönnetään maks 2 vuotta. Sain tämän juuri itse kokea, kun olin olettanut, että opinto-oikeus säästyy, kun ilmoittautuu poissaolevaksi. Vieläkään en ymmärrä mikä logiikka poissaolevaksi ilmoittautumisella sitten on (toki säästää lukuvuosimaksun eikä saa opiskelijaetuuksia, mutta sillon minusta pitäisi säästyä,myös opinto-oikeus).
[/quote]
Joo tuo on oikeasti aika ihmeellinen juttu, poissaolevaksi ilmoittautumisesta on pelkkää haittaa.
Ja aiheesta muuten: musta tuntuu, että kaikki ei välttämättä ihan hiffaa tuota läsnäolo-juttua. Moni ehkä ajattelee sen tarkoittavan fyysistä läsnäoloa eli opintoihin osallistumista. Pelkkä läsnäolevaksi ilmoittautuminen ei kuitenkaan tosiaankaan velvoita opiskelemaan, siinä vaan tulee se oikeus osallistua.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:45"]
Mutta yliopisto-opiskelua ei välttämättä katsota sivutoimiseksi ellei tee päätoimisesti työtä samalla. Yliopisto-opiskelu kun ainakin teoriassa on tutkintoon johtavaa.
[/quote]
Mun opiskelu katsottiin päätoimiseksi, vaikka olin ollut yli kaksi vuotta kokopäivätyössä, jonka jälkeen äitiyslomalla ja hoitovapaalla JA viimeisistä suorituksista oli jo useampi vuosi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]
[/quote]
Kerronpa miten minulla meni. Olin ollut muutaman vuoden töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle ja hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Perinteisesti olin kuitenkin käynyt ilmoittautumassa läsnäolevaksi kerran vuodessa. Tuo ei mitenkään koskaan haitannut työssäkäyntiäni, mutta vakuutusoikeus kuitenkin katsoi minun olleen päätoiminen opiskelija.
Työkkärissä ekalla käynnillä mainitsin, että minulla on opiskelupaikka mutta en opiskele tms. Muistaakseni tästä oli maininta myös työllistymissuunnitelmassa. Minulle maksettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa ihan normaalisti noin 1,5 vuoden ajan, kunnes yksi virkailija tarttui tähän asiaan ja halusi selvittää sen. Lopputuloksena helvetinmoinen soppa, halusivat periä minulta 24000€ päivärahoja takaisin. Vakuutusoikeus kohtuullisti tuon 18000 euroon, eli sain 25% alennusta.
Tuo oli osin omakin virheeni, kun en älynnyt riittävän tarkasti kysyä miten tuo systeemi menee ja luotin siihen, että kun virkailijalle oli ok, että se olisi ok. En myöskään tiennyt, että opintojen keskeyttäminen on mahdollista. (Enää ei taida olla.) Jos olisin tuon kuvion saanut selvitettyä heti kättelyssä tai jos virkailija olisi älynnyt puuttua siihen, niin olisin voinut käydä tekemässä keskeytyksen korkeakoulussa ja olisin saanut päivärahat ihan normaalisti. Nyt sain sydämentykytyksiä vuosikausiksi, homman eteneminen vakuutusoikeuteen asti kesti ihan älyttömän kauan ja vakuutusoikeuden päätöstäkin sai odotella yli vuoden. Koko sen ajan olin kuin löysässä hirressä ja lopputuloksena 18000€ euroa maksettavaa.
Luojan kiitos tuosta ei peritä korkoa ja olen saanut neuvoteltua maksuerän järkeväksi. Enää alle 10000€ maksettavaa, huoh.
[/quote]
AUTS. Milloin tuo tapahtui? Kertoo juuri siitä, että turha kuvitella että jos jossain sanotaan asian olevan ok niin se tosiaan olisi. Jotenkin tässä on pienen ihmisen oikeusturva aika pieni. Ymmärsinkö oikein että et siis opiskellut lainkaan tuona aikana jolloin sinut katsottiin kuitenkin opiskelijaksi? Siis pelkän läsnäolon perusteella katsottiin opiskelijaksi?
[/quote]
[/quote]