Vaikuttaako työttömyysetuuteen jos läsnäolevana yliopistossa?
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (95)
"Päätoimisena opiskelijana et ole oikeutettu työttömyysetuuteen"
"Opintojen päättyminen
Opiskeluasi pidetään päätoimisena, kunnes voit todistaa sen päättyneen. Jos suoritat lukion tai perusopetuksen koko oppimäärää, pidetään sinua aina päätoimisena opiskelijana lukukauden loppuun asti.
Voit osoittaa, että opintosi ovat päättyneet esimerkiksi
tutkintotodistuksella
erotodistuksella
selvityksellä, että näyttökokeeseen valmistava koulutus on päättynyt.
Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi."
Ymmärtäisin että ei-päätoimisena on oikeutettu etuuteen, ja jos on ollut opinnot keskeytyneenä väh. vuoden niin katsotaan ettei ole päätoiminen. Selkeältä se tuolla vaikuttaa, mutta kaikkeen voi tietysti liittyä jotain koukeroita.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:35"]
Ihmettelen kyllä, että miten voidaan todentaa, etteikö opiskelija tekisi gradua työttömyysaikanaan. Siitähän ei mitään suoritusmerkintää tule ennen kuin se on tarkastettu, joten mikä muu kuin koulusta eroaminen estäisi tuen väärinkäytön?
[/quote]
Tuollahan oli tuo lainaus te-palvelujen sivuilta: "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi."
Valmistellut ohjatusti. Ilmeisesti mikään ei estä valmistelemasta sitä omin avuin. Tietysti jos esim. haastattelee ihmisiä, niin tarvitsee varmaan olla viralliset tutkimusluvat ynnä muut, jolloin yliopistoa varmaan tarvitaan. Ja onhan se tietysti opiskelijalle riski tehdä gradu ja sitten vasta valmista gradua näyttää ohjaajalle joka sanookin että tämä on ihan päin persettä :D
[/quote]
En minä ainakaan saa opintorekisteriin mitään merkintöjä, jos keskustelen gradustani ohjaajan kanssa. Eli edelleen kysyn, että miten ohjattu gradun tekeminen todennetaan? Pitää viedä työkkäriin lausunto kaikilta tiedekunnan proffilta vai miten?
[/quote]
Joo hyvä kysymys. Ehkä sinne jonkinlainen todistus halutaan ettei mitään ole tapahtunut...
Tuo koko juttu on varmaan niin uusi ettei kukaan tiedä miten se oikein menee virallisesti ja lain mukaan. Epäonniset väärin neuvotut työttömät on sitten koekaniineina.
Silloin kun on läsnäolevana, voi käytännössä mennä koska tahansa kurssille, saa opiskelija-alennuksia ja pääsee keskustelemaan opiskeluasioistaan opettajien kanssa. Eli kyllä mun mielestä opiskelija on jos on ilmoittautunut läsnäolevaksi. Itse ilmoittaudun aina poissaolevaksi jos tiedän etten sillä kaudella ehdi opiskelemaan töiden takia. Minä en ole sitä tyyppiä, jolla olisi loputtoman kokoinen muistikapasiteetti ja taito painaa mieleen jotain tietoa samalla kun käyn täysipäiväisesti työssä ja hoidan iltaisin lapset.
Kaipa läsnäolevaksi ilmoittautumalla tavallaan osoitat, että olet oikeissa opiskella ja täten olet opiskelija, etkä työtön vaikka et mitään suorituksia teekään. Onhan se toisaalta vähän hassua pitää opiskelupaikkaa, jos ei ole aikeissaan koskaan suorittaa tutkintoa loppuun.
Itsellänikin on opinto-oikeus yliopistossa, jonne en ole useampaan vuoteen tehnyt suorituksia. Pystyin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, koska opintoni katsottiin keskeytyneen ja näin pystyin tekemään vuorotteluvapaansijaisuuden. En tiedä mitä työkkäri olisi asiasta tuumannut, jos olisin hakenut työttömyyspäivärahaa. todennäköisesti olisi käskenyt tekemään tutkinnon loppuun. Tilanne sikäli oli minulla erilainen, kun opiskelu keskeytyi töiden takia (kandin myötä olin jo saanut yhden pätevyyden) ja tarkoituksena on aina ollut palata tekemään maisterin tutkinto loppuun sopivan tilaisuuden (esim töiden loppumisen, vanhempainvapaan tms) tullen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]
Tarkoitus ei ole opiskella, ellen saa oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Huomenna kuitenkin pitäisi ilmoittautua yliopistoon läsnäolevaksi enkä tiedä uskallanko, kun en tiedä katsotaanko minut jonkin byrokratian mukaan opiskelijaksi vaikken opiskelisikaan. Tietääkö kukaan?
[/quote]
Kerronpa miten minulla meni. Olin ollut muutaman vuoden töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle ja hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Perinteisesti olin kuitenkin käynyt ilmoittautumassa läsnäolevaksi kerran vuodessa. Tuo ei mitenkään koskaan haitannut työssäkäyntiäni, mutta vakuutusoikeus kuitenkin katsoi minun olleen päätoiminen opiskelija.
Työkkärissä ekalla käynnillä mainitsin, että minulla on opiskelupaikka mutta en opiskele tms. Muistaakseni tästä oli maininta myös työllistymissuunnitelmassa. Minulle maksettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa ihan normaalisti noin 1,5 vuoden ajan, kunnes yksi virkailija tarttui tähän asiaan ja halusi selvittää sen. Lopputuloksena helvetinmoinen soppa, halusivat periä minulta 24000€ päivärahoja takaisin. Vakuutusoikeus kohtuullisti tuon 18000 euroon, eli sain 25% alennusta.
Tuo oli osin omakin virheeni, kun en älynnyt riittävän tarkasti kysyä miten tuo systeemi menee ja luotin siihen, että kun virkailijalle oli ok, että se olisi ok. En myöskään tiennyt, että opintojen keskeyttäminen on mahdollista. (Enää ei taida olla.) Jos olisin tuon kuvion saanut selvitettyä heti kättelyssä tai jos virkailija olisi älynnyt puuttua siihen, niin olisin voinut käydä tekemässä keskeytyksen korkeakoulussa ja olisin saanut päivärahat ihan normaalisti. Nyt sain sydämentykytyksiä vuosikausiksi, homman eteneminen vakuutusoikeuteen asti kesti ihan älyttömän kauan ja vakuutusoikeuden päätöstäkin sai odotella yli vuoden. Koko sen ajan olin kuin löysässä hirressä ja lopputuloksena 18000€ euroa maksettavaa.
Luojan kiitos tuosta ei peritä korkoa ja olen saanut neuvoteltua maksuerän järkeväksi. Enää alle 10000€ maksettavaa, huoh.
[/quote]
AUTS. Milloin tuo tapahtui? Kertoo juuri siitä, että turha kuvitella että jos jossain sanotaan asian olevan ok niin se tosiaan olisi. Jotenkin tässä on pienen ihmisen oikeusturva aika pieni. Ymmärsinkö oikein että et siis opiskellut lainkaan tuona aikana jolloin sinut katsottiin kuitenkin opiskelijaksi? Siis pelkän läsnäolon perusteella katsottiin opiskelijaksi?
[/quote]
Nostan koska kiinnostaa tämä.
[/quote]
Työkkärissä kysytään aika selkeästi, että oletko opiskelija. Ap on vastannut, että ei ole. Työkkärin tädillä ei ole syytä asiaa epäillä ja sitten kun paljastuu, että ap valehteli, niin syy on työkkärissä. Aika kieroa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:23"]
[/quote]
Kerronpa miten minulla meni. Olin ollut muutaman vuoden töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle ja hoitovapaan jälkeen työttömäksi. Perinteisesti olin kuitenkin käynyt ilmoittautumassa läsnäolevaksi kerran vuodessa. Tuo ei mitenkään koskaan haitannut työssäkäyntiäni, mutta vakuutusoikeus kuitenkin katsoi minun olleen päätoiminen opiskelija.
Työkkärissä ekalla käynnillä mainitsin, että minulla on opiskelupaikka mutta en opiskele tms. Muistaakseni tästä oli maininta myös työllistymissuunnitelmassa. Minulle maksettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa ihan normaalisti noin 1,5 vuoden ajan, kunnes yksi virkailija tarttui tähän asiaan ja halusi selvittää sen. Lopputuloksena helvetinmoinen soppa, halusivat periä minulta 24000€ päivärahoja takaisin. Vakuutusoikeus kohtuullisti tuon 18000 euroon, eli sain 25% alennusta.
Tuo oli osin omakin virheeni, kun en älynnyt riittävän tarkasti kysyä miten tuo systeemi menee ja luotin siihen, että kun virkailijalle oli ok, että se olisi ok. En myöskään tiennyt, että opintojen keskeyttäminen on mahdollista. (Enää ei taida olla.) Jos olisin tuon kuvion saanut selvitettyä heti kättelyssä tai jos virkailija olisi älynnyt puuttua siihen, niin olisin voinut käydä tekemässä keskeytyksen korkeakoulussa ja olisin saanut päivärahat ihan normaalisti. Nyt sain sydämentykytyksiä vuosikausiksi, homman eteneminen vakuutusoikeuteen asti kesti ihan älyttömän kauan ja vakuutusoikeuden päätöstäkin sai odotella yli vuoden. Koko sen ajan olin kuin löysässä hirressä ja lopputuloksena 18000€ euroa maksettavaa.
Luojan kiitos tuosta ei peritä korkoa ja olen saanut neuvoteltua maksuerän järkeväksi. Enää alle 10000€ maksettavaa, huoh.
[/quote]
AUTS. Milloin tuo tapahtui? Kertoo juuri siitä, että turha kuvitella että jos jossain sanotaan asian olevan ok niin se tosiaan olisi. Jotenkin tässä on pienen ihmisen oikeusturva aika pieni. Ymmärsinkö oikein että et siis opiskellut lainkaan tuona aikana jolloin sinut katsottiin kuitenkin opiskelijaksi? Siis pelkän läsnäolon perusteella katsottiin opiskelijaksi?
[/quote]
Nostan koska kiinnostaa tämä.
[/quote]
Työkkärissä kysytään aika selkeästi, että oletko opiskelija. Ap on vastannut, että ei ole. Työkkärin tädillä ei ole syytä asiaa epäillä ja sitten kun paljastuu, että ap valehteli, niin syy on työkkärissä. Aika kieroa.
[/quote]
Ap palaa ketjuun kauhistuneena. Nyt minä olen jo valehdellutkin vaikka päinvastoin olen joka käänteessä tolkuttanut, että vaikuttaako se jos on läsnäolevana.
Oikeasti mitä enemmän tätä asiaa miettii niin sitä sekavammalta ja sattumanvaraisemmalta se vaikuttaa. Tietääköhän kukaan miten tuo oikeasti menee nykyään?
ap
Pari vuotta sitten olin työkkärissä töissä jonkun aikaa ja voin sanoa etteivät nuo opiskeluasiat ole todellakaan helppoja ja yksiselitteisiä ja ne ovat kuitenkin vain murto-osa työttömyysturvalainsäädäntöä, joka jokaisen virkailijan pitäisi osata kaikkine soveltamisohjeineen. Ihmiset opiskelevat useita tutkintoja, päällekkäin ja peräkkäin, keskeyttävät, eroavat, ovat passiivirekisterissä, ilta- ja monimuoto-opintoja, tutkintoon johtavia, yleissivistäviä, kaiken maailman yksityisten oppilaitosten personal traineriksi tai stailaajaksi kirjekurssilla, avoimessa yliopistossa jotain täydentäviä sivuainejuttuja, opettajan pedagogisia. Ihan mitä vain. Koulutusten tarjoajat hämmentävät vielä lisää mainostamalla jotain kahden vuoden tutkintoon johtavia juttuja sillä että tätä voit opiskella työttömyysturvalla, vaikka eivät he sitä vastuuta kanna eivätkä päätä asiaa. Sitten työnhakijat luulevat että heillä on oikeus opiskella omaehtoisen opiskelun tuella, vaikka se lähäri haluisi floristiksi tai tekniikan tohtori ja KTM vielä saada korkeakoulututkinnon jostain kansatieteestä. Lopuksi työkkäri on paska kun siellä ei tiedetä mitään eikä anneta kehittää itseään.
Työkkäri(-lle)selvittää työvoimapoliittiset esteet työttömyysetuuden maksamiselle ja työttömyyskassa/Kela(-lle) esim. keikkatulojen vaikutuksen työttömyysetuuteen. Kummallakin taholla on vastuunsa.
Ihmettelen kun niin monii kirjoittaa, että opintosuoritusmerkintöjen pitäisi ratkaista. Oikeestiko kuvittelette, että niitä opintopisteitä ruvettaisiin laskemaan ja miettimään, mitä merkintöjä voisi olla tulossa? Eri oppilaitoksissa niitä laitetaan hyvin eri tahtiin, ja joissakin laitetaan kurssikokonaisuuksien osasuorituksia pitkin matkaa ja joissakin koko paketti kerrallaan. Jos saisi vaikka koko syksyn suoritukset jouluna niin saisi siihen asti nostaa työttömyyskorvauksia? Tai jos jättäisi jonkun pikkutyön rästitehtäväksi/uusintatenttipäivään, kun tietaisi että kokonaisuuden opinnoista tehdään yksi merkintä?
Opintotukea aiheetta, ilman riittäviä opintosuorituksia, nostaneet tietävät, että nytkin se opintopisteiden seuranta on verkkaista puuhaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:42"]
Mikäs lusmu sä olet?
[/quote]
En tietääkseni mikään lusmu. Kuinka niin?
ap
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:43"]
Ihmettelen kun niin monii kirjoittaa, että opintosuoritusmerkintöjen pitäisi ratkaista. Oikeestiko kuvittelette, että niitä opintopisteitä ruvettaisiin laskemaan ja miettimään, mitä merkintöjä voisi olla tulossa? Eri oppilaitoksissa niitä laitetaan hyvin eri tahtiin, ja joissakin laitetaan kurssikokonaisuuksien osasuorituksia pitkin matkaa ja joissakin koko paketti kerrallaan. Jos saisi vaikka koko syksyn suoritukset jouluna niin saisi siihen asti nostaa työttömyyskorvauksia? Tai jos jättäisi jonkun pikkutyön rästitehtäväksi/uusintatenttipäivään, kun tietaisi että kokonaisuuden opinnoista tehdään yksi merkintä?
[/quote]
Itse opiskelin yliopistossa muutama vuosi sitten. Näppituntumani oli, että nyt ollaan siirtymässä aiempaa lyhyempiin ja tiiviimpiin kursseihin. Kuitenkin suoritin useammankin koko lukuvuoden kestävän kurssin, joista tuli siis suoritusmerkintäkin vasta toukokuulla, lopputentin jälkeen.
Selvityksen joudut tekemään. Koska viimeksi rekisteriin on tullut opintoviikkoja?
Älä ilmoittaudu. Sovi ensin ja kysy sopiiko.
Mä olen tehnyt noin, mutta en tietenkään tätä työkkärissä kertonut. Tuskin saavat tietää mitenkään.
Älä vaan kysele tuollaista työkkäristä, kyllä ne siellä hoksaavat mistä on kyse ja ottavat asiasta selvää.
No kyllä minulla on jopa katkaistu työttömyysetuus, kun en ollut toimittanut poissaoloilmoitusta. Siis ei voi saada työttömyysetuutta, jos on läsnäoleva. Ja nykyään vielä tarkastavat opintorekisteriotteesta, että opinnot ovat olleet vuoden keskeytyneenä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:25"]
Selvityksen joudut tekemään. Koska viimeksi rekisteriin on tullut opintoviikkoja?
[/quote]
Siitä on aikaa, eli nuo kyseiset opinnot ovat olleet keskeytyneenä reilusti yli vuoden.
Jos ilmottaudut läsnäolevaksi, et ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen (etkä asumistukeen?), mikäli tuota erityisoikeutta ei myönnetä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:35"]
Ihmettelen kyllä, että miten voidaan todentaa, etteikö opiskelija tekisi gradua työttömyysaikanaan. Siitähän ei mitään suoritusmerkintää tule ennen kuin se on tarkastettu, joten mikä muu kuin koulusta eroaminen estäisi tuen väärinkäytön?
[/quote]
Tuollahan oli tuo lainaus te-palvelujen sivuilta: "Opintojesi päättymistä osoittaa myös se, että opintosi ovat olleet todistettavasti keskeytyneenä vähintään vuoden. Opintojen keskeytyneenä olo tarkoittaa sitä, ettei sinulla ole opintosuorituksia etkä ole osallistunut opetukseen tai valmistellut ohjatusti esimerkiksi lopputyötäsi."
Valmistellut ohjatusti. Ilmeisesti mikään ei estä valmistelemasta sitä omin avuin. Tietysti jos esim. haastattelee ihmisiä, niin tarvitsee varmaan olla viralliset tutkimusluvat ynnä muut, jolloin yliopistoa varmaan tarvitaan. Ja onhan se tietysti opiskelijalle riski tehdä gradu ja sitten vasta valmista gradua näyttää ohjaajalle joka sanookin että tämä on ihan päin persettä :D
[/quote]
En minä ainakaan saa opintorekisteriin mitään merkintöjä, jos keskustelen gradustani ohjaajan kanssa. Eli edelleen kysyn, että miten ohjattu gradun tekeminen todennetaan? Pitää viedä työkkäriin lausunto kaikilta tiedekunnan proffilta vai miten?