Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille vapaus valita opettavatko uskontoa!

Vierailija
28.08.2014 |

Vaadin, että voi vakaamukseeni vedoten kieltäytyä uskonnonopetuksesta. Nykyään tyhmä toteamus, että uskonnonopetuksen tulee olla vakauksetonta vesittää ikävästi tuon kieltäytymisen mahdollisuuden. Silti minusta on väärin pakottaa minut opettamaan satuja oppilaille.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontojen merkitystä liioitellaan. Uskonnon ei todellakaan tarvitse olla oma oppiaineensa, ja se on sitä ainoastaan koululaitoksen uskonnollisen historian vuoksi. Lisää kulttuurihistorian opetusta vain kaikille asteille.

Vierailija
2/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 23:10"]

Joo tottakai opetan, kun se on minulle määrätty, eikä minulla ole oikeutta siitä kieltäytyä. Kyse onkin siitä, että kuinka uskottavaa minun opetus on ja aiheuttaako se enemmän hallaa uskonnolle kuin hyvää. Itse olen sitä mieltä, että oppilaat kyllä aistivat falskiuden ja sen, että en oikeasti pysty innostumaan opettamastani asiasta. (ero on huomattava muihin opettamiini aineisiin) Kukaan kun ei voi näytellä innokasta vastoin vakaamustaan. Teen silti ops:in määrittelemät asiat, mutta rimaa hipoen.

[/quote]

Eli olet se oppilas, joka juuri ja juuri ei saa ehtoja? Tai duunari, joka on italialaisessa lakossa? Luuletko, että saat arvostusta vain "vakaumuksesi" takia? Kyllä hyvä opettaja osaa opettaa siten, että oppilaat innostuvat.

Kirjoituksistasi arvelen, että olet hakeutunut väärälle alalle. Eihän kukaan luokanopettaja voi laiminlyödä matematiikkaakaan sen takia, kun eivät itse tarvitse sitä tai kieliä, kun ei itse matkusta ulkomailla. Sitä opetetaan, mitä opetusministeriö katsoo hyvänä.

Uskonnon opetus on monelta kannalta tärkeä ja kun siihen on päätetty käyttää aikaa josta sinulle vielä maksetaan, tee se edes lastemme vuoksi hyvin! Meidän lastemme tulevaisuudella sinä pelleilet, joka on periaatteiltaan paljon suurempi kuin sinun periaatteellinen uskonnon vastustus. Matkustan töideni puolesta todella paljon Euroopassa ja tiedän, että uskonnonopetuksesta on todella paljon apua yritysten johdonkin neuvotteluissa, illan istujaisissa jne. Kun ymmärtää vastapuolen uskontoa, ymmärtää mitä toiset näkevät tärkeänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lasteni koulussa, siinä kiitetään myös keittäjiä!

Vierailija
4/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:29"]

Vaadin, että voi vakaamukseeni vedoten kieltäytyä uskonnonopetuksesta. Nykyään tyhmä toteamus, että uskonnonopetuksen tulee olla vakauksetonta vesittää ikävästi tuon kieltäytymisen mahdollisuuden. Silti minusta on väärin pakottaa minut opettamaan satuja oppilaille.

[/quote]

Mikä sun pointti oikein olikaan? Uskonnonopettjan pitää voida kieltäytyä uskonnonopettamisesta, mutta sille pitää maksaa palkkaa? Mikä tahansa se idea onkaan, niin ei se työntekijä päätä minkä osan töistään se milloinkin viitsii tehdä. 

Vierailija
5/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan että uskontoa ei opeteta kouluissa, sillä.. !!!! 

En muutenkaan pidä hyvänä että näitä satuja kerrotaan pienille lapsille. Uskonto pitäisi olla valinnaisaine ylä-asteella, ja sielä pitäisi opettaa muutakin kuin kristinuskoa!

Vierailija
6/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurempi murhe ole hoitajien pakottaminen abortteihin ja vastaaviin.

Jos et tykkää puhua jostain, silloin et tykkää, mutta kun olet ottanut työtehtävän vastaan, sinun on toimittava työnantajan antamien tehtävien mukaan. Vakaumuksesta siinä ei ole kyse, vaan työstä.

Toiset joutuvat työnantajan käskystä riistämään ja olemaan mukana operaatioissa, joissa oikeasti satutetaan toista. Lääketieteellisesti alkio ei ole vielä ihminen, mutta kun on nähnyt elävän alkion ennen kuolemaansa, kyllä se ihmiseltä tuntuu sen yrittäessä pysyä hengissä.

Vierailija
7/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. Pakko rukokouset pitäisi kieltää ala-asteissa ja päiväkodeissa! Omaasa koulussa oli ainakin ruokarukous, sekä 1-3 rukousta aina aamunavauksessa. Varmaan johtui siitä, että rehtori oli kiihkouskovainen ja yleensä piti nuo avaukset. Sielä sitä seisottiin rivissä kädet ristissä ja kuunneltiin kiltisti, mitä rehtorilla oli aina sanottavana. Ja kyllä, kävin ala-asteen 1990-luvun alussa, en 1500-luvun suomessa jossa oli uskonpuhdistus menossa.

Jos olet uskovainen, ok. Ole vain! Mutta älä tyrkytä uskoasi muille! 

Vierailija
8/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:20"]

Mikä tahansa se idea onkaan, niin ei se työntekijä päätä minkä osan töistään se milloinkin viitsii tehdä. 

[/quote]

No juuri näin. Ihan jatkuvasti saan kuulla yksityisenä työnantajana, mitä työnantaja ei voisi teettää hänelle, koska koulutus on tämä, ammattiliitto on se, nyt ei vaan ehdi tai kiinnosta.

Jos vakaumus on sellainen, ettei voi töitään tehdä, silloinhan voi aloittaa kertomalla työnantajalle, että vakaumus on sellainen, että palkkaa ei pidä maksaa. Jos ei voi sillä aloittaa, vaan vakaumus sallii palkan nauttimisen niistä tehtävistä, silloin kannattaa oikaista vakaumusta, jotta voi nauttia palkkaa, koska se maksetaan työstä.

Mitä jos minä yrittäjänä sanoisin korkeakoulutetuille työntekijöilleni, että vakaumukseni vuoksi nyt työtehtäväsi loppuivat? Minun vakaumus ei salli maksaa kenellekään, joka ei tee hänelle annettuja töitä joita vastaan palkka maksetaan.

Hyväksyisikö kukaan, kun kauppa tulisi vaatimaan, että maksetaan ostoksista, joita ei kuitenkaan kauppiaan vakaumuksen vuoksi saa viedä kotiin? En ainakaan minä maksa millään selityksellä yhtä ylimääräistä juustopakettia, vaikka olisin muuten ostanut jo kärryllisen kaikkea muuta. Työntekijät kuitenkin aina välillä olettavat, että voisin sen juustonkin maksaa, jota en heiltä koskaan saanut ja monesti yrittäjänä joudun maksamaankin sen. Ei se silti ole oikein.

Vierailija
9/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^mikä tässä on, kun kappalejaot hävisivät vaikka kirjoitin ne?

Vierailija
10/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan erillistä uskonnonopettajaa, ja joka opettaa kaikkia uskontoja! Uskonnon opettajan pitää pystyä opettamaan myös muita valtauskontoja. Itse olisin kiinnostunut kuulemaan lisää mm. Šamanismista ja Budhalaisuusta. :)

Jokaisen nuoren pitäisi itse saada päättää, mihin uskontoon haluaa uskoa! Koulu ei saisi pakottaa, uskomaan johonkin tiettyyn. On absurdia olettaa, että on olemassa vain yksi oikea uskonto!

Vierailija
11/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Tee nettiadressi asiasta, allekirjoitan sen heti!

Vierailija
12/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että opettaisin eri uskontojen ismejä ja vertailtaisiin niitä ja keskusteltaisiin niistä. Myös historiallinen näkemys olisi mielestäni tarpeellinen yleissivistyksen kannalta. Vastustin alakouluikäisille annettavaa uskonnonopetusta. Oletteko oikeasti katselleet millaisia oppikirjoja käytetään tai mitä asioita ops:issa sanotaan, että pitäisi opettaa?

Tää pakkouskonnonopetus opettajalta, joka ei itse usko opettamiinsa asioihin, vie taatusti viimeisetkin tapakristityt, kunhan oppilaat kasvavat aikuisiksi. Että näi kirkko sahaa ihan omaa oksaansa, kun ei voi luopua uskonnonopetuksesta koulussa.

Vierailija
13/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 22:59"]

Tää pakkouskonnonopetus opettajalta, joka ei itse usko opettamiinsa asioihin, vie taatusti viimeisetkin tapakristityt, kunhan oppilaat kasvavat aikuisiksi. Että näi kirkko sahaa ihan omaa oksaansa, kun ei voi luopua uskonnonopetuksesta koulussa.

[/quote]

Ei kai kirkko maksa opettajille mitään tai järjestä uskonnonopetusta. Kyllä oppiaineet rahoitetaan ihan kunnan ja valtion rahoista.

Jos meidän verovaroilla maksetaan opettajille palkkaa, olen samaa mieltä tuon yrittäjän kanssa, kyllä sen opettajan on toimitettava se opetus. En minäkään jättäisi maksamaani juustoa kauppaan, vaikka sen kotiin vieminen sotisi kauppiaan vakaumusta vastaan.

Vierailija
14/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tottakai opetan, kun se on minulle määrätty, eikä minulla ole oikeutta siitä kieltäytyä. Kyse onkin siitä, että kuinka uskottavaa minun opetus on ja aiheuttaako se enemmän hallaa uskonnolle kuin hyvää. Itse olen sitä mieltä, että oppilaat kyllä aistivat falskiuden ja sen, että en oikeasti pysty innostumaan opettamastani asiasta. (ero on huomattava muihin opettamiini aineisiin) Kukaan kun ei voi näytellä innokasta vastoin vakaamustaan. Teen silti ops:in määrittelemät asiat, mutta rimaa hipoen.

Vierailija
15/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Jon ongelmat toisilla

Vierailija
16/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleissivistävä uskonnonopetus? kyllä yleissivistykseen kuuluu tuntea maailman yleisimmät uskonnot ja niiden kulmakivet

Vierailija
17/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta minä en halua opettaa alakouluikäisille satuja Raamatusta ja soittaa niille virsiä ja opettaa rukouksia. Joku muu saa minun puolestani opettaa nuo, jos haluaa. Minä en haluaisi, mutta minun on pakko. Tosi kurjaa, kun joutuu toimimaan omaa vakaamustaan vastaan.

Vierailija
18/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan. Olen itse ns. uskovainen, mutta en todellakaan toivo, että lapsilleni opettaa ainetta joku, joka suhtautuu siihen noin negatiivisesti. En todellakaan tarkoita sitä, että opettajan pitäisi olla uskovainen, mutta haluan hänellä silti olevan myönteisen asenteen aineen opettamiseen. Enhän halua, että lapsilleni opettaisi matematiikkaakaan opettaja, joka itse inhoaa matematiikkaa eikä kunnolla ymmärrä sitä.

Vierailija
19/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin opettajaksi opiskellessasi tiennyt, että on olemassa oppiaine nimeltä uskonto, ja että sen opettaminen voi osua omalle kohdallesi. Ammatinvalintakysymys!

Vierailija
20/28 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako etunimesi S:llä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan