Saako e-pillerireseptiä uusittua ilman gynekäyntiä MISSÄÄN?
Vihaan yli kaiken gynellä käyntiä ja nyt olisin valmis pistämään useammankin satasen yksityiseen, jos saisi tuon reseptin ihan vain uusittua ilman sen kummempia tarkastuksia! Ja nyt en kaipaa mitään kommentteja "älä teini harrasta seksiä, jos et tuon vertaa viitsi ehkäisyn eteen vaivaa nähdä" - olen 28-vuotias, joten kyse ei ole mistään sellaisesta. Edellisestä käynnistä on nyt 4 vuotta aikaa, ja ainakaan kunnallisella puolella reseptiä ei suostuttu kirjoittamaan ilman vo-käyntiä. Aiemmat käynnit ovat olleet 100 % nöyryytyksiä, joten en suostu siihen enää.
Eli: kirjoittavatko yksityiset lääkärit e-pillerireseptejä ilman käyntiä? Vai onko heidänkin käytännöissä kenties eroja?
Kommentit (62)
Mulla apteekissa soittivat lääkärille joka uusi reseptin. Mulla kyllä oli syykin miksen lääkäriin voinut mennä.
Käypä hoidon mukaan gynetarkastus 1-3 vuoden välein. Vuoden välein vaan, jos on jotain erikoisia sairauksia. Jos käyttää e-pillereitä, niin se vaatii käynnin, mutta eivät välttämättä " vaadi" gyn.tutkimusta, jos sitä et halua. Voi uusia esim. työterv-.tai yleislääkärillä reseptin. 2-3 vuoden välein gynellä riittää; se on virallinen ohje. Eihän ihmiset käy missään muissakan tutkimuksissa noin usein. On kummallinen käsitys, että terveen naisen pitäisi tarkastuttaa alapää joka vuosi.