Saako e-pillerireseptiä uusittua ilman gynekäyntiä MISSÄÄN?
Vihaan yli kaiken gynellä käyntiä ja nyt olisin valmis pistämään useammankin satasen yksityiseen, jos saisi tuon reseptin ihan vain uusittua ilman sen kummempia tarkastuksia! Ja nyt en kaipaa mitään kommentteja "älä teini harrasta seksiä, jos et tuon vertaa viitsi ehkäisyn eteen vaivaa nähdä" - olen 28-vuotias, joten kyse ei ole mistään sellaisesta. Edellisestä käynnistä on nyt 4 vuotta aikaa, ja ainakaan kunnallisella puolella reseptiä ei suostuttu kirjoittamaan ilman vo-käyntiä. Aiemmat käynnit ovat olleet 100 % nöyryytyksiä, joten en suostu siihen enää.
Eli: kirjoittavatko yksityiset lääkärit e-pillerireseptejä ilman käyntiä? Vai onko heidänkin käytännöissä kenties eroja?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:41"]Gynekologin luon voi mennö hakemaan reseptin voi jo aikaa varatessa ilmoittaa ettei halua sisätutkimusta, onnistuu.
[/quot
Paitsi ette lääkärin ole pakko kirjoittaa tai uusia reseptiä
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:22"]
Itse ainakin soitin yksityisen lääkäriaseman gynekologille, kun hänellä oli puhelinaika ja hän puhelimen välityksellä uusi e-reseptin. Mutta monta kertaa kyllä yritti painostaa käymään sen puhelun sijasta, vaikken itse kokenut tarvetta käydä siellä.
[/quote]
Miksi niin paljon miinusta? Kävin vuosi sitten tarkastuttamassa ja kaikki OK.
Nuorempana söin pillereitä muutaman vuoden ilman yhtäkään sisätutkimusta. Silloin sisätutkimus pelotti niin paljon, että lopetin pillereiden syönnin, kun se olisi pitänyt tehdä. Tosin silloin ei ollut vielä seksielämääkään.
Aloitin pillerit uudelleen seurustelusuhteen myötä ja alussa piti käydä sisätutkimuksessa. Se oli inhottavaa kyllä, mutta oli helpotus kun kuuli, että kaikki on ok. Tokana vuotena otettiin vaan verenpaine ja juteltiin ja ilmeisesti nyt pitäisi taas mennä sisätutkimukseen. En sinne mielelläni menisi, mutta toisaalta kahden vuoden välein ei ole edes kovin usein. Että eiköhän tässä aikuinen ihminen voi itsensä tsempata siihen "nöyryytykseen". Ei elämässä monet muutkaan asiat ole kivoja, mutta ne on tehtävä silti. Ja tässä sentään kyse aika vakavasta asiasta, kuten jo joistakin aiemmista viesteistä on tullut ilmi.
En ole muuten ikinä kohdannut yhtä paskamaista asennetta esim hammaslääkärikammoisia kohtaan kuin mitä gynekammoisena joutuu kohtaamaan! Johan sen nämä alapeukutkin kertovat.
Mua riepoo gynekäynneissä (tai sisätutkimuskäynneissä, tekeehän niitä muutkin kuin gynet eli yleislääkärit) se, että siinä römpsä levällään maatessa pitäis sit raportoida kaikki elintapansa ja kaiken huipuksi tulee aina se kysymys, että "koetko painoasioissa olevan neuvonnan tarvetta" tms. Ja joka kerta on myös sattunut, eikä puhettakaan, että pystyisi ainakaan pariin viikkoon seksiä harrastamaan.
Mutta ei, eihän se nyt voi sattua.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:21"]
En ole muuten ikinä kohdannut yhtä paskamaista asennetta esim hammaslääkärikammoisia kohtaan kuin mitä gynekammoisena joutuu kohtaamaan! Johan sen nämä alapeukutkin kertovat.
[/quote]
Joo olen tehnyt saman havainnoin. Jotenkin kiinnostava ilmiö kyllä, naisten suorastaan vihainen tarve pakottaa toinen ronkituttamaan alapäätään. Sitä enemmän toista yritetään painostaa mitä nöyryyttävämmältä se ronkkiminen toisesta tuntuu. Miettikää kuinka tärkeää hampaiden kunto on, suun tulehduksethan voivat olla hengenvaarallisia. Silti vihainen lauma ei samalla tavalla hyökkää kiskomaan suuta auki jos joku sanoo ettei pysty menemään hammaslääkärille kuin se lauma hyökkää kiskomaan housuja alas sellaiselta joka pelkää gyneä. Jännä... Mitä se kertoo näiden pakottajien mielenlaadusta?
Olen 22v, gynellä en ole käynyt koskaan ja 6v olen syönyt pilauja. Nykyään vain uusin sähköisen.
Olit siis Turusta, jos oikein ymmärsin? Mee Mehiläiseen Merja Kauppi-Sahlalle, ja kerro että pelkäät tutkimusta. Hän on asiallinen ja rempseä lääkäri, ei oo ainakaan mulle koskaan tullut nöyryytetty olo. Ihan oman terveytes takia se papa otetaan, ei se ole mikään sukupuolitautitesti...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:27"]
Mua riepoo gynekäynneissä (tai sisätutkimuskäynneissä, tekeehän niitä muutkin kuin gynet eli yleislääkärit) se, että siinä römpsä levällään maatessa pitäis sit raportoida kaikki elintapansa ja kaiken huipuksi tulee aina se kysymys, että "koetko painoasioissa olevan neuvonnan tarvetta" tms. Ja joka kerta on myös sattunut, eikä puhettakaan, että pystyisi ainakaan pariin viikkoon seksiä harrastamaan.
[/quote]
Vaihda lääkäriä. Eihän se mukavaa ole, mutta ei sen pitäisi noin paljon sattua. Minulla on taitava gyne, jonka tutkimus ei satu, tuntuu toki.
Mua inhottaa kun meidän YTHS:llä on vaan yksi gyne. Kerran olen hänellä käynyt ja oli kyllä kohtalaisen kovakourainen. Aiemmat yleislääkärin tutkimukset ovat olleet ihan ok ja hellävaraisia, mutta gynen jälkeen jäi sellainen turvaton olo. Luulisi, että sitä nyt helvetti vähän voisi otteitaan miettiä jos toisen alapäätä ronkkii.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:27"]
[/quote]
No apua! Millä puoskareilla te oikein käytte?? Ainoastaan kunnallisessa labrassa olen saanut oikeasti töykeää kohtelua (just tuollainen kipu-kuuluu -elämään- tyyppinen kommentointi) ja sattui todella!
Nykyään olen löytänyt ihanan yksityisen gynen, joka on todella mukava, koskaan ei ole kiire, hän keskittyy asiakkaaseen, kyselee muutenkin onko kaikki hyvin jne. Mieluusti maksan kerran vuodessa 100e, jotta voin olla turvallisin mielin että kaikki on kunnossa (sielläkin minne ei itse näe).
Tottakai saa, esim. terveyskeskuslääkärillä. Jos ei ole mitään ongelmia, niin tarkistus parin kolmen vuoden välein ja papa viiden vuoden välein. Huvittavaa nämä vuosittain gynellä paikkojaan rassaavat. Syöpäkontrolleissakaan ei käydä niin usein. :D
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:48"]
Tottakai saa, esim. terveyskeskuslääkärillä. Jos ei ole mitään ongelmia, niin tarkistus parin kolmen vuoden välein ja papa viiden vuoden välein. Huvittavaa nämä vuosittain gynellä paikkojaan rassaavat. Syöpäkontrolleissakaan ei käydä niin usein. :D
[/quote]
Siitä onkin varmaan hirveästi haittaa että esim. kohdunkaulan muutokset huomataan ajoissa?
Voi huoh. Elämä on! Jos ehkäisyä tarvit niin kärsi sitten se 10min epämukavuusalueella ja mene tutkimukseen, se on sinun parhaaksi. Kasva aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:22"]
Apteekin kautta sain uusittua viimeksi :)
[/quote]
Apteekkarilla ei ole oikeuksia uusia reseptejä, edes pitkäaikaisia. Jos käytössä säännöllinen lääkitys esim. verenpainelääke tms. Eikä asiakas ole huomannut/muistanut uusia reseptiä. Voi apteekkari antaa yhden kuukauden lääkeet vanhalla resepti määräyksellä. Mutta tämän jälkeen asiakkaan on ehdottomasti uusittava resepti lääkärillä!
Myös säännölliset lääkemääräykset on hyvä tarkistuttaa ajoittain omalla lääkärillä. Välillä annoksia joutuu muuttamaan/vaihtamaan valmistetta. Ehkäisyssä ei ole oleellista vain ehkäisynteho, vaan myös kohdunkaulansyövän seulonta! Muistutuksena vielä, että kohdunkaulansyöpä on maailman toiseksi yleisin syöpä! Kohdunkaulansyöpään sairastuu suomessa vuosittan vajaa 200 naista. Syövästä hoitoennuste on sitä parempi, mitä aikaisemmin syöpä todetaan. Kohdun kaulansyöpään kuolee vuosittain vajaa pari kymmentä naista suomessa. Älä ole yksi niistä!
-Proviisori Yliopistonapteekista
Jos et ole neljään vuoteen käynyt tutkimuksissa niin eiköhän ole jo aika käydä uudestaan. Terveyskeskukseen en menis minäkään sitä tutkimusta kyllä tekemään, parin vuoden välein käy yksityisellä jossa saat laadukasta palvelua. On toki keinoja joilla välttää gynellä käymistä mutta kyse on sun terveydestäsi, se ei ole leikin asia.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:48"]
[/quote]
Siitä onkin varmaan hirveästi haittaa että esim. kohdunkaulan muutokset huomataan ajoissa?
[/quote]
Useimmat havaitaan ikävuosiseulonnoissa. Vai oletko neurootikko ja käyt muissakin syöpätutkimuksissa vuosittain?
Jos gynen tutkimus sattuu, siitä pitää sanoa. Itsellä ainakin synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa nipisti, kun lääkäri yritti isommalla vempaimella (jota käytetään synnyttäneille naisille) katsoa ja kun sanoin, että sattuu, niin lääkäri ystävällisesti vaihtoi vempaimen pienempään. Eikä siinä ole mitään hävettävää maata jalat levällään, ne läääkärit tekee työtään ja näkee päivittäin niin monia alapäitä, ettei ne heille ole mitenkään merkityksellisiä tai niitä muista enää 15min päästä. Sisätutkimus kestää sitäpaitsi 5min, joka on niin lyhyt aika, että pienen epämukavuuden sitten vaikka kestääkin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:48"] Tottakai saa, esim. terveyskeskuslääkärillä. Jos ei ole mitään ongelmia, niin tarkistus parin kolmen vuoden välein ja papa viiden vuoden välein. Huvittavaa nämä vuosittain gynellä paikkojaan rassaavat. Syöpäkontrolleissakaan ei käydä niin usein. :D [/quote] Siitä onkin varmaan hirveästi haittaa että esim. kohdunkaulan muutokset huomataan ajoissa? [/quote] Useimmat havaitaan ikävuosiseulonnoissa. Vai oletko neurootikko ja käyt muissakin syöpätutkimuksissa vuosittain?
[/quote]
En. Enkä sanonut käyväni papassa vuosittain, mutta mielestäni parin vuoden välein olisi hyvä ottaa. Siinä samassa tarkastuksessa se menee sivussa.
Mullakin on paha gynepelko ja käytän e-pillereitä kuukautiskipuihin. Viime kerraksi tsemppasin itseni ensimmäistä sisätutkimusta ja papaa varten. (Ultraäänellä tutkittu aiemmin). Gyne alkoi sitten tutkimaan ja totesi että sisällä näkyy vuotoa vaikka mulla oli kuukautiset loppunet viikkoa aiemmin??? Antoi lähetteen papaan johon en ikinä mennyt. Tuo sisätutkimus sattui ja oli muutenkin nöyryttävä kokemus niiden kuukautisten takia ja nyt pelottaa vaan entistä enemmän nuo käynnit :( En tiedä miten saan reseptin enää jatkossa.