Saako e-pillerireseptiä uusittua ilman gynekäyntiä MISSÄÄN?
Vihaan yli kaiken gynellä käyntiä ja nyt olisin valmis pistämään useammankin satasen yksityiseen, jos saisi tuon reseptin ihan vain uusittua ilman sen kummempia tarkastuksia! Ja nyt en kaipaa mitään kommentteja "älä teini harrasta seksiä, jos et tuon vertaa viitsi ehkäisyn eteen vaivaa nähdä" - olen 28-vuotias, joten kyse ei ole mistään sellaisesta. Edellisestä käynnistä on nyt 4 vuotta aikaa, ja ainakaan kunnallisella puolella reseptiä ei suostuttu kirjoittamaan ilman vo-käyntiä. Aiemmat käynnit ovat olleet 100 % nöyryytyksiä, joten en suostu siihen enää.
Eli: kirjoittavatko yksityiset lääkärit e-pillerireseptejä ilman käyntiä? Vai onko heidänkin käytännöissä kenties eroja?
Kommentit (62)
puhelinajoilla saa, n. parin vuoden välein haluavat verenpaineen katsoa. papat olen ottanut ihan erikseen, joten sisätutkimuksia ei ikinä pillereiden takia ole tehty. hämeenlinnassa
Pitääkö papa ottaa jos on vain yksi kumppani (jolla ei ole ollut muita kumppaneita) eikä mitään oireita ole?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:29"]Paljonko käynti Alin vastaanotolla maksaa? Vain se reseptin kirjoitus?
T. Turkumamma
[/quote]
15 €
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:31"]
Pitääkö papa ottaa jos on vain yksi kumppani (jolla ei ole ollut muita kumppaneita) eikä mitään oireita ole?
[/quote]Voi tsiisus, no pitää.
Gynekologin luon voi mennö hakemaan reseptin voi jo aikaa varatessa ilmoittaa ettei halua sisätutkimusta, onnistuu.
Mä oon joka kerta saanu apteekin kautta uusittua, laittavat terveyskeskukseen uusittavaks sitä kautta, maksaa vissii jotai 2 euroa.. viimeks papakokees käyny varmaa 5 vuotta sitte. On ne välillä sanonu, että lääkäriltä terveisiä et pitäis käydä gynellä, mut ei muuta.
Jyväskylässä saa tk:n kautta uusittua kaksi kertaa (eli aina 3v välein on käytävä lääkärillä). Se on sitten lääkärin potilaan välinen asia mitä tutkitaan, mutta kun on kerran paikalle raahautunut sitten pari seuraavaa vuotta hoituu, kun vaasn soittaa ehkäisyneuvolaan.
No siis tuo minun reseptihän on uusittu jo kaksi kertaa :( Mutta se on kuulemma maksimi kun viimeisestä tarkastuksesta on kulunut 4 vuotta... Ja tuolloin otettiin myös papat ym. ja kaikki oli ok. Muutenkin olen ollut saman kumppanin kanssa jo 9 vuotta, joten tuskinpa olen mitää tautejakaan itselleni onnistunut saamaan!
Ja anteeksi nyt vaan numero 9, miksi ihmeessä vedät herneet nenään, jos jotain pelottaa gynekologilla käynti? En usko, että gynekologipelko on suoraan verrannollinen älykkyyteen (kun kerta kommentoit, että olen niin tyhmä, ettei lisääntyäkään kannata...) - vai? Sen sijaan sinun kommenttisi kertoo fiksuudesta paljon :) Toivottavasti sinäkään et erehdy hankkimaan lapsia, niin ei moinen v-mäisyys pääse lisääntymään )
No kyllä neljän vuoden jälkeen olisi hyvä käydä tarkistuttamassa paikat.
Eikö kunnissa ole enää semmoisia ehkäisy- tai perhesuunnitteluneuvoloita kuin ennen? Siellä on ollut eräänlaisia pikavastaanottoja joko terveydenhoitajan tai lääkärin luona. Täällä oli muuan vanhempi lääkäri, jonka vastaanotoilla meni noin 2 minuuttia, ei siinä kovin pahasti ehtinyt nöyrtyä.
Mikä ihme aloittajan gynekäynneistä on ennen tehnyt niin nöyryyttäviä?
Mä olen syönyt pillereitä viimeiset 10 vuotta, ja vain kerran (silloin ennen kuin ekan kerran kirjoitettiin) käynyt gynellä ja papassa. Kymmeneen vuoteen en siis ole käynyt papassa tai missään tutkimuksissa. Mun mielestä on ihan perseestä, että ne yrittää kiristää ja pakottaa johonkin, minkä pitäisi olla täysin vapaaehtoista. "et saa pillereitä jos et käy gynellä ja papassa". Eikö pitäisi olla ihan aikuisen ihmisen itse päätettävissä mitä tutkimuksia haluaa.
Mä taistelin aikani terveyskeskuslääkäreiden Ym kanssa asiasta, kunnes tutustuin ihan arkielämässäni lääkäriin, josta tuli hyvä kaveri. Hän kirjoittaa mun reseptit nykyään.
mutta ymmärrän siis tuskasi, ihan jo periaatteesta en suostu tuohon kiristämiseen, vaikka papassa tai gynessä käyminen ei iso juttu oliskaan.
Aivan kuin oma kirjoitus!
minäkin kävin gynellä yli 4vuotta sitten ja en todellakaan halua mennä! Tiedän että olen terve ja kaikki kunnossa. En todellakaan tarvitse mitään tutkimusta. Yök!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:46"]
No siis tuo minun reseptihän on uusittu jo kaksi kertaa :( Mutta se on kuulemma maksimi kun viimeisestä tarkastuksesta on kulunut 4 vuotta... Ja tuolloin otettiin myös papat ym. ja kaikki oli ok. Muutenkin olen ollut saman kumppanin kanssa jo 9 vuotta, joten tuskinpa olen mitää tautejakaan itselleni onnistunut saamaan!
Ja anteeksi nyt vaan numero 9, miksi ihmeessä vedät herneet nenään, jos jotain pelottaa gynekologilla käynti? En usko, että gynekologipelko on suoraan verrannollinen älykkyyteen (kun kerta kommentoit, että olen niin tyhmä, ettei lisääntyäkään kannata...) - vai? Sen sijaan sinun kommenttisi kertoo fiksuudesta paljon :) Toivottavasti sinäkään et erehdy hankkimaan lapsia, niin ei moinen v-mäisyys pääse lisääntymään )
[/quote]
Ehkei kannata lapsia hankkia, jos pelkkä gynekäynti pelottaa. En edes pysty laskemaan, moniko eri ihminen yhteensä on tutkinut alapäätäni raskauden aikana, synnytyksen yhteydessä ja sen jälkeen. Reilusti yli 10 ainakin...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:51"]
Aivan kuin oma kirjoitus!
minäkin kävin gynellä yli 4vuotta sitten ja en todellakaan halua mennä! Tiedän että olen terve ja kaikki kunnossa. En todellakaan tarvitse mitään tutkimusta. Yök!
[/quote]
Mistä sen tiedät? Tuttuni oli vain yhden miehen kanssa vuosikymmeniä, ei käynyt varmaan ikinä gynellä, ikinä ei otettu papaa, kuoli jokunen vuosi sitten kohdunkaulan syöpään. Terveeksi hänkin tunsi itsensä kunnes sairastui. Tauti oli niin levinnyt ettei mitään ollut tehtävissä.
Kun kävin tk-lääkärillä uusimassa pillerireseptiä, valittelin että sisätutkimus sattuu. Naislääkäri totesi lakonisesti, et Kipu kuuluu naisen elämään. Wtf, oikeesti olin niin pöyristynyt etten tajunnu ees sanoo mitään. Olin silloin noin 18v, sen jälkeen oon mielelläni maksanu yksityisestä gynestä, joka esim. kerran teki sisätutkimuksen ultralla, koska jännitin niin paljon ettei sisätutkimuksesta tullu mitään. Sen jälkeen luotin häneen niin paljon ettei tarvinnu jännittää. Eli kannattaa satsata hyvään yksityiseen, ei siellä silti tarvi käydä ku 2-3 vuoden välein.
Mulla oli papa 4 ja löyty kohdunkaulansyöpä. Eipä oireillut enkä ois siitä tiennyt ilman gynekäyntiä ja papaa.
Kahden edellisen käynnin aikana huoneessa ramppasi KOKO AJAN joku. Toisen käynnin kruunasi lisäksi se, että lääkäri puhui puhelimessa yli puolet vastaanotolla viettämästäni ajasta - samalla, kun ties mitkä instrumentit oli tungettuna sisääni. Unohtamatta tietenkään sitä, kun lääkäri suorastaan sai slaagit kun en osannut päivän tarkkudella sanoa, koska edelliset menkat olivat olleet. "Jokaisen kunnon naisen" pitäisi kuulemma tajuta kirjata ne kalenteriin... Öööh, minun elämässäni on kyllä muutakin kun menkkojen kyyläily päivän tarkkuudella; jännä, että sen pitäisi kuulua jollekin muulle kuin minulle itselleni.... -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:05"]
Kahden edellisen käynnin aikana huoneessa ramppasi KOKO AJAN joku. Toisen käynnin kruunasi lisäksi se, että lääkäri puhui puhelimessa yli puolet vastaanotolla viettämästäni ajasta - samalla, kun ties mitkä instrumentit oli tungettuna sisääni. Unohtamatta tietenkään sitä, kun lääkäri suorastaan sai slaagit kun en osannut päivän tarkkudella sanoa, koska edelliset menkat olivat olleet. "Jokaisen kunnon naisen" pitäisi kuulemma tajuta kirjata ne kalenteriin... Öööh, minun elämässäni on kyllä muutakin kun menkkojen kyyläily päivän tarkkuudella; jännä, että sen pitäisi kuulua jollekin muulle kuin minulle itselleni.... -ap
[/quote]
Etsi kunnon yksityinen gyne. Hyvästä palvelusta ja luottamuksellisesta lääkärisuhteesta kannattaa maksaa. Ja opettele merkitsemään menkat kalenteriin. Epäsäännöllinen vuoto voi olla oire jostakin vakavasta.
Paljonko käynti Alin vastaanotolla maksaa? Vain se reseptin kirjoitus?
T. Turkumamma