Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako e-pillerireseptiä uusittua ilman gynekäyntiä MISSÄÄN?

Vierailija
28.08.2014 |

Vihaan yli kaiken gynellä käyntiä ja nyt olisin valmis pistämään useammankin satasen yksityiseen, jos saisi tuon reseptin ihan vain uusittua ilman sen kummempia tarkastuksia! Ja nyt en kaipaa mitään kommentteja "älä teini harrasta seksiä, jos et tuon vertaa viitsi ehkäisyn eteen vaivaa nähdä" - olen 28-vuotias, joten kyse ei ole mistään sellaisesta. Edellisestä käynnistä on nyt 4 vuotta aikaa, ja ainakaan kunnallisella puolella reseptiä ei suostuttu kirjoittamaan ilman vo-käyntiä. Aiemmat käynnit ovat olleet 100 % nöyryytyksiä, joten en suostu siihen enää. 

Eli: kirjoittavatko yksityiset lääkärit e-pillerireseptejä ilman käyntiä? Vai onko heidänkin käytännöissä kenties eroja? 

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimit näin: Varaat ajan lääkärille, joko ihan perhesuunnitteluneuvolaan tk:ssa, YTHS:lle tai gynelle, pääasiassa että lääkärille, josta olet kuullut hyvää. Kerrot, että et halua sisätutkimusta ja perustelet kantasi. Lääkäri todennäköisesti perustelee kantansa sinulle, miksi hänen mielestään pitäisi tutkia. Sitten päätät, annatko tutkia. Voit sanoa, että on sattunut ja aiemmin on ollut inhottavia kokemuksia. Mutta potilasta ei voi tutkia väkisin, jo laki potilaan asemasta ja oikeudesta sanoo että potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Lääkäri sitten kirjaa että kieltäydyt gynen tutkimuksesta ja sillä siisti.

Reseptin saaminen ei ole sidoksissa siihen, onko sulle tehty spekulatutkimus vai ei. Saat reseptin joka tapauksessa, jos sille ei ole muuta estettä, vaikka verenpaine, migreeni tai hyytymistekijätutkimus. 

t. terveyskeskuslääköri

Vierailija
2/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:46"]

No siis tuo minun reseptihän on uusittu jo kaksi kertaa :( Mutta se on kuulemma maksimi kun viimeisestä tarkastuksesta on kulunut 4 vuotta... Ja tuolloin otettiin myös papat ym. ja kaikki oli ok. Muutenkin olen ollut saman kumppanin kanssa jo 9 vuotta, joten tuskinpa olen mitää tautejakaan itselleni onnistunut saamaan!

Ja anteeksi nyt vaan numero 9, miksi ihmeessä vedät herneet nenään, jos jotain pelottaa gynekologilla käynti? En usko, että gynekologipelko on suoraan verrannollinen älykkyyteen (kun kerta kommentoit, että olen niin tyhmä, ettei lisääntyäkään kannata...) - vai? Sen sijaan sinun kommenttisi kertoo fiksuudesta paljon :) Toivottavasti sinäkään et erehdy hankkimaan lapsia, niin ei moinen v-mäisyys pääse lisääntymään )

[/quote]

Ehkei kannata lapsia hankkia, jos pelkkä gynekäynti pelottaa. En edes pysty laskemaan, moniko eri ihminen yhteensä on tutkinut alapäätäni raskauden aikana, synnytyksen yhteydessä ja sen jälkeen. Reilusti yli 10 ainakin...
[/quote]

Mulla on lapsi eikä tutkittu kuin kerran synnytyksen aikana. Ei se mitenkään pakollista ole. Itse asiassa tutkimusten tarpeellisuudesta ei ole näyttöä joten miksi kukaan vaatisi niitä raskaana olevalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se uusitaan sieltä terkkulastakin parin, max 3 vuoden välein. Tarkastus täytyy kuitenkin tehdä. Se ei ole mitään nöyryyttämistä vaan sulla voi kasvaa vaikka syöpä siellä pillussa, jos saat HP-viruksen ja syöt hormoneja yhtä aikaa!

Vierailija
4/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 06:04"]

Toimit näin: Varaat ajan lääkärille, joko ihan perhesuunnitteluneuvolaan tk:ssa, YTHS:lle tai gynelle, pääasiassa että lääkärille, josta olet kuullut hyvää. Kerrot, että et halua sisätutkimusta ja perustelet kantasi. Lääkäri todennäköisesti perustelee kantansa sinulle, miksi hänen mielestään pitäisi tutkia. Sitten päätät, annatko tutkia. Voit sanoa, että on sattunut ja aiemmin on ollut inhottavia kokemuksia. Mutta potilasta ei voi tutkia väkisin, jo laki potilaan asemasta ja oikeudesta sanoo että potilasta hoidetaan yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Lääkäri sitten kirjaa että kieltäydyt gynen tutkimuksesta ja sillä siisti.

Reseptin saaminen ei ole sidoksissa siihen, onko sulle tehty spekulatutkimus vai ei. Saat reseptin joka tapauksessa, jos sille ei ole muuta estettä, vaikka verenpaine, migreeni tai hyytymistekijätutkimus. 

t. terveyskeskuslääköri

[/quote]

ävoiko lääkäri m

mangaa reseptin, vaikka kaikkia tutkimuksia ei ole tehty? Kuulostaa vastuuttomalta.

Vierailija
5/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä aikuisia ihmisiä, jotka ei pysty muka gynellä käymään. Mene ihmeessä yksityiselle, siellä palvelu on usein parempaa, mutta ei sen homman tarkoitus missään ole olla nöyryyttävää vaan sun terveyden hyväksi.

Vierailija
6/62 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aikuinen ihminen joten ottaa itse sen riskin, että pillerit aiheuttaa jotain haittaa terveydelle. Tk-lääkäri saattaa kiireessä uusia sen reseptin ilman tutkimusta mutta jossain vaiheessahan se tulee eteen. Yksityinen lääkärihän ei ole mikään automaatti, minne asiakas menee sanelemaan että mitä hänelle tehdään ja mitä lääkkeitä määrätään. Minun kokemukseni on, että yksityisellä ovat erityisen tarkkoja ja tutkivat kaiken (koska tutkimuksista voi laskuttaa). 

Kävin kerran yksityisellä gynellä ja hän oli kyllä valmis tutkimaan minut alapään kautta ihan kaulaan saakka tai siltä se ainakin tuntui. Kaivoi ja kaivoi ja tunki yhtäkkiä sormen peräaukosta sisään, sanomatta mitään! olin aivan järkyttynyt enkä varmasti mene sinne enää koskaan. Perhesuunnitteluneuvolan lääkärit ovat olleet aina kiireisiä joten heille riittää se minimitutkimus. Papa on kuitenkin otettava säännöllisesti, halusi tai ei.

Itse olen kerran meinannut päästä hengestäni pillereiden takia, joten en missään nimessä söisi niitä vuosikausia ilman asianmukaisia tutkimuksia. Ne ei ole mitään kalkkitabletteja joita voi syödä rouskuttaa vuosia putkeen ilman että ne vaikuttaa mihinkään. Pillerit aiheuttaa isoja muutoksia elimistöön eikä niitä pitäisi antaa kenellekään sellaiselle, joka ei jostain syystä pysty omasta terveydestään huolehtimaan. Mutta riskin on ap:lla itsellään että voihan sitä yrittää.

Vierailija
7/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työterveyslääkäri uusi reseptin

Vierailija
8/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin kautta sain uusittua viimeksi :)

Vierailija
9/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doktor Ali M. kirjottaa mikä resepti sä vaan haluaa

Vierailija
10/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin soitin yksityisen lääkäriaseman gynekologille, kun hänellä oli puhelinaika ja hän puhelimen välityksellä uusi e-reseptin. Mutta monta kertaa kyllä yritti painostaa käymään sen puhelun sijasta, vaikken itse kokenut tarvetta käydä siellä.

Vierailija
11/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika rahikaisella. Tähän mennes oon uusinu koululääkäril, mut nykyään ei suostu uusimaan.

Vierailija
12/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla saa ainakin helposti uusinnan ilman käyntiä.

Vierailija
13/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:22"]Doktor Ali M. kirjottaa mikä resepti sä vaan haluaa
[/quote]
Missä?

Vierailija
14/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuiseksi ja huolehdi itsestäsi! Onko sinulta otettu edes papa vuosiin? Voi itku mitä typeryyttä taas kerran, älä lisäänny ikinä!

Vierailija
15/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:22"]Doktor Ali M. kirjottaa mikä resepti sä vaan haluaa
[/quote]
Missä?
[/quote]
Turku

Vierailija
16/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekissa jeesivät tai yksityinen kirjottaa ainaki kirjottaa

Vierailija
17/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen käytäntö kai on, että parin vuoden välein pitäisi käydä vastaanotolla, jos pillereitä syö. Ite sain terveyskeskuksen kautta just uusittua ilman vastaanottoa, edelllinen gynekäynti reilu vuos sitten.

Vierailija
18/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:19"]Vihaan yli kaiken gynellä käyntiä ja nyt olisin valmis pistämään useammankin satasen yksityiseen, jos saisi tuon reseptin ihan vain uusittua ilman sen kummempia tarkastuksia! Ja nyt en kaipaa mitään kommentteja "älä teini harrasta seksiä, jos et tuon vertaa viitsi ehkäisyn eteen vaivaa nähdä" - olen 28-vuotias, joten kyse ei ole mistään sellaisesta. Edellisestä käynnistä on nyt 4 vuotta aikaa, ja ainakaan kunnallisella puolella reseptiä ei suostuttu kirjoittamaan ilman vo-käyntiä. Aiemmat käynnit ovat olleet 100 % nöyryytyksiä, joten en suostu siihen enää. 

Eli: kirjoittavatko yksityiset lääkärit e-pillerireseptejä ilman käyntiä? Vai onko heidänkin käytännöissä kenties eroja? 
[/quote]

En tiedä yksityisestä, mutta Espoossa ainakin uusittiin ilman käyntiä.

Vierailija
19/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää käydä gynellä kun kerran syöt pillereitä. Papa pitää ottaa jne.

Vierailija
20/62 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:24"]Kasva aikuiseksi ja huolehdi itsestäsi! Onko sinulta otettu edes papa vuosiin? Voi itku mitä typeryyttä taas kerran, älä lisäänny ikinä!
[/quote]

No sitä lisääntymistähän Ap yrittää estääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi