Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bloggaajien vaikutus kulutustottumuksiin

Vierailija
28.08.2014 |

Kiinostaisi tietää, miten nämä nykypäivän bloggareiden ostokset, julkaisut, muotivillitykset yms. ovat vaikuttaneet lukijoihin?

Itsellä lässähtää jokainen innostus esim. jostakin tietystä laukkumallista (huom. ei laukkumerkistä), kun parin viikon sisällä noin kolme bloggaajaa on hankkinut tietyn laukun - tai vaikkapa saappaat. Hyvänä esimerkkinä mm. Célinen ja Givenchyn laukkumallit, Vuittoneista puhumattakaan. Vaikka joku laukkumalli - edullinen tai kallis - miellyttäisi omaa silmää, saatan jättää sen hankkimatta kun kaikilla "suosituilla" bloggaajilla on sama veska. Jotenkin vain tulee heti sellainen fiilis, että nämä suosikkibloggaajat hankkivat statussymbolikseen kalliita "luksuslaukkuja" ja muuta tavaraa. Toki jos on rahaa millä mällätä ja ihastuu tiettyyn laukkuun tai tavaraan, on ok hankkia haluamansa. Mutta kaikki bloggaajat alkavat muistuttaa toisiaan. En enää halua mitään, missä lukee Louis Vuitton. Merkki on jotenkin silmissäni pilattu, sellainen löytyy feikkinä tai aitona jo usealta alle 15-vuotiaaltakin. Minussa kyseiset laukut eivät enää näytä arvokkailta, edes niissä tyylikkäämmissä versioissa, joissa LV-kuviointi ei heti hyppää silmille.

Miten näette nämä bloggaajat? Kaikki varmaan tietävät, mitkä blogit tähän kategoriaan voisi laittaa.

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta millaisen asunnon Alexa Dagmar siis osti ja onko kirjoittanut siitä blogissa? Olen utelias.

Vierailija
2/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:47"]

Palstamamman maailmassa kaikki blogit ovat jotain laukkublogeja? Luen viikoittain 50-60 eri blogia, eikä misään niissä esitellä laukkuostoksia.

[/quote]

En ole palstamamma, enkä ole törmännyt muuhun kuin luksusmerkkituotteita palvoviin blogeihin täällä Suomessa. Kerrotko mistä tuollaisia normaajela suomalaisia blogeja löytää?
[/quote]
Anteeksi, mutta oletko tosissasi vai onko tämä sarkasmia? Et löydä muita blogeja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tässä keskustelussa puidaan lähinnä nyt isoja blogeja. Ts. bloggaajia, jotka pitävät blogia työkseen, blogeja jotka ovat portaaleissa. Pieniä laadukkaita blogejahan löytyy vaikka millä mitalla, joissa ei ole kulutushysteriaa vaan muutakin lifestylea. Toki on paljon pienempiä blogeja, joiden teini-ikäiset pitäjät matkivat näitä suosituimpia blogeja.

Täällä joku esitti kysymyksen, miksi kulutushysteria kiinnostaa? Miksi suosituimpien blogien joukkoon ei kohoa kulttuuri-, matka-, tai kirjablogi tms? Hyviä kysymyksiä, itse sanoisin, että nykyaikana materiaa arvostetaan ylipäätään enemmän kuin henkistä sivistystä. Tämä nostaa suosituimmiksi ja näkyvimmiksi blogeiksi kulutusmuotiblogit. Toinen syy lienee se, tavallinen tallaaja tienaa varmasti enemmän että eri tuotteita (meikkejä, vaatteita jne) esittelemällä kuin oopperakritiikeillä. Tämän takia suosituimmiksi ja näkyvimmiksi blogeiksi päätyvät edelleen nämä kulutushysteriablogit.

Vierailija
4/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggaajien vaikutus? Bloggaaja voi olla kuka tahansa joka osaa edes auttavasti kirjoittaa. Mikä niiden vaikutus sitten on? Se on sama, kun hevonen vetteen pierasee ja sitä tikulla hämmentää.

Vierailija
5/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 05:24"]

Bloggaajien vaikutus? Bloggaaja voi olla kuka tahansa joka osaa edes auttavasti kirjoittaa. Mikä niiden vaikutus sitten on? Se on sama, kun hevonen vetteen pierasee ja sitä tikulla hämmentää.

[/quote]

Bloggaaja voi olla kuka tahansa, mutta "suosittu bloggaaja" onkin sitten ihan eri kategoria. Kirjoitustaito voi olla sama tai jopa merkittävästi huonompi kuin kenellä tahansa rivibloggaajalla, mutta jostain syystä jotkut blogit pääsevät noiden suosituimpien listalle. Niillä on kyllä ihan oikeasti iso yleisö ja iso vaikutuskin, turha sitä on lähteä kiistämään. Ehkei millään (ainakaan suomalaisella) blogilla yksinään ole mitään suurta vaikutusvaltaa, mutta koska suosituimmat bloggaajat ovat monessa asiassa melkoinen sopulilauma, niiden kollektiivinen vaikutus on huomattava. Luuletko, että esim. mainostajat muussa tapauksessa syytäisivät niille rahaa ja ilmaistuotteita?

Vierailija
6/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se kun nämä bloggaajat on aina puolustelemassa ostoksiaan, että kun ne ovat klassikoita ja siksi hyviä sijoituskohteita. Eivät ne enää tänä päivänä mitään sijoituskohteita ole, eri asia sitten jos olet ostanut 1000 euron laukkusi sanotaanko vaikka 6-7 vuotta sitten ennen niitä ranskalaismerkkien kovia hinnankorotuksia niin sen arvo on todennäköisesti noussut koska sama maksaa 3500 euroa tänä päivänä eli et tule saamaan siitä uudesta koskaan rahojasi takaisin jos myyt. (Pssst, eikö sijoitukset muuten yleensä myydä jossain vaiheessa, eli ostetaan sitä silmälläpitäen?)

Luksusmerkkibrändit ovat saaneet aivopestyä potentiaaliset kuluttajat nimeämällä klassikoiksi tuotteitaan jotka ovat saman tyylisiä kuin aiemmat mutta huomattavasti huonompaa laatua olevaa materiaalia, vaikka tuplaavat hinnat samalla. Käsi sydämellä, moniko teistä jaksaa käyttää sitä samaa vaatetta vuodesta toiseen ja näyttää ulospäin siltä ettei muuta vastaavaa omista? Blogeissa voi toki mainita joka kerta sen Chanelin 3500 euron pikkulaukun olevan klassikko, tai Burberryn 1500 euron trenssin olevan klassikko, mutta ei se välttämättä pelasta sitä väsähtänyttä lookia, eikä hieno merkkilappu ole enää edes laadun tae.

Sitten kun bloggaajat kuvittelevat tietävänsä ostamansa klassikkotuotteen historiikin ja levittävät väärää tietoa. Hyvänä esimerkkinä se Chanelin cc-lukollinen tikattu ketjullinen blogilaukku, jota bloggaajat hehkuttaa Coco Chanelin suunnittelemaksi klassikoksi ja kannattavaksi ostokseksi, mutta se on itse asiassa Karl Lagerfeldtin 1980-luvulla suunnittelema uusi malli. Se Cocon alkuperäinen 1955-vuoden klassikkomalli tunnetaan tänä päivänä nimellä Reissue jossa on se neliskulmainen mademoiselle-lukko eikä mitään cc-logoja. Bloggaajilta tainnut tällainen "pikkuseikka" jäädä huomioimatta, mutta tärkeintähän on saada sellainen tuote jossa iso logo = maksaa paljon, jotta kaikki ihailisi ja tulisi vähintään kateellisiksi ;) Kuka on kateellinen laukusta joka yhdistetään vielä kaiken lisäksi mauttomasti pissistyylisiin vaatteisiin, olen varma että Coco kääntyisi haudassaan jos näkisi.

Vierailija
7/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:18"]

Nykyinen uusien, kalliiden merkkituotteiden hankinta on kovasti jälkijunassa maailmalla vallitsevista trendeistä. Jos nyt joku suomalainen bloggaaja tarttuisi tilaisuuteen ja alkaisi suosia enemmän vintagea ja suomalaista käsityötä, olisi takuuvarma onnistuminen tiedossa.

[/quote]

Lukijana sanoisin että Amen To This ^ mutta taitaa olla niin että putoat blogisisäpiiristä jos alat tavoittelemaan erikoisuuksia ja jotain muita parempaa :-D

Nyt Suomessa on esimerkiksi muotia ostella sellaisia rannekoruja joissa näkyy luksusmerkin logot tai muut tunnisteet (Hermés, LV, Marc Jacobs, Tory Burch taitavat olla ne suosituimmat) eli jopa bloggaajat näyttävät kilpailevan että kellä on niitä eniten, mutta tuolla maailman muotipiireissä on IN hankkia mahdollisimman etnisen näköisiä pienistä helmistä ja puolijalokivistä koottuja rannekoruja ja mielellään reilun kaupan valmistusta, sekä tällaista hyväntekeväisyyteen menevää tuottoa eli rannekoruja joita minun varakkaat amerikkalaiset tuttavani ostelevat ja joiden rahat menevät afrikkalaisten lasten malarian hoitoon ja naisten työllistämiseen http://malaikaforlife.org , eli muodilla voi tehdä yhteiskunnalista hyvää eikä vain edistää muotitalojen hikipajojen toimintaa ostamalla luksuslogoa. Suomalaiset ovat tässä suhteessa tosi jäljessä ja kaikki muotiin liittyvä vaikuttaa olevan todella itsekästä haalimista, ja haalitaan niitä tuotteita samalla tavalla kuin venäläiset haalivat nyt ruokaa.

Vierailija
8/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:26"]kalliiden esineiden ostaminen on yhtä vitun tyhmää kuin poltella seteleitä.  kallis tuote on statement että 'olen niin vitun tyhmä että panen tähän paskaan 10 000 euroa vaikka sen saisi 100 eurolla' 

t. mies  

juoksen helvetin pitkälle karkuun jos nainen esittelee sikakalliita esineitään. se itsesuojeluvaisto mikä on lompakossa. 
[/quote]

Minä taas juoksen helvetin pitkälle karkuun, jos miehellä on alle viisi vuotta vanha ja yli 10 000 euroa maksanut auto. Koska oikeasti, sitä samaa paskaahan ne ovat...

Toki voi olla, että olet niitä harvinaisia miehiä, joille auto on vain kulkuväline, mutta oikeasti, suurimmalla osalla miehistä ei ole kyllä mitään varaa puhua alentuvasti naisista ja heidän merkkihysteriastaan vaatteiden ja asusteiden suhteen. Esimerkiksi minun mieheni kello on maksanut enemmän kuin koko kenkäkokoelmani, joka ei ihan pieni ole. Ja lähipiirissä on useita miehiä, jotka maksavat erään tietyn valmistajan tuotteista jopa kaksinkertaisen hinnan verrattuna muihin vastaavilla ominaisuuksilla varustettuihin tuotteisiin ihan vain "käytettävyyden" nimissä. Arvaapa, mistä tuotteesta puhun?

Vierailija
9/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on nyt jotenkin sellainen laput silmillä-vaihe että jos on rahaa niin pitää näyttää ja ostella, eikä saa kyseenalaistaa kenenkään ostoksia eikä varmasti anneta mitään hyväntekeväisyyteen vaan käytetään se raha itseensä koska on tehty kovasti töitä (mm. blogattu) ja halutaan palkita vain minua itseäni. Ihan kun ei olisi koskaan ollut rahaa eikä tavaraa ja nyt kun niitä on sen verran että sillä saa tavaraa niin se on pakko ostaa ja omistaa kun muutkin ostelee samaa. Jotenkin kamalan junttia ajattelutapaa, ja tämä vie vaan meidän ajatusmaailmaa kauemmaksi siitä lähimmäisten ja kanssaihmisten auttamisesta.

Minulla oli hiton paljon merkkituotteita mm. ex-miehen ajoilta koska hän tienasi hyvin ja hemmotteli minua piloille, mutta kyllästyin siihen tavaramäärään joka alkoi ahdistamaan eikä tehnyt onnelliseksi, myin kaiken pois ja annoin rahat eläin- ja lastensuojeluun. Olen suunnittelemassa hyväntekeväisyystempauksia ja ostan vaikka lentoliput itse paikan päälle jotta näen että avustus menee niille joille se kuuluukin. Toki mielestäni olisi tärkeä auttaa meidän oman maan kansalaisia ensin koska täällä on paljon huonosti voivia lapsia, sorrettuja naisia jotka kärsivät perheväkivallasta jne. Mielstäni minä en auta heitä sillä että heiluttelen eri merkkikassia joka päivä, vaan on tehtävä jotain.

Vierailija
10/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on muuten nykypäivänä yhä enemmän bloggaajat jotka pyytelee yhteistyökuviota, ei kauppiaat. Tämä pätee ainakin meidän puotiimme. Yhteistyökyselyitä tulee eri tason bloggaajilta ovista ja ikkunoista.

Tilanne muuttunut paljolti tähän suuntaan parin vuoden sisällä. Sitten blogeissa kuitenkin annetaan ymmärtää että yritykset ottavat bloggaajiin yhteyttä koko ajan ja jatkuvasti. Ei se ihan näin mene.

Vierailija
11/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa myös jonkun Hermes Birkin -laukun tavoiteltavuuden ihannointi. Laukku suunniteltiin aikoinaan Jane Birkinille mutta hän myi ne Hermesiltä saadut laukkunsa hyväntekeväisyystilaisuudessa, ja sanoi että se on kuin tyhjänpäiväinen raskas matkalaukku että saa sillä sentään aikaiseksi jotain hyvää, eli on nähtävästi pitänyt laukkua hankalana ja sitähän se onkin :DDD Aika hyvä piikki kaikille Birkin-laukku-hehkuttajille, eikä se minunkaan mielestäni ole mikään kaunis laukku eikä näytä mitenkään käytännölliseltä. Sitä laukkuahan on pidettävä avoimena jos sieltä haluaa saada nopeasti soivan kännykän käsiinsä ja avoimena näyttää entistä typerämmältä.

Vierailija
12/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe. En tosin ymmärrä tätä itkemistä "suomiblogeista" ja "suomityyleistä". Olen asunut ulkomailla vuosikausia ja ihan samanlaista se on sielläkin. Käykää joskus huviksenne katsomassa jonoja vaikkapa Lontoon tai Pariisin keskustoissa niihin merkkiliikkeisiin (niin, siis esimerkiksi Chanelille jonotetaan). Tuskin ne kaikki suomalaisia bloggaajia on :)

Sinänsä mielestä bloggaajalla ei myöskään ole velvollisuutta pukeutua tiettyyn tyyliin lukijoitaan varten. Blogi on bloggaajan oma tyylipäiväkirja (jos siis on muotiblogi) ja hän kuvaa OMAA tyyliään. Jos siihen kuuluu LV-laukut niin se on bloggaajan oma asia.

Ei, enkä ole bloggaaja eikä mulla ole LV-laukkuakaan :D 

Vierailija
13/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt pitkään miksi lähes kaikki bloggaajat käyttävät todella kalliita laukkuja, mutta pukeutuvat aivan halppis-vaatteisiin esim H&M, Zara etc? Mielestäni kokonaisuus olisi yleisesti ottaen oltava suhteellisen yhtenäinen eli vaatteet, laukut asusteet samanlaista hintatasoa. Minussa herättää suoranaista hilpeyttä nainen, joka on pukautunut ryysyihin tyyliin H&M, mutta olalla keikkuu monen tonnin Chanel-laukku.

Vierailija
14/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:25"]

Olen ihmetellyt pitkään miksi lähes kaikki bloggaajat käyttävät todella kalliita laukkuja, mutta pukeutuvat aivan halppis-vaatteisiin esim H&M, Zara etc? Mielestäni kokonaisuus olisi yleisesti ottaen oltava suhteellisen yhtenäinen eli vaatteet, laukut asusteet samanlaista hintatasoa. Minussa herättää suoranaista hilpeyttä nainen, joka on pukautunut ryysyihin tyyliin H&M, mutta olalla keikkuu monen tonnin Chanel-laukku.

[/quote]

Tuo on ihan yleistä myös ulkomailla, esimerkiksi Kate Moss on nähty ostavan vaatteita Topshopista, samoin Kate Middleton suosii keskihintaisia ja edullisia liikkeitä. En ymmärrä mitä pahaa tässä on? Ajaahan moni poikamieskin bemarilla vaikka asunto on joku vuokraluukku Kannelmäessä.

Vierailija
15/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lifestyle" blogit on niin last season. Lopetin sen paskan lukemisen jo vuosia sitten. Tykkään enemmän askartelu ja kokkailu tyylisistä blogeista. Niissä on sentään jotain järkeä ja saa hyviä vinkkejä.

Vierailija
16/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:26"]

kalliiden esineiden ostaminen on yhtä vitun tyhmää kuin poltella seteleitä.  kallis tuote on statement että 'olen niin vitun tyhmä että panen tähän paskaan 10 000 euroa vaikka sen saisi 100 eurolla' 

t. mies  

juoksen helvetin pitkälle karkuun jos nainen esittelee sikakalliita esineitään. se itsesuojeluvaisto mikä on lompakossa. 

[/quote]

Aika harva laukku maksaa 10 000 €. Mites sitten noi autot, nehän on vielä paljon kalliimpia. Ja kun uuden auton ostaa ja ajaa kaupasta ulos, niin arvo on jo pudonnut ja putoaa edelleen.

Vierailija
17/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, kahvit pärskähti näppikselle ja kuset melkein housuihin!! "Kuvaa OMAA tyyliään" :´DDDD

jees, totta, ja on ihan mahdollista että OMA tyyli ( TYYLI tosiaan, tai sitten ei! :)) on pilkulleen sama kuin muutamalla kymmenellä muulla bloggaajakaverilla, muutaman viikon ajan aina kerrallaan. Huh, en tiedä milloin olisin nauranut näin makeasti! :D

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:21"]

Niin, sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe. En tosin ymmärrä tätä itkemistä "suomiblogeista" ja "suomityyleistä". Olen asunut ulkomailla vuosikausia ja ihan samanlaista se on sielläkin. Käykää joskus huviksenne katsomassa jonoja vaikkapa Lontoon tai Pariisin keskustoissa niihin merkkiliikkeisiin (niin, siis esimerkiksi Chanelille jonotetaan). Tuskin ne kaikki suomalaisia bloggaajia on :)

Sinänsä mielestä bloggaajalla ei myöskään ole velvollisuutta pukeutua tiettyyn tyyliin lukijoitaan varten. Blogi on bloggaajan oma tyylipäiväkirja (jos siis on muotiblogi) ja hän kuvaa OMAA tyyliään. Jos siihen kuuluu LV-laukut niin se on bloggaajan oma asia.

[/quote]

Vierailija
18/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:37"]

Apua, kahvit pärskähti näppikselle ja kuset melkein housuihin!! "Kuvaa OMAA tyyliään" :´DDDD

jees, totta, ja on ihan mahdollista että OMA tyyli ( TYYLI tosiaan, tai sitten ei! :)) on pilkulleen sama kuin muutamalla kymmenellä muulla bloggaajakaverilla, muutaman viikon ajan aina kerrallaan. Huh, en tiedä milloin olisin nauranut näin makeasti! :D

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:21"]

[/quote]

[/quote]

Niin tyyliään eli niitä vaatteita, mitä sattuu olemaan päällään. Kuvaa, eli ottaa valokuvia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? 

Vierailija
19/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekan Vuittonini vuonna 2006. Siihen aikaan Suomen katukuvassa niitä näkyi vain muutamilla. Tarkennan vielä, että olin tuolloin 18 vuotias ja töissä ihan kauheessa paskafirmassa minimipalkalla. Tein kuitenkin töitä ja maksoin laukun palkallani. Tuohon aikaan merkkilaukkujen hinnat olivat puolet vähemmän kuin nykyään, mutta 450 euroa laukusta oli tuolloin aika paljon 18-vuotiaalle. Ei silloin olisi tullut mieleenkään, että vanhemmat olisivat rahoittaneet tuollaisen täydellisen turhuuden tai että olisin ottanut pikavippejä tuollaiseen. EI IKINÄ! Omistan edelleen tuon laukun, mutta käytän sitä enää harvoin. Jotenkin näiden blogien myötä on alkanut hävettämään.

Nykyään tuntuu, että kaikilla teineillä on nuo samat laukut. Myös minulle on tullut jokin vastenmielisyys näitä kaikkia merkkejä ja tätä kulutushysteriaa kohtaan. Tuntuu käsittämättömältä, että tavaran eteen ihmisillä menee jo nuorena luottotiedot. Tunnen muutamia työssäkäyviä parikymppisiä, jotka asuvat edelleen kotona (vanhemmat maksavat siis vuokran, kaikki laskut ja ostavat ruuat), mutta ovat tästäkin huolimatta hirveissä veloissa, koska ovat tuhlanneet kaiken vaatteisiin ja laukkuihin. Käsittämätöntä.

Nämä lifestyle-blogit vievät todellakin monilta (erityisesti teineiltä) todellisuuden tajun. Se EI ole okei hankkia pari kertaa kuukaudessa monen tonnin laukkuja! Jokainen laukku ei voi olla olla oikeesti "just se rakkauslaukku", jota käytetään pari viikkoa ja sen jälkeen on taas uus kierrossa..

Vierailija
20/108 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lopettanut suomalaisten blogien lukemisen, koska tosi harvassa blogissa esitellään oikeasti mielenkiintoisia asuja uusimmista trendeistä puhumattakaan. Monilla bloggaajilla asut koostuvat h&m, nelly.com ym ym räteistä ja niistä luksusmerkkien blogilaukuista, jotka samat pyörivät eri blogeissa. Ihme sopulilauma nämä suomalaiset bloggaajat. Ketjuliikkeiden vaatteita voi yhdistää luksustuotteisiin myös mielenkiintoisesti, mutta pradan laukku ja hm legginssit ja neule on vaan todella tylsää.