Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan kulttuurikodista?
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja. Entä onko joitakin kirjoja, jotka tulee löytyä jokaisen kodin kirjahyllystä?
Kommentit (131)
Kirjastosta löytyy kotimaiset klassikot, kuten Tuntematon,Sinuhe, Seitsemän veljestä.... Sitten ulkomaisia teoksia esim. Keltaisen kirjaston kirjoja ja mahd. Nobel palkittuja.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:31"]Sivistys mitataan siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa keskustella kirjojen sisällöstä ja merkityksestä. Ihan sama, mitä on omassa hyllyssä, kunhan ymmärrys on pään sisällä. Pelkät kirjat hyllyssä ei sitä saa aikaan.
[/quote] Totta. Onkohan kaikki em. luetellut kirjat oikeasti luettu vaan saatu tai peritty jostain? En jaksa lukea antiikin klassikoita enkä paljon muutakaan. Ei ehdi eikä jaksa. Turha teeskennellä kun pitää elääkin. Venäläisiä klassikoita olen vuoden mittaan lumenut, tosin suomeksi. T. Äikän ope
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:31"]Sivistys mitataan siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa keskustella kirjojen sisällöstä ja merkityksestä. Ihan sama, mitä on omassa hyllyssä, kunhan ymmärrys on pään sisällä. Pelkät kirjat hyllyssä ei sitä saa aikaan. [/quote] Totta. Onkohan kaikki em. luetellut kirjat oikeasti luettu vaan saatu tai peritty jostain? En jaksa lukea antiikin klassikoita enkä paljon muutakaan. Ei ehdi eikä jaksa. Turha teeskennellä kun pitää elääkin. Venäläisiä klassikoita olen vuoden mittaan lumenut, tosin suomeksi. T. Äikän ope
[/quote]
Joo, mutta antiikin tarinat, sellaiset lyhyet, on tosi hyviä ja hassuja.
Osa ihmisistä oikeasti ja aidosti tykkää kaunokirjallisuudesta, jopa antiikin klassikoista. Ei klassikoita siksi lueta, että haluttais päteä tms. Klassikot ovat klassikoita, koska ovat hyviä. Sama musiikin kanssa. Osa ihmisistä oikeasti rakastaa taidemusaa. Ei se ole mitään feikkidiggailua. Korkeakulttuurista ei kaikkien tartte tykätä, mutta ainakin mä oon nuoresta saakka joutunut ivatuksi, kun tykkään lukea ja kuunnella vuosisatoja vanhoja juttuja.
Ymmärrän, että ärsyttää snobeilu ja pikkurilli pystyssä -tyylinen Savonlinnan oopperajuhla -hässäkkä. Mut kääntöpuoli on se, että jotkut tykkää oikeesti.
Tottakai kirjojen omistaminen ei ketään tee vielä lukeneeksi.
Ei kirjojen omistaminen myöskään mikään suuren luokan synti ole.
Kulttuurikodin hyllystä löytyy kuvitettuja taidekirjoja.
Multa löytyy Tuulen Viemää, Täällä Pohjantähden Alla (kaikki osat), Dostojevskin Karamazovin veljekset, Tsehovin novelleja, Nietzchen ja Sartren filosofiaa, Frank McCourtin Angela's Ashes ja 'Tis, Raamattu, Koraani, Bhagavad-Gita, The Satanic Bible, Linnunradan käsikirja liftareille, puolet Viisikko-sarjasta (sekä suomeksi että englanniksi), The Devil wears Prada, sekä hirveä määrä Aku Ankkoja. Olenko siis sivistysihminen vai wt?
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ei ole minkäänlaista yläluokkaa, mutta kirjallisuudesta hän kai ymmärtää jotakin. Hänen kotoaan löytyy todennäköisesti kirjoja, joita hän ja hänen perheensä on lukenut. Näkyi olevan klassikoita ja uutuksia, korkeaa ja mataalaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:57"]Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ei ole minkäänlaista yläluokkaa, mutta kirjallisuudesta hän kai ymmärtää jotakin. Hänen kotoaan löytyy todennäköisesti kirjoja, joita hän ja hänen perheensä on lukenut. Näkyi olevan klassikoita ja uutuksia, korkeaa ja mataalaa.
[/quote] Itse muuten muinoin vierailin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan luona, jolla nimenomaan oli hyllyt lukemattomia kirjoja täynnä. Hämmentyi aina jos kyselin joistain kirjoista, ei kuulemma muistanut koko kirjaa omistavansakaan. Toisaalta mulla on ollut myös erittäin lukeneita äidinkielen opettajia, riippunee siis ihan henkilöstä tämäkin.
Sokrates hei. Turha brassailla kirjahyllynsä sisällöllä, jos noinkin perusasia on hukassa.
Sivistystä ja kulttuurikotia ei saavuteta esittelemällä kirjoja hyllyssään.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:23"]
Sokrates hei. Turha brassailla kirjahyllynsä sisällöllä, jos noinkin perusasia on hukassa.
Sivistystä ja kulttuurikotia ei saavuteta esittelemällä kirjoja hyllyssään.
[/quote]
Olen todella pahoillani. Toivon, ettei aiheuttamani mielipaha muodostu kohtuuttomaksi taakaksi sinulle.
Minulla on useita aukkoja sivistyksessäni, enkä ole suinkaan itse lukenut kaikkia kodissamme olevia kirjoja. Luen omien mieltymyksieni mukaan, ja mielipahaksesi nyt sekoitin tuon Sokrateen puolustuspuheen ja kutsuin sitä kirjaa nimellä "Sokrates".
Kotimme kulttuuripääoman suurin tukipaalu on mieheni, jonka yleissivistys on valtaisa. Filosofiateokset ovat hänen. Oma harrastuneisuuteni yltää helppoihin teoksiin, Tsehoveihin ja valistusajan höpöttäjäkirjoittajiin plus muutamaan 1900-luvun kirjailijan tuotoksiin.
Toivon, että pääset yli mauttomuudestani. Jaksuhalit, voimia!
Kaikkia tosi kalliita kirjoja eri vuosisadoilta, alkupäräispainoksina tietysti! Oon eliittiä! Oikeasti vaan ilmaisjakelumainoksia, vaikka ei kohta niitäkään.. Kun sais aikaseks laittaa lapun oveen "ei mainoksia kiitos".
Ei juuri mitään, jotain lahjaksi saatuja Finlandia-palkittuja, joita en ole kaikkia edes lukenut koska enimmäkseen ovat kuivia.
Käytän mieluummin kirjastoa. Olen hankkiutunut eroon kaikista omista kirjoistani. Tosi lukutoukalla pitäisi olla omat varastohallit kirjojen säilytykseen jos ne omana haluaisi pitää. Mitä järkeä muutenkaan on säilöä kirjoja hyllyissä yleensä vielä paraatipaikalla olohuoneessa? Minä en halua palata lukemaani. Luen kirjat kerran ja se on siinä.