Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan kulttuurikodista?
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja. Entä onko joitakin kirjoja, jotka tulee löytyä jokaisen kodin kirjahyllystä?
Kommentit (131)
Niin eihän sitä vihkiraamattua tarvitse hankkia. Se on juuri se, jonka saa kun menee naimisiin, siis kristityt ja ottaa kirkkovihkimisen. Tai saahan sen siviilivihillä kävijätkin, jos kuuluu kirkkoon ja haluaa sen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:58"] [quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:52"]Kyllähän voisin ostaa nuo kirjat joika on mainittu mutta luultavasti jäisivät hyllyyn pölyttymään lukemattomina koska eivät ole sellaisia, jotka kiinnostaisivat. -kolmonen- [/quote] No eihän sun kannata rakentaa ylemmän keskiluokan kirjakokoelmaa, jos et ole ylempää keskiluokkaa. Höh. Ostat toki kirjoja, joita haluat lukea ja joihin palata. [/quote] Noh, av-palstan mukaan kuulun ylempään keskiluokkaan sekä tulojen että koulutukseni osalta. Mutta ei se minusta sen kiinnostuneempaa tee, mitä tulee kulttuurin ja eritoten kirjoihin. Tosin en ole koskaan sen mukaan elänytkään. Kummallinen käsitys, että kun on korkeasti kouluttautunut jne. pitäisi olla kiinnostunut tietyistä asioista. Noh, minä olenkin aina ollut se poikkeus joka asiassa =) [/quote] voidaan luokan yhtenä "kriteerinä: pitää myös kulttuurista pääomaa joka yleenä ylempuiluokkalaisilla on hitusen enemmän kuin tilattu Seiskan vuosikerta ja Volkswagenin huoltokirja hyllyssä.
[/quote]
Kumpaakaan ei löydy. Lehtiä tulee kyllä mutta Tieteen Kuvalehti, Historia ja National Geographic. Niin ja Aku Ankka, tosin lähinnä lapsille. Volkkaria ei ole ja auton huollon hoitaa asiantuntijat joten noita opuksia ei tarvita.
Mutta kerro toki, mikä on kulttuurinen pääoma sinun mielestäsi.
Minusta on silti kovin ikävää, että pitäisi kangistua muka vaadittuihin kaavoihin vain sen takia, että koulutus ja tulotaso ovat mitä ovat.
Tosiaan voi olla, että minun ei olisi pitänyt edes vastata koko ketjuun koska selvästikään minä (tai perheeni) emme vastaa sitä, mitä pitäisi.
Aku Ankkan taskukirjoja vessanpytyn virestä. Raamatu on käytetty takansytykkeenä aikapäiviä sitten. Osan sivuista käytin sätkäpaperina.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:19"]
Teologisia teoksia, lähinnä Lutheria ja Luther-tutkimusta
Pidän avoimen röyhkeästi perhettämme kulttuurikotina...
[/quote]Löytyykö Lutherin "Juutalaisista ja heidän valheistaan"?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:19"]
Teologisia teoksia, lähinnä Lutheria ja Luther-tutkimusta
Pidän avoimen röyhkeästi perhettämme kulttuurikotina...
[/quote]Löytyykö Lutherin "Juutalaisista ja heidän valheistaan"?
[/quote]
Ei. Galatalaiskirje-hässäkkä, Sidottu ratk.valta ja jokin hurmahenkiä vastaan kirjoitettu juttu.
Luther-tutkimusta on hiukan enemmän, koska olin joskus kiinnostunut lutskuteologiasta. Juu, juutalaisviha ei ole mielestäni hyväksyttävää. Näin kirjoitti jo Sokrateskin ;)
en tunne onneksi yhtään sivistyneistön edustajaa, joka viitsisi luetella kirjojensa kirjoittajien nimiä todistaakseen anonyymisti olevansa sivistynyt. tyhmempää hommaa saa hakea.
Meidän kodissa ei ole näkyvillä juuri mitään kirjoja, vaikka niitä onkin paljon. Ne ovat piilossa kaapeissa ja komeroissa. Kotimme ei siis näytä kulttuurikodilta. Tykkään avarasta tilasta, enkä halua kirjojen pölyyntyvän. Ne eivät ole minulle koristeita.
Mitä te sokratesta vaahtoatte. Lukekaa mielummin hänen ihailijansa oppilaan töitä. Aristoteles rules!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:11"]en tunne onneksi yhtään sivistyneistön edustajaa, joka viitsisi luetella kirjojensa kirjoittajien nimiä todistaakseen anonyymisti olevansa sivistynyt. tyhmempää hommaa saa hakea.
[/quote]Miksei? Ei sillä mitään tarvitse todistella. IRL harvemmin kenenkään tulee lueteltua kirjahyllynsä sisältöä. Ja ei, en ole edellä luetellut omia kirjojani.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:11"]
en tunne onneksi yhtään sivistyneistön edustajaa, joka viitsisi luetella kirjojensa kirjoittajien nimiä todistaakseen anonyymisti olevansa sivistynyt. tyhmempää hommaa saa hakea.
[/quote]
Toisaalta kaikkinainen brassailu on perin inhimillistä touhua. Lukenut ihminen ei ole välttämättä siisti ja sivistynyt tai vaatimaton. Minä olen lukenut luultavasti keskimääräistä enemmän kaunokirjallisuutta mutta olen silti todella rasittava, suorastaan vittumainen ihminen.
Se on hyvä, etteivät sinun ystäväsi luettele lukemiaan kirjoja. Fiksua onkin piilottaa sivistyneisyytensä ja antaa sen tulla julki harkittuna käyttäytymisenä. Tuohon on pyrittävä.
brassailija
Lapsuudenperheeni oli rehellisesti sanottuna kultturikoti, jossa tietty porvarillisuus kohtasi taiteellisuuden. Meillä kävi iltaa istumassa useampikin suomalainen kulttuuripersoona silloin 70-luvulla, jolloin kävi kiivaitakin keskusteluja. Musiikki, taiteet ja kieli olivat olennainen osa elämää. Meillä oli kirjasto, jonka seinät olivat täynnä kirjoja. Tuolla ylhäällä hyvin kuvattu myös sitä, mitä meiltäkin löytyi, tosin lisäksi oli myös alkuperäispainoksia, joita isä keräili. Rahaa ei irtonaista ollut, eikä ollut venettä, hienoa autoa tai kalliita merkkejä, sillä rahat pistettiin kulttuuriin.
Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmilleni. Minulle kirjat ovat yhä rakkaita ystäviä, jotka haluan fyysisesti käteeni. Canhat kirjat tuoksuvat hyvältä. Usein palaankin lempikirjoihini ja on muutama kirja, jonka luen kerran vuodessa. Minusta tuntuu hassulta, että On ihmisiä, jotka eivät saa nautintoa kirjoista, mutta varmasti olen itsekin monesta hieman hassu.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Toisaalta kaikkinainen brassailu on perin inhimillistä touhua. Lukenut ihminen ei ole välttämättä siisti ja sivistynyt tai vaatimaton. Minä olen lukenut luultavasti keskimääräistä enemmän kaunokirjallisuutta mutta olen silti todella rasittava, suorastaan vittumainen ihminen.
Se on hyvä, etteivät sinun ystäväsi luettele lukemiaan kirjoja. Fiksua onkin piilottaa sivistyneisyytensä ja antaa sen tulla julki harkittuna käyttäytymisenä. Tuohon on pyrittävä.
brassailija
[/quote]
Hyvin lukenut ihminen vie vittumaisuuden aivan uudelle tasolle ;)
Vanhan sanonnan mukaisesti kirjahyllyä katsomalla voi kertoa, millainen ihminen on. :) Jokainen siis hankkii sellaisia kirjoja, joista itse tykkää. Ennen kirjoja ostettiin ja luettiin enemmän, mutta nykyisellä tv:n, DVD:iden, Netflixin ja internetin aikakaudella aina vaan harvemmasta taloudesta taitaa edes löytyä kirjahyllyä.
Omista kirjahyllyistäni löytyy mielenkiinnon kohteideni mukaan vaikkapa seuraavia: englannin ja espanjan kieli, buddhalaisuus ja meditointi, ekologia, solu- ja molekyylibiologia, lasten kehitys ja kasvatus, kauneudenhoito, ajankäyttö, kuluttajakäyttäytyminen, maantieto. Lisäksi on melko reilusti ammattikirjallisuutta. Pyrin olemaan ostamatta kirjoja, joita voi lainata kaupunginkirjastosta. Siksi suurin osa kirjoistani on englanninkielisiä, vaikka ylivoimaisesti eniten luen äidinkielelläni.
Minusta on hauska ajatus, että jollakin on vaikeuksia ostaa itselleen kirjoja. :D Kun paljon lukee, niitä riivattuja teoksia tuntuu koko ajan kulkeutuvan kotiin ja ne lisääntyvät vissiin keskenään... Enemmänkin yritän koko ajan vähentää kirjojani, kun tykkään väljästä kodista ja vähästä tavarasta. Kirjasto on kyllä siunattu keksintö. On huippua, kun voi lainata kirjoja - ja ihan yhtä mahtavaa on voida palauttaa ne! Kaikkeahan ei valitettavasti kirjastosta saa, ja siksi tulen tarvitsemaan kirjahyllyjäni myös jatkossa.
Googlaamalla löytää varmasti hyviä klassikkokirjalistoja, jos sellaisen klassikkokirjaston jostain syystä haluaa itselleen koota. Sellainenkin kirjasto varmasti kertoo omistajastaan, millainen hän on! :D
En nyt rupea omaa kirjahyllyäni luettelemaan, ettei ihan tunnistettaisi. Sitä paitsi itseltäni puuttuu niin kovin paljon... Mutta jotain mainitakseni Raamattu ja Kalevala nyt saisivat löytyä tässä maassa elävän hyllystä. Lisäksi Aleksis Kiveä, eksistentialisteja, kirjoja taiteilijoista, muutamat hyvät sanakirjat kuten Nykysuomen sanakirja, Potterit, Anja Kaurasen Sonja O. Näitä on niin älyttömästi. Sillä Raamatulla ja Kalevalalla pääsee jo pitkälle. Yleissivistystä osoittaa, jos hankkii myös Koraanin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:53"]
Multa löytyy Tuulen Viemää, Täällä Pohjantähden Alla (kaikki osat), Dostojevskin Karamazovin veljekset, Tsehovin novelleja, Nietzchen ja Sartren filosofiaa, Frank McCourtin Angela's Ashes ja 'Tis, Raamattu, Koraani, Bhagavad-Gita, The Satanic Bible, Linnunradan käsikirja liftareille, puolet Viisikko-sarjasta (sekä suomeksi että englanniksi), The Devil wears Prada, sekä hirveä määrä Aku Ankkoja. Olenko siis sivistysihminen vai wt?
[/quote]
Sivistysihminen.
Mun vanhemmat oli maanviljelijöitä, kuten koko suku molemmin puolin (ei enää). Meillä oli aika paljon kirjoja, ei tietty niin kuin nykyään. Isäni varsinkin luki runoutta, ja lapsena mun iltasadut oli runoja: Kaarlo sarkiaa, Eino leinoa, aila merluotoa, jopa vänrikki stoorin tarinat tulee vieläkin muistiin.
mutta meillä luettiin paljon, kaikki mummoa myöten, ja kirjasto oli kovassa käytössä, myös kirjastoauto ja koulun kirjastot. Monta lasta, ja kaikki luki sitten toisten lainat, kun omat oli luettu. Saatoinlukea Tiina - kirjoja, sitten sotaa ja rauhaa,välillä veljen mars-scifiä, siskon sadan vuoden yksinäisyyttä ja päälle äidinhilja haahtea.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:40"]
En nyt rupea omaa kirjahyllyäni luettelemaan, ettei ihan tunnistettaisi. Sitä paitsi itseltäni puuttuu niin kovin paljon... Mutta jotain mainitakseni Raamattu ja Kalevala nyt saisivat löytyä tässä maassa elävän hyllystä. Lisäksi Aleksis Kiveä, eksistentialisteja, kirjoja taiteilijoista, muutamat hyvät sanakirjat kuten Nykysuomen sanakirja, Potterit, Anja Kaurasen Sonja O. Näitä on niin älyttömästi. Sillä Raamatulla ja Kalevalalla pääsee jo pitkälle. Yleissivistystä osoittaa, jos hankkii myös Koraanin.
[/quote]
Oikeasti potterit?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 02:04"]
Eikö teillä ole edes vihkiraamattua? Meillä taitaa olla 3 kpl ja Lasten raamattu vielä päälle.
[/quote]
Emme ole kristittyjä, niin ei ole tullut koskaan hankittua. Tuntuisi naurettavalta hankkia hyllyyn kirjoja vain näyttelyesineiksi. Isoäidilläni on hyllyssä vierekkäin perheraamattu, Suomen Laki ja Otavan iso Tietosanakirja. Se on herttaista. -41