Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan kulttuurikodista?
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja. Entä onko joitakin kirjoja, jotka tulee löytyä jokaisen kodin kirjahyllystä?
Kommentit (131)
Pitääkö kulttuurikodissa nykyäänkin olla kirjakokoelma? Kun niin paljon puhutaan siitä, että kirjahyllyt ja kirjat ovat vähän sellaisia reliikkejä menneisyydestä. On e-kirjat, ja toisaalta luetaanko kirjoja enää nykyään saati tulevaisuusessa, kirjoitetaanko niitä?
Älkää ymmärtäkö väärin, itsehän siis luen ja omistan kirjoja, mutta vähän mietityttää kirjojen tulevaisuus.
Meillä ei muute ole raamattua, huomasin. Mutta onneksi kaikki löytyy netistä! Ja meillä kirjastossa on "ota tai jätä" kärry, johon voi tuoda turhia kirjoja. Olen myös onnistuneesti lahjoittanut kirjoja kirjastoon! Kerran huomasin yhden lahjoitukseni, sisäsivulla leima " Lahja".
Mä en osaa arvostaa Coelhoa enkä varsinkaan Tervoa. Mikä Tervosta tekee kulttuuria? Paskomiskohtaukset?
Vaikkapa Hotakaiseen verrattuna Tervo on ärtyneen äijän pikkutuhmaa kikkailua sanoilla höystettynä paskantamissessiokuvauksilla.
Anja Snellman on samalla tavoin mieltynyt eritteisiin. Minusta kuukautisveren roiskumiset eivät vielä ole mikään tae syvällisyydestä.
Kiven, Canthin, Ahon ja Leinon lisäksi suomalaiskirjallisuus ei oikein kestä aikaa. Jokin Matti Vanhasta ivaava ruiskaisu tuskin kertoo mitään tuleville sukupolville.
Oikeasti korkeakulttuuria on sellainen kirjallisuus, jonka sanoma kantaa läpi vuosisatojen. Cervantes, Rabelais, Kafka, venäläishuiput ovat ehkä tyhjentäneet pankin. Nykyhöpötykset Coelhoineen ja Tervoineen toimivat vessapaperina 50 vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:30"]Onneksi en kuulu ylempään keskiluokkaan duunareiden yliopistokoulutettuina lapsina, niin ei tarvitse vastata. Joillakin on mukavasti kattavat kirjastot. Oletteko lukeneet ne kaikki?Mistä klassikoista pidätte?
[/quote] Mulla on lukemattomia kirjoja hyllyssä jonkin verran, ostan usein kirjoja useamman kerralla ja siellä ne odottavat vuoroaan. Suomalaisista vanhemmista klassikoista ei nyt tule ehdotonta suosikkia mieleen mutta mielestäni niitä kannattaa silti lukea. Klassikko ei ole vain "hyvä kirja" vaan niiden tuntemus on tärkeää siksi, että klassikoilla on merkittävä rooli yhteiskunnan ja kulttuurin kehittymisessä. Tällaisia ovat esimerkiksi tässä keskustelussa jo aiemmin mainitut Kalevala, Seitsemän veljestä ja Tuntematon sotilas. Omat suosikkini ovat sellaisia kuin Sadan vuoden yksinäisyys, Pahan neuvon vuori, Saatana saapuu Moskovaan, Rikos ja rangaistus, Solomonin laulu ja Ihmisen tahra, esimerkiksi. Hyllystä löytyy monesta eri syystä hankittuja kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:29"]
Minulla:
- Juhani ahon kootut, Kalevala
- canthia, kiveä ja jotuni, leino, vartio, salama, meri, huovinen, kettu, katz, Joensuu, hyry, linna,
- thomas mann, hesse, döblin, kafka, Brecht, schlink, lenz, grass
- moliere, de beauvoir, sartre, Flaubert, balcaz, Hugo,
- Tolstoin, Dostojevski, majakovski, bulgakov, gontsarov
- austin, elliott, brönte, dickens, kipling, woolf, banks, amis, smith, Orwell,
- vonnegut, wharton, roth, singer, theroux, steinbeck, james, kesey, irving, greene
- brink, munro, Seth, ishiguro, garcia Márquez, rushdie, lin,
äh, en mä jaksa. Keittokirjoja, karttakirjoja, luonto-oppaita, matkaoppaita, taidekirjoja, muistelmia, historiankirjoja ja kielioppi- ja sanakirjoja
[/quote]
Kyllä jäi monttu auki - ei kirjallisuudesta - vaan siitä random logiikasta, milloin em. mamma kirjoittaa erisnimet isolla ja milloin pienellä. Lahjakasta!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:20"]
Minulla:
- canthia, kiveä ja jotuni, leino, vartio, salama, meri, huovinen, kettu, katz, Joensuu, hyry, linna,
- vonnegut, wharton, roth, singer, theroux, steinbeck, james, kesey, irving, greene
äh, en mä jaksa. Keittokirjoja, karttakirjoja, luonto-oppaita, matkaoppaita, taidekirjoja, muistelmia, historiankirjoja ja kielioppi- ja sanakirjoja
[/quote]
Kyllä jäi monttu auki - ei kirjallisuudesta - vaan siitä random logiikasta, milloin em. mamma kirjoittaa erisnimet isolla ja milloin pienellä. Lahjakasta!
[/quote]
Älypuhelin t. tabletti?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:30"]
Onneksi en kuulu ylempään keskiluokkaan duunareiden yliopistokoulutettuina lapsina, niin ei tarvitse vastata. Joillakin on mukavasti kattavat kirjastot. Oletteko lukeneet ne kaikki?Mistä klassikoista pidätte?
[/quote]
Mä pidän eniten satiirisista veijariromaaneista. Tykkään myös Tsehovista, koska se on hauskaa ja kevyttä, ja Kafkasta vaikeina aikoinani. Dostojevskin suurromaaneja en jaksa monesti lukea. Osa kirjoista (Mannit, Grassit) on miehen. En oo lukenu niitä.
Luen itse monta sataa kirjaa vuoden aikana, mutta omasta kirjahyllystä ei löydy esim. kaunokirjallisuutta kuin ihan muutama hassu teos. Suurimman osan kirjoista lainaan, joskus ostan kirppareilta mutta myyn tai annan kirjat eteenpäin heti luettuani koska säilytystilaa ei ole riittävästi. Kirjoja kyllä löytyy jonkin verran, mutta ovat lähinnä tieto- tai harrastekirjoja tai sitten ammattikirjallisuutta, joihin tulee palattua säännöllisesti. Nämäkin kirjat ovat ovien takana piilossa pölyltä suojassa.
Seurustelin kerran miehen kanssa, jonka lapsuudenkodissa oli iso kirjahyllyllinen kirjoja, klassikoista aina kotimaisiin tunnettuihin uutuuksiin. Olin ihan innoissani; harvoin tapaan oikeassa elämässä ihmistä joka olisi yhtä ahkerasti ja monipuolisesti lukenut kuin minä. No, en tavannut tälläkään kertaa, sillä kävi hyvin nololla tavalla selville ettei kukaan perheessä ollut niitä kirjoja koskaan lukenut, vaan ne oli hankittu vain näön vuoksi. Rouva kyllä aluksi kertoi innoissaan rakastavansa kirjallisuutta - se tarkoitti yhden tai kahden kirjan lukemisen yrittämistä vuoden aikana. Kun ei ole aikaa...no, olipahan sentään tukenut kaunokirjallisuutta ostamalla edes niitä kirjoja ;)
Aika paljon ylemmän keskiluokan edustajia täällä. Vielä kulttuurikodeissa! Itse olen vain jatko-opiskelija, joten en listaa tähän mitään. Ja artikkelithan löytyy netistä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:22"]
Vai että Sokratesta kirjahyllyssä? :DDDDD
Mistäs olet sitä löytänyt, kun Sokrates ei itse kirjoittanut mitään, vaan on tunnettu ainoastaan Platonin teosten kautta?
[/quote]
sori, oli lapsus. Mul menee Sokrateen opetuslapset ja itse hemmo sekaisin aina.
Mulla on niin paljon kirjoja, etten jaksa luetella. En asu Suomessa, joten olen kerännyt oman pienen kirjastoni. Joka vuosi ostan Suomen reissulla sitten ison kasan kirjoja lisää. Ja olen lukenut liki kaikki. Viimeisimpiä hankintoja en ole kaikkia vielä ehtinyt, mutta eiköhän ne talven mittaan tule luettua.
Jonkin verran on myös e-kirjoja, mutta ne ei tunnu samalta. Tykkään oikeista kirjoista.
Ja Potterit täytyy ehdottomasti olla. Multa ne löytyy sekä suomen että englannin kielisinä.
Siis meinasin tätä:
http://www.antikvaari.fi/imagesproduct/1191_WP_000857_2014324154525.jpg
Onko se just toi Platon, joka höpisee Sokrateen ajatuksia?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:12"]
Meidän kodissa ei ole näkyvillä juuri mitään kirjoja, vaikka niitä onkin paljon. Ne ovat piilossa kaapeissa ja komeroissa. Kotimme ei siis näytä kulttuurikodilta. Tykkään avarasta tilasta, enkä halua kirjojen pölyyntyvän. Ne eivät ole minulle koristeita.
[/quote]
Täydet kirjahyllyt ovat kyllä hyviä vähentämään kaikua avarissa huoneissa.
Hei, tuo älyn jättiläinen vastaa. Makailen selkävaivani takia paljon, ja täpyttelen tabletilla. Toisella kädellä pidän tablettia ja toisella kirjoitan. Olin aika väsynyt, enkä jaksanut painaa aina isoja kirjaimia. Nuo isolla olevat ipad tunnisti!
Kyllä. Apologia ja Kriton ovat Platonin kirjoituksia joiden päähenkilönä esiintyy Sokrates.
Kulttuurikodin asukin tunnistaa parhaiten siitä että se mitä kirjahyllystä löytyy, on myös hallussa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:24"]
Minulla:
[/quote]
[/quote]
Älypuhelin t. tabletti?
[/quote]
Jotain vastaanpanematonta ironiaa tuossa "äly"puhelimessa... Sama sisäinen ristiriita kuin av-palstassa noin keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 14:14"]
Kyllä. Apologia ja Kriton ovat Platonin kirjoituksia joiden päähenkilönä esiintyy Sokrates.
Kulttuurikodin asukin tunnistaa parhaiten siitä että se mitä kirjahyllystä löytyy, on myös hallussa.
[/quote]
joo, näin on.
tosin tässä kodissa on monta asukkia, enkä Mää ole itse perehtynyt sen enempää filosofiaan kuin Hemingwayhinkaan. Kirjoista osa on "mun", osa miehen, osa lasten. En hallitse koko kirjahyllyämme. Mut kodissamme on melkoinen kulttuuripääoma, koska jokainen hlö hallitsee jonkin osa-alueen kirjallisuudesta.
sama musan kans. Mä kuuntelen klassismia ja 1900-lukua, äijä barokkia ja romantiikkaa, yksi lapsista etnohässäköitä. Levyjä on mutten mä itse niitä kaikkia handlaa.
toivottavasti tää ei muodostu kellekään ongelmaksi täällä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:24"]
Minulla:
[/quote]
[/quote]
Älypuhelin t. tabletti?
[/quote]
Jotain vastaanpanematonta ironiaa tuossa "äly"puhelimessa... Sama sisäinen ristiriita kuin av-palstassa noin keskimäärin.
[/quote]
Onko paha olo vai mistä tuo katkeruus? Yllä oleva kirjailijalista on sivistyneen ihmisen lista. (Ei, ei ole minun listani...) Mikä tuossa nyt on niin väärää? Heti näkee, että lista on mitä luultavimmin kirjoitettu tabletilla.
#lillukanvarret #takertuminen
Wanna-be-yluokalla on aina taidekirjoja pöydällä, yksi mielellään avoinna "kun just selailin sitä, kun soitit ovikelloa".
Raamattu, Kalevala ja Seitsemän veljestä ilman muuta, samoin Täällä pohjantähden alla ja Tuntematon sotilas. Aikaisemmin kuului myös Grimbergin Kansojen historia, mutta nuoremmalta polvelta sarja taitaa puuttua. Finlandia-palkitut teokset varmaankin kuuluvat arsenaaliin ja sitten kiinnostuksen mukaan sotaa, historiaa tai jotain muuta erityisalaa koskevaa kirjallisuutta. Mukavat lukuromaanit piilotetaan luultavasti kesämökille tai vaatehuoneeseen.
Muuten jos on Raamattu ja Koraani, niin tottahan täytyy olla myös Pääoma.
Ja välit ei näköjään tulleet edelliseen tekstiin...