Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan kulttuurikodista?
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja. Entä onko joitakin kirjoja, jotka tulee löytyä jokaisen kodin kirjahyllystä?
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:52"]Kyllähän voisin ostaa nuo kirjat joika on mainittu mutta luultavasti jäisivät hyllyyn pölyttymään lukemattomina koska eivät ole sellaisia, jotka kiinnostaisivat.
-kolmonen-
[/quote]
No eihän sun kannata rakentaa ylemmän keskiluokan kirjakokoelmaa, jos et ole ylempää keskiluokkaa. Höh. Ostat toki kirjoja, joita haluat lukea ja joihin palata.
Tuossa eurooppalainen pienellä. Alemman keskiluokan kulttuurihenkilö huomauttaa...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:52"]Kyllähän voisin ostaa nuo kirjat joika on mainittu mutta luultavasti jäisivät hyllyyn pölyttymään lukemattomina koska eivät ole sellaisia, jotka kiinnostaisivat. -kolmonen- [/quote] No eihän sun kannata rakentaa ylemmän keskiluokan kirjakokoelmaa, jos et ole ylempää keskiluokkaa. Höh. Ostat toki kirjoja, joita haluat lukea ja joihin palata.
[/quote]
Noh, av-palstan mukaan kuulun ylempään keskiluokkaan sekä tulojen että koulutukseni osalta. Mutta ei se minusta sen kiinnostuneempaa tee, mitä tulee kulttuurin ja eritoten kirjoihin.
Tosin en ole koskaan sen mukaan elänytkään. Kummallinen käsitys, että kun on korkeasti kouluttautunut jne. pitäisi olla kiinnostunut tietyistä asioista. Noh, minä olenkin aina ollut se poikkeus joka asiassa =)
7 jatkaa...
Jos mä nyt katson noita mun kirjahyllystä, niin niistä löytyy, jo mainittujen lisäksi, mm
Potterit
Song of Fire anteeksi Ite
Säätiö-trilogia
Hugo
Suomen historian pikkujättiläinen
Leonardo da Vincin elämäkerta
Encyclopedia Britannica
Shakespearen kootut
Välskärin kertomuksia
Lutherin kaikki suomeksi käännetyt teokset (mummon peruja)
Juhani Ahon Rautatie
Tintti-sarjakuvat
Äh, jatkan luetteloa huomenna.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:59"]Tuossa eurooppalainen pienellä. Alemman keskiluokan kulttuurihenkilö huomauttaa...
[/quote]
Joo ja tabletin ennakoivaa tekstinsyöttöä ei jaksa ihan joka sanasta korjata.
Meillä on kirjahyllyssä keittokirjoja, miehelläni luonto ja tekniikkakirjoja, minulla ammattikirjoja ja puutarhakirjoja ja arkkitehtuurikirjoja, lisäksi mieheni pitää dekkareista ja me molemmat Agatha Cristiestä.
Romskuja on jotain 10m ja muita noin 30 m.
Mulla löytyy paljon oman alan (luonnontieteet) perusteoksia ja mielestäni mielenkiintoisimpia pamfletteja eri vuosikymmeniltä. Sitten näyttäs tällä hetkellä löytyvän pari Walter Benjaminia, paljon Pahkasikoja, Foucaultia sekä filosofian ja sosiologian perusteoksia. Ja suomalaisesta kaunokirjallisuudesta pidän, vaikkei Seitsemän Veljestä hyllyssä olekaan. Lainaan kyllä suurimman osa kirjastoista, kun ei riitä hyllytila kotona, eikä niitä vain pölynkerääjinä viitsi pitää. Koko ajan kun ei ehdi istua nenä kiinni kirjassa, vaikka ihanaa se oiskin.
En kyllä oo ylempää keskiluokka, että oikeestaan tää vastaus on ihan turha :/ Mutta kyllä mun kodista sais hyvin "kulttuurikodin" naamioitua. Perintöflyygelikin löytyy (ja osaan sitä soittaa) :D
Minulla:
- Juhani ahon kootut, Kalevala
- canthia, kiveä ja jotuni, leino, vartio, salama, meri, huovinen, kettu, katz, Joensuu, hyry, linna,
- thomas mann, hesse, döblin, kafka, Brecht, schlink, lenz, grass
- moliere, de beauvoir, sartre, Flaubert, balcaz, Hugo,
- Tolstoin, Dostojevski, majakovski, bulgakov, gontsarov
- austin, elliott, brönte, dickens, kipling, woolf, banks, amis, smith, Orwell,
- vonnegut, wharton, roth, singer, theroux, steinbeck, james, kesey, irving, greene
- brink, munro, Seth, ishiguro, garcia Márquez, rushdie, lin,
äh, en mä jaksa. Keittokirjoja, karttakirjoja, luonto-oppaita, matkaoppaita, taidekirjoja, muistelmia, historiankirjoja ja kielioppi- ja sanakirjoja
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:38"]
Itse olen akateeminen ja kirjahyllystö löytyy tällä hetkellä nämä kirjat.
-Pyöreän pöydän ritarit
-Kamasutra
-Kaikki seitsemän Harry Potteria
- Viisi Kaari Utrion kirjaa
Loput ovat varastokopissa. Vissiin. En ole nähnyt niitä sitten viime muuton (josta on aikaa viisi vuotta).
[/quote]
Voit olla akateeminen, mutta mikään "kulttuurikoti" sinulla ei ole.
Keittokirjoja, matkaoppaita ja matkakirjoja, karttakirjoja, sanakirjoja, oman alan kirjoja. Jos lapsia, niin kasvatusopas. Lempi romaaneja tai runoja. Ehkä joidenkin filosofien teoksia. Jonkun taiteilijan työstä kertovia kirjoja. Taidekirjoja.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:38"]
Itse olen akateeminen ja kirjahyllystö löytyy tällä hetkellä nämä kirjat...
[/quote]
Voit olla akateeminen, mutta mikään "kulttuurikoti" sinulla ei ole.
[/quote]Ehkä sillä on popkulttuurikoti. :)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:29"]
Minulla:
- canthia, kiveä ja jotuni, leino, vartio, salama, meri, huovinen, kettu, katz, Joensuu, hyry, linna,
- vonnegut, wharton, roth, singer, theroux, steinbeck, james, kesey, irving, greene
äh, en mä jaksa. Keittokirjoja, karttakirjoja, luonto-oppaita, matkaoppaita, taidekirjoja, muistelmia, historiankirjoja ja kielioppi- ja sanakirjoja
[/quote]
Nämä rivit olisin voinut kirjoittaa omasta kotikirjastostani. Niteitä minulla on n. 2000-3000.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:52"]Kyllähän voisin ostaa nuo kirjat joika on mainittu mutta luultavasti jäisivät hyllyyn pölyttymään lukemattomina koska eivät ole sellaisia, jotka kiinnostaisivat. -kolmonen- [/quote] No eihän sun kannata rakentaa ylemmän keskiluokan kirjakokoelmaa, jos et ole ylempää keskiluokkaa. Höh. Ostat toki kirjoja, joita haluat lukea ja joihin palata.
[/quote]
Noh, av-palstan mukaan kuulun ylempään keskiluokkaan sekä tulojen että koulutukseni osalta. Mutta ei se minusta sen kiinnostuneempaa tee, mitä tulee kulttuurin ja eritoten kirjoihin.
Tosin en ole koskaan sen mukaan elänytkään. Kummallinen käsitys, että kun on korkeasti kouluttautunut jne. pitäisi olla kiinnostunut tietyistä asioista. Noh, minä olenkin aina ollut se poikkeus joka asiassa =)
[/quote]
voidaan luokan yhtenä "kriteerinä: pitää myös kulttuurista pääomaa joka yleenä ylempuiluokkalaisilla on hitusen enemmän kuin tilattu Seiskan vuosikerta ja Volkswagenin huoltokirja hyllyssä.
Voi, olisitpa kysynyt mitä kirjoja löytyy junttien duunarien kirjastosta, niin olisin päässyt luettelemaan omani.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:32"]
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja.
[/quote]
Me olemme ylemmän keskiluokan kulttuurikoti. On ollut pakko erikoistua, kun muuten loppuu tila kesken. Toinen meistä tekee väikkäriä kirjallisuuden alalta, joten siihen liittyvä lähdeaineisto ja teoriakirjallisuus vie jokusen hyllymetrin. Toinen on kiinnostunut psykologiasta, populaarista kulttuuurihistoriasta, amerikkalaisesta lyhytproosasta ja modernistisesta romaanista. Kirjahyllyn sisältö elää koko ajan, joten yksittäisiä teoksia on turha listata. Kulttuurikodin tunnistaa siitä, että siellä kirjat ovat käytössä eivätkä koristeina.
Meillä ei muuten ole Raamattua. Senhän löytää netistä kaikkina mahdollisina käännöksinä, jos tulee tarvetta. Hakukin toimii paremmin kuin paperiversiona.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:29"]
Minulla:
[/quote]
Tämä on oikea kulttuurikoti. Tuota ei voi teeskennellä. Voisi olla jonkun ystävämme hylly. -39
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 01:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 00:32"]
Mitä kirjoja löytyy ylemmän keskiluokan tai yläluokan kulttuurikodin kirjahyllystä? Tarkoitan siis sellaista kotia, jossa arvostetaan kulttuuria ja henkisiä arvoja, sekä ollaan todennäköisesti korkeasti koulutettuja.
[/quote]
Me olemme ylemmän keskiluokan kulttuurikoti. On ollut pakko erikoistua, kun muuten loppuu tila kesken. Toinen meistä tekee väikkäriä kirjallisuuden alalta, joten siihen liittyvä lähdeaineisto ja teoriakirjallisuus vie jokusen hyllymetrin. Toinen on kiinnostunut psykologiasta, populaarista kulttuuurihistoriasta, amerikkalaisesta lyhytproosasta ja modernistisesta romaanista. Kirjahyllyn sisältö elää koko ajan, joten yksittäisiä teoksia on turha listata. Kulttuurikodin tunnistaa siitä, että siellä kirjat ovat käytössä eivätkä koristeina.
Meillä ei muuten ole Raamattua. Senhän löytää netistä kaikkina mahdollisina käännöksinä, jos tulee tarvetta. Hakukin toimii paremmin kuin paperiversiona.
[/quote]
Eikö teillä ole edes vihkiraamattua? Meillä taitaa olla 3 kpl ja Lasten raamattu vielä päälle.
Jokainen Mitä Missä Milloin vuodesta 1950.