Kuinka paljon miehesi tienaa vuodessa, entä sinä itse?
Tästä on varmasti aiemminkin ollut täällä keskustelua, mutta ajattelin nyt aloittaa uuden ketjun aiheelle. Aihehan on aina ajankohtainen. Pientä kyselyä siis, kuinka paljon miehesi ansaitsee vuodessa, entä sinä itse? Ja mitä teette työksenne.
Kysymys tuli mieleeni ollessani lasten kanssa puistossa tässä toissapäivänä. Huomasin erittäin nuoria vanhempia, joiden lapset oli puettu kalliisiin merkkivaatteisiin, esim. Benetton yms. Mistä porukka repiikin rahansa tähän, minun mieheni on varsin hyvätuloinen muttei silti tulisi mieleenikään tuhlata kaikkia rahojani lasten vaatteisiin.
Varsinaiseen aiheeseen - mieheni on töissä pankissa johtotehtävissä, bruttotulot noin 7000€/kk ja siihen bonukset päälle. Vaikka moni tätä pitääkin ns. hyvätuloisena, niin ei näilläkään palkoilla paljon juhlita. Itse olen sairaanhoitaja, bruttotulot vajaa 3000€/kk.
Minkäslaisia tuloja teidän kotitalouksista löytyy?
Kommentit (99)
Mies DI 112000€ ja minä tutkija 48000€ vuodessa.
Mies tienaa bruttona peruspäivärahan, eli noin 10 000 vuodessa. Itse tienaan bruttona n.30 000.
Mies noin 19 000€ ja minä noin 9900€.
Itsellä tulot n 45 000e vuodessa, työskentelen raideliikenteen liikenteenohjaajana.
Miehen tulot lääkärinä n.120 000e vuodessa.
Mies n. 46 000e vuodessa ja itse osa-aikaisena n. 22 000e.
Oma vuositulo noin 65 000e
Miehellä noin 52 000e
Molemmat DI-hommissa. Maana toinen länsieuroopan maa, veroprosentti noin 20 (sisältäen sairausvakuutuksen, eläkemaksut jne). Viikkotyöaika 40h, lomapäiviä vuodessa 28 (lauantaita ei lasketa). Elinkustannukset Suomen luokkaa, eli elintaso huomattavasti parempi kuin Suomessa samoissa hommissa olisi (palkka olisi jonkin verran pienempi ja vero% huomattavasti suurempi).
Minä tienaan ensi vuoden alusta tämän vuoden indeksikorotuksen jälkeen 82 500 euroa netto vuodessa. Mies noin 70 000 euroa netto vuodessa. Molemmat EU-virkamiehiä.
Minä 2 650 000e/v ja mies 1 850 000e/v. Nähdään nälkää ja rahat ei riitä mihinkään.
Mun mies on kouluttautunut rekkakuskiksi. Kyllä! Tällä hetkellä tekee muita töitä, on esimies asemassa ja tienaa 120 000€/vuosi. Itse olen lähihoitaja, tällä hetkellä kotona kotihoidon tuella, mutta sen päättyessä muutaman kuukauden päästä olen ajatellut tehdä vähän keikkaa. Mihinkään kokopäivätyöhön en missään nimessä aio mennä, vaikka varmasti olisi tarjolla!
Mies n. 7000 - 9000e/kk netto, päivystävä yksityislääkäri
Minä, n.2000e/ kk netto, onneksi tällä hetkellä apurahoja saava. Vaihtelee. Myös opetuksesta saatavia tuloja joskus.
Vaatteet ei ole merkkivaatteita kummallakaan,paitsi Kierrätyskeskuksesta ostetti Bossin paita...
Mikään ei ole näemmä naiselle niin tärkeää kuin (miehen) rahat suhteessa muiden rahoihin. En muista, että koskaan olisi äijäporukassa tehty vertailua omista tulotasoista, kesämökeistä, vaimon vaatemerkeistä tai muusta sellaisesta.
Siellä me istumme saman pöydän ääressä kaikki kaljalla: niin kohta ensimmäisen miljoonansa kokoon saava IT-yrittäjä kuin valmistumatta jäänyt työtönkin (ja kaikki siitä välistä). Samanlaiset farkut ja pusakka on kaikilla päällä: mistään ei tulotasoa voi päätellä ulospäin. Rahasta emme keskenämme puhu. Jotain työkuvioista kyllä, mutta emme rahasta.
Seksi ja raha: molempia on hyvä olla, mutta on rahvaanomaista puhua niistä.
Mulla 78000 miehellä 56000. Lainaa on taakaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole näemmä naiselle niin tärkeää kuin (miehen) rahat suhteessa muiden rahoihin. En muista, että koskaan olisi äijäporukassa tehty vertailua omista tulotasoista, kesämökeistä, vaimon vaatemerkeistä tai muusta sellaisesta.
Siellä me istumme saman pöydän ääressä kaikki kaljalla: niin kohta ensimmäisen miljoonansa kokoon saava IT-yrittäjä kuin valmistumatta jäänyt työtönkin (ja kaikki siitä välistä). Samanlaiset farkut ja pusakka on kaikilla päällä: mistään ei tulotasoa voi päätellä ulospäin. Rahasta emme keskenämme puhu. Jotain työkuvioista kyllä, mutta emme rahasta.
Seksi ja raha: molempia on hyvä olla, mutta on rahvaanomaista puhua niistä.
Meidän jätkäporukassa keskustellaan aika avoimesti tulotasosta, auttaa ymmärtämään omaa markkina-arvoa ja sitä minkälaisella palkalla töitä kannattaa tehdä. Mutta koskaan ei kyllä ole puhuttu siitä kuinka paljon kunkin puoliso ansaitsee
Mies hieman päälle 100.000€ brt, rakennuttaja
Minä n. 63.000€ brt, diplomi-insinööri
Ei ryvetä rahassa, mutta ei onneksi nähdä nälkääkään. Ollaan menty mm. opiskeluajat todella pienellä budjetilla ja köyhänä totuttu toteuttamaan täyttä elämää, joten rahasta ei oikeastaan osaa juuri erityisesti riemuita, nyt sitä vain kasaantuu enemmän.
Mun tulot n. 90 000e/vuosi, miehelläni n. 45 000e/vuosi.
Mulla suunnilleen 18 000e vuodessa. Olen opiskelija, kesät töissä millon missäkin ja muun vuoden henkilökohtaisena avustajana. Niska limassa raadetaan, mutta lainaa en halua. Huimia palkkoja kyllä palstalaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Mies vääntää jotain koodia ja tienaa 106000€ vuodessa. Itse olen työmarkkinatuella ja saan 9800€.
Aloin lukea tätä ketjua ja vasta tästä viestistä huomasin, että tämähän on vanha kuin taivas! Päivitystä, olen päässyt pienipalkkaiseen työhön, mutta työhön kuitenkin! Tienaan (jos saan jatkaa töissä, koeaika vielä menossa) noin 25000€ vuodessa. Miehen tulot muuten samoissa, mutta bonuksia on tullut parina viime vuonna 70000-120000€ tuohon peruspalkan päälle kahdesta eri osakepalkkiojärjestelmästä.
Ollaan molemmat insinöörejä. Mies tienaa 38te ja minä 42te. Hyvin riittää rahaa pukea itsemme ja lapsemme välillä myös niihin merkkivaatteisiin.