Ns. sokeriton elämä, eli mitä välipaloja suosittelette
lapsille ja nuorille, jotka ovat tottuneet syömään jugurtteja, viilejä, muroja??? Mitä tilalle. Puuro ei tässä kohtaa käy, muita vinkkejä, kiitos.
Kommentit (65)
Mistä tai mitkä ovat sokeroimattomia myslejä ja muroja?
Juu, mustikka ei aiheuta masennusta, mutta jos itse niitä keräät ja sälöt, etkö käytä yhtään sokeria?
Mustikat voi pakastaa ilman sokeria, ei kaupan pakastemustikoissakaan ole sokeria.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:58"]Mistä tai mitkä ovat sokeroimattomia myslejä ja muroja?
Juu, mustikka ei aiheuta masennusta, mutta jos itse niitä keräät ja sälöt, etkö käytä yhtään sokeria?
[/quote]
Mysliä teen itse joten kaupan mysleistä en tiedä, muroista en ole löytänyt muuta sokeritonta kuin Talk-murut.
En laita sokeria marjoihin jotka pakastan - vaikka olen kyllä lukenut että pieni määrä sokeria parantaa niiden säilyvyyttä tjsp. Hyvin ovat kuitenkin säilyneet, enkä kaipaa lisämakeutta, joten sokerittomana mennään marjojen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:58"]
Mistä tai mitkä ovat sokeroimattomia myslejä ja muroja?
[/quote]
Oikeasti, pelkääkö monet sokeria näin paljon etteivät laita yhtään sokeria, kun pakastavat keräämiään marjoja?
Kuinka fiksua on syödä rahkaa aina välipalalla? Kun se kyllästyminen on helppoa lapsilla ja nuorilla...
Kasvikset toki ovat hyviä, mutta välipalana tarvitaan kyllä enemmän, ei vain että energia riittää, mutta jo senkin vuoksi, ettei ole nälkä!
Banaaniletut, niihin ei tule muuta kuin banaania ja kananmunaa. Sitten voi tehdä pieniin foliovuokiin erilaisia piiraita valmiiksi pakastimeen. Pohjalla tai ilman, täytteeksi kinkkua, broileria, sieniä, tonnikalaa, mausteita. Ihan mistä nyt tykkää esim pizzassakin. Päälle juustoa ja munamaitoa ja uuniin. Näitä sitten voi poimia pakastimesta välipalaksi. Kaupassa myydään jos jonkinmoista proteiinipatukkaa. Smoothie on hyvä välipala. Tai paistettu kanamuna + salaattia. Marjoihin ei tosiaan tarvi pakastaessa laittaa sokeria, en ole koskaan laittanut. Marjat kannattaa syösä puolkohmeisina, niin eivät mene liian happamanmakuiseksi.
Eiköhän näistä löydy jo muutama erilainen vaihtoehto.
En mä ainakaan koskaan laita marjoihin sokeria kun pakastan, en vaan tykkää siitä makeudesta. En pysty ollenkaan edes syömään mitään sokerimarjoja. Lienee tottumiskysymys.
Ihan hyviä vinkkejä. Täytyypä ottaa käyttöön meilläkin :)
Aaamupala, lounas ja päivällinen kuntoon niin ei tarvitse mitään välipaloja.
Jos 3 ruokaa ei riitä, niin neljänneksi voi ottaa vaikka salaattiannoksen proteiinilla ja pähkinöillä höystettynä... sitä voi sitten kutsua väli- tai iltapalaksi.
Itse syön illalla tuota turkkilaista jogurttia sokeroimattomilla itse pakastetuilla marjoilla tai marjarahkaa aika useinkin. Vielä ei oo kyllästyttänyt.
Googlaa mantelileivän resepti, teen niistä muffineja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:09"]
Oikeasti, pelkääkö monet sokeria näin paljon etteivät laita yhtään sokeria, kun pakastavat keräämiään marjoja?
[/quote]
Ei ole kysymys sokerin pelkäämisestä minun kohdallani, vaan siitä että minusta marjat ovat pilalla kun sulavat sitten sen sokerin kanssa. Jos haluaisin syödä hilloa, ostaisin sitten varmaankin sitä. Monethan lisäävät sokeria vähän joka paikkaan, kuten puuroon, viiliin jne. Minusta sokeri ei em. juttuihin kuulu.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 10:34"]Aaamupala, lounas ja päivällinen kuntoon niin ei tarvitse mitään välipaloja.
Jos 3 ruokaa ei riitä, niin neljänneksi voi ottaa vaikka salaattiannoksen proteiinilla ja pähkinöillä höystettynä... sitä voi sitten kutsua väli- tai iltapalaksi.
Itse syön illalla tuota turkkilaista jogurttia sokeroimattomilla itse pakastetuilla marjoilla tai marjarahkaa aika useinkin. Vielä ei oo kyllästyttänyt.
Googlaa mantelileivän resepti, teen niistä muffineja.
[/quote]
Jos kyseessä on tosiaan kasvupyrähdyksen keskellä oleva urheileva teini niin se tarvii kyllä enempi kuin kolme ateriaa päivässä.
Ihan vaan nice to know...
tässä hieman sokeripitoisuuksia eri ruoka-aineista
omena 9,3 g, porkkana 5,4 g ja banaani 13,5 g per 100g
ruisleipä oululainen reilu 5,5 g rasvaton maito 5,1 g pähkinät n. 7,0 g per 100 g
maustamaton jugurtti n 5,0 g kun taas maustettu <<10 g per 100g
mysli 10 g ja murot 15 g mustikka 6,4 g per 100g
paprika 4,5 g sipuli 4,8 g per 100 g
jauhelihakastike 5,0 g lihapullat 1,0 g per 100 g
ketsuppiannos 20 g 3,84 g
(lähde fineli)
Niin kuin tuosta aiemmin listatuista ruoka-aineista ja niiden pitoisuuksista näkyy, myös ns. tavallisissa ruoissa on sokeria ja erittäin monessa ruoassa yleisesti on lisättyä sokeria, joten päivittäinen sokerimäärä saattaa ylittyä roimasti jos ei vähän selaile ruokien ravintoarvoja. Esimerkiksi jos käytte syömässä henkilöstöravintolassanne ja kysytte tai otatte muutoin selville paljonko sokeria lounaaseen sisältyy, saatatte kokea yllätyksen: esimerkiksi Amican porsasta hapanimeläkastikkeessa 4,4 g per 100 g joka voisi arviolta vastata yhtä desiä tai amican broileria sichuanin tapaan 4,0 g per 100 g eli arviolta noin desi kyseistä kastiketta. (lähde: http://www.amica.fi/ravintolat/ravintolat-kaupungeittain/tampere/tietotalo/)
eli 2 desiä kastiketta + 2 desiä maitoa(100 ml = 1 dl) = lähes 20 g sokeria, joka on lähes puolet päivän sokerisuosituksesta (joidenkin lähteitten mukaan 50 g ois sopiva, tosin nykyään taidetaan suositella vielä vähempää määrää) ja siihen lisäksi vielä salaatti niin ties missä lukemissa mennään ja täydennetään vielä ateria pastalla/riisillä/perunalla ja ehkä vielä leipää ja ja... mitä kaikkee siihen terveelliseen lounaaseen kuuluukaan vielä.. niin ties missä sokerilukemissa mennään
Niin että ei tää sokerin vähentäminen mitää huuhaata ole.
Kasvikset ja hedelmät ja marjat ovat kyllä terveellisiä, sitä en voi kiistää ( sisältävät vitamiinejä ja muita hivenaineita), mutta kannattaa tutkia, kuinka paljon niissä on sokeria ja erityisesti sokerin ja kuidun suhde. On toki olemassa kasviksia, joissa on vähemmän sokeria, mutta ne myös maistuvat siltä :P
Sokerittomia välipaloja minäkin olen miettinyt, sen takia tänne sivustolle eksyinkin... :D
Raskausaikana mun keho ei jostain syystä siedä sokeria melkein ollenkaan. Hetkessä pahoinvoinnista tulee vieläkin voimakkaampaa ja olo tosi heikko. Kulaus jogurttia ja kohta oksennan. Purkkapalakin aiheuttaa pahoinvointia. Vesimeloni tuli just ulos.
-
Välipalana on sitten raejuustoa, avokadoa, leipäjuustoa, kurkkua, porkkanaa, paprikaa, salaattia, omenaa (ainoa hedelmä, jota pystyn syömään), leipäviipale, viili punaviinimarjoilla (ainoa marja tällä hetkellä) tms. Välillä pystyn juomaan Valion gefilus Tropiikin hedelmät-mehua, mutta sekin voi aiheuttaa pahoinvointia. Juon sitten vettä tai välillä lasillisen maitoa.
-
On tää sen verran ankeata, etten vapaaehtoisesti sokerista luopuisi. Ennen raskautta oli ihanaa herkutella pitkän päivän jälkeen pienellä kulhollisella pähkinöitä, kuivattuja mangoja ja Fazerin sinistä joukossa. Tai syödä salmiakkitikkaria. Aamiaisherkku oli mysli pakastemansikoilla. Huokaus. :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:58"]Mistä tai mitkä ovat sokeroimattomia myslejä ja muroja?
[/quote] Ei kai kukaan sokeroi mustikoita?
Pidä ruokauskonto omana asianasi, älä pakkosyötä sitä muille.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:09"]Oikeasti, pelkääkö monet sokeria näin paljon etteivät laita yhtään sokeria, kun pakastavat keräämiään marjoja?
Kuinka fiksua on syödä rahkaa aina välipalalla? Kun se kyllästyminen on helppoa lapsilla ja nuorilla...
Kasvikset toki ovat hyviä, mutta välipalana tarvitaan kyllä enemmän, ei vain että energia riittää, mutta jo senkin vuoksi, ettei ole nälkä!
[/quote]
Mitä ihmettä? Marjathan on luonnostaan tosi makeita, en laita niihin ikinä sokeria, paitsi jos leivon jotain tai teen hilloksi. Maustamaton jogurtti marjojen, hedelmien ja hunajan kanssa erinomainen välipala, jossa saa helposti vaihtelua, kun käyttää eri hedelmiä ja eri marjoja.
Maustamaton jugurtti ja viili, kai ne käy? Talk-muruissa ei ole sokeria ja ne ovat vielä hyviäkin. Lisäksi hedelmiä ja marjoja.
Hedelmät, marjat ja vihannekset on kiellettyjä, koska ne ovat elimistön kannalta sama asia kuin sokeri. Maustamaton rahka ja pähkinät on OK.
Niin, vissiin pähkinät vois olla ok, raejuusto ja rahka. Tympeäksi menee.
Vaikka elämä olisi sokeriton, ei viljankaan kanssa tarvitse heittäytyä hulvattomaksi. Mielestäni vihannekset, marjat ja pähkinät esim. rahkan kanssa ovat varsin hyviä välipaloja - ja ainakin paljon parempi kuin se, että joka päivänä välipala olisi viljatuote (vaikka kuinka olisi täysjyvää).