Miten ilmoitatte yläkoululaisen poissaolon: Helmessä, tekstarilla, soittamalla ?
Lapseni aloitti yläkoulun ja on nyt sairastunut ja on huomenna poissa koulusta. Miten ilmoitan poissaolosta ja minne. Miten te ilmoitatte yläkoululaisen poissaolosta? (En ole ainakaan saanut käsiini opettajan puhelinnumeroa.)
Alakoulun opettajat antoivat aina heti puhelinnumeronsa ja sanoivat, että siihen voi aamusta tekstarilla ilmoittaa poissaolot ja muutenkin soitella ja tekstailla, jos on jotakin asiaa.
Miten te ilmoitatte?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:20"]Kyllä oli alakoulussa helppoa lähettää tekstari aamulla opettajalle
[/quote]
Miten se tekstari on helpompi kuin Helmi/Wilma viesti? Varsinkin tuo Wilma on tosi helppo, kun ei tarvitse miettiä mitä siihen viestiin laittaa, vaan klikkaa vaan sen luvallinen poissaolo/sairaus kohdan.
[/quote]
Mulla ainakin puhelin on yleensä aamulla päällä, tietokone välttämättä ei (eikä ole älypuhelinta).
[/quote]
Mä taas stressaan jo etukäteen opelle laitettavia tekstareita. Ennen on laitettu vaan Wilmassa viesti, nyt uusi ope toivoi tekstaria aamulla sen Wilman lisäksi. Tekstari tuntuu _minusta_ paljon hankalammalta. Itselläni on Wilma puhelimessakin, mutta en koe myöskään tietokoneen avaamista vaivalloisena.
[/quote]
Täh? Kännyykkäänhän voi tallentaa vakioviestin: "Meidän Ville-Petteri on nyt sairas ja tänään pois koulusta. t. Aino-Maija Korpela-Puustinen". Sen saman laittaa aina niin ei pitäisi kauhea stressi tulla.
Itse olen antanut puhelinnumeroni vanhemmille, joku joskus laittaa tekstarin, mutta suurin osa ilmoittaa wilman kautta, joko suoraan tai laittamalla siellä minulle pikaviestin. Isommissa kouluissa monet opet ei enää anna omia numeroitaan vanhemmille, silloin täytyy käyttää wilmaa tai jos ei ole nettimahdollisuutta, niin sitten soittaa kansliaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:20"]Kyllä oli alakoulussa helppoa lähettää tekstari aamulla opettajalle
[/quote]
Miten se tekstari on helpompi kuin Helmi/Wilma viesti? Varsinkin tuo Wilma on tosi helppo, kun ei tarvitse miettiä mitä siihen viestiin laittaa, vaan klikkaa vaan sen luvallinen poissaolo/sairaus kohdan.
[/quote]
Mulla ainakin puhelin on yleensä aamulla päällä, tietokone välttämättä ei (eikä ole älypuhelinta).
[/quote]
Mä taas stressaan jo etukäteen opelle laitettavia tekstareita. Ennen on laitettu vaan Wilmassa viesti, nyt uusi ope toivoi tekstaria aamulla sen Wilman lisäksi. Tekstari tuntuu _minusta_ paljon hankalammalta. Itselläni on Wilma puhelimessakin, mutta en koe myöskään tietokoneen avaamista vaivalloisena.
[/quote]
Täh? Kännyykkäänhän voi tallentaa vakioviestin: "Meidän Ville-Petteri on nyt sairas ja tänään pois koulusta. t. Aino-Maija Korpela-Puustinen". Sen saman laittaa aina niin ei pitäisi kauhea stressi tulla.
[/quote]
Jotenkin se tekstiviesti on aina henkilökohtaisempi. Pitää miettiä että voisiko viesti olla "Perttu on kipeänä tänään. T: Terttu-äiti" vai "Perttu Paavola 8c on nuhakuumeessa, poissa tänään ja huomenna. T. Terttu Paavola" vai mitä. Helponta on vain klikata se "sairaana".
No, mä en tykkää muutenkaan käyttää puhelinta.
Wilman kautta ilmoitan sekä ala- että yläasteelaisten poissaolot.
Siis haloo nyt, yläasteella on aineenopettajat kaikissa aineissa ja luokanvalvojakin opettaa vain sitä omaa ainettaan eikä näe luokkaansa läheskään joka päivä. Mitä se luokanvalvoja sillä tiedolla tekee, jos hänen seuraava tuntinsa on vasta parin päivän päästä?
Jos ei poissaoloilmoitus onnistu Wilman tai vastaavan systeemin kautta, niin kanslia on se paikka minne se poissaoloilmoitus kannattaa tehdä. Sieltä tieto menee eteenpäin kyseisen päivän aineenopettajille.
Opettajan henkilökohtainen puhelinnumero on lähinnä hätätilanteita varten. Poissaolosta ilmoittaminen ei ole mikään hätätilanne.
Kuka pysyy näistä opettajista edes kärryillä? Omalle kasiluokkalaiselleni tuli kuusi uutta opettajaa, en ollut niitä edellisiäkään ehtinyt oppia. Mitä siitäkin nyt tulisi, että olisi kännykkä täynnä jotain opettajien numeroita, niitähän on yläasteella varmaan yli kymmenen!
Tuo käytäntö tietysti riippuu koulusta ja opettajasta. Meidän pojan luokanvalvoja ainakin toivoi poissaoloilmoitusta kännykkään. Ja oli kännykkänumero muutenkin joka opettajalle koulun oppaassa, eli ilmeisesti työsuhdekännykät. Yhtä totuutta ei ole, vaikka moni oman tyylinsä sellaiseksi kokee.
Minä olen ilmoittanut liikunnanopelle (joka ei ole luokanvalvoja) kännykkään pojan poissaolon silloin, kun päivän ensimmäiset tunnit on liikuntaa, ja oppilaiden on pitänyt aamulla mennä jollekin tietylle kentälle tai suunnistuspolun alkuun. Ei se liikkamaikka nimittäin Helmessä siellä ulkona päivystä eikä ole lukemassa kanslian viestejä koululla. Viestissä olen tietysti maininnut, olenko infonnut myös luokanvalvojaa tai kansliaa/opettajanhuonetta asiasta. Ihan vaan siksi näin, ettei tarvitse ajatella että poika on jäänyt auton alle tms. kun ei tule paikalle.
Wilmaan voi myös kuitata poissaolon jälkeenpäin.
Olen siinä käsityksessä, ettei yläkoulussa enää sillä lailla vahdita tuleeko kouluun vai ei. Jos ei ole tunnilla, opettaja merkkaa Wilmaan että poissaolo ja vanhemmat sitten jälkeenpäin kuittaa sen (jos vaikka ollut hammaslääkärissä tms.)
Wilmaan ei voi edellisenä päivänä laittaa noita hammaslääkärikäyntejä vaan poissaolot koskee aina samaa päivää. Niinpä ne meillä kuitattiin joko jälkeenpäin tai sitten laitoin luokanvalvojalle viestiä etukäteen.
Helmin kautta. Kannattaa ilmoittaa luokanvalvojalle, että oppilas on sairas ja opettaja sitten laittaa merkinnän (vihreät ruksit). Jos nyt kuitenkaan et ehtinyt ilmoittaa viestillä, niin voit aina kuitata ne punaiset ruksit ja laittaa selitteen perään.
Olisiko siis niin, että minä vasta jälkikäteen kuittaan ne poissaolot? Eikö pidä ensimmäisenä päivänä ilmoittaa luokanvalvojalle ollenkaan? (Kyllä oli alakoulussa helppoa lähettää tekstari aamulla opettajalle)
Kertokaa vielä lisää, miten teillä on tapana ilmoittaa!
ap
Eli 7 lähettää opettajalle tavallisen Helmi-viestin tyyliin: "Nelli on sairaana ja poissa koulusta. Terveisin Nellin äiti Mirja".
Siellä Helmessä ei taida olla mitään paikkaa näille etukäteisilmoituksille? Voi vaan lähettää tavallisen Helmi-viestin aamulla luokanvalvojalle. (Ja sitten kuitata myöhemmin ne eri opettajien tunneittain laittamat poissaolomerkinnät koko päivältä.)
ap
Kyllä on nykyaikana hankalaa hommaa! Miten sellaiset keillä ei ole kotona nettiä käytettävissä? Se on vaan häirittävä opettajaa aamulla? Yläasteella tuskin on niin tarkkaa, itse aikoinani typeränä lintsailin joskus eikä kukaan siitä ilmoittanut etukäteen.
Onko kenenkään luokanvalvoja antanut kännykkänumeroaan viestittelyä varten yläkoulussa?
(Kuten olin alakoulussa tottunut)
ap
Meillä yläkoulun opettajilla on työkännykät, joihin voi soittaa ja viestitellä, myös Wilma käytössä. Jos et muuten saa asiaa hoidettua, niin toimi samalla tavoin kuin tehtiin ennen käynnyköitä, wilmoja ja helmejä. Kun lapsi menee kouluun parannuttuaan, laita lappu mukaan, jossa kerrot poissaolon syyn.
Voi soittaa koululle. Opettajanhuoneeseen tai kansliaan tai mitä numeroita nyt on yleisesti saatavissa. En minä ainakaan mihinkään järjestelmiin aamukiireissä kirjaudu, nopea soitto tai sitten kun on opettajan suora numero, tekstari.
Osa vanhemmista soittaa opehuoneen puhelimeen aamulla ja puhelimeen vastaava opettaja jättää minulle viestin. Merkitsen poissaolon Helmiin. Jotkut laittavat minulle Helmi-viestin tai tekstarin puhelimeeni (nron annoin ekassa vanh.illassa), jossa ilmoittavat sairaudesta. Merkitsen poissaolon. Osa ei ilmoita aamulla mutta kuittaa Helmiin poissaolon syyn joko samana iltana tai seuraavana päivänä. Minä hyväksyn poissaolon.
Sitten on aina niitä, jotka eivät ilmoita eivätkä kuittaa. Heille lähetän ensin Helmi-viestin, jossa pyydän kuittausta, ja jos sitä ei lueta tai siihen ei reagoida, soitan huoltajalle. Jos oppilas jää kiinni lintsaamisesta, olen näissä tapauksissa soittanut jatkossa heti samana päivänä (ei muistutusviestejä), jos huoltajalta ei ole tullut aamulla tai aamupäivän aikana ilmoitusta. Jotkut närkästyvät tästä, mutta asia on niin, että lain mukaan huoltajan on ilmoitettava poissaolosta heti ensimmäisenä poissaolopäivänä ja lintsaamisella on taipumus pitkittyä, jos siihen ei heti tehokkaasti puutu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:46"]Wilman kautta. Ennen Wilmaa käytin sähköpostia.
[/quote]
sama jttu. En tosiaan häiritse puhelimella.
Kun lapsi menee kouluun niin silloin selvitän poissaolot kerralla. Ainoastaan yksi opettaja on vaatinut tekstarilla ilmoituksen heti kun lapsi ei tule kouluun. Ja se tietysti on minulle ihan ok. Jos on kysessä joku esim retki tai muu vastaava tapahtuma aamulla niin silloin soitan koululle tai tekstaan etteivät turhaan odota "myöhästynyttä"
Ihan oikeastiko jotkut opettajat antaa oman, henkilökohtaisen puhelinnumeronsa vanhemmille? Miksi ihmeessä? Kyllä ne lapsen poissaolot ehtii ilmoittaa jälkikäteenkin kuittaamalla Helmeen/Wilmaan/Minnelie alakoulussakin ja varsinkin yläkoulussa. MIkä ihme tässä sua ap nyt näin kamalasti stressaa? Miksi luokanvalvojan pitäisi saada heti aamulla tietää, että lapsesi on pois?
Luojan kiitos en opeta peruskoulussa...
Wilman kautta. Ennen Wilmaa käytin sähköpostia.