Miten ilmoitatte yläkoululaisen poissaolon: Helmessä, tekstarilla, soittamalla ?
Lapseni aloitti yläkoulun ja on nyt sairastunut ja on huomenna poissa koulusta. Miten ilmoitan poissaolosta ja minne. Miten te ilmoitatte yläkoululaisen poissaolosta? (En ole ainakaan saanut käsiini opettajan puhelinnumeroa.)
Alakoulun opettajat antoivat aina heti puhelinnumeronsa ja sanoivat, että siihen voi aamusta tekstarilla ilmoittaa poissaolot ja muutenkin soitella ja tekstailla, jos on jotakin asiaa.
Miten te ilmoitatte?
Kommentit (51)
Meillä suositus on ilmoittaa wilmassa. Ja on tosi helppoa myös, tykkään käyttää wilmaa
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:46"] MIkä ihme tässä sua ap nyt näin kamalasti stressaa? Miksi luokanvalvojan pitäisi saada heti aamulla tietää, että lapsesi on pois?[/quote]
En ole ap, mutta meidän kunnassa on selvä ohje, että jos lapsi ei ilmesty kouluun ja vanhemmilta ei mitään viestiä kuulu niin luokanopen/-valvojan pitää koulupäivän aikana soittaa oppilaan vanhemmille ja kysyä onko heillä tietoa missä oppilas on. Tämä siksi, että oppilas ei voi olla tuntitolkulla kadoksissa esim. uolleena ojassa jäätyään rekan alle.
Tämän vuoksi todellakin toivotaan että sairastumisista ilmoitetaan heti aamulla koululle Wilman avulla.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:20"]Kyllä oli alakoulussa helppoa lähettää tekstari aamulla opettajalle
[/quote]
Miten se tekstari on helpompi kuin Helmi/Wilma viesti? Varsinkin tuo Wilma on tosi helppo, kun ei tarvitse miettiä mitä siihen viestiin laittaa, vaan klikkaa vaan sen luvallinen poissaolo/sairaus kohdan.
Voi luoja AP, et oo tosissas! Tyhmyys kunniaan
Ei kyllä viisi vuotta sitten kun minä olin yläasteella tarvinnut opeille soitella. Merkattiin poissaolovihkoon ja myöhemmin wilmaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:20"]Kyllä oli alakoulussa helppoa lähettää tekstari aamulla opettajalle
[/quote]
Miten se tekstari on helpompi kuin Helmi/Wilma viesti? Varsinkin tuo Wilma on tosi helppo, kun ei tarvitse miettiä mitä siihen viestiin laittaa, vaan klikkaa vaan sen luvallinen poissaolo/sairaus kohdan.
[/quote]
Mulla ainakin puhelin on yleensä aamulla päällä, tietokone välttämättä ei (eikä ole älypuhelinta).
Kiitos hyvistä vastauksista. Kirjottakaa mielellään lisääkin!
Koko koulun yhteiseessä ohjekirjasessa lukee vain, että mikäli lapsi on sairaana, siitä on ilmoitettava heti luokanvalvojalle. Mitään muuta ohjeistusta ei sitten ole tullutkaan.
Luokanvalvojakin lähetti oman tervehdyksensä ja siinä ei ollut mitään poissaolokäytännöistä eikä opettajan puhelinnumeroakaan, valitettavasti. (Alakoulun opettajat antoivat siis aina henkilökohtaisen oman puhelinnumeronsa ja siihen toivoivat poissaoloviestit ja muitakin viestejä, mikä tietty oli oikein kätevää.)
ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]
Mulla ainakin puhelin on yleensä aamulla päällä, tietokone välttämättä ei (eikä ole älypuhelinta).
[/quote]
Mä taas stressaan jo etukäteen opelle laitettavia tekstareita. Ennen on laitettu vaan Wilmassa viesti, nyt uusi ope toivoi tekstaria aamulla sen Wilman lisäksi. Tekstari tuntuu _minusta_ paljon hankalammalta. Itselläni on Wilma puhelimessakin, mutta en koe myöskään tietokoneen avaamista vaivalloisena.
Mä olen noissa ilmoituksissa tosi tarkka. Musta kuulostaa hullulta että jotkut vanhemmat eivät kuittaa tai muutenkaan lue Wilmaviestejä. Minusta Wilma on äärimmäisen kätevä. Käyn siellä päivittäin.
Jos lapseni vaikka okssentaa illalla, laitan luokanvalvojalle HETI illalla Wilmaan viestin että lapsi okssensi ja on pois koulusta. Samoin jos on hammaslääkäri tai muuta poissaoloa. Wilmassa saa lähetettyä luokanvalvojalle viestin, käytän sitä.
Jos saan vaikka tänään tietää että apsellani on hammaslääkäri ensi viikon keskiviikkona, ilmoitan sen heti Wilmaan. Pakkaa unohtumaan usein muuten.
No, ensinnäkin tietokone täytyy sitten aamulla siinä aamukiireessä avata lähettääkseen viestin ja toisekseen se viesti ei mene sille opettajallekaan välttämättä aamulla, kun ei ehkä itsekään avaa Helmeä. (Viimeinen alakoulun opemme sanoi juurikin, että tuo kännykkätekstari on kätevä siksikin, että se tavoittaa heti, kun ei hänkään Helmeä läheskään heti koulussa avaa.) Toisekseen jotenkin noloa oikein Helmi-viesti lähettää vain siksi, että ilmoittaa poissaolon. (Wilmassa on siihen oma täppinsä, Helmessä en ole ainakaan löytänyt erityiskohtaa tälle.)
Outoa totutella siihen, että jos on joku retki tai erikoispäivä esimerkiksi ja lapsemme poissa, niin ei pysty tavoittamaan luokanvalvojaa puhelimella.
ap
Meillä näin. Lapsi ilmoittaa kaverilleen, että nyt on lenssu päällä, ei pysty kouluun. Sitten se kaveri sanoo opettajille aina tunnin alussa, että kaveri on kipeenä. Sitten kun ne opettajat laittaa wilmaan ne poissaolot, minä kuittaan ne sieltä. Kaveri tuo sitten läksyt.