Kuinka paljon saa olla töistä saikulla, ennen kuin joutuu puhutteluun tms.?
Kommentit (68)
Mulla oli kerran yks naispuolinen työkaveri, joka saikutti joka ikisen pikkuasian takia. Oli jos jonkinnäköistä sairautta. Erikoisin sairaus oli suopursu allergia, mitä tämä nainen sairasti. Haki saikkua vähintään joka toinen viikko. Jostain syystä esimies ei puuttunut asiaan. Kerran tämä tekosaikuttaja jopa vahingossa paljasti, kun saapui töihin, että "sai muuten tosi helposti saikkua". Netistä varmaan etsi itselleen sairauksia tämä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkyvyttömyydestä tai sairaudesta mihinkään puhutteluun joudu. Mitä ihmettä höliset?
Lääkäri toteaa työkyvyttömyyden ja sitten ollaan saikulla sen mitä lääkäri on määrännyt. Ei siitä mitään sen kummempaa tule.Tuleepas. Julkisella puolella ollaan lepsuja ja ksikki on siellä saikkuetanoita, eli laiskoja saikuttajia.
Pörssifirmassa on toiset tuulet. Jos olet kolmen kuulauden sisään yli kolme kertaa saikulla joudut puhutteluun. Pidetään kolmikantakeskustelu. Jos et ole työkykyinen tehtäviä voidaan muokata. Jos olet sittenkin työhön kykenemätön saat potkut.
Ei voi antaa potkuja saikun takia jos on lääkärintodistus. Tai voi mutta tulee kalliiksi työnantajalle :)
Vierailija kirjoitti:
Kerran voit olla, sen jälkeen alan harkitsemaan irtisanomistasi.
T. Pomo
Väärin. Ei ole mitään ylärajaa sille montako kertaa voi olla saikulla. Toki pitää olla lappu lääkäriltä. Sitä ollaan niin paljon saikulla kuin ollaan kipeenä :)
Olen pörssiyhtiössä. Työantajalla oli tiedossa että minulle tulee kuukauden sairasloma. Edellyttivät että pidän sen kesälomani aikana eikä erikseen.
Olet väärällä alalla jos mietit vain päivät pitkät miten voisi lusmuilla töistä.
Yksityinen pörssiyhtiö, meillä raja on 25h.
Sitä en tiedä minkä ajan sisällä, mutta reskontrasta tulee automaatti ilmoitus jos raja paukkuu. Sitten kokoontuu työntekijä, luottamushenkilö, työterveyshoitaja ja esimies...
Pienempiä pätkiä saa olla vaikka kuinka monta kertaa. Jos kerralla muutaman viikon on pois niin äkkiä joutuu puhutteluun.
Voi jumaliste näiden laiskureiden selityksiä. Jos olet oikeasti sairas, sulla on lääkärinlausunto asiasta, ja siinä kaikki. Puhut saikusta kuin jostain extralomasta, montako päivää voi lusmuilla ennenkun joutuu puhutteluun.
Meillä julkisella puolella piti esimiehen kanssa lähteä työterveyslääkärille työkykykeskusteluun, kun olin vuoden sisällä 2 kertaa flunssassa ja kerran vatsataudissa. Hälytysraja oli 4 poissaolokertaa vuoden sisällä, mutta tein sen virheen, että yritin palata liian aikaisin sairaslomalta töihin ja päivän työssäolon jälkeen jouduin palaamaan jälkitaudin takia uudestaan sairaslomalle. Tämä laskettiin uudeksi poissaoloksi. Ei siinä mitään, lääkäri oli fiksu ja totesi, ettei tässä mitään työkykyongelmaa ole, mutta kun siinä keskusteltiin samalla työkuormituksesta ja resursseista tuli siihen tulokseen, että työpari olisi tehtävässäni hyvä olla, että aivan liikaaon yhdelle ihmiselle sälytetty tehtäviä yksin hoidettavaksi.
En ole aiheetta poissa töistä, mutta silloin, kun olen kipeänä, niin silloin en luonnollisesti mene töihin. Vaikka elän terveellisesti ja kuntoilen, silti jokasyksyiset flunssat kuumeineen iskevät. Joka vuosi olen sairaslomalla vähintään kolme työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan olette te liian kunnolliset ihmiset töissä joka työpäivä kymmeniä vuosia. Ette te kuitenkaan saa kuin jonkun Iittalan vaasin läksiäislahjaksi. Paremmat edut saatte, kun otatte silloin tällöin mukavat rokulipäivät täydellä palkalla. Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, eikä sota yhtä miestä tai naista kaipaa.
Kuule kyllä ne maanantaisaikuttelijat muistetaan yllätävän hyvin siellä yt-neuvotteluissa, ja yli 45-vuotiaan on hankala saada uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan olette te liian kunnolliset ihmiset töissä joka työpäivä kymmeniä vuosia. Ette te kuitenkaan saa kuin jonkun Iittalan vaasin läksiäislahjaksi. Paremmat edut saatte, kun otatte silloin tällöin mukavat rokulipäivät täydellä palkalla. Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, eikä sota yhtä miestä tai naista kaipaa.
Tätä sanaa mietin. Hoitoala.
Yksi työkaveri saikuttaan joka listassa vähintään kolme päivää. Tätä jatkunut 10 vuotta.
Toinen tapaus. Tuli uusi mieshoitajia ja riemusta kiljuen heti vakinaistettiin. On ( tarkistin yksi päivä vanhoista listoista) joka vuosi säännöllisesti kolme viikkoa kolme kertaa eli 9 viikkoa Burn Outin takia saikulla.
Eli juuri sen määrän, minkä saa olla täydellä palkalla.
Jotkut osaa ottaa keveämmin, että jaksaa eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä sanaa mietin. Hoitoala.
Yksi työkaveri saikuttaan joka listassa vähintään kolme päivää. Tätä jatkunut 10 vuotta.
Toinen tapaus. Tuli uusi mieshoitajia ja riemusta kiljuen heti vakinaistettiin. On ( tarkistin yksi päivä vanhoista listoista) joka vuosi säännöllisesti kolme viikkoa kolme kertaa eli 9 viikkoa Burn Outin takia saikulla.
Eli juuri sen määrän, minkä saa olla täydellä palkalla.
Jotkut osaa ottaa keveämmin, että jaksaa eläkkeelle
Olen aineenopettaja lukiossa, ja meidän koulussamme oli eräs matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja yhtäjaksoisesti 42 vuotta töissä (1969-2011). Hän ei juuri koskaan ollut pois töistä, ja läksiäislahjaksi tämä opettaja sai kukkapuskan ja 100 euron lahjakortin johonkin kristalliliikkeeseen. Olin tikahtua nauruun.
Kuten tässä aiemmin muutama sanonutkin, että jokaisella työnantajalla ja työpaikalla on erilaiset käytännöt miten puututaan sairauslomiin ja paljonko niitä pitää kertyä ennen kuin puututaan.
Itselläni kaksi kokemusta, joista toinen pienestä yksityisestä yrityksestä jossa työntekijöitä oli tasan kaksi pomon lisäksi ja julkiselta puolelta.
Pikkufirmassa ei käytännössä voinut pitää sairauslomaa. Yhden ainoan kerran kahden vuoden aikana ilmoitin olevani kipeänä (kuume/vatsatauti) ja työnantaja sanoi, että minun tulee hakea lääkärintodistus toisen kaupungin työterveydestä n. 150km matkan päästä... En hakenut vaan menin oman kaupungin tk:lle ja jäin kotiin pomon mölyistä huolimatta.
Julkisella puolella taas tuntuu, että sairauspoissaoloja saa kertyä melko paljonkin, ennenkuin mitään tapahtuu. En ole itse viimeisen kolmen vuoden aikana ollut kuin 4 päivää poissaoloja, mutta muutama työkaveri on ollut pidempiä aikoja ja useammin eikä heidän kanssaan olla käsittääkseni erikseen keskusteltu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkyvyttömyydestä tai sairaudesta mihinkään puhutteluun joudu. Mitä ihmettä höliset?
Lääkäri toteaa työkyvyttömyyden ja sitten ollaan saikulla sen mitä lääkäri on määrännyt. Ei siitä mitään sen kummempaa tule.
Kyllä minä jouduin kolmikantakeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri toteaa työkyvyttömyyden ja sitten ollaan saikulla sen mitä lääkäri on määrännyt. Ei siitä mitään sen kummempaa tule.Tuleepas. Julkisella puolella ollaan lepsuja ja ksikki on siellä saikkuetanoita, eli laiskoja saikuttajia.
Pörssifirmassa on toiset tuulet. Jos olet kolmen kuulauden sisään yli kolme kertaa saikulla joudut puhutteluun. Pidetään kolmikantakeskustelu. Jos et ole työkykyinen tehtäviä voidaan muokata. Jos olet sittenkin työhön kykenemätön saat potkut.
En ollut kolmen kuukauden sisään kolmea kertaa saikulla, mistä tuo lukema? Silti kolmikantakeskustelu.
Tuleepas. Julkisella puolella ollaan lepsuja ja ksikki on siellä saikkuetanoita, eli laiskoja saikuttajia.[/quote]
Just joo. Olen ollut sekä yksityisellä että julkisella puolella töissä ja voin sanoa että paikasta riippumatta joka paikassa on se yksi tai kaksi tyyppiä jotka sairastaa koko rahan edestä ja ei haittaa että hommat jää kollegoille. Suurin osa ei saikuta turhaan julkisellakaan puolella ja tulee pää kainalossa töihin (toivottavasti tämä muuttuu Koronan myötä). Ja julkisellakin puolella on varhaisen puuttumisen malli, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran voit olla, sen jälkeen alan harkitsemaan irtisanomistasi.
T. Pomo
Väärin. Ei ole mitään ylärajaa sille montako kertaa voi olla saikulla. Toki pitää olla lappu lääkäriltä. Sitä ollaan niin paljon saikulla kuin ollaan kipeenä :)
Ei vaan oikein. Minua ei lappusi kiinnosta. Jos et käy töissä, et myöskään jatka meillä töissä.
Jännä käsitys, saada olla saikulla.
Ja kehityskeskustelut ovat pelkkää sanahelinää.