Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kummallisia harhaluuloja olet kohdannut työstäsi/opiskelualastasi?

Vierailija
26.08.2014 |

Mulle ei valitettavasti tule mitään omia esimerkkejä mieleen enkä toisaalta tiedä, mistä edes sain päähäni tällaisen kysymyksen.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:21"]

Olen biologianopettaja, ja ihmiset luulevat, että tunnen ulkoa kaikki Suomen tuhannet kasvi- eläin- ja sienilajit. No en tunne, vain muutamia yleisimpiä. Opettajan on tiedettävä paljosta vähän - emme ole minkään tieteenhaaran (anatomian, fysiolofian, lajintuntemuksen tms) erityistuntijoita. En myöskään samoa metsissä kaikkea vapaa-aikaani, kerää kasveja, bongaa lintuja tai muuta "alaan" liittyvää.

[/quote]

Olen myös tehnyt biologian opetettavan aineen opinnot muiden opintojeni ohella. Aika paljon oletetaan juu, toki osaan parisataa kasvia ja vähän enemmän eläinkunnan asukkeja, mutta en tietysti juuri niitä joita milloinkin satutaan kysymään. Ehkä noloin oli kun eräs toisen alan työkaverini kysyi multa milloin hauki kutee. En todellakaan tiedä, koska nuo kutuajat opettelin tenttisalin oven ulkopuolella ja unohdin saman tien, pidän kaloista vain lautasellani.

Ihmiset myös olettavat minun olevan fanaattinen luonnonsuojelija. En jaksa olla, mutta jaksan kyllä aina valittaa kuuluvaan ääneen ekologia-sanan väärinkäytöstä, esim. ekologinen elämäntapa, ekologinen pesuaine jne. Ekologia kun on tiede joka tutkii eliöiden ja niiden ympäristön vuorovaikutussuhteita. Mikä hemmetin elämäntapa se on vaikkapa hollolalaiselle Pirkolle, tutkiiko pirkko eliöiden ja niiden ympäristön vuorovaikutussuhteita niin tiiviisti, että se on oikein elämäntapa hänelle? Ekologinen pesuaine olisi ehkä ekologisissa tutkimuksissa käytettävää pesuainetta? Oikeat termithän olisivat luontoystävällinen elämäntapa ja luontoystävällinen pesuaine.

Että kyllä ottaisi myös päähän jos olisin ekologi. Ekologina voisin vaikka tutkia loistauteja ihmisissä, suuri yleisö käsittää ekologit (käsitteen väärinviljelyn takia) akateemisina, turvesuotraktoreihin itsensä kettingeillä kiinnittäytyjinä. Tämän sain huomata itse kun luin johonkin ekologian tenttiin bilsan open opinnoissani ja mainitsin siitä töissä. Ei, tenttialueeseeni eivät kuuluneet myöskään ekologiset kaurahiutaleet.

Vierailija
102/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hopeaseppä ja monet ajattelevat että teen ainoastaan hopeasta ja vain koruja. Oikeasti valmistan teräksestä, kuparista, pronssista, messingistä, raudasta, tinasta, lasista, puusta, alumiinista ja hopeasta koruja, koriste-esineitä, käyttöesineitä kuten ovia, pöytiä, kahvoja, veturin osia jne.

Monet olettavat että ostan materiaalit, kuten hopealevyt ja -langat valmiina. Ymmärrän että eihän sitä voi tietää, mutta joskus naurattaa ajatus siitä että jos ostaisin ne valmiina, hintaan voisi heittää ylimääräisen nollan perään :D Eli sepät sulattavat metallinsa pajassa tohottimen tai vaihtoehtoisesti koneen avulla. Myös pronssia tehdään itse alusta saakka, eli sitä ei vain sulateta vaan siihen tarvittavista metalleista sekoitetaan oikea grammasuhde, joka sitten sulatetaan halutun muotoiseen (yleensä 4 mm paksuiseen neliön muotoiseen) muottiin. Langat ja muut tehdään samalla tavalla, eikä se lankakaan valmiina, puhtaana ja sileänä synny vaan sitä pitää muokata vielä paljon ennen kuin sitä voi käyttää koruissa. 

Lisäksi tässä työssä saa aina kokea nokankoputusta siitä, että olen nainen ja vieläpä nuori. Seppä on ammattina toki sellainen, että siitä tulee mieleen iso Ilmarinen joka takoo ahjolla tulen ja tappuran keskellä. Kyllähän tähän sitä takomista kuuluu myös, mutta myös nainen voi sitä hommaa tehdä vähintään yhtä hyvin kuin mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoni liittyvät Venäjään, olen varmasti kommunisti tai vähintään putinisti.

Vierailija
104/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Palkka on huikea ja rikastuminen varmaa. (Peruspalkka kokoaikaisesta työstä 3170eur/kk, nyt ekan kokemuslisän saatuani nousi n. 3400eur/kk. Palkkaa tulee kuitenkin yleensä enemmän, "paljon", koska yleensä teemme työtä selvästi enemmän kuin 37,5h/vko.)

2) Alamme yritykset lahjovat meitä tolkuttomasti ja olemme "liittoutuneita" monikansallisten pahisfirmojhen kanssa. (Vuosien varrella olen saanut muutamia kymmeniä kuivamustekyniä ja muistilappuja. Hienoin saamani korruptiotuote on ollut puinen lasta, siis sellainen ruuanlaitossa käytettävä lasta. Viimeiseen 2 vuoteen en ole saanut mitään lahjuksia. ja ei, en yleensä edes tiedä minkä firman valmniste määräämäni lääke on. Ja vaikka suosisin resepteissäni jotain tiettyä firmaa, sillä ei ole geneerisen substituution aikana mitään merkitystä.)

3) Olemme erittäin ahneita ja kierrämme veroja minkä kerkiämme. Elämme luksuselämää laillisuuden rajamailla. Äänestämme kokoomusta. (Meillä on ne samat mahdollisuudet "veronkiertoon" eli verosuunnitteluun kuin kellä tahansa parturi-kampaajalla tai vaikkapa kylmäköllä. Jotkut ovat kiinnostuneet tällaisesta, enemmistö ei. Omalta kurssiltani (n. 140hlöä) ehkä kymmenisen hlöä harrastaa tuollaista. Monet alamme edustajat eivät suin surminkaan halua olla tekemisissä koko yksityispuolen kanssa, koska kokevat sen toiminnan moraalittomana. Iso osa tekee työtä 37,5h+päivystykset julkisella ja 2-4h privaattia per viikko. Privaatissa päätoimisesti työskenteleviä on aika vähän. Kokoomuksen äänestäjiä löytyy, mutta myöskin niitä vihreitä, vassareita ym paljon.)

4) Liittomme on isoiso paha ja liiton vuoksi alallamme on työvoimapula. (Kurssikokoja on viimeisen 10v ajan nostettu huikeasti samalla kuin opetukseen käytettävien resurssien määrä on pysynyt ennallaan tai vähentynyt. Alallamme on paikoitellen työvoimapula, koska työskentelyolosuhteet tietyissä työpisteissä ovat niin surkeat ettei kukaan halua näihin töihin isollakaan palkalla muuta kuin korkeintaan satunnaista keikkaa tekemään.)

5) Olemme varakkaiden perheiden oikeasta elämästä mitään tietämättömiä kermapersekakaroita. (Osa on, kaikki ei. Itse olen pienituloisen YH:n ja juopon ei-toivottu lapsi maaseudulta. Kokemusta "oikeasta elämästä" eli perheväkivallasta, mielenterveysongelmista lähipiirissä, köyhyydestä, uusperheiden ongelmista ym, on kyllä ihan riittävästi yhteen elämään.)

Vierailija
105/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:43"]

Ihmiset myös olettavat minun olevan fanaattinen luonnonsuojelija. En jaksa olla, mutta jaksan kyllä aina valittaa kuuluvaan ääneen ekologia-sanan väärinkäytöstä, esim. ekologinen elämäntapa, ekologinen pesuaine jne. Ekologia kun on tiede joka tutkii eliöiden ja niiden ympäristön vuorovaikutussuhteita. Mikä hemmetin elämäntapa se on vaikkapa hollolalaiselle Pirkolle, tutkiiko pirkko eliöiden ja niiden ympäristön vuorovaikutussuhteita niin tiiviisti, että se on oikein elämäntapa hänelle? Ekologinen pesuaine olisi ehkä ekologisissa tutkimuksissa käytettävää pesuainetta? Oikeat termithän olisivat luontoystävällinen elämäntapa ja luontoystävällinen pesuaine.

[/quote]

Paitsi, että luontoystävällinen on svetisismi ja huonoa suomea.

T: Kielipoliisi

Vierailija
106/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että teen työtäni ilmaiseksi työpäivän jälkeenkin aina pyydettäessä "kun ei mulla oo kun tää pikku homma". Olen puutarhuri.

Vierailija
107/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:56"]

Paitsi, että luontoystävällinen on svetisismi ja huonoa suomea.

T: Kielipoliisi

[/quote]

Totta, mutta käytännössä ainoa asiaa kuvaava ilmaisu. Ekologia-sanan käyttö vastaavissa tilanteissa ei ole huonoa suomea, se on anglismi ja sen lisäksi täysin väärä termi.

Vierailija
108/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:25"]

Opiskelin valtio-oppia - musta tulee politikko :D

[/quote]

Haha, mä opiskelen sosiaalipolitiikkaa ja olen usein kuullut että musta tulee valmistuttuani "sosiaalipoliitikko." Valtio-oppi on sivuaine ja opin jo ekalla kurssilla kirjoittamaan oikein sanan "poliitikko" ;)

Vierailija
109/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvataiteilija, että en tee muuta kun maalaan tauluja ja juon viiniä kaiket päivät. 

Noup. Pidän myös kursseja kansanopistossa ja toimin kuvataiteen lehtorina lukiossa. Mutta toki maalaan myös tauluja, ja juon viiniä, kun siltä tuntuu ja on aikaa! Valitettavasti pelkällä maalaamalla ei elä. :)

Vierailija
110/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:35"]

Olen humanisti, kulttuuripuolelta. Lähinnä veikkailtiin, että työttömäksi opiskelen. No, kukaan opiskelukavereustani ei ole työtön ja oma palkkani on yli 5000 euroa kuussa.

[/quote]

Mitä teet?

Vierailija
111/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi = Lipevä myyntimies, automyyjä tms. Teen assarin hommia eli toimistotyötä. En ole pätkääkään kiinnostunut myyntitehtävistä.

Aiempi ammattini eli vartija = Kuljeskelee haalarit päällä jossakin kauppakeskuksessa ja ottaa kiinni myymälävarkaita. Oikeasti olin töissä aulapalvelussa, jossa piti pukeutua housupukuun ja työ oli pitkälti asiakaspalvelua. Sisäsiistiä hommaa siis. Mitään voimankäyttövälineitä ei ollut, eikä koskaan mitään uhkaavia tilanteitakaan.

Vierailija
112/112 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen oikiksessa, joten olen omahyväinen pappa betalar -prinsessa, joka asuu isin omistamassa yksiössä Eirassa. Köyhille naureskelun lisäksi harrastuksiini kuuluu shoppailu luksusliikkeissä, golffaus ja isin purjeveneellä bilettäminen, ja luennoille kipitän viimeisen päälle puunattuna Manolo Blahnikit vilkkuen ja LV-laukku olallani. Olen ylimielinen, pinnallinen ja suurin syy alanvalintaani on raha.
Ikävä kyllä asustelen vuokrayksiössä Kalliossa, shoppailen kirppareilla (ehkä kerran puolessa vuodessa, jos on varaa) ja tämän päivän ruokarahat ansaitsin keräämällä tyhjiä tölkkejä.:P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan