Mitä kummallisia harhaluuloja olet kohdannut työstäsi/opiskelualastasi?
Mulle ei valitettavasti tule mitään omia esimerkkejä mieleen enkä toisaalta tiedä, mistä edes sain päähäni tällaisen kysymyksen.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:47"]
Mä oon humanisti, ja ammattini on kielenkääntäjä.
[/quote]
Ohi aiheen, mutta eikö teillä tosiaan yliopistolla puhuttu siitä, että kielenkääntäjä on vanhentunut termi? Jännä "tavata" kääntäjä, joka käyttää sitä itsestään!
[/quote]
En ole opiskellut kääntämistä tai tulkkausta, joten ei puhuttu. Mikähän se nykyinen termi mahtaa olla?
Viittomakielen tulkki. Usein luullaat, että tämä on sosiaalialaa ja tulkki on joku henkilökohtainen avustaja. Myös se, että viittomakieli ei ole kansainvälistä, tulee usein yllätyksenä.
Työskentelen logistiikka-alalla. Kahdesti se on sekoitettu logiikkaan ja toisella kerralla vielä kommetoitiin että "niin tietenkin, kaikki työhän sisältää logistiikkaa". Joo, ehkä paperien siirtelyä tai tiedostojen siirtelyä tietokoneella :) Mutta epäilen vahvasti että itse sana on sekoitettu toiseen. Eihän kukaan sano esim. että teen työtä tietokoneella kun on vaikka mainostoimistossa ad:na
Olen lähihoitaja. Täällä palstalla aina kysytään, onko kiva laittaa kädet paskaan. En tiedä, en ole vielä kertaakaan 19 vuoden aikana laittanut. Teen yksityisellä sosiaalipuolella kuntoutustyötä.
Lastenhoitaja päiväkodissa. Vanhemmat luulevat että emme tee muuta kuin leikimme lasten kanssa 8h/päivä. Eräskin äiti tokaisi aamulla lapselleen, että äiti lähtee nyt ihan "oikeisiin töihin"
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:22"]
Lastenhoitaja päiväkodissa. Vanhemmat luulevat että emme tee muuta kuin leikimme lasten kanssa 8h/päivä. Eräskin äiti tokaisi aamulla lapselleen, että äiti lähtee nyt ihan "oikeisiin töihin"
[/quote]
Kuulostaapas harvinaisen raivostuttavalta ja ylimieliseltä tyypiltä tuo äiti.
Minä: "Opiskelen fysiikkaa." Keskustelukumppani: "O_O Vau! Sä oot varmaan tosi fiksu!" Minä: "Ömm..."
Tutkintonimikettä kysyttäessä vastasin, että musta tulee FM. "No sä olit nuorempanakin jo semmonen syvällinen pohdiskelija, että ei oo ihme että lähdit filosofiaa lukemaan." Niin ja ihan enkkua luin ja siitä valmistuin.
Opiskelen estenomiksi ja melkein kaikilla tuntuu olevan se käsitys, että siellä vain meikkaillaan ja laitetaan hiuksia päivät pitkät. Monet on kyllä yllättyneet, kun oon maininnut, että tuntiakaan siellä ei käytetä meikkaamiseen, vaan pääasiassa kemiaa, liiketaloutta, matematiikkaa ja kieliä siellä opiskellaan....
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:10"]
[/quote]
Ohi aiheen, mutta eikö teillä tosiaan yliopistolla puhuttu siitä, että kielenkääntäjä on vanhentunut termi? Jännä "tavata" kääntäjä, joka käyttää sitä itsestään!
[/quote]
En ole opiskellut kääntämistä tai tulkkausta, joten ei puhuttu. Mikähän se nykyinen termi mahtaa olla?
[/quote]
Täällä yksi toinenkin, joka koulutukseltaan kääntäjä. Ja kyllä, olen hyvin tarkka siitä, ettei minua nimitellä kielenkääntäjäksi, vaikka en enää nykyään käännösten parissa työskentelekään. Itse olen opiskellut 90-luvulla eikä silloin ainakaan yliopistolla koskaan puhuttu kielenkääntäjistä.
Mä en osais ottaa tuota loukkauksena itseäni kohtaan. :D Ootko varma, että äiti tarkoitti sen kettuiluksi sulle? Ei viitannut lapsen leikkeihin töistä tai omaan kotona oloonsa (ja sitäkin sarkastisesti, kun kaikkien mielestä kotona olo ei työtä ole...)?
Mä oon erkkaope, ei ole oikeastaan tullut kuin kaksi hassua ajatusta. Olin töissä lastensuojeluyksikössä ja pelkän sukunimeni kuullut hämmentyi tavatessamme, etten "olekaan iso mies". Toisella kertaa mua pyydettiin hoitamaan entisen oppilaani aikuisuuteen liittyviä asioita (työnhakua peruskoulun jälkeen). Ööö, ei tää nyt ihan niin kauas ulotu - tai sitten saisin tehdä töitä 24/7.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:21"]
Olen lähihoitaja. Täällä palstalla aina kysytään, onko kiva laittaa kädet paskaan. En tiedä, en ole vielä kertaakaan 19 vuoden aikana laittanut. Teen yksityisellä sosiaalipuolella kuntoutustyötä.
[/quote]
Lähihoitajan mielletään automaattisesti a) työskentelevän vanhainkodin vuodeosastolla pesijänä ja vaipanvaihtajana b) olevan tyhmiä, kun eivät ole opiskelleet sairaanhoitajiksi tai sosiononomeiksi. Minulta on kysytty tuhanteen kertaan, että "miksi et jatka opintoja, kun olet noin osaava?". Ai, lähäri ei saa olla fiksu ja pätevä?
Olen luokanopettaja ja minun oletetaan turhan usein esimerkiksi olevan huipputasoa eläin- ja kasvilajien tunnistuksessa.
En osaa korjata autoa ja olen insinööri. juu, en
tai rakentaa taloa...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:59"]Opettaja lähtee koululta kotiinsa samassa oven avauksessa, kun viimeisen oppitunnin oppilaat lähtevät, harrastaa illat omia juttujaan ja suunnittelee seuraavan päivän tunnit ns. ovenkahvasuunnittelumenetelmällä.
[/quote]
Hahaa, meitä on siis muitakin!
Arkkitehdit kayttavat suurimman osan ajastaan omakotitalojen tai kesamokkien suunnitteluun. Muut rakennukset ilmestyvat vain tyhjasta ;)
Monet myos luulevat, etta piirtelen paivat pitkat vain (pientalojen) pohjapiirustuksia, kun mitapa muuta rakennusten suunnitteluun kuuluisikaan. Tyoni on aika paljon monipuolisempaa kuin useimmat luulevat.
Opiskellessani teologiaa moni kuvitteli, että valmistuessani olen pappi. Siis, että teologinen tiedekunta on jokin pappiskoulu. No, ei ole. Monilla teologiksi opiskelevilla ei edes välttämättä ole kristillistä vakaumusta, ei ainakaan Helsingissä.
Voidakseen olla pappi täytyy käydä maisteriopintojen päälle vielä erillinen pastoraalikoulutus.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:29"]
Hyvin yleinen harhaluulo, ainakin av:lla, on että olen tyhmä, ilkeä ja juon vain kahvia kahvihuoneessa. Jokainen arvaa mitä teen työkseni ja mikä olen ammatiltani.
[/quote]
Mulle ei tule mieleen kuin Siwan kassa.
Luulo, että lääkäreillä on palkka aina yli keskituloisen, ja työ on "vihreä oksa".
[/quote]