Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kummallisia harhaluuloja olet kohdannut työstäsi/opiskelualastasi?

Vierailija
26.08.2014 |

Mulle ei valitettavasti tule mitään omia esimerkkejä mieleen enkä toisaalta tiedä, mistä edes sain päähäni tällaisen kysymyksen.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:03"]Opiskelen hierojaksi ja no.. Joku voikin arvata mitä ennakkoluuloja miehillä voi olla :D
[/quote] Ei mulla oo mitään ennakkoluuloja, koko vartalo käsitellään eikö vaan ;)

Vierailija
82/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:59"]

Kauppatieteiden maisteri. Monet luulevat että KTM:ät ovat kylmäsydämmisiä paskoja jotka välittävät vain rahasta ja jotka naureskelevat räkäisesti köyhille.

Opiskelukokemusten perusteella tämä on täysin totta. Suurin osa opiskelukavereistani vastaa juuri tuota stereotypiaa.

[/quote]

Moni myös erehtyy kuvittelemaan, että äänestämme aina oikeistopuolueita (kok/rkp).

-toinen KTM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöt ovat joko ilkeitä sadisteja, jotka nauttivat nähdessään toisten kipua tai sitten pervertikkoja tai lesboja, joilla on jotain seksuaalisia patoutumia....

Vierailija
84/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:44"]

Olen kielenkääntäjä. Pääaineeni oli suomen kieli. Opinnoista tuli paljon kysymyksiä, monet luulivat, että opiskelu oli jotain oikeakielisyyssääntöjen ulkoaopettelua tai kaunokirjallisuuteen liittyvää.

[/quote]

Mitä se on? Kulttuurintuntemusta? Kiinnostaa. Ihailen kääntäjiä, luen mieluummin hyvin suomennettuja kirjoja kuin yritän uskotella itselleni ymmärtäväni alkuperäiskielen maailmaa.

Vierailija
85/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kemisti (FM). Ainakin sukulaisista moni tuntuu kuvittelevan, että tiedän sitten ihan kaiken kemiasta olipa kyse maalin, lääkkeiden, moottoriöljyjen, alkoholijuomien, kosmetiikan tai palonestoaineiden kemiasta. En todellakaan tiedä. Olen opiskellut pääaineena orgaanista kemiaa ja tiedän siitä riipaisevan pienen osan - aikalailla sen, mikä liittyy työhöni. Työssäni tutkimuslabrassa opin koko ajan lisää, mutta mitä enemmän opin sitä enemmän huomaan mitä kaikkea en tiedä, jatkuvaa oppimista loppuelämä siis.

Lisäksi ihmiset todella luulevat, että labrassa hommat hoituvat kuin CSI:ssä. Laitetaan näyte analysaattoriin ja se syöttää heti tuloksen, josta tutkija osaa heti päätellä että kyse on tietyn merkkisestä hevosen kaviorasvasta. Ei se ihan niin mene. Moniin analyyseihin menee monta päivää per näyte. Tulosten tulkintaan voi mennä pitkä aika ja paljon jää myös tulkitsematta: tulkitaan mitä kysytään, kaikkia maailman yhdisteitä on mahdoton lähteä tulkitsemaan ja etsimään. Mikään analysaattori ei suolla valmiita vastauksia.

Vierailija
86/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin valtio-oppia - musta tulee politikko :D

Vierailija
87/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluyksikön ohjaaja. "voi, että, onpa varmaan rankkaa, mä varmasti itkisin vaan ihan koko ajan"

no, onhan tämä välillä vähän rankkaakin , mutta hyviä hetkiä on onneksi myös :)

Vierailija
88/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologista luullaan joskus, että mielellään huvikseni analysoin tuttavien persoonia ja sen jälkeen arvostelen heitä ihmisinä. Joskus opiskeluaikoina jotkut tutut huomauttelivat tietäväisesti siitä, miten humanistina todennäköisesti valmistun työttömäksi (alani oli tuolloin osa hum. tiedekuntaa). Työttömänä en ole koskaan ollut, sen sijaan huomauttelijat ovat olleet. Joskus kysytään, onko työ kamalan rankkaa henkisesti. Onhan se välillä, mutta asioita oppii käsittelemään asioina, niin kuin muissakin ammateissa. Ei voi mennä jokaiseen masennukseen tai muuhun ongelmaan täysin tunteella mukaan, vaikka empatiaa onkin osoitettava asiakkaalle. 

Vierailija
89/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mikä susta tulee sit kun sä valmistut? - Filosofian maisteri. - Öö, mihin filosofit menee töihin? - No enpä osaa sanoa, kun musta ei tule filosofi.

Tosi on, onhan tuo jotenkin omituista. Tiedekunnassani voi pääaineenaan opiskella vaikkapa biokemiaa tai neurotiedettä. Oma pääainevalintani sai ihmiset ajattelemaan, että ajelen veden alla samanlaisella autolla kuin James Bond siinä yhdessä leffassa. Oh well, aika lähelle, tosin pääaineeni ei kyllä liity mitenkään veteen, ei meri- eikä makeaan veteen. Käytännön työni on pyöritellä papereita ja nyhertää laboratoriossa. Ei kuitenkaan CSI-laitteilla, vaikka sellainen hauskaa olisikin.

Vierailija
90/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä sähköyhtiöllä rakennusyksikössä ja teen siellä myös asennustöitä. Sukupuoleltani olen siis nainen.

Stereotypioita tulee vastaan säännöllisesti, mutta suurimpana tuntuu olevan etukäteen luotu oletus ulkonäöstäni ja olemuksestani. Usein oletetaan, että olen pitkä ja muutenkin suurikokoinen enkä juurikaan panosta ulkonäköön.

Todellisuudessa olen todella siro ja pituutta on alle 160 cm. Lisäksi nautin itseni ehostamisesta - myös työaamuina.

Toinen on tietysti se oletus, että sähköyhtiöllä työskentelevä nainen mielletään joko sihteeriksi tai asiakaspalveluhenkilöstöksi.

Vierailija
91/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on näistä kääntäjistä ollut puhetta, niin itsekin kuulun siihen kategoriaan, ja huvittaa, kun meitä pidetään nutturapäisinä harmaina hiirulaisina, jotka nälkäpalkalla kammioissaan kääntävät tekstejä ihan humanismin ilosta. Silti tienasin viime vuonna 60000 euroa ja pidin neljän viikon kesä-, kahden viikon syksy- ja muutamat muut lomat siihen lisäksi. Vaikka sopiihan se mulle, eipähän kukaan keksi kyylätä mun verotietoja netistä :-).

Vierailija
92/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:48"]Nyt kun on näistä kääntäjistä ollut puhetta, niin itsekin kuulun siihen kategoriaan, ja huvittaa, kun meitä pidetään nutturapäisinä harmaina hiirulaisina, jotka nälkäpalkalla kammioissaan kääntävät tekstejä ihan humanismin ilosta. Silti tienasin viime vuonna 60000 euroa ja pidin neljän viikon kesä-, kahden viikon syksy- ja muutamat muut lomat siihen lisäksi. Vaikka sopiihan se mulle, eipähän kukaan keksi kyylätä mun verotietoja netistä :-).
[/quote]
Millaista työtä teet ja mitä käännät? Tleensä kääntäjien tulot eivät ole tuota luokkaa.

Vierailija
93/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "filosofian maisteri" -juttu on todella yleinen harhaluulo. Olen monesti törmännyt itsekin.

Vierailija
94/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän omalla toiminimellä teknisiä tekstejä. Olen tehnyt sitä nyt 11 vuotta, joten rutiini tuo nopeutta ja nopeus tuo lisää liksaa. Alussa en paljon lomia pitänyt, nyt voin nauttia siitäkin luksuksesta. Tarkoitus ei ole kehuskella, vaan ehkä joku nuorempi kääntäjä saa tästäkin toivoa. Mahdollisuuksia on täällä kääntämisenkin alalla.

Vierailija
95/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakimies, ja moni luulee, että olen automaattisesti myös tuomari ja asianajaja. Lisäksi kuvitellaan, että osaan vastata ihan mihin juridiseen kysymykseen tahansa kuin suoraan apteekin hyllyltä. Oikeasti olen hyvin varovainen antamaan mitään lainopillisia neuvoja, koska 1) en todellakaan tunne koko oikeusjärjestystä riittävän hyvin ja 2) ihmiset harvoin osaavat antaa tilanteestaan niin täydellisiä taustatietoja, että heidän ongelmaansa pystyisi arvioimaan kokonaisvaltaisesti.

Kun tein gradua, minulta kysyttiin, miten oikiksessa voi muka tutkia mitään tieteellisesti, kun laki kerran on mikä on. Sinänsä ihan validi huomio, mutta oikeustiede on paljon muutakin kuin pelkkää lakitekstiä.

Vierailija
96/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, kappalejaot eivät sitten toimineet :/ T: 73/lakimies

Vierailija
97/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen biologianopettaja, ja ihmiset luulevat, että tunnen ulkoa kaikki Suomen tuhannet kasvi- eläin- ja sienilajit. No en tunne, vain muutamia yleisimpiä. Opettajan on tiedettävä paljosta vähän - emme ole minkään tieteenhaaran (anatomian, fysiolofian, lajintuntemuksen tms) erityistuntijoita. En myöskään samoa metsissä kaikkea vapaa-aikaani, kerää kasveja, bongaa lintuja tai muuta "alaan" liittyvää.

Vierailija
98/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kauppias ja ihmiset kuvittelevat, että
Kun he ostavat kaupastani 20 eurolla- tienaan 20 euroa..
Totuushan on, että tuotosta joka on 20-30% maksan vielä ketjumaksut, palkat ym ym

Vierailija
99/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijä ei esim. Kolaa talvisin lumia, vaihda taloyhtiössä lamppuja ja hoida muita huoltotoimenpiteitä. Lisäksi törmään usein myös siihen, ettei useimmat edes tiedä mikä isännöitsijän rooli on.

Vierailija
100/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:21"]

(anatomian, fysiolofian, lajintuntemuksen tms)

[/quote]

Hah, fysiologian, siis. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi