Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kummallisia harhaluuloja olet kohdannut työstäsi/opiskelualastasi?

Vierailija
26.08.2014 |

Mulle ei valitettavasti tule mitään omia esimerkkejä mieleen enkä toisaalta tiedä, mistä edes sain päähäni tällaisen kysymyksen.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin, mitä niinku oikeasti teen työkseni. Kysyjä oletti työni olevan vapaaehtoishommaa. Olen ensihoitaja.

Vierailija
42/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kielenkääntäjä. Pääaineeni oli suomen kieli. Opinnoista tuli paljon kysymyksiä, monet luulivat, että opiskelu oli jotain oikeakielisyyssääntöjen ulkoaopettelua tai kaunokirjallisuuteen liittyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisia ajatuksia ja mahdollisia harhaluuloja ihmisillä oikeasti on, mutta odotan, että ihmiset pitävät minua haihattelijana ja elämäntapaintiaanina, koska opiskelen humanistisia ja yhteiskunnallisia tieteitä. Etenkin teekkareiden, lääkisläisten ja kauppisaisten kanssa en halua puhua opiskeuista, koska he ovat yleensä humanisteja kohtaan ylenkatseellisia.

Vierailija
44/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:12"]

Olen puheterapeutti ja yleinen harhaluulo on se, että kuntoutan r-viheitä kahdeksan tuntia päivässä, jos hyvä tuuri käy niin joku suhiseva s:kin saattaa tulla vastaan. Oikeasti äännevirheet on murto-osa puheterapeutin työstä.

[/quote]

Kerrotko tarkemmin, mitkä ovat yleisimpiä ongelmia, joita hoidat? Logopedia vaikuttaa mielenkiintoiselta aineelta, työllistyminen hyvä ja palkkakin ok, mutta en tiedä, mitä työ käytännössä on.

[/quote]

Puheterapeutin työnkuva on laaja, ja se mitä tekee, riippuu siitä työllistyykö kunnalliselle puolelle, sairaalaan vai kuntouttaako KELA:n vaikeavammaisia. Kaikki ei siis tietenkään tee tätä kaikkea, mutta puheterapeutin hommia ovat mm. lasten kielen kehityksen arvioiminen ja kuntoutus (kielellä tarkoitan sanastoa, lauserakenteita, kertovaa puhetta, puheen ymmärtämistä jne.) sekä puhemotoriikan ongelmat (joista lievimpiä ne äännevirheet, graavimmasta päästä mm. cp-vammasta johtuvat motoriikan ongelmat), lasten syömisongelmat (motoriikasta johtuvat, ei mitkään anoreksiat), aikuisten kohdalla aivotapahtumasta (ja myös mm. suusyövästä) johtuvat kielen, puheen ja nielemisen ongelmat, äänihäiriöt jne. 

Vierailija
45/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:18"]

Kun opiskelin psykologiaa, tuli välillä vastaan sellainen harhaluulo että opiskeluni johdosta pystyisin jotenkin lukemaan ihmisiä kuin avointa kirjaa, suurin piirtein näkemään suoraan heidän mieleensä.

[/quote]

Tästä tuli vielä mieleen, että pelottavan moni kuvittelee mielen sairauksien olevan yhtä piinkovia faktoja kuin fyysiset sairaudet. Siis tyyliin että olisi aivan yhtä tiukkaa faktaa, että "multa löytyi vettä polvesta" tai "multa löytyi epävakaa persoonallisuushäiriö". Ikään kuin se olisi sellainen tarkkarajainen lähes fyysinen löydös, joka joko on tai ei ole.

Onhan eri sairauksissa/diagnooseissa eroja kyllä, mutta kuitenkin mielen sairaus on aina jossakin määrin rajanveto- ja määrittelykysymys, ainakin huomattavasti enemmän verrattuna fyysisiin sairauksiin.

Vierailija
46/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:44"]Olen kielenkääntäjä. Pääaineeni oli suomen kieli. Opinnoista tuli paljon kysymyksiä, monet luulivat, että opiskelu oli jotain oikeakielisyyssääntöjen ulkoaopettelua tai kaunokirjallisuuteen liittyvää.
[/quote]

Tuli tästä mieleen että en todella tiedä mitä tuota opiskelevan opintoihin kuuluu

Vierailija
47/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen hierojaksi ja no.. Joku voikin arvata mitä ennakkoluuloja miehillä voi olla :D

Vierailija
48/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:44"]Olen kielenkääntäjä. Pääaineeni oli suomen kieli. Opinnoista tuli paljon kysymyksiä, monet luulivat, että opiskelu oli jotain oikeakielisyyssääntöjen ulkoaopettelua tai kaunokirjallisuuteen liittyvää. [/quote] Tuli tästä mieleen että en todella tiedä mitä tuota opiskelevan opintoihin kuuluu

[/quote]

Suomen kielen opintoihin kuuluu kielen tarkastelu monesta eri näkökulmasta: kielen olemus ylipäätään (yleinen kielitiede, fonetiikka), rakenne (lauseoppi ja äänne- ja muoto-oppi, eli mistä sanamuodot koostuvat), sanasto ja nimistö, kielihistoria, kielen vaihtelut (murteet ja muut puhekielet), tekstianalyysi (erilaiset tavat analysoida kirjoitettua kieltä). Pähkinänkuoressa nuo! Oikeakielisyysasioita ei kauheasti opiskella, oletetaan, että opiskelija hallitsee ne jo ennen opintojen aloittamista.

Vierailija
49/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijana loisin yhteiskunnan varoilla. Todellisuudessahan tutkimustani ovat rahoittaneet yksityiset säätiöt, kuten monen muunkin kohdalla.

Vierailija
50/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut epäillä että jopa pitkäaikainen aviomieheni luulee että työni tuotepäällikkönä on sitä, että istun fiilistelemässä ja odottelemassa inspiraatiota että keksisin uuden tuotteen. Muutaman kerran vuodessa keksin jotain lanseerattavaa ja se on siinä sitten.

Vierailija
51/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit saavat helposti ja kevyellä työllä kohtuuttoman hyvää palkkaa, vaikka kuka tahansa voisi netistä tukia sairauksista ja hoitaa niitä paremmin... Lisäksi lääketehtaat maksavat lääkärille bonusta, jos tämä määrää tehtaan lääkettä. 

Vierailija
52/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kauppatieteitä opiskelleet ovat todella hyvin tienaavia.

Vierailija
53/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yleinen harhaluulo, ainakin av:lla, on että olen  tyhmä, ilkeä ja juon vain kahvia kahvihuoneessa. Jokainen arvaa mitä teen työkseni ja mikä olen ammatiltani.

Vierailija
54/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei HUMANISTIT!! Tyhmä kysymys, mutta mitä te niinku teette? :D itselle tulee vain mieleen sanasta humanisti : Hippi, vege, pohdiskelija ja väittelijä. Joten olisi kiva jos valaisisitte hiukan ammattianne :)

Vierailija
55/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:41"]

Hei HUMANISTIT!! Tyhmä kysymys, mutta mitä te niinku teette? :D itselle tulee vain mieleen sanasta humanisti : Hippi, vege, pohdiskelija ja väittelijä. Joten olisi kiva jos valaisisitte hiukan ammattianne :)

[/quote]

Humanisti on opiskellut humanistisessa tiedekunnassa, jossa voi opiskella aika monia erilaisia aineita. Humanistisen tiedekunan oppiaineet riippuvat myös yliopistosta, toisissa yliopistoissa myös käyttäytymistieteellisen tdk:n aineet (logopedia, psyka, kasvatustiede) ovat humanistisessa. 

Humanistisesta tiedekunnasta tulee paljon aineenopettajia, koska siellä on kaikki kielet sekä historia, uskontotiede ja filosofia. Noiden lisäksi sieltä löytyy taidehissa, estetiikka, folkloristiikka, kansatiede, Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurien tutkimus, arkeologia... saattoi jäädä jotain mainitsematta.

Mä oon humanisti, ja ammattini on kielenkääntäjä. Opiskelukavereitani on esim. opettajina, kustannustoimittajina, tutkijoina, eduskunnassa (ei kansanedustajana), toimittajina, sisällöntuottajina, erilaisia nettisivuja tekemässä...

Vierailija
56/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen se ketjuun aiemmin vastannut puheterapeutti ja minä olen humanisti, filosofian maisteri. Työllisyys varma ja palkkakin ihan ok, toisin kuin sillä stereotyyppisellä humanistilla.

Vierailija
57/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:47"]

[/quote]

Humanisti on opiskellut humanistisessa tiedekunnassa, jossa voi opiskella aika monia erilaisia aineita. Humanistisen tiedekunan oppiaineet riippuvat myös yliopistosta, toisissa yliopistoissa myös käyttäytymistieteellisen tdk:n aineet (logopedia, psyka, kasvatustiede) ovat humanistisessa. 

Humanistisesta tiedekunnasta tulee paljon aineenopettajia, koska siellä on kaikki kielet sekä historia, uskontotiede ja filosofia. Noiden lisäksi sieltä löytyy taidehissa, estetiikka, folkloristiikka, kansatiede, Aasian ja Afrikan kielten ja kulttuurien tutkimus, arkeologia... saattoi jäädä jotain mainitsematta.

Mä oon humanisti, ja ammattini on kielenkääntäjä. Opiskelukavereitani on esim. opettajina, kustannustoimittajina, tutkijoina, eduskunnassa (ei kansanedustajana), toimittajina, sisällöntuottajina, erilaisia nettisivuja tekemässä...

[/quote]

Ainakin kirjallisuustiede unohtui listastani. Saa täydentää!

Jos nyt miettii siis humanistista tiedekuntaa ja sen historiaa, niin humanistiset tieteet ovat ihmistieteitä, humanioraa, ihmiskuntaa ja sen saavutusten tarkastelua koskevia tieteitä. Näin karkeasti, koska ainakin Helsingissä hum. tdk jaettiin niin, että käyttäytymistieteet jaettiin omaksi tiedekunnakseen.

Vierailija
58/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja lähtee koululta kotiinsa samassa oven avauksessa, kun viimeisen oppitunnin oppilaat lähtevät, harrastaa illat omia juttujaan ja suunnittelee seuraavan päivän tunnit ns. ovenkahvasuunnittelumenetelmällä. 

Vierailija
59/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppatieteiden maisteri. Monet luulevat että KTM:ät ovat kylmäsydämmisiä paskoja jotka välittävät vain rahasta ja jotka naureskelevat räkäisesti köyhille.

Opiskelukokemusten perusteella tämä on täysin totta. Suurin osa opiskelukavereistani vastaa juuri tuota stereotypiaa.

Vierailija
60/112 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolta oli mennyt puurot ja vellit sekaisin. Kysyi minulta opiskeluaikaan, että saarnaajaksiko aiot? Kysyin, että miten niin? -No, kun opiskelet sitä teologiaa. Jouduin sitten selittämään, mitä tarkoittaa, kun opiskelin geologiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä