Olenko mielestäsi syntynyt kultalusikka suussa vai fiksu rahankäyttäjä?
Olen kolmevitonen ja asuntolaina on maksettu. Kerron tässä, kuinka siinä onnistuin ja sinä voit sitten kertoa, olenko kultalusikka suussa syntynyt lellipentu vai oikeasti fiksu rahankäyttäjä.
Sain lapsuudessa 90-luvulla perinnön, joka oli suuruudeltaan noin 30000 markkaa eli 5000 euroa. Sijoitin sen korkeakorkoiselle tilille. Kävin lukion. Opiskelin yliopistossa maisteriksi 5 vuodessa ja asuin edullisessa vuokra-sunnossa. Tein opintojen ohessa osa-aikaisia töitä niin, etten joutunut ottamaan opintolainaa. Vuositasolla säästöön jäi ehkä tuhat euroa, jos sitäkään. Laitoin säästöt samalle tilille, missä perintönikin oli. Jossain vaiheessa muutin poikaystäväni kanssa isompaan vuokra-asuntoon, mutta asumiskulut pysyivät alhaisina.
Pääsin heti valmistumisen jälkeen töihin, josta maksettiin 2000 euroa kuussa. Se ei ollut paljon, mutta kuitenkin sen verran, että sillä eli ihan mukavasti mistään tinkimättä ja samalla sai säästöönkin muutaman satasen kuussa. Kahden vuoden työssäolon jälkeen päätimme mieheni kanssa ostaa asunnon. Halusimme keskustasta kaksion, jossa voisimme asua vaikka koko loppuelämämme. Hintakatoksi asetimme 170000 euroa, mutta lopulta ostimme kämpän alle 140000 eurolla. Hinta oli alhainen osittain siksi, että asuntoon oli tulossa putkiremontti. Minulla oli tähän mennessä kertynyt säästöä 20000 euroa, joten oma osuuteni lainasta oli 50000 euroa. Otin tasaerälainan 12 vuodeksi. Kuukausierä oli sen verran pieni, että pystyin myös säästämään palkastani tulevaa remonttia varten 200€/kk. Putkiremontti tehtiinkin kolme vuoden päästä asunnon ostosta ja siihen otin lisälainaa 6000 euroa. Työtilanteeni vaihteli paljon, joskus olin töissä vajaalla sopimuksella, joskus töitä oli parhaimmillaan kolmekin päällekäin. Koskaan en kieltäytynyt, jos jotain ylimääräistä hommaa tarjottiin. Näistä ylimääräisistä töistä saatu palkka meni säästöön. Pätkätyöläisenä en uskaltanut nostaa lainan maksuerää, mutta aina kun työtilanne näytti hyvältä 6kk eteenpäin, kävin kippaamassa säästöön kertyneet rahat ylimääräisiin lyhennyksiin. Viimeisen erän maksoin pois tänä kesänä ja nyt olen velaton nainen, joka omistaa 50% 210000 euron arvoisesta putkirempatusta keskusta-asunnosta.
Miten on; olenko mielestäsi perinnöillä rikastunut räkänokka vai omalla työllään pärjännyt itsenäinen nainen?
Kommentit (49)
omalla työllä pärjännyt. onnittelut lainattomuudesta!
Minusta et ole kumpaakaan vaan ihan tavis. Aika moni on toiminut samoin.
No etköhän itsekin tiedä vastauksen. Kenelle yrität nyt todistella ja mitä? Jos joku huono rahankäyttäjä sanoo sinua rikastuneeksi räkänokaksi, anna sanoa. Hän on vain kateellinen, kun ei ole itse pystynyt samaan. Olet vahva ihminen ja vielä vahvempi, kun opit nauramaan niille jotka pitävät sinua "perinnöllä rikastuneena räkänokkana"...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:26"]
Minusta et ole kumpaakaan vaan ihan tavis. Aika moni on toiminut samoin.
[/quote]
Aika jännä, että mielestäsi moni 35-vuotias on tämän päivän Suomessa asuntolainaton.
Pätemisen tarvetta, ja täytyy olla provo sillä kuka normaali-ihminen täällä muuten tuollaisia selittelisi ja kyselisi?
Velaton kaksio nyt ei ole kummoinen saavutus 35-vuotiaalle. Teillä ei vissiin ole lapsia?
Olet sekä fiksu rahankäyttäjä että ahkera, mutta myös onnekas. Kahta ekaa ei tarvinne perustella, mutta viimeisimpään:
- Sinulla on riittänyt töitä (vaikka toki saat kiittää tästä myös omia ansioitasi)
- Et ole ilmeisesti sairastunut vakavasti tai ollut muita suuria ongelmia
- Olet ilmeisesti ostanut asunnon aikana, jolloin asuntojen hinnat ovat nousseet reippaasti ja lainansaanti helppoa, joten edellä mainitut juttusi ovat auttaneet.
5000 € ei ole nykyään suunnaton summa, 90-luvulla se on ollut mukava potti, joka alkupääomana (ja fiksusti säästettynä ja sijoitettuna) on varmasti auttanut ensimmäisen ja usein hankalimpien kynnysten yli varallisuuden kerryttämisessä.
Eli voit onnitella itseäsi fiksuudesta, mutta kannattaa muistaa, että aivan täysin ilman tuuria et tuossa olisi. Monen tekijän summa siis.
Miksi selostat henkilökohtaisia raha-asioita tuntemattomille netissä?
Minulle opetettiin aina ettei omista raha-asioista puhuta kellekään ja rahasummien luetteleminen tai rahan puutteesta huuteleminen on törkeää koska se saa muut kanssaihmiset vaivautuneiksi, mutta olenkin hillitympää varakasta suomenruotsalaista sukua jolla käytöstavat kunniassa.
Mulle jäi tarinasta päällimäiseksi mieleen, että miksette ostaneet kolmiota? :D Vaikka lapsia ette suunnittelekaan, onhan vierashuone-työhuone-harrastehuone kiva olemassa. Kun kerran varaa olisi ollut. Jos loppuelämäksi etsitte asuntoa.
toitta. vain junttimoukat huutelee hintoja ja varallisuuttaan tämän kaltaisilla palstoilla.
eikö se ole HOPEAlusikka suussa syntynyt. miten usein olet nähnyt kultalusikoita?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:30"]
Velaton kaksio nyt ei ole kummoinen saavutus 35-vuotiaalle. Teillä ei vissiin ole lapsia?
[/quote]
Yksi lapsi on, jonka olemme mieheni kanssa hoitaneet puoliksi siten, että olin 8kk kotona, mutta tein keikkaluontoista työtä silloin tällöin. Mies hoiti lasta siihen päälle 6kk. Nyt hän on perhepäivähoidossa eräällä sukulaisella. Toki isompi asunto on suunnitteilla tulevaisuudessa, mutta lainaa ei tarvitse ottaa käytännössä lainkaan. t. ap
Aiemmin porukka kerjäsi verkossa kehuja vaatteillaan ja merkkilaukuillaan, nytkö sitä kehujen kerjuuta tehdään jo pankkitilien ja tilioteselvittelyn merkeissä ??!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:34"]
toitta. vain junttimoukat huutelee hintoja ja varallisuuttaan tämän kaltaisilla palstoilla.
[/quote]
1. Sinähän et sitä määrittele.
2. Älä hauku muita junteiksi kun et edes isoja kirjaimia osaa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:33"]
Miksi selostat henkilökohtaisia raha-asioita tuntemattomille netissä?
Minulle opetettiin aina ettei omista raha-asioista puhuta kellekään ja rahasummien luetteleminen tai rahan puutteesta huuteleminen on törkeää koska se saa muut kanssaihmiset vaivautuneiksi, mutta olenkin hillitympää varakasta suomenruotsalaista sukua jolla käytöstavat kunniassa.
[/quote]
Mä taas en ole koskaan ymmärtänyt miksei raha-asioista saisi oikeasti puhua. Osaan kyllä olla kohtelias.
Fiksu rahankäyttäjä on sellainen jonka ei tarvitse koskaan käyttää mihinkään niitä omia rahojaan! :DDD
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:33"]
Mulle jäi tarinasta päällimäiseksi mieleen, että miksette ostaneet kolmiota? :D Vaikka lapsia ette suunnittelekaan, onhan vierashuone-työhuone-harrastehuone kiva olemassa. Kun kerran varaa olisi ollut. Jos loppuelämäksi etsitte asuntoa.
[/quote]
Ajattelimme, että emme tarvitse tyhjiä neliöitä. Sitten tuli tuo lapsi, joten ihan loppuelämän asuntoa ei tästä sitten tullutkaan :D t. ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:30"]
Pätemisen tarvetta, ja täytyy olla provo sillä kuka normaali-ihminen täällä muuten tuollaisia selittelisi ja kyselisi?
[/quote]
Ihan esimerkkinä tämän kirjoitin muille palstalaisille, joista moni tuntuu tuskailevan asunto- ja raha-asioiden kanssa. t. ap
Sinulle on käynyt sikäli tuuri, että olet onnistunut valmistumaan viidessä vuodessa ilman suuria vastoinkäymisiä ja olet saanut heti töitä. Toki taloudelliset valintasi ovat myös olleet fiksuja.
Ihan fiksulta kuulostat :)