Hoitovapaa käy äidille kalliiksi
Paljonko sinä pienituloinen hoitovapaalla oleva äiti osallistut perheen kulujen maksamiseen (laina,laskut,lasten vaatetus jne), en tarkoita mitään omia kuluja siis? Ja mikä on mielestäsi kohtuullista mieheltä vaatia? Jos miehesi on vielä suht hyvätuloinen ja kotona hoidat yhteistä lastanne.
Onko mielestänne oikein että kotona oleva äiti joutuisi vähätkin säästönsä laittamaan likoon lainoihin ja laskuihin ? :(
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 11:22"]
Paljonko sinä pienituloinen hoitovapaalla oleva äiti osallistut perheen kulujen maksamiseen (laina,laskut,lasten vaatetus jne), en tarkoita mitään omia kuluja siis? Ja mikä on mielestäsi kohtuullista mieheltä vaatia? Jos miehesi on vielä suht hyvätuloinen ja kotona hoidat yhteistä lastanne. Onko mielestänne oikein että kotona oleva äiti joutuisi vähätkin säästönsä laittamaan likoon lainoihin ja laskuihin ? :(
[/quote]
Ja sinut pakotettiin raskautumaan?
Miehen lompakollako ajattelit loisia loppuikäsi?
[/quote]
Mies halusi myös lapsen ja on halunnut että lapsi on kotihoidossa mahdollisimman pitkään. Kumma kun joillain on outo käsitys että vain naiset niitä lapsia haluavat ja sitten keinolla millä hyvänsä niitä hankkivat. En ole tuo aikasempi kirjoittaja.
Mun mies haluaisi että vietäis hoitoon kun vanhempainvapaa loppuu joten jos itse haluan jäädä kotiin, hoidan myös rahat ja se on ymmärrettävää. Mies kyllä maksaa isommat ruokaostokset, asuminen lähes puoliksi, mies vähän enemmän. Saan kyllä kuntalisänkin eli yhteensä lapsilisineen käteen joku 870 € kun 3 lasta. Joten 500 siitä laitan asumiseen ja lopuilla ostan ruokia ja mitä nyt tarvii. Myyn vanhoja vaatteitamme ja niistä tulee kyllä satoja euroja kuussa päälle. Tavallaan ihan reilua mielestäni koska hoitoon voisi aina viedä. Itse kun haluan olla kotona niin ei siinä mitään hyvitetä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:40"]
Olen vanhempainvapaalla ja maksan kaiken puoliksi miehen kanssa. Molemmat maksaa ruokaostoksia ja vauvan tarvikkeita, minä yleensä ostan kaikki kalliimmat, koska minulla on paljon säästöjä vauvaa varten.
En ikinä pystyisi olemaan mieheni maksettavana, ylpeyttä on kuitenkin sen verran. Minun työtäni on hoitaa vauvaa kotona ja saan siitä "palkkaa" yhteiskunnalta sen pienen summan mihin olen oikeutettu (alle 900e/kk) ja elintasoni on oltava sen mukainen, että sillä pärjää. Jos raha ei riittäisi kaikkeen niin sitten etsittäisiin esimerkiksi halvempi asunto. Yksinkertaista.
[/quote]
Kotihoidontuki on pikkasen päälle 300€. Maksatko silläkin vielä kaiken puoliksi miehen kanssa?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:21"]
Mun mies haluaisi että vietäis hoitoon kun vanhempainvapaa loppuu joten jos itse haluan jäädä kotiin, hoidan myös rahat ja se on ymmärrettävää. Mies kyllä maksaa isommat ruokaostokset, asuminen lähes puoliksi, mies vähän enemmän. Saan kyllä kuntalisänkin eli yhteensä lapsilisineen käteen joku 870 € kun 3 lasta. Joten 500 siitä laitan asumiseen ja lopuilla ostan ruokia ja mitä nyt tarvii. Myyn vanhoja vaatteitamme ja niistä tulee kyllä satoja euroja kuussa päälle. Tavallaan ihan reilua mielestäni koska hoitoon voisi aina viedä. Itse kun haluan olla kotona niin ei siinä mitään hyvitetä.
[/quote]
Hiukan ot, mut mitä ne vaatteet on alunperin maksaneet jos saat niistä käytettynäkin satoja euroja per kuukausi?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:23"]
Olen vanhempainvapaalla ja maksan kaiken puoliksi miehen kanssa. Molemmat maksaa ruokaostoksia ja vauvan tarvikkeita, minä yleensä ostan kaikki kalliimmat, koska minulla on paljon säästöjä vauvaa varten.
En ikinä pystyisi olemaan mieheni maksettavana, ylpeyttä on kuitenkin sen verran. Minun työtäni on hoitaa vauvaa kotona ja saan siitä "palkkaa" yhteiskunnalta sen pienen summan mihin olen oikeutettu (alle 900e/kk) ja elintasoni on oltava sen mukainen, että sillä pärjää. Jos raha ei riittäisi kaikkeen niin sitten etsittäisiin esimerkiksi halvempi asunto. Yksinkertaista.
[/quote]
Kotihoidontuki on pikkasen päälle 300€. Maksatko silläkin vielä kaiken puoliksi miehen kanssa?
[/quote]no jos saa vaikka kuntalisän ja neljä lasta niin lähemmäs 1000 e tulee. Ja jos mies tienaa vähemmän kuin 4000€ niin saa vielä hoitolisääkin, sitä tulosidonnaista.
Ootteko te äidit ja isät pariskuntia lainkaan. Käsittämätöntä jakoa ja laskemista.
Yhteinen perhe, yhteiset rahat, yhteinen elämä..
Mä olen siitä onnellisessa asemassa, että meidän ei ole ikinä tarvinnut miettiä tätä asiaa. Kummatkin ollaan perinteisten arvojen kannattajia ja meille on ollut ihan itsestään selvää, että kun naimisiin mentiin tuli rahoista ja omaisuudesta yhteisiä. Ja kun lapsi saatiin, niin minä jäin kotiin ja mies tuo rahan. Koskaan ei ole muullainen tapa käynyt meillä mielessäkään. Aivan hyvin voi tulla vielä se päivä, kun minä olen töissä ja mies työttömänä kotona ja näin tasaan meidän menoja. Jos taas sellaista päivää ei tule, niin mitä sitä? Meille perhe on sitä, että rahoja ei jaotella, että kuka maksaa mitäkin ja minkä verran.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Hiukan ot, mut mitä ne vaatteet on alunperin maksaneet jos saat niistä käytettynäkin satoja euroja per kuukausi?
[/quote]no kolmen lapsen vaatteet vaatehullulta äidiltä niin kyllä niistä rahaa tulee. esim. noin 100 e per haalari, asusteista usean kymmentä euroa per pipo jne. Ostan vaan merkkivaatteita edullisesti, myyn samalla hintaa tai isommalla pois jolloin käteen jää vielä käytön jälkeen voittoa hyvin. Näin lasten vaatteet ei tule maksamaan mitään ja saan vielä rahaa kaupanpäälle.
[/quote]
Meillä ei makseta kaikkea puoliksi edes silloin kun molemmat töissä. Toinen meistä tienaa 2000€ ja toinen 4000€, se mitä kumpikin maksaa suhteutetaan tuloihin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]no jos saa vaikka kuntalisän ja neljä lasta niin lähemmäs 1000 e tulee. Ja jos mies tienaa vähemmän kuin 4000€ niin saa vielä hoitolisääkin, sitä tulosidonnaista.
[/quote]
Joo mutta jos on yksi lapsi, kuten meillä, ja ei kuntalisää, niin tilille tulee se hieman päälle 300€.
Lapsilisän kanssa saat yli 400 käteen. Ja jos miehes tienaa alle 4000 e niin saatte vielä hoitolisääkin, tulosidonnaista, siihen ei kotihoidontukea lasketa sisältyväksi eli vain palkkatulot huomioidaan,ei tukia.
Meillä omat rahat molemmilla. Asumme miehen omistusasunnossa, hän hoitaa asumiskulut, minä vähän näön vuoksi maksan 100e/kk. Muuta kiinteää menoa minulla ei ole, mies maksaa kaiken muun. Ruuat menee suurin piirtein puoliksi, mies kyllä maksaa niitäkin enemmän. Lapsen menot maksamme aika tasan mutta minä ostan vaatteet, mutta sekin johtuu lähinnä siitä että minä tykkään niitä ostella :) toisinaan mies osallistuu niihinkin. Silloin kun kävin vielä töissä osallistuin vähän enemmän, mutta lähinnä säästin asuntoa varten. Tarkoituksena ostaa yhteinen asunto kahden vuoden päästä, miehellä pesämunaa on jo, minulla ei tarpeeksi :)
Hassua, mä meinaan käsitän sen asuntolainan maksun nimenomaan "omiksi menoikseni" - itselleni ja perheelleni mä sitä asuntoa maksan! Olen pienituloinen, mutta koska lainanlyhennys on pieni niin sain jo raskausaikana joka palkasta (kahden viikon välein) kuukauden lyhennyksen säästöön. Ihan siksi, että jos haluankin jäädä pidemmäksi aikaa kotiin niin koska laina on minun ja miehen nimissä niin myös maksan sitä lainaa.
Olemme nuoria, joten mitään suuria tuloeroja ei ole, mutta jos olisi niin en minä miestäni pakottaisi laittamaan tulojaan minun "omiin menoihini" - mikäli näihin siis käsitettäisiin esim. ryhmäliikunnat, satunnaiset kahvilakäynnit ja pari kertaa vuodessa vaikka uudet farkut. Lapseen liittyvät kulut mies maksaa mukisematta, mutta en minä mieheltä anele että "heitä kahvirahaa."
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:32"]
Lapsilisän kanssa saat yli 400 käteen. Ja jos miehes tienaa alle 4000 e niin saatte vielä hoitolisääkin, tulosidonnaista, siihen ei kotihoidontukea lasketa sisältyväksi eli vain palkkatulot huomioidaan,ei tukia.
[/quote]
Ei saada mitään hoitolisää.
Mies maksaa kaiken. Mä ostan omia juttuja kotihoidontuella. Kun mies oli kotona, tehtiin toisinpäin.
[/quote]
Tuolla 400€ en pystyisi maksamaan edes puolia vuokrastamme.
Pelkkä kolmen vuoden palkkatulojen menetys on keskipalkkaisella melkein satatuhatta euroa. Ja tietysti täytyy huomioida vaikutus eläkekertymään. Ja nämä kärsii siis vain kotiin jäävä, ei työssäkäyvä, jonka lapsista myös on kyse. Ihmettelen pariskuntia, joissa työssäkäyvä ei kompensoi kotiin jäävän tuloja mitenkään, ei edes eläkevakuutuksella. Yhteiset lapset, yhteiset rahalliset menetykset.
Teen hoitovapaalla keikkatöitä, joten omia säästöjä ei tarvitse hoitovapaaseen käyttää. Mies laittaa ollessani hoitovapaalla yhteistilille rahaa tonnin minua enemmän, näin pärjätään ihan ok:sti.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:33"]
[/quote]
Ei saada mitään hoitolisää.
[/quote]Ok, eli miehes tienaa yli 4000 €, siitä jo syytä maksaa vaikka kaikki kulunne.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:50"]
Miksi miehen pitää maksaa, jos nainen haluaa olla kotona? Lapsen kulut puoliksi, mutta ei todellakaan mitään haalarinhamstrausviikkoja eikä metsolan uusretroa vaan peruskampetta, jolla lapsi kyllä pärjää. Jos haluaa lapsia, on syytä varautua siihen, että ei voi enää kuluttaa kuin ennen.
Meillä on 3 lasta enkä ole koskaan ajatellut, että miehen on maksettava minulle siitä, että elän heidän kanssaan. Mutta ei meillä mies mitää puhdasta pyykkiä ja pullantuoksua odottanut, kun olin lasten kanssa kotona. Itse hän sai pyykkinsä pestä, koska en ollut mikään kotiapulainen vaan äiti.
[/quote]
Me hankimme lapsen, yhteisen lapsen yhteisestä päätöksestä. Me päätimme, yhdessä, kuinka kauan lapsen olisi hyvä olla kotona. Ei kotiäitiys ole ollut minulle mikään suuri haave, joten en ymmärrä miksi minun pitäisi siitä vielä maksaa paljon enemmän kuin miehen, mutta lapsen vuoksi näimme järkevänä, että lapsi hoidetaan kotona määrättyyn ikään saakka. (Itse asiassa ehdotin miehelle, että olisin mennyt aiemmin töihin, mutta koska se olisi tarkoittanut mm. yövalvomisten ja sairastelujen hoitamista puoliksi, mieheni toivoi, etten menisi. Meillä oli paljon sairasteleva ja valvova lapsi.)
Meillä molemmat ymmärsivät, että ovat vastuussa yhteisestä lapsesta ja hänestä aiheutuvista kuluista. Että se vaikuttaa molempien ajan- ja rahankäyttöön.
Meillä ei kumpikaan ymmärtänyt miksi toinen vanhempi maksaisi huomattavasti suuremman summan siitä, että meillä on lapsi. Siksi ne kulut menivät puoliksi, myös se tulonmenetys, kun toinen uhrasi tulonsa ja jäi pidemmäksi ajaksi kotiin, kun toinen taas ei halunnut kotiin jäädä.
Tuhlauksista ei tarvinnut kummankaan tinkiä, kun kumpikaan niitä ei ole harrastanut. Lapselle hankitaan se minkä tarpeelliseksi ja järkeväksi nähdään, pääasiassa kirpparilta ja kavereilta käytettynä, mutta toisinaan myös uutena. Vaikka meillä oli erilliset rahat, silti niitä käytettiin vastuullisesti koko perheen hyväksi. (Nykyään rahat ovat yhteiset, eikä kummankaan rahankäyttö ole muuttunut, eikä nykyäänkään tarvitse tehdä tiliä toiselle, jos näkee tarpeelliseksi ostaa lapselle haalarin tai vaikka itselleen jotain kivaa.)
Jos minun olisi pitänyt elättää itseni omilla tuloillani, olisi mies saanut jakaa myös perhevapaat. Ei lapsi yksin minun ole.
t. 3
PS. Ja ennen kuin joku avautuu miehen rahoilla elämisestä: Hoitovapaan jälkeen palasin työhön, jossa tienasin enemmän kuin mieheni ja silloin, minun aloitteestani, yhdistimme rahamme. Eli mies pääsi nauttimaan minun paremmista tuloistani.