Annoin siskolleni vaatteita, nyt hän kauppaa niitä somekirppiksillä
En tykkää. Olisi antanut sitten vaikka takaisin eikä hyötyisi rahallisesti. Annoin vielä vaatteita tosi paljon, hyvää hyvyyttäni. En siis tiennyt että vaatteet menevät julkiseen myyntiin vaan luulin menevän hälle käyttöön.
Sapettaa :(
Kommentit (18)
Todella ärsyttävää. Koet itsesi oikeutetusti huijatuksi. Pyydä vaatteet takaisin ja sano, että myyt ne itse mieluumin.
Tuossa menee helposti välit pilalle sisarusten kesken.
Sinä annoit ne hänelle vapaaehtoisesti jolloin niistä tuli hänen omaisuuttaan. Jokainen saa tehdä omilla kamoillaan mitä haluaa, turha narista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 08:57"]
On se vain harmi, että kun antaa tavaraa toiselle, se muuttuu sen toisen omaisuudeksi ja hänellä on oikeus tehdä sillä mitä haluaa.
[/quote]
No onko tuo nyt ihan oikein? Hyötyä toisen toiselle antamasta, hänelle itselleen käyttöön tarkoitetusta. Missä moraali?
Oikeesti, teille annettaisiin hyvää ja kallistakin vaatetta, ja teillä ensimmäisenä ajatuksena vain niiden myynti eteenpäin?
Minusta on törkeää myydä jotain sellaista minkä on itse saanut ilmaiseksi kaverilta tai sukulaiselta. Jokaisen pitäis ymmärtää, että ne laitetaan kiertoon ilmaiseksi eikä myydä eteenpäin.
Ap, jospa sisarellasi on rahat vähissä ja hän kauppaa siksi vaatteita eteenpäin? Olisit iloinen, että voit auttaa häntä. Itse en kyllä tuosta suuttuisi: laitan eteenpäin itselleni turhat tavarat ja eipä ole väliä, mitä niille sitten tapahtuu.
Pyysikö hän niitä vaatteita, vai annoito muuten vaan. Itse olen niin pihi, etten anna yhtään vaatetta kenellekkään. Aiemmin annoin lasten vanhat vaatteet/vauvatavarat eteenpäin kun niitä pyydeltiin. Harmitti vähän, kun itse ei sitten saatu mitään keneltäkään kun saatiin vauva. Nykyään myyn itse kirppiksellä ja ostan niillä rahoilla uusia vaatteita/tavaroita lapsille.
Jos minä annan jotakin pois oli se vaatteita tai muita tavaroita, se muuttuu saajan omaisuudeksi ja hän saa minun puolestani tehdä sillä mitä haluaa. Jos laittaa kaiken suoraan myyntiin, annan varmasti seuraavalla kerralla jollekin toiselle ylimääräiset tavarat, koska on kiva, että joku niistä ilahtuu ja menevät käyttöön. En missään tapauksessa alkaisi vaatimaan yhtään tavaraa takaisin, jos joku laittaisi niitä myyntiin.
Ymmärrän harmisi, mulle on käynyt samalla tavalla. Kaveri pyysi lapseni pieniä vaatteita kun näki että olin pakannut niitä pois. Kuukauden päästä kertoi kuinka oli myynyt ne kirpputorilla kun eivät sittenkään mahtuneet hänen pojalleen. Meillä siis lähes samankokoiset lapset.
Olisi vaikka ollut ihan hiljaa. Tunsin itseni pikkusieluiseksi kun harmitti kuunnella kuinka hyvin oli saanut vaatteita kaupaksi ja myyntipaikkakin oli ilmainen.
On juridisesti omistusoikeus mitä tahansa, niin hyviin tapoihin ja moraalisesti oikein olisi kysyä lahjoittajalta, että haluaako ne takaisin. Ja ellei, niin lahjottaa sitten jollekin mulle ja/tai myy loput.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:22"]
Ymmärrän harmisi, mulle on käynyt samalla tavalla. Kaveri pyysi lapseni pieniä vaatteita kun näki että olin pakannut niitä pois. Kuukauden päästä kertoi kuinka oli myynyt ne kirpputorilla kun eivät sittenkään mahtuneet hänen pojalleen. Meillä siis lähes samankokoiset lapset.
Olisi vaikka ollut ihan hiljaa. Tunsin itseni pikkusieluiseksi kun harmitti kuunnella kuinka hyvin oli saanut vaatteita kaupaksi ja myyntipaikkakin oli ilmainen.
[/quote]
Tuo nyt on tyhmää, kerjätä toisen omaisuutta ja sitten myydä. Kaverisi älynlahjat on melko rajalliset.
No sitä viisastuu ajan kanssa. Ensi kerralla et sitten anna. Tai jos niin sanot heti että ne on lainaan ja palautettava kun jää pois käytöstä.
Mutta lohdullistahan tuossa on se että perheeseenhän ne rahat tulee ja ehkä hän ostaan niillä rahoilla lapsilleen vaatetta.
Älä ole kateellinen suotta. Pieniä mahtaa olla rahat mitä niistä saa.
"Älä ole kateellinen"? Enpä nyt tiedä, onko kateutta jos tuntee yksinkertaisesti itsensä jymäytetyksi. Onhan tuo moukkamaista käytöstä!
Tuskinpa tuossa tilanteessa kannattaa penätä vaatteita takaisin, mutta voisi itseltäni tulla pari sanaa tuosta, että ymmärrys oli että ne menevät omaan käyttöön. Helpoin tapa tietenkin vaikuttaa on, että ei enää anna siskolle mitään, vaan antaa ne jollekulle muulle oikeasti tarvitsevalle. Lastenvaatteista tuskin kannattaa riitaa haastaa, mutta ei voi kuin ihmetellä käytöstapojen puutetta. :)
Minunkin siskoni joskus "hyvää hyvyyttään" tyrkyttää vaatteita, jotka ovat liian isoja tai muuten vain täysin minulle sopimattomia. Joskus kieltäydyn, mutta aika hankala sanoa toiselle ettei tykkää hänen vaatteistaan..
Tää on vähän niin, että ulottuuko sun määräämisoikeus toisiin ihmisiin ja niiden omaisuuteen, ja että annoitko sä ne vaatteet sitten kuitenkaan omaksi vai et?
Kerro jatkossa, että ottaa vaan mitä tarvii, ja jos ei tuu käytettyä, että voisit sitten viedä ne sitten itse kirpparille.
Ymmärrän, että sapettaa. Me pyydettiin säilytystilaa lapsen tarvikkeelle niin anoppi oli tyrkyttämässä sitä serkulle käyttöön. Serkku oli samanikäinen kuin oma lapsemme eli tulisimme tarvitsemaan tarviketta samaan aikaan. Teki mieli kirkua. Ihan selvästi nyt kyllä selitin, että nimenomaan säilöön, jotta pysyisi hyvänä.
On se vain harmi, että kun antaa tavaraa toiselle, se muuttuu sen toisen omaisuudeksi ja hänellä on oikeus tehdä sillä mitä haluaa.