Vaihto-oppilasvuodesta
Onko kellään tietoa, mennäänkö nykyään enemmän vaihto-oppilaaksi lukion ekan vai tokan jälkeen? Onko tietoa, onko mahdollista saada jotain taloudellista tukea vaihtoon, kuten joskus ennen sai joiltain yhdistyksiltä? Onko kellään kokemusta puolen vuoden vaihdosta, kannattaako edes harkita?
Kommentit (9)
Ei saa mitään tukia vaan se maksetaan itse. Minun vaihto-oppilasvuoteni maksoi 10 000e + kulut paikan päällä eli noin 15 000e.
Puoli vuotta maksaa lähes saman kuin koko lukuvuosi, eli se ei juurikaan kannata, säästöä ei tule ja puoli vuotta on käytännössä vain ehkä 3-4 kk. Järjestöt myöntävät pienehköjä stipendejä vähävaraisille, mutta ongelmana on, että ensin pitäisi olla hakenut ja hyväksytty, ennen kuin niitä voi edes hakea ja takuita stipendin saamisesta ei ole.
Apurahoja voi yrittää hakea erilaisilta rahastoilta ja säätiöiltä. Jotkut ovat saaneet tonnin tai parikin vaihto-oppilasvuoden maksuihin, mutta suurin osa pitää silti maksaa ihan itse. Vaihtoon lähdetään edelleenkin useimmiten lukion ensimmäisen vuoden jälkeen. Sen jälkeen ehtii vielä palautella hyvin mieleen lukiossa käytyjä asioita yo-kirjoituksia varten. Tokan vuoden jälkeen lähtiessa tulee vähän kiire kirjoituksia silmällä pitäen.
Jos on vähänkään kytkyjä paikalliseen Lions Clubiin tai rotary-clubiin, niin kannattaa kysyä niiltä. On muitakin järjestöjä, jotka voisivat ihan mielelläänkin tukea paikallisen nuorison kansainvälistä vaihtoa.
Ja jos todella oma-alotteinen haluat olla, niin vaikka sinun alueen paikallislehtikin voisi kiinnostua matkastasi, jos lupaat lähetellä jotain kertomuksia kohdemaastasi silloin tällöin pientä sponssia vastaan.
Puolen vuodenkin vaihto voisi olla kiva, mutta jääkö siinä sitten joka tapauksessa Suomessa luokalleen... en tiedä.
Oma vaihtoni oli jo 80- luvun lopulla, mutta on asioita jotka pätee näissä aina. Yksi tärkeimmistä minusta on se oma-alotteellisuus.
Rotaryjen kautta pääsee todella paljon halvemmalla kuin kaupallisten vaihto-oppilasfirmojen, mutta olen ymmärtänyt, että ihan heittämällä ei heidän kauttaan pääse. Sen lisäksi, että vaihtovuosi Rotaryjen kautta on paljon halvempi, Rotaryt antavat vaihto-oppilaalle taskurahaa noin 60 euroa/kk. Yksi miinus tuossa Rotaryissa on (ainkin itse laskisin sen miinukseksi) eli se, että vaihtovuoden aikana asutaan 3-4 eri perheessä. Tietty sitten se on hyvä jos ei tule perheen kanssa toimeen niin tietää pääsevänsä pois, mutta noin muuten jatkuva muuttaminen voi rassata. Etenkin jos perhe on mukava ja heidän kanssaan viihtyy.
Lisätietoja:
Meilläpäin Lions clubin kautta pääsi kesäksi "vaihtoon" eli asumaan Yhdysvaltoihin johonkin perheeseen. Muistaakseni tähän vaihtoon kuului myös jotain pienimuotoisua edustustehtäviä, vierailuja paikallisissa tapahtumissa ja yrityksissä ja Suomen esittely. Meillä ainakin oli niin, että tietty Lions club valitsi hakemusten perusteella vuosittain yhden nuoren tähän, ja hänen kaikki kulunsa maksettiin ja hän käyttörahaakin matkalle. Käytännössä varmaan kaikki osallistujat oli jotain clubin jäsenten sukulaisia tai tuttavien lapsia :)
Kiitos vastauksista, tyttären puolesta kyselin, kun ei ole tietoa kuinka systeemit nykyään toimii. Täytyypä ottaa selvää noista tuetuista vaihdoista, olisihan se hyvä, jos pientä helpotusta saisi, kun ei vaihtoon lähtö ole kovin halpaa puuhaa.
Lisääkin kommentteja toivoisimme.
ap
Tai sit pitää hoitaa itse. Tuttavani lapsi järjesti itse, maksaa asumisen, ruuan ja kirjat. Meni maahan, jossa opiskelu on ilmaista, eu- maahan. Vanhemmat maksaa, mutta enemmän varmaan maksais elatus Suomessa.
Lukion eka vuoden jälkeen mennään vaihtoon. Siinä keskeytyy koulunkäynti vuodeksi. Menkööt jokainen omillaan.