Mitä mieltä ootte mun bisnesideasta?
Olen ollut työttömänä nyt kohta puoli vuotta ja alan jo kallistua itseni työllistämisen suuntaan. Olen todella liikunnallinen ja harrastan eri ulkoilulajeja laidasta laitaan. Ajattelin, että pistäisin pystyyn liikunnallisia rentoutusviikonloppuja tarjoavan firman. Tarkoitus olisi viedä porukka vaikkapa johonkin laadukkaaseen luonnonpuistoon, jossa pidettäisiin esimerkiksi polkujuoksukoulu. Kesällä voitaisiin tehdä reissu Yyteriin, jossa suppailtaisiin ja grillattaisiin rannalla auringon laskiessa. Talvella taas mentäisiin tuntureille hiihtovaeltamaan. Näihin ulkoaktiviteetteihin sitten yhditettäisiin aina myös kehonhuoltotunteja kuten joogaa tai pilatesta. Kyseessä olisi all inclusive -paketti, johon kuuluisi myös laadukkaat ja terveelliset ruoat; mahdollisimman paljon luomua, puhdasta ja kotimaista. Yöpyminen hotelleissa (jos sellaisia on tarjolla) tai autiotuvissa tai jopa teltoissa. Matkat jokainen järkkäisi itse.
Miltä kuulostaa, lähtisitkö ystäväsi kanssa viettämään laadukasta aktiviteettiviikonloppua tai jopa viikkoa? Paljonko olisit valmis maksamaan tästä luksuksesta?
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 23:25"]
itse olisin valmis maksamaan tuon kaltaisest koordinoinnista. Matkustan paljon kotimaassa, ja olen myös aktiivinen liikkuja. Moni " elämysmatkailu yritys " tarjoaa palveluitaan kuitenkin vain ryhmille, joten siinäpä sitten yrität järjestellä vaikka Sitsemisen kansallipuiston tuntumassa itsellesi muutakin aktiviteettia kun kävelyä ja grillausta.
Tällä hetkellä meillä taitaa olla ohjauttuja liikuntalomia vain urheiluopistoilla. Ap älä lannistua. Toiminimellä kannattaa lähteä liikkeelle.
[/quote]
Kun sinulla on kokemusta kotimaanmatkailusta ja liikuntaharrasteista, niin sanoppa rehellisesti, paljonko olisit valmis maksamaan vaikka viikonloppumatkasta seitsemiseen ruokineen, yöpymisineen, liikuntapalveluineen kaikkineen, siis koko paketista? Missä menisi sinun kipurajasi?
[/quote]
Kotimaan viikoloppu maksaa kyllä seman verran kun vikko etelässä. Mutta oikeasti mä nautin enemmän kotmaan matkailusta kuin lentomatkoista aurinkoon. ( niitäkin on tullut tehtyä, sekä paketti matkoja kaukomaille että omatomi reissuja lähinnä ympäri eurooppaa ) 400-500€ olisi minulle sunna joka on ok. 550 €pitäisi sisältää jotain ekxtraa.. 600 e hinnalla jäisin kotiin Ja en ole s hyvätuloinen. Ihan hoitsu: joten toiset voisvat toki sijoittaa enemmänkin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 22:35"]
Totta kai kandee miettiä tapoja työllistää itsensä! Teepä ensin kuitenkin laskelmat kuntoon, ja katso onko siinä businesta vai ei. Esimerkki: viet 10hengen poppoon tämmöiselle reissulle. Koko huvi kustantaa per henkilö: 2 yötä hotellissa 100€/yö = 200 € Ruokailut 2 vrk (aamupala, lounas, välipalat, illallinen, iltapala) 70€/ pv eli 140 € 2 ohjattua tuntia koko porukalle per päivä, yht siis 4h, ostohinta 200€/h (200 * 4 / 10 ) = 40€/hlö Kuljetukset, esim. Minibussi 250€/pv (250 * 2 / 10) = 50€/hlö ----> Jo nopeasti laskien (ja alaspäin arvioiden!) kustannukset olisivat 2 yön viikonloppuhäppeningistä 430 €/hlö!!! Huom! Tämä ei sisällä vielä sinun palkkaasi. Jos tienaat 500€ viikonlopusta, laskutat asiakkailta 500 € * 1,24 (alv) * 1,4 (työnantajakustannukset) = n. 870€ eli 87 € /hlö -----> Siinun palkkasi jälkeen hintalappu on yli 500€ /hlö. Käsi sydämellä, kuinka moni ostaisi moisen paketin, kun samalla pääsee viikoksi aurinkoon tai pitkäksi viikonlopuksi Keski-Eurooppaan kaupunkilomalle... T. Your friendly AV-ekonomi
[/quote]
Minibaari 250e. Onko nuo sun muutkin hinta-arviot yhtä hatusta vedettyjä? Minibussi kuljettamiseen maksaa n. 500-600 e päivä, matkasta tietty riippuen, mutta tuolla summalla ajelee n. 600 km. Matkailutuotteen yhteydessä kuljetukset saa tehdä vain ammattikuljettaja, ei kuka hyvänsä, kellä vaan on ajokortti.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 23:25"]
itse olisin valmis maksamaan tuon kaltaisest koordinoinnista. Matkustan paljon kotimaassa, ja olen myös aktiivinen liikkuja. Moni " elämysmatkailu yritys " tarjoaa palveluitaan kuitenkin vain ryhmille, joten siinäpä sitten yrität järjestellä vaikka Sitsemisen kansallipuiston tuntumassa itsellesi muutakin aktiviteettia kun kävelyä ja grillausta.
Tällä hetkellä meillä taitaa olla ohjauttuja liikuntalomia vain urheiluopistoilla. Ap älä lannistua. Toiminimellä kannattaa lähteä liikkeelle.
[/quote]
Kun sinulla on kokemusta kotimaanmatkailusta ja liikuntaharrasteista, niin sanoppa rehellisesti, paljonko olisit valmis maksamaan vaikka viikonloppumatkasta seitsemiseen ruokineen, yöpymisineen, liikuntapalveluineen kaikkineen, siis koko paketista? Missä menisi sinun kipurajasi?
[/quote]
Kotimaan viikoloppu maksaa kyllä seman verran kun vikko etelässä. Mutta oikeasti mä nautin enemmän kotmaan matkailusta kuin lentomatkoista aurinkoon. ( niitäkin on tullut tehtyä, sekä paketti matkoja kaukomaille että omatomi reissuja lähinnä ympäri eurooppaa ) 400-500€ olisi minulle sunna joka on ok. 550 €pitäisi sisältää jotain ekxtraa.. 600 e hinnalla jäisin kotiin Ja en ole s hyvätuloinen. Ihan hoitsu: joten toiset voisvat toki sijoittaa enemmänkin.
[/quote]
500 euroa ja olisi yksi asiakas. Joo, ei jäisi yrittäjälle käteen mitään. Just sen vuoksi noita kuvailtuja palveluja ei juuri ole tarjolla yksittäiselle matkailijalle, kun ei kukaan maksaisi niin paljon, että yrittäjä saisi palkkansa sen yhden ihmisen palvelemisesta. Jos ryhmässä on vaikka 40 henkeä ja niihin kuluihin, mitä jokaisen matkasta aiheutuu, laitetaan päälle 10 e yrittäjälle, niin saa 400e.
Mun tuttavallisemmin on vastaava yritys. Järjestää sellasia päivän parin virkistyslomia, ostaa ruoat, ohjelman jne muilta ja itse junailee päivän kulun, opastaa, jne. Yhden ihmisen osalta se päivä voi maksaa max 50e, muuten kukaan ei tule. Tuosta summasta 40e menee ruokailun ym ohjelmien järjestäjälle, itse yrittäjälle jää 10e asiakasta kohti.
Kuten muutkin ovat jo sanoneet, hinta on tässä se isoin ongelma. Jos hinta on riittävän alhainen, porukkaa voi tulla, mutta sitten sinulle ei jää itsellesi mitään käteen.
Suosittelen esimerkiksi seuraavaa: Opettele itse tekemään reissulle ruuat ja hanki siihen tarvittavat luvat. Luontoruokailu on huomattavasti mielenkiintoisempaakin kuin mikää catering-ruoka. Katso esimerkiksi tätä yritystä: www.kymisun.com ja sitä, minkätyyppistä ruokaa ja muutakin elämystä he tarjoavat.
Ruuat pystyisit sitten valmistamaan esimerkiksi sillä välin kun porukka on jossain aktiviteetissa.
Järjestä reissuja aluksi vain yhteen paikkaan, johonkin mihin on helppo tulla muutamasta lähimmästä kaupungista. Ja opasta miten sinne tullaan julkisilla, sekä ole itse valmis hakemaan ihmiset rautatieasemalta tms. ja viemään kohteeseen. Tämä yhden paikan taktiikka auttaa siinä, että voit tehdä sopimuksia vain muutaman liikuntayrittäjän kanssa palveluista, ja heidän on helppo tulla sinne, opit itse paikan ja sen kommervenkit, voit tehdä sopimuksen vaikka tukkuun ruokien noutamisesta jne. Vasta jos tämä kaikki onnistuu ja saat jotain tuottoakin itsellesi, voit laajentaa jonnekin muualle.
Koko reissu voisi mielestäni olla vain lauantaiaamusta sunnuntai-iltapäivään. Tällöin varmemmin ihmiset pääsevät osallistumaan, ja majoittuakaan ei tarvitse kuin yksi yö.
Tarvitset siis kaksi lounasta, kaksi välipalaa, iltapalan, aamiaisen ja päivällisen. Nämä pystyt itse opettelemaan etukäteen ja melko pitkään pitämään samat ruuat, koska porukka vaihtuu. Ruoka saisi myös olla jotain ns. erikoisempaa, luonnonläheistä ja tietenkin terveellistä.
Ohjelmaa tarvitset tuohon ainakin kahdelta eri ulkopuoliselta ihmiseltä, ja lisäksi voit itse vetää sen minkä nyt osasitkaan (anteeksi en muista), sekä vaikka pienen patikointiretken johonkin luontonähtävyyteen.
Näin nuo kulut pysyvät kurissa, eli et tarvitse alkuun kuin pari ulkopuolista liikuntaohjaajaa, ruokien raaka-aineet sekä majoituksen. Ja tietenkin nettisivut, markkinointirahaa jne.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:41"] Mä en nyt ihan ymmärtänyt, että mitä sä yrittäisit tässä? Siis palkkaat jonkun alan asiantuntijan ohjaamaan liikunnan, hoidat matkat ja ruuat, eli olisit ns matkatoimisto? Paljonkohan maksais viikko pohjoisessa luomu ruuilla ja majoituksella? Itse tekisin halvemmalla omatoimimatkan. [/quote] Aivan varmasti tekisit halvemmalla omatoimimatkan, mutta siinä on ihan hirveä järkkääminen. Tämä järkkääminen siis olisi juuri sitä minun työpanostani. Ja mistä muuten järkkäät itsellesi ja ystävällesi 6 tuntia maastopyörätunteja ja 4 tuntia jooga Kainuussa? Tai 8 tuntia surffausta Yyterissä yhdistettynä kahden tunnin pilatekseen ja rentouttavaan ohjattuun syvävenyttelyyn? Toki majoitus ja ruoka on helppo itsekin hoitaa, mutta tässä on ideana just uusiin lajeihin tutustuminen ja aktiiviurheilu. AP [/quote] Miksi ihmeessä joku lähtisi Kainuuseen maastopyöräilemään 6 tunniksi ja joogailemaan 2 tunniksi ja maksaisi siitä monta sataa euroa? Samalla hinnalla voit joogata koko vuoden ja maastopyöräillä niin paljon kun sielu sietää yksinäsi. Ei tarvitse miettiä pysyykö muiden perässä, vai muut perässä. Kainuu on varmasti kaunis paikka, mutta matkustaa sinne pelkästään joogan takia, olisi kyllä outoa.
[/quote]
Juuri näin. Jos haluan Kainuuseen, lähden Kainuuseen. Jos haluan maastopyöräilemään, menen maastopyöräilemään. Jos haluan maastopyöräillä Kainuussa, otan sinne maastopyöräni mukaan ja pyöräilen siellä. Voin myös varata sieltä halutessasi itse hotellin ja varmasti löydän Kainuusta ruokaakin.
Mä kanssa ehdotan tuota "suurin pudottaja" -tyyppistä leiritystä. Siihen sopisi esimerkiksi joku maatila (ei tarvi olla luksusta olosuhteet vaan asialliset riittää) ja siellä on ohjattua liikuntaa ja ruoka tehdään nokan eteen tarkan suunnitelman mukaan. Leiri voisi olla esim. 1-4 viikoa kunkin asiakkaan valinnan mukaan ja sen päälle seurantapaketti + lisäviikonloppuja jne.
Jos mun lapset olisi isompia, niin maksaisin oikeasti vaikka 1500 Euroa viikko aittamajoituksessa, jos joku valvoisi mun syömistä ja laittaisi lenkille.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 22:51"]
AP, hyvältä kuulostaa. Tee liiketoimintasuunnitelma ja laske, mitä homma oikeasti maksaisi. Moni pienyrittäjä lomakeskuksissa olisi pelkästään onnellinen, kun joku tuo heille asiakkaita, varmasti saisit yhteistyökumppaneita. Ankeuttajia ja eieiei-ihmisiä Suomessa riittää. Jos uskot unelmaasi ja numeroiden mukaan se olisi kannattavaa, just go for it!
[/quote]
Joo kukapa ei olisi tyytyväinen kun "joku TUO heille asiakkaita". Sepä se taika onkin, että miten ja mistä niitä maksavia asiakkaita vain "tuodaan".
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 21:19"]
Luonnonpuistoihin on pääsääntöisesti ihmisiltä pääsy kielletty eikä autiotupien käyttö yöpymiseen ole matkailun liiketoiminnassa sallittua. Muutenkaan ei kuulosta miltään blue ocean -bisnekseltä, mutta yrittänyttä ei laiteta.
[/quote]
Okei, ei siis autiotuville. Luonnonpuistoilla tarkoitin tietenkin kansallispuistoja, joissa on ohjatut reitit. Esimerkiksi Seitseminen ja Repovesi Etelä-Suomessa. Kyllähän niissä saa kulkea. AP
[/quote]
Ensimmäinen googlaus "luonnonpuisto" antoi tuloksen:"Xxxxn luonnonpuistossa voi kokea Xxxxn luonnon jylhimmillään. Retkeilijä pääsee tutustumaan Xxxxn kahdella merkityllä ja melko vaativalla retkeilyreitillä."
Ei kauhean kielletyltä vaikuta, vaikka kylläkin vain merkityllä reitillä. Autiotupien käyttöön en ota kantaa.
Ajatus on hyvä ja itseäni kiinnostaisi tuollainen viikonloppu kovastikin. Tosin, jos realisteja ollaan, epäilen, että reissun hinta karsisi halujani kovastikin. Jos samalla summalla viettää viikon etelässä, joutuu ainakin tämä ruuhkavuosiaan elävä keskituloinen mamma miettimään, käyttääkö lomabudjetin itseensä vai koko perheen hyväksi.
Mutta jos päätät lähteä tätä kohti, niin onnea matkaan ja kaikkea hyvää yrityksellesi!