Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oionta aikuiselle kunnallisella puolella

Vierailija
25.08.2014 |

Onko kenenkään purentaa oiottu kuntapuolella aikuisiällä? Missä kunnassa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis saanut omasta kunnastaan vastauksen että resursseja ei ole aikuistrn hampaita oikoa. Minulla on huono purenta ja sennolen kuullut usealta lääkäriltä. Jos olisi joku kunta jossa oikeasti aikuistenkin hampaita oiotaan niin siirtäisin sinne oitis palveluni.

Vierailija
2/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja numero 5 teki vielä viime vuonna töitä oikojien kanssa, kriteerit eivät ole vuodessa muuttuneet, ainakaan parempaan suuntaan. Miksi alapeukutusta? :) Kunnallisella puolella on nykyään lapsillekin todella kovat hoitoonpääsyn kriteerit, pitää olla todettu purentavirhe ja vieläpä tietyn tasoinen, etualueen hampaiden virheasennot eivät ole kunnallisen hoidon indikaatio nykyään enää lapsillekaan, mikä on todella sääli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tällä hetkellä kunnallisessa oikomishoidossa ja ihan aikuinen oon. Mulla oikomishoitoon kuuluu myös leukaleikkaus. Mulla kriteerinä oli juuri tuo jonkun mainitsema pieni leuka ja myös paljon muita ongelmia esim. jatkuva päänsärky. Todella vaikea on päästä, eikä varmaan pelkän ulkonäön takia.

Vierailija
4/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:38"]Oon tällä hetkellä kunnallisessa oikomishoidossa ja ihan aikuinen oon. Mulla oikomishoitoon kuuluu myös leukaleikkaus. Mulla kriteerinä oli juuri tuo jonkun mainitsema pieni leuka ja myös paljon muita ongelmia esim. jatkuva päänsärky. Todella vaikea on päästä, eikä varmaan pelkän ulkonäön takia.
[/quote]

ei varmasti ulkonäön takia. Minulla voimakkaan ulkonevat etuhampaat. Painavat rannun alahuuleen. Ja poskissa vallit kun purennan takia puren niitäkin. Ap

Vierailija
5/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikomahoidossa Tampereella Taysissa, suu- ja leukasairauksien polilla. Ensin pidetään 2 vuotta rautoja ja sitten leukaleikkaus. Sen jälkeen vielä vuosi rautoja. Kriteetrit hoitoon pääsylle aikuisena ovat aika kovat, mulla on ulkonevat etuhampaat, alaleuka pienempi. Ei mitään vaivoja, joskus ehkä leuat vähän väsyvät puhumisesta, mutta kyllä mulla se ulkonäkö oli se syy miksi lähdin. Ja mun kirurgi myös tietää että mulla ei ole vaivoja ja silti suositteli mulle leikkausta koska vaivoja saattaa hyvinkin tulla myöhemmin. 

Vierailija
6/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:44"]Mä olen oikomahoidossa Tampereella Taysissa, suu- ja leukasairauksien polilla. Ensin pidetään 2 vuotta rautoja ja sitten leukaleikkaus. Sen jälkeen vielä vuosi rautoja. Kriteetrit hoitoon pääsylle aikuisena ovat aika kovat, mulla on ulkonevat etuhampaat, alaleuka pienempi. Ei mitään vaivoja, joskus ehkä leuat vähän väsyvät puhumisesta, mutta kyllä mulla se ulkonäkö oli se syy miksi lähdin. Ja mun kirurgi myös tietää että mulla ei ole vaivoja ja silti suositteli mulle leikkausta koska vaivoja saattaa hyvinkin tulla myöhemmin. 
[/quote]

pääsitkö jonkun trelaisen hammaslääkärin lähetteellä? Itse asun naapurikunnassa. Pohdin tosiaan sitä että miten tämä purenta menee vanhemmiten. Ap

Vierailija
7/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat on kriteerit kunnalliselle puolelle. Mullaki on pieni takana oleva leuka, samanlainen kuin sillä yhdellä julkkis-Hennalla ja vielä etuhampaat vinksinvonksin. Ei pääse silti oikomishoitoon kunnalliselle, koska takahampaissa purenta on hyvä.

Vierailija
8/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alahampaat painoi myös kitalakeen, etuhampaat ei kuitenkaan olleet mitenkään ulkonevat, oli vaan se pieni leuka. Kitalaessa oli monesti ihan haavoja.

Nuorempana en pääsyt kunnalliselle, ilmeisesti piti odottaa että tulee monenmoista vaivaa. Nro9

Vierailija
9/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yksityiselle oikomiseen erikoistuneelle hammaslääkärille tre:lla koska ajattelin että en pääse julkiselle puolelle vain ulkonäköön perustuvan hoidon takia. No hänpä laittoi heti lähetteen taysiin koska kuulemma heti näki että turha oikoa etuhampaita suoriksi kun pieni leuka työntää ne taas ulospäin, että tarvitaan myös leikkaus. Olin siellä taysin lääkärillä ehkä 10 minuuttia kun hän totesi että kelpaan hoitoon/leikkaukseen. 

Vierailija
10/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:38"]Oon tällä hetkellä kunnallisessa oikomishoidossa ja ihan aikuinen oon. Mulla oikomishoitoon kuuluu myös leukaleikkaus. Mulla kriteerinä oli juuri tuo jonkun mainitsema pieni leuka ja myös paljon muita ongelmia esim. jatkuva päänsärky. Todella vaikea on päästä, eikä varmaan pelkän ulkonäön takia. [/quote] ei varmasti ulkonäön takia. Minulla voimakkaan ulkonevat etuhampaat. Painavat rannun alahuuleen. Ja poskissa vallit kun purennan takia puren niitäkin. Ap

[/quote]

Suunnilleen joka toisella suomalaisella on poskissa nuo purentavallit, ne ei sinällään liity edes purentavirheisiin. Ulkonevat etuhampaat jotka painavat rannun huuleen ovat tosiaan ihan oikea ongelma, ei niinkään alahuulen, vaan yläetuhampaiden suussa pysymisen kannalta. Jos hampaiden kiinnityksessä alkaa olla ongelmaa, sat ne kyllä kunnallakin kiskotettua niin, etteivät ne enää työnny enempää ulospäin, tai löysty kiinnityksestään enempää. Oikomishoitoa pelkästään sillä perusteella ei tehdä kunnallisella puolella. Se on tosiaan aika julmaa.

Jos sinulla ei ole purennassa muita ongelmia tuon "viuhkaantuvan" yläetualueen lisäksi, ei pelkästään sen korjaaminen ole yksityiselläkään puolella kovin kallista, kun alaleukaa ei tarvitse oikoa ollenkaan. Rohkeasti vaan pyytämään hinta-arviota, itsellä pelkän yläleuan oikominen vajaa kymmenen vuotta sitten tuli maksamaan reilusti alle 2000 euroa ja hinta tasottui puolentoista vuoden ajalle, eli n. 100 euroa kuussa, alussa isompi summa kerralla, sitten n. 70 euroa kuuden viikon välein. Nykyisin hinnat vähän korkeammat, mutta tosiaan riippuu oikojahammaslääkäristä, jotkut kalliimpia kuin toiset. Pienemmässä kaupungissa halvempaa kuin esim. pk-seudulla. Hoitoaikakin voi olla sinun tapauksessa lyhyempi kuin tuo puolitoista vuotta ja siten myös kustannukset pienemmät.

Tsempit!

Vierailija
11/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:51"]Menin yksityiselle oikomiseen erikoistuneelle hammaslääkärille tre:lla koska ajattelin että en pääse julkiselle puolelle vain ulkonäköön perustuvan hoidon takia. No hänpä laittoi heti lähetteen taysiin koska kuulemma heti näki että turha oikoa etuhampaita suoriksi kun pieni leuka työntää ne taas ulospäin, että tarvitaan myös leikkaus. Olin siellä taysin lääkärillä ehkä 10 minuuttia kun hän totesi että kelpaan hoitoon/leikkaukseen. 
[/quote]

hyvä juttu. Voitko kertoa mikä tuo yksityisklinikka on? Tai vaikka etukirjaimet tms ellei "ääneen" saa sanoa. Vaikuttaa hyvältä paikalta. Itse olen muutamaa paikkaa katsellut joita kunnallisen puolen lääkäri minulle suositteli.

Vierailija
12/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:38"]Oon tällä hetkellä kunnallisessa oikomishoidossa ja ihan aikuinen oon. Mulla oikomishoitoon kuuluu myös leukaleikkaus. Mulla kriteerinä oli juuri tuo jonkun mainitsema pieni leuka ja myös paljon muita ongelmia esim. jatkuva päänsärky. Todella vaikea on päästä, eikä varmaan pelkän ulkonäön takia. [/quote] ei varmasti ulkonäön takia. Minulla voimakkaan ulkonevat etuhampaat. Painavat rannun alahuuleen. Ja poskissa vallit kun purennan takia puren niitäkin. Ap

[/quote]

Suunnilleen joka toisella suomalaisella on poskissa nuo purentavallit, ne ei sinällään liity edes purentavirheisiin. Ulkonevat etuhampaat jotka painavat rannun huuleen ovat tosiaan ihan oikea ongelma, ei niinkään alahuulen, vaan yläetuhampaiden suussa pysymisen kannalta. Jos hampaiden kiinnityksessä alkaa olla ongelmaa, sat ne kyllä kunnallakin kiskotettua niin, etteivät ne enää työnny enempää ulospäin, tai löysty kiinnityksestään enempää. Oikomishoitoa pelkästään sillä perusteella ei tehdä kunnallisella puolella. Se on tosiaan aika julmaa.

Jos sinulla ei ole purennassa muita ongelmia tuon "viuhkaantuvan" yläetualueen lisäksi, ei pelkästään sen korjaaminen ole yksityiselläkään puolella kovin kallista, kun alaleukaa ei tarvitse oikoa ollenkaan. Rohkeasti vaan pyytämään hinta-arviota, itsellä pelkän yläleuan oikominen vajaa kymmenen vuotta sitten tuli maksamaan reilusti alle 2000 euroa ja hinta tasottui puolentoista vuoden ajalle, eli n. 100 euroa kuussa, alussa isompi summa kerralla, sitten n. 70 euroa kuuden viikon välein. Nykyisin hinnat vähän korkeammat, mutta tosiaan riippuu oikojahammaslääkäristä, jotkut kalliimpia kuin toiset. Pienemmässä kaupungissa halvempaa kuin esim. pk-seudulla. Hoitoaikakin voi olla sinun tapauksessa lyhyempi kuin tuo puolitoista vuotta ja siten myös kustannukset pienemmät.

Tsempit!
[/quote]

niin. En ole koskaan konsultoinut oikeaa oikomislääkäriä. Jotkut tavalliset ovat maininneet että saattaisi tarvita jotain leikkausta jopa tai hampaiden poistamista. Pitäisi rohkaistua erikoislääkärille mutta tosiaan hakusessa hyvä sellainen. Ap

Vierailija
13/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orthokeskuksessa kävin, ja olisin ollut ihan valmis maksamaan heille sen 5000-6000€ mitä kuulemma olisi minun oikomiseni siellä maksnanut ilman leikkausta. Mutta siellä oltiin sitä mieltä että taysiin vaan ettei tarvitse maksaa :D Mutta mulla onkin nää leuat ihan eriparia ja kunnon jäniksenhampaat.

Vierailija
14/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:00"]Orthokeskuksessa kävin, ja olisin ollut ihan valmis maksamaan heille sen 5000-6000€ mitä kuulemma olisi minun oikomiseni siellä maksnanut ilman leikkausta. Mutta siellä oltiin sitä mieltä että taysiin vaan ettei tarvitse maksaa :D Mutta mulla onkin nää leuat ihan eriparia ja kunnon jäniksenhampaat.
[/quote]

kiitos. Tämä olikin se toinen paikja jota minulle suositeltiin. Ap. Jospa rohkaistun käymään.

Vierailija
15/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap! Rohkeasti vaan hammaslääkäriin. Mullakin on alkanut ihan uus elämä kun kaikki purennasta johtuneet vaivat on poissa, vaikka hoito vielä vähän aikaa jatkuukin. Nro9

Vierailija
16/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:44"]

Mä olen oikomahoidossa Tampereella Taysissa, suu- ja leukasairauksien polilla. Ensin pidetään 2 vuotta rautoja ja sitten leukaleikkaus. Sen jälkeen vielä vuosi rautoja. Kriteetrit hoitoon pääsylle aikuisena ovat aika kovat, mulla on ulkonevat etuhampaat, alaleuka pienempi. Ei mitään vaivoja, joskus ehkä leuat vähän väsyvät puhumisesta, mutta kyllä mulla se ulkonäkö oli se syy miksi lähdin. Ja mun kirurgi myös tietää että mulla ei ole vaivoja ja silti suositteli mulle leikkausta koska vaivoja saattaa hyvinkin tulla myöhemmin. 

[/quote]

Et vain nähtävästi ole oikein ymmärtänyt hoitoon pääsyn kriteeteitä. Esteettisen haitan takia et ole hoitoon päässyt, luulet vain niin, tai provosoit palstalaisia. Ei missään nimessä kukaan kirurgi leukapolilla tee lähetettä tai hoitomääräystä vedoten esteettisiin syihin haha :)

Vierailija
17/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit tuon aiemman teksin, niin siinä luki että pääsin siksi että vaikka vaivoja ei juurikaan ole nyt, niitä tulee myöhemmin koska leukani ovat niin eriparia, mm nivelet ovat jo nyt kovalla koetuksella. Ja multa kysyttiin hoidon arvioinnissa onko kipuja, migreeniä, kaikkiin vastaukseni oli ei.

Vierailija
18/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden poistaminen oikomishoidon takia on normaalitoimenpide, leukaleikkaus ei ole mikään rutiinitoimenpide, niitä tehdään vain harvoille oikomishoitopotilaille. Heitän ihan ilmasta arvion, että sadasta oikomishoitopotilaastamme vain yksi menee leukaleikkaukseen. Jos sitäkään.

Jos hoitosi vaattiileikkauksen, saat sen kunnallisella puolella, jos ei, et saa. Tällaisessa tapauksessa myös ulkonäkö kohentuu huomattavasti, aina. Ulkonäkö kohentuu oikomishoidon aikana myös muutenkin. Osa potilaista saattaa hakeutua ulkonäkösyistä hoitoon, mutta ei ulkonäkösyistä ketään oteta hoitoon, kuten tuo Taysissa hoidossa oleva henkilö sanoikin, kirurgi teki hoitopäätöksen purentavirheen takia, koska vaivoja olisi ilman leikkausta tiedossa takuuvarmaasti.

Eli kyllä ulkonäöllisin perusteinkin kannattaa käydä oikojan konsultaatiossa, sitä voi huomata omaavansa muitakin kuin ulkonäöllisiä ongelmia. Leukaleikkaukset tehdään keskussairaaloissa ja yliopistollisissa sairaaloissa, Helsingissä saattaa olla joku yksityinenkin sairaala joka niitä tekee. Leukaleikkauksesta toipuminen vie viikkokausia aikaa ja tänä ainaka syöminen tapahtuu pillin kautta. Oikomiskojeet ovt suussa ennen ja jälkeen leikkauksen, niitä vaan muokataan tai vaihdetaan toisenlaisin hoidon edistyessä. Mitään kevyttä oikomishoitoa tuo ei siis ole.

Vierailija
19/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta että leukaleikkauksia tehdään äärimmäisen harvoin. Niissä on kuitenkin riskinsä, leikkaukseen voi aina kuolla ja leukaleikkauksesta voi jäädä hermovaurioita yms.

Vierailija
20/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:21"]

Totta että leukaleikkauksia tehdään äärimmäisen harvoin. Niissä on kuitenkin riskinsä, leikkaukseen voi aina kuolla ja leukaleikkauksesta voi jäädä hermovaurioita yms.

[/quote]

Leukaleikkauksessa se kuolemanriski on se sama perusriski mikä on aina nukutettaessa. Perusterveellä siis todella pieni. Isompi riski on se hermovaurio tai infektio.