Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oionta aikuiselle kunnallisella puolella

Vierailija
25.08.2014 |

Onko kenenkään purentaa oiottu kuntapuolella aikuisiällä? Missä kunnassa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi useimmat leukaleikkaukset tehdään puudutuksessa, niin omituiselta kuin se kuulostaakin. IV-sedaatio kyllä on mukana. Hermo-oireita tulee aina, yleensä ne menevät ohi seuraavan puolen vuoden-vuoden aikana, esim. puutuneisuus alahuulessa. Joillekin voi jäädä jotain hermovauriotakin. Vaativia leikkauksia ja sen takia ne on keskitettykin tietyille henkilöille, jotta osaamisen taso pysyy.

Vierailija
22/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:35"]

Sitä paitsi useimmat leukaleikkaukset tehdään puudutuksessa, niin omituiselta kuin se kuulostaakin. IV-sedaatio kyllä on mukana. Hermo-oireita tulee aina, yleensä ne menevät ohi seuraavan puolen vuoden-vuoden aikana, esim. puutuneisuus alahuulessa. Joillekin voi jäädä jotain hermovauriotakin. Vaativia leikkauksia ja sen takia ne on keskitettykin tietyille henkilöille, jotta osaamisen taso pysyy.

Mulle on tehty leukaleikkaus nukutuksessa. Seuraavana päivänä pääsin kotiin kipulääkearsenaalin kanssa. Sairaslomaa oli kk, en olis niin paljoa tarvinnut. Pillillä en syönyt vaan, pikkulusikalla, soseutettua ruokaa. Tunnottomuutta oli pari kk. Nyt aikaa kulunu vuoden verran ja ei mitään ongelmia. Ehkä oon onnekas, mutta vaikeinta mulle oli se jatkuva nälkä, kun ei voinut oikeaa ruokaa syödä.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:14"]Jos luit tuon aiemman teksin, niin siinä luki että pääsin siksi että vaikka vaivoja ei juurikaan ole nyt, niitä tulee myöhemmin koska leukani ovat niin eriparia, mm nivelet ovat jo nyt kovalla koetuksella. Ja multa kysyttiin hoidon arvioinnissa onko kipuja, migreeniä, kaikkiin vastaukseni oli ei.
[/quote]

niin minäkin tajusin kirjoituksesi että ei vielä vaivoja. Sama minulla. Vaivoja ei suuremmin ole vielä (ikää tosin jo 40) mutta leukanivelet koetuksella ja purentakisko käytössä. Ja tosiaan se syvä rantu alahuulessa. Ap

Vierailija
24/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minua ei tosiaan olekunnallisella puolella otettu hoitoon vaikka joku lääkäri vihjaisi myös mahdollisesta leikkaustarpeesta. Myöskään yths:lläminulle ei oiontaa annettu. Tai en ehkä tajunnut vaatia. Olisin ollut 15v nuorempikin. Joskus vain tekisi mieli edes hymyillä avoimesti kun ei häpeisi hampaitaan :( ap

Vierailija
25/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena on oijottu, mutta on vieläkin vinot hampaat. Haluaisin kyllä tehdä oikaisuhoidot loppuun, mutta ei ole varaa.. :( Ja ei muut kun yksityiset tee näitä. Itse kysyin hintaa niin olis ollu 1200€.. Huh.. :(

Vierailija
26/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:14"]Jos luit tuon aiemman teksin, niin siinä luki että pääsin siksi että vaikka vaivoja ei juurikaan ole nyt, niitä tulee myöhemmin koska leukani ovat niin eriparia, mm nivelet ovat jo nyt kovalla koetuksella. Ja multa kysyttiin hoidon arvioinnissa onko kipuja, migreeniä, kaikkiin vastaukseni oli ei. [/quote] niin minäkin tajusin kirjoituksesi että ei vielä vaivoja. Sama minulla. Vaivoja ei suuremmin ole vielä (ikää tosin jo 40) mutta leukanivelet koetuksella ja purentakisko käytössä. Ja tosiaan sesyvä rantu alahuulessa. Ap

[/quote]

Mulle sanottiin että jos haluan vielä harkita hoitoon lähtöä, niin silti pitää nyt heti alkaa käyttämään kiskoa että voidaan edes vähän auttaa nykyistä tilannetta menemästä pahemmaksi. Eli siis hampaiden vääntymistä lisää ulospäin. Olen nyt 30 ja päätin lähteä mieluummin hoitoon kuin ottaa kiskoa ja lykätä. Olin taysissa sellaisella infossa jossa oli muita hoitoon lähteviä, ikähaarukka oli siellä joku 20-50. Suosittelen kyllä lähtemään hoitoon, oli se sitten yksityinen tai kunnallinen.

Vierailija
27/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne oijo kunnallisella kun lapsia. Yksityiselle!

Vierailija
28/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oiottu, kuntana Tuusula :) hyviä muistoja vaan, koska aikuisena ymmärsin asiat, lapsena ei olisi niin ymmärtänyt ja olisi varmaan jotain hammaslääkäripelkoja niiden rautojenkiristys "kipujen" takia.

Vierailija
29/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:11"]Ei ne oijo kunnallisella kun lapsia. Yksityiselle!
[/quote]

no mulla oiottiin kyllä :D olin muistaakseni 20 kun lopettivat, hoidot toki aloitettiin kun olin alaikäinen. Mutta kyllä oikovat aikuistenkin purukaluston.

Vierailija
30/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:09"]

Onko kenenkään purentaa oiottu kuntapuolella aikuisiällä? Missä kunnassa?

[/quote]

Varmaan tuon toisen ketjun innoittamana avasit tämän. Periaate on, että kuntapuolella aikuisille oikomishoitoja tehdään vain jos hoito vaatii oikomisen lisäksi myös leukaleikkauksen.

Osviittaa tällaisesta virheestä antaa ns. pienileukaisuus, eli kun alaleuka on huomattavan pieni verrattuna muihin kasvoihin tai se, että yläetuhampaat työntyvät suusta ulos, vaikka yrittäisi pitää huulia yhdessä, tai jos hampaat yhteen purtuaan saa kuitenkin etuhampaiden väliin jäävästä aukosta työnnettyä sormen sisälle suuhun.

Monesti ihmisillä on mielestään "purenta ihan perseellään" ja kyse on vain esim. ahtaudesta etualueilla, eli hampaat eivät tahdo mahtua riviin ja ovat sen takia vähän vinksin vonksin. Tämä ei ole yksinään mikään purentavirhe, eikä sitä hoideta ikinä kunnallisella puolella, missään kunnassa. Käy hammaslääkärillä niin saat selvyyden tähän asiaan, eri kunnilla kautta Suomen on käytännössä ihan samat kriteerit.

Vierailija
31/32 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:11"]Ei ne oijo kunnallisella kun lapsia. Yksityiselle!
[/quote]

no mulla oiottiin kyllä :D olin muistaakseni 20 kun lopettivat, hoidot toki aloitettiin kun olin alaikäinen. Mutta kyllä oikovat aikuistenkin purukaluston.
[/quote]

no aika harvassa taitavat olla kunnat jotka aikuisten hampaita oikovat. Siksi kyselen.

Vierailija
32/32 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tehdän Helsingissä aikakin ja ihan 2010-luvulla ,mulla oli leikkaus jus 2018 kunnollisella :)