Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4 harrastuskertaa viikossa liikaa 3. luokkalaiselle?

Vierailija
25.08.2014 |

Täyttää marraskuussa 9 vuotta, ei käy IP-kerhossa, vaan koulusta kotiin.

Harrastukset olisivat niin, että 2 x viikolla (tämä samaa lajia) ja 1 harrastus molemmille päiville viikonloppuna. Liikaa? Kaikki liikuntaharrastuksia.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaiken täytyy olla niin kehittävää, miksi pitää koko ajan edistyä ja oppia? Lapselle tekisi varmasti hyvää saada uida ja luistella ja tehdä ihan mitä vain omaan tyyliinsä ja oman mielensä mukaan, vaikka se sitten olisi räpiköintiä ja leikkiä. Se varmasti kehittää, vaikkei sitä ehkä huomaa. Kamalaa suorittamista tuntuu olevan ap:n ja lastensa elämä.

Vierailija
22/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:00"]

Miksi kaiken täytyy olla niin kehittävää, miksi pitää koko ajan edistyä ja oppia? Lapselle tekisi varmasti hyvää saada uida ja luistella ja tehdä ihan mitä vain omaan tyyliinsä ja oman mielensä mukaan, vaikka se sitten olisi räpiköintiä ja leikkiä. Se varmasti kehittää, vaikkei sitä ehkä huomaa. Kamalaa suorittamista tuntuu olevan ap:n ja lastensa elämä.

[/quote]

Saavat myös olla vapaasti, räpiköidä ja söheltää. Yritän huolehtia, että perustaidot oppisi edes liki ikätasoisesti arkuudestaan huolimatta. Itse olen huono uimaan ja olen ylpeä lasteni uimaseuran uimakoulussa hankituista oikeaoppisista taidoista. 

Luistelu saa nyt olla sitä söheltämistä, ks. aiemmat viestini. Mielelläni olisin suonut lapselleni tosin hienon luistelutaidon, mutta liika on liikaa, kuten totesitte.

Viikolla oleva harrastus on laji, jota ei edes tarvitsisi osata, mutta lapsi pitää siitä ja on siinä hyvä ja onhan sekin kehittävää. :)

Todella paljon ihan leikkii vapaasti ym.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lapsi siis tykkää tosi paljon uimakoulusta ja olisi halunnut myös luisteluun (kaverikin menee), mutta jätetään se nyt väliin.

ap

Vierailija
24/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:07"]

Riippuu lapsesta ja harrastuksista. Meillä pojalla (9 v) oli viime vuonna 5 -6 harkkaa viikossa ja tykkäsi ja jaksoi, Nyt luvassa 3 kertaa jääkiekkoa ja yksi jalkis, ja tuntuun aika vähältä. Lapsella paljon vapaa-aikaa koulun jälkeen.

[/quote]  Miten koulu sujuu??? Tekeekö läksyt itsenäisesti? 

Vierailija
25/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:40"]

Miten koulu menee? Liikaa on.

[/quote] koulutä jätämme luistelukoulun väliin, vaikka se olisi kyllä tehnyt luistelutaidon kannalta hyvää (mutta muuten varmaan liikaa). Koulu menee niin ja näin. Äikässä oli ekalla ja tokalla tukiryhmässä. Läksyihin menee keskivertoa enempi aikaa, mutta pikkuhiljaa on reipastunut.

ap

[/quote]  koulu pitäisi olla numero 1, meillä on niin ollut ja loistavaa tulosta on tullut. Ei ole hikipinko. 

Vierailija
26/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen, harrastanut valmennustyyppistä uintia nelisen vuotta, kahdesti viikossa. Musiikkia kerran viikossa viisi vuotta, nyt lisääntyi kahteen kertaan viikossa kun tuo musiikkiopisto-opiskelu on tavoitteellista opiskelua.

Pojalla lyhyet koulumatkat. Minä teen etätyötä kotona iltapäivät eli olen vastaanottamassa koulusta.

Läksyt teettää työtä, varsinkin nyt kolmannella työmäärä tuplaantui! Ei ole oppijana helpoimmasta päästä, laiskuus vaivaa, menisi siitä mistä aita on matalin....

Viikonloput ovat vapaat. Olla möllötetään kiireettömästi, perheenä. Minnekään ei lähdetä kello kourassa la-su.

Kavereita on paljon. Olemme pohtineet aika-ajoin, mitä tekisi esim. Sen pari tuntia, jonka harrastus matkoineen veisi ? Vastaus: pelaisi kavereiden kanssa...

Vierailija
27/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:03"]

Niin ja lapsi siis tykkää tosi paljon uimakoulusta ja olisi halunnut myös luisteluun (kaverikin menee), mutta jätetään se nyt väliin. ap

[/quote] Minä en jättäisi. Salli lapsellesi harrastuksiavaikka laiskat palstamammat niistä varoittelevatkin.

Vierailija
28/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Tuossa iässä lapset harrastaa paljon! Mulla oli kolme kertaa viikossa musiikkiopistoa, sen lisäksi partio, jazztanssi ja ratsastustunnit. 

Vierailija
29/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainkaan liikaa jos lapsi itse tykkää eikä ole selkeästi fyysisesti uupunut.

Meillä tokaluokkalaisella on 4 krt viikossa 2-3 tunnin harjoitukset ja eskarilla 3 krt viikossa. Eikä tunnu riittävän, melkein väkisten on vietävä treeneistä pois. Sanomattakin on selvää, että "harjoittelu" eli lajin omaehtoinen puuhaaminen jatkuu kotona päivittäin.

Miksi rajoittaisin kun lapset selvästi nauttivat tästä harrastuksesta, eivät uuvu, ja koulukin sujunee paremmin kuin ei-liikunnallisilla lapsilla?

Lapset tarvitsevat liikuntaa, eikä tavoitteellinenkaan harjoittelu ole pahaksi kunhan vanhemmat huolehtivat että ei käy liian rankaksi ja että lapsi itse pitää lajista.

Vierailija
30/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
31/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok... Lajit on sellaisia, että viikolla olevat = "päälaji", jossa on hyvä ja harrastanut jo pitkään. Viikonloppuna on toisena päivänä uinti ja nyt harkitaan toiselle päivälle vielä luistelukoulua (oikeasti kaipaisi harjaannusta siinä lajista, on arkuutensa vuoksi jäljessä ikäisistään). Itse olisi innolla menossa kaikkiin noihin, mutta tietysti ei tiedä ja tunne rajojaan, on niin nuori.

ap

Vierailija
32/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on liikaa. 2 paras, 3 maksimi

Vierailija
33/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ihan normaalia urheilussa. Minulla oli tuonikäisenä 5 kertaa viikossa: kolmesti urheilua, kerran musiikkia ja kerran piirustusta kansalaisopistossa.

Vierailija
34/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta ja harrastuksista. Meillä pojalla (9 v) oli viime vuonna 5 -6 harkkaa viikossa ja tykkäsi ja jaksoi, Nyt luvassa 3 kertaa jääkiekkoa ja yksi jalkis, ja tuntuun aika vähältä. Lapsella paljon vapaa-aikaa koulun jälkeen.

Vierailija
35/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu menee hyvin ja jaksaa tehä läksyt. Jos molempina päivinä viikonloppuna ehkä on liikaa.

Vierailija
36/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:09"]

Jos koulu menee hyvin ja jaksaa tehä läksyt. Jos molempina päivinä viikonloppuna ehkä on liikaa.

[/quote]

Ok, mietin itse samaa... Läksyjen kanssa on jaksaminen vähän niin ja näin ollut aiempina vuosina, mutta nyt kun IP-kerhoa ei enää ole, niin on tehnyt reippaammin. Viihtyy kyllä hyvin kotonakin.

Luistelun kanssa on se ongelma, että täällä ei ole jäähallilla yleisövuoroja ja kentillä taas on jää talvesta riippuen noin parisen viikkoa per talvi luistelukunnossa, jona aikana ei meidän arka lapsi ehdi treenata ko. lajia tarpeeksi, vaikka perheen kanssa kyllä käydäänkin luistelemassa pari kertaa viikossa töiden + koulun jälkeen. Luistelukoululaisena pääsisi joka viikko treenaamaan tuota taitoa jäähalliin (joka on vain seurojen käytössä), joka oikeasti kaipaisi treenausta. Se vaan, että taitaa olla liikaa sitten ohjattua. Uintia taas ei viitsitä lopettaa, koska sekin on tärkeä taito ja juuri on oppinut perusjutut kunnolla (selkäuinti, rintauinti jne.) ja pelkään, että taidot taantuu (arkuuden takia) jos ei viikottain käy uimaseurassa.

ap

Vierailija
37/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on liikaa. Ettekö halua olla kotona ja puuhailla perheen kesken?

Vierailija
38/38 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole.

Normaali urheilua harrastava lapsi, jolla on mahdollisuuksia edetä millään tasolla kuntourheilua edemmäs, harjoittelee vähintään tuon verran. Ja tuossa vaiheessa lapset on jo karsittu niihin parempiin ja heihin, jotka ajautuvat vain pelaamaan tietokoneilla tai vähän jumppaamaan.

Yleensä heillä, joilla liikunnan määrä yltää suosituksiin (vähintään 2 h / päivä) on jonkinlainen urheilutausta. Yleensä ei liikuntaseuroisssa harjoittelevilla n. 6. luokkalaisilla näin ei tapahdu ja vanhemmat ovat ihan ihmeissään, että miten saisi teinin liikkumaan? Kun eivät liiku itsekään.

Missään normaalissa lajissa ei enää + 10 v. pääse tavoitteellisen treenamisen piiriin. Jumpassa voi käydä sulattelemassa lapsuuden löllöjä, muta ei välttämättä enää 14 v. onnistu kovin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme